اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیروزی راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی اروپا



اخبار,اخبار بین الملل,انتخابات پارلمانی اروپا


 اخبار بین الملل - یورونیوز:
پیروزی راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی اروپا

اما نکته منفی از دید هواداران اتحادیه اروپا می‌تواند موفقیت بی‌سابقه احزاب مخالف این اتحادیه و در صدر آن‌ها حزب جبهه ملی فرانسه باشد.

شبکه یورونیوز در گزارشی اعلام کرد؛ کمی بیش از چهل و سه درصد (43/11) از 400 میلیون رأی دهنده اروپایی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه یورونیوز،  در انتخابات پارلمانی اروپا تشکل‌های مخالف اتحادیه اروپا از دانمارک و فرانسه گرفته تا انگلیس و اتریش به موفقیت دست یافتند اما نکته دیگر این انتخابات توقف رکود در میزان مشارکت رأی دهندگان بود.

این شبکه تلویزیونی افزود انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد و شاید نخستین نکته مثبت آن میزان مشارکت رأی دهندگان باشد که در سطح مشارکت سال 2009تثبیت شد. کمی بیش از 43 درصد (43/11) از چهارصد میلیون رأی دهنده اروپایی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

بنابراین بر خلاف پیش بینی‌ها سقوط میزان مشارکت به پایین ترین سطح خود محقق نشد. این میزان هر چند از انتخابات قبلی تنها یک دهم درصد بیشتر است، اما به هر حال رشد به حساب می‌آید. ژوزف دال، رئیس حزب مردم اروپا پیشتاز انتخابات درباره این مشارکت گفت: بر روند رکودی در مشارکت، خط بطلان کشیده شد.

این یکی از اهداف و نگرانی های اصلی دموکراتیک ما بود. البته که مشارکت هنوز عالی نیست و قطعاً خوشحال نیستیم اما با این حال دست کم برای نخستین بار روند رو به رشد غیبت در انتخابات متوقف شد.

اما نکته منفی از دید هواداران اتحادیه اروپا می‌تواند موفقیت بی‌سابقه احزاب مخالف این اتحادیه و در صدر آن‌ها حزب جبهه ملی فرانسه باشد.

دست یافتن حزب جبهه ملی فرانسه به رقم بی‌سابقه بیست و پنج درصد آرا در مقابل شش درصدِ پنج سال قبل آن می‌توان زلزله سیاسی در فرانسه نامید. حزب مارین لوپن از حزب سوسیالیت و اتحاد برای جنبش مردمی (او ام پ) پیشی گرفت و بیست و سه تا بیست و پنج نماینده در پارلمان اروپا خواهد داشت.

مارین لوپن ، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه می‌گوید: ملت ما خواهان سیاستی واحد است. سیاست فرانسوی‌ها برای فرانسوی‌ها و با فرانسوی‌ها. این ملت دیگر نمی‌خواهد از بیرون هدایت شود و پایبند قوانینی باشد که به آن رأی نداده است و نمی‌خواهد تابع نمایندگان کمیسیونی باشدکه مشروعیت رأی همگان را ندارد.

در انگلیس هم حزب مخالف اروپای یوکیپ (حزب استقلال انگلیس) همانطور که پیش بینی می‌شد ، در این انتخابات با کسب بیست و هفت و پنج دهم درصد آرا پیروزی تاریخی به دست آورد.

نایجل فاریج رهبر این حزب می‌گوید: تعداد قابل توجهی از مخالفان اروپا برای نمایندگی پارلمان اروپا انتخاب خواهند شد اما باید صبر کرد و دید آیا این امر تأثیر زیادی بر سیاست‌های اروپا می گذارد یا نه؟ اما در سیاست‌گذاری‌های بومی بی‌شک تأثیرات زیادی خواهد گذاشت. وی افزود: تا کنون یکپارچگی اروپا اجتناب ناپذیر قلمداد می‌شد چه مخالف آن بودید و چه موافق این اجتناب ناپذیری با نتایج روز یکشنبه به پایان خواهد رسید.

در یونان نیز الکسی سیپراس، نماینده حزب چپ افراطی سیریزا با پیشی گرفتن از حزب دموکراسی نوین متعلق به آنتونیوس ساماراس، نخست وزیر این کشور نتایج خوبی به دست آورد. حزب نئونازی شفق طلایی نیز نمایندگانی به استراسبورگ اعزام خواهد کرد.
 اخبار بین الملل - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
شمارش آرای انتخابات پارلمانی در تونس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارنامه اصول گرایان مانع پیروزی آنها در انتخابات مجلس است



اخبار,اخبارسیاسی, اصلاح طلبان

دهمین دوره انتخابات مجلس در حالی در هفتم اسفندماه امسال برگزار می شود که آرایش سیاسی احزاب و جناح ها و گمانه زنی ها پیرامون آن آغاز شده است و کاندیداهای انتخاباتی تا ۲۸ خرداد می‌توانند از سمت دولتی استعفا دهند.

به گزارش انتخاب خبر، یک نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در ارتباط با فضای انتخاباتی حاکم بر کشور گفت: مجلس دهم مجلسی حائز اهمیت خواهد بود، زیرا پس از خروج کشور از شرایط هشت ساله بسیار مخرب دولت های نهم و دهم و انتخابات ریاست جمهوری با روی کار آمدن حسن روحانی، جنبشی عدالتخواهانه در میان مردم شکل گرفته است و قطعاً در دهمین دوره انتخابات مجلس نیز ظهور پیدا خواهد کرد.

علی نظریعلی نظری در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تنها انتخاب یک رئیس جمهور نبود بلکه برگزیدن روندی اصلاح طلبانه برای بازسازی ویرانگری های هشت ساله دولت احمدی نژاد بود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به پیام انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برگزیدن دولتی اعتدال گرا  از سوی مردم، حاوی این پیام است که قطعاً مجلس دهم جایی برای تندروها و افراطی ها نخواهد داشت و کرسی های آن به افرادی تعلق پیدا می کند که از دیدگاه رأی دهندگان، معتدل و باتدبیر هستند؛ مجلس دهم، مجلسی اعتدالگرا و اصلاح طلب خواهد بود.

وی افزود: آنچه که به عنوان مطالبه اصلی مردم می توان در نظر گرفت، فضای آزاد سیاسی و بهبود شرایط زندگی است که همه نمایندگان و مسئولان نظام باید به این خواسته های بر حق مردم جامه عمل بپوشانند.

نظری همچنین تصریح کرد: 7 اسفند 94 می تواند تکرار 24 خرداد و انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ به شرط آنکه از هر دو طیف اعتدال گرا و اصلاح طلب شاهد رفتاری منطقی باشیم؛ این رفتار منطقی همان چیزی است که باعث شد حسن روحانی با حداکثر آراء به ریاست جمهوری برگزیده شود.

وی در ادامه به لازمه اتحاد و از خودگذشتگی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان برای یک هدف واحد یعنی دستیابی به اکثریت کرسی های مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: اگر خواهان پیروزی در این انتخابات مهم هستیم، نباید تنها به دنبال منافع فردی و یا حزبی خود باشیم و باید با ائتلاف و هماهنگی حساب شده نظیر انتخابات ریاست جمهوری، جناح رقیب را شکست دهیم.

اکنون ثمرات سوء مدیریت اصولگرایان در جامعه مشهود است
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: عملکرد اصول گرایان در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد و همچنین مجالس نهم و دهم کاملاً آشکار است و می توان ثمرات سوء مدیریت آنها را همچنان مشاهده کرد.

وی به کمرنگ شدن نقش نظارتی مجلس اشاره کرد و گفت: من معتقدم در دو دوره اخیر مجلس، نقش نظارتی این نهاد به نوعی فراموش شده و باید این نقش اساسی به این قوه بازگردد. اگر نمایندگان مجلس در زمان ریاست جمهوری نهم و دهم به درستی بر عملکرد دولت، نظارت می کردند، هرگز شاهد چنین اتفاقات تلخی نبودیم که جبران آن، سال ها زمان خواهد برد.

نظری همچنین به آرایش سیاسی احتمالی اصول گرایان اشاره و تصریح کرد: شاید بخشی از اصولگرایان در قالب فراکسیونی 40 یا 50 نفره پا به عرصه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بگذارند که البته کارنامه آنها در دهه اخیر می تواند چالشی جدی برای آنها محسوب می شود.

مردم خواهان مجلسی هستند که چشم خود را بر فسادهای هزاران میلیاردی نبندد
وی همچنین به مطالبه مردم از نهاد قانونگذار اشاره و خاطرنشان کرد: مردم، خواهان مجلسی هستند که چشم خود را بر فسادهای هزاران میلیاردی و رشد پدیده هایی مانند بابک زنجانی نبندد و قاطعانه با مظاهر فساد در هر لباس و مقامی مبارزه کند.

نظری افزود: اگر اصلاح طلبان در باد پیروزی انتخابات ریاست جمهوری بخوابند و برای انتخابات مجلس، برنامه ریزی دقیق نداشته باشند، شکست خواهند خورد و کرسی های مجلس را از دست خواهند داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: هدف، تشکیل مجلسی است که بتواند بیش از پیش، دولت را در رسیدن به هدف هایش که همان پیشرفت و عدالت است کمک کند و در این راه باید متحد و یکپارچه عمل کرد.

 اخبار  سیاسی   -  انتخاب خبر