اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام غربی‌ها به تلاویو بعد از نشست ژنو: با ایران بر سر غنی‌سازی 5 درصدی توافق می‌کنیم



مذاكرات ژنو ,  لغو تحریم های ایران

پیام غربی‌ها به تلاویو بعد از نشست ژنو: با ایران بر سر غنی‌سازی 5 درصدی توافق می‌کنیم

یک مقام اسرائیلی گفت که ایرانی‌ها به نمایندگان کشورهای بزرگ حاضر در مذاکرات گفته‌اند که آمادگی دارند درباره آینده فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و تاسیسات غنی سازی اورانیوم زیرزمینی فوردو نیز مذاکره کنند.

 ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا که در مذاکرات با ایران مشارکت دارند، به اطلاع اسرائیل رسانده اند که تهران با کاهش سطح غنی سازی تا 5 درصد موافقت کرده است و آنها نیز تلاش دارند در همین رابطه با ایران به توافق برسند.

به گزارش روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه هاآرتص این در حالی است که اسرائیل همچنان اصرار دارد تا تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش نیابد.

این روزنامه عبری به نقل از یکی از مقام های عالی رتبه اسرائیلی نوشت که کشورهای غربی جزئیات مذاکرات خود با ایران را به اطلاع اسرائیل رسانده اند و گفته اند که پیشنهاد ایران پیشنهادی کلی بوده و همچنان نکات استفهام در آن وجود دارد اما در عین حال تهران پیشنهاد داده است که آمادگی دارد سطح غنی سازی اورانیوم در خاک خود را کاهش دهد و درباره قضایایی که قبلا رد می کرد درباره آنها صحبت کند، به مذاکره بنشیند.

به نوشته هاآرتص وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا تلفنی با یعقوب عمیدرو، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل تماس گرفته و به او جزئیات پیشنهاد ایران و مذاکراتی که میان کشورهای غربی با ایران در هفته گذشته انجام شده را گفته است. همچنین هیئت بریتانیایی که در مذاکرات با ایران در ژنو شرکت کرده بود نیز روز پنج شنبه به طور مستقیم به تلاویو رفت تا جزئیات مذاکرات خود را به اطلاع مقام های اسرائیلی برساند.

به نوشته هاآرتص پیشنهاد ایران مبتنی بر دو مولفه است، یکی برداشتن گام های عملی میان ایران و کشورهای بزرگ مذاکره کننده با هدف اعتمادسازی و دیگری انجام مذاکرات با هدف پایان دادن به بحران هسته ای است. ایرانی ها همچنین در طول مذاکرات خود پیشنهاد داده اند که آمادگی دارند که سطح غنی سازی اورانیوم خود را به کمتر از 20 درصد برسانند و همچنین اورانیوم غنی شده ذخیره خود را نیز به سوخت هسته ای برای مصرف در رآکتور هسته ای تهران تبدیل کنند.

مساله سومی که ایرانی ها پیشنهاد داده اند آمادگی برای انجام مذاکره بر سر کمیت و حجم اورانیوم غنی شده تا سطح 5 درصد در شماری از سانتریفیوژهایی است که در حال حاضر در تاسیسات هسته ای کار می کنند.

این مقام اسرائیلی همچنین گفت که ایرانی ها به نمایندگان کشورهای بزرگ حاضر در مذاکرات گفته اند که آمادگی دارند درباره آینده فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و تاسیسات غنی سازی اورانیوم زیرزمینی فوردو نیز مذاکره کنند.


ایرانی ها گفته اند که نمی توانند همه پروژه غنی سازی اورانیوم را در ایران لغو کنند اما به نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات گفته اند که می توانند در این زمینه با آنها به توافق برسند.

این مقام اسرائیلی همچنین گفت که ایرانی ها گفته اند که نمی توانند همه پروژه غنی سازی اورانیوم را در ایران لغو کنند اما به نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات گفته اند که می توانند در این زمینه با آنها به توافق برسند، آنها تاکید کرده اند که نمی توانند در همه تاسیسات هسته ای شان را ببندند اما می توانند از حجم اورانیوم غنی شده و میزان غنی سازی اورانیوم بکاهند.

به گفته این مقام اسرائیلی ایرانی ها در مذاکرات ژنو بحث بر سر قبول پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح های هسته ای را رد نکرده اند. آنها گفته اند که انتظار نداشته باشید که همه برنامه هسته ای مان را متوقف کنیم اما آمادگی داریم که برای برداشتن گام های اطمینان بخش مذاکره کنیم.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت که دولت اسرائیل اعتراف می کند که توجه تازه ایران، آن طور که در ژنو مطرح کرده، جدید و قابل قبول است اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این نگران است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا قبل از این که مذاکرات با ایران به پایان برسد از حجم تحریم ها علیه این کشور بکاهد.

این روزنامه همچنین می نویسد که نتانیاهو از کشورهای بزرگ در راس آنها ایالات متحده امریکا نه تنها نمی خواهد که از تحریم های اعمال شده علیه ایران کاسته شود بلکه خواستار تشدید تحریم ها است تا زمانی که توافق با ایران امضا شود. 

مقام های اسرائیلی به این روزنامه عبری گفته اند که در پیشنهاد ایران خطی که بیان کننده رویکردی باشد که اسرائیل بتواند بر اساس آن در کنار ایران زندگی کند، نمی بینند اما اگر مواضع اولیه ایران که مواضع فعلی آن است بخواهد مواضع نهایی اش نیز باشد این فاجعه ای برای اسرائیل خواهد بود./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
صادق زیباکلام: توافق ژنو به نفع غربی ها بود تا ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیاتی از طرح ایران در مذاکرات ژنو از قول یک منبع غربی: تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم به مدت 6 ماه



تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم

جزئیاتی از طرح ایران در مذاکرات ژنو از قول یک منبع غربی
پیشنهاد ایران به ۱+۵ دو مرحله‌ای است

این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این 6مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

یک منبع مطلع غربی جزئیاتی از طرحی که ایران در ژنو به کشورهای ۱+۵ ارائه کرد بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع مطلع از مذاکرات ژنو  گفته ایران یک «چارچوب دو مرحله‌ای» برای حل مناقشه هسته‌ای با غرب پیشنهاد داده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» طرحی که ایران به کشورهای 1+5 ارائه کرده به این منظور تدوین شده که حسن نیت ایران را به کشورهای غربی نشان دهد و زیربناهای پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای را فراهم آورد.

در این طرح دو مرحله‌ای، چارچوب‌های زمانی لازم برای حل و فصل نگرانی‌های کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران که تهران همواره بر غیرنظامی بودن آن تأکید کرده منظور شده است.

این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

این منبع نزدیک به مذاکرات ژنو همچنین ادعا کرده ضرب‌الاجل نهایی برای اینکه ایران تمامی مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را حل کند نیز یک سال در نظر گرفته شده است. قرار شده قبل از اینکه هر دو طرف به نقطه‌ای برسند که بتوانند اعلام کنند در مذاکرات پیشرفتی حاصل شده، کارهای زیادی باید انجام شوند.

موضوعات دیگری که طبق ادعای این منبع غربی در این طرح منظور شده به احتمال محدود کردن غنی‌سازی ایران و کاهش تعداد سانتریفیوژهای انجام‌دهنده غنی‌سازی است. اینکه آیا موضوعات دیگری هم مطرح شده‌اند یا خیر هنوز مشخص نیست.

/فارس