اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیام ایران به حماس: قواعد بازی تغییر کرده/در پشت پرده سفر مقامات گروه های مختلف فلسطینی به تهران چه می گذرد؟



اخبار, سقوط اخوان المسلمین,پیام ایران به حماس


اخبار سیاست خارجی - پیام ایران به حماس: قواعد بازی تغییر کرده/در پشت پرده سفر مقامات گروه های مختلف فلسطینی به تهران چه می گذرد؟

روزنامه السفیر لبنان نوشت: پس از سقوط اخوان المسلمین در مصر کم کم اوضاع تغییر کرد. تهران درها را بر روی حماس نبسته بود.

به گزارش تیک، با این حال همزمان پیام هایی آشکار برای این گروه فرستاد مبنی بر این که قواعد بازی نه درباره موضع این کشور در خصوص مسئله فلسطین، بلکه درخصوص شکل و شیوه روابط با حماس تغییر کرده است.

قابل توجه این که دفتر حماس در تهران تعطیل نشد و نماینده آن در پایتخت ایران به کار خود ادامه داد و حتی سفرهای اعضای حماس به تهران قطع نشد ،هرچند دیگر روابط دوطرف مانند چند سال قبل نبود.

قواعد بازی تغییر کرد به این معنی که روابط کلی این دو، مسیر دیگری در پیش خواهد گرفت و روابط تقریبا منحصر به فرد حماس با ایران و تمرکز قبلی این کشور بر حمایت از حماس تکرار نخواهد شد. مقاومت فلسطین، امروز برای ایران شامل تمام گروه های فلسطینی است.

تقریبا دو هفته پیش، جبریل رجوب، یکی از رهبران فتح و مسئول سابق امنیت پیشگیرانه فلسطین و یکی از مردان قدرتمند در تشکیلات خودگردان ناگهان و بدون اطلاع قبلی به تهران سفر کرد.

رجوب در تهران در مصاحبه با تلویزیون المیادین آشکارا اظهار داشت همه گزینه ها روی میز قرار دارد و جنبش فتح شکل گیری راهبردی مقاومتی را تایید می کند که از حمایت مردم و کشورهای منطقه برخوردار باشد.

در هر صورت، رجوب برای دیدن تهران و گردش در آن به ایران سفر نکرده بود. او حامل این پیام روشن بود که سازمان آزادیبخش فلسطین و پشت سر آن، جنبش فتح آماده هستند شریک واقعی ایران در فلسطین باشند بدون آن که لازم باشد ایران از متحدان خود از جمله حماس چشم پوشی کند.

همچنین در پشت پرده شنیده شد که حماس نیز پیامی مثبت برای فتح فرستاده است، هرچند معلوم نیست که واقعا این پیام از طریق تهران ابلاغ شده است یا خیر.

هنوز هواپیمای حامل رجوب تهران را ترک نکرده بود که هواپیمای رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در راس هیئتی بلندپایه از سران این جنبش در تهران به زمین نشست.
شلح شخص جدیدی برای تهران نیست. او همواره به ایران سفر می کند. اما نمادین بودن این سفر و اعلام آن بلافاصله پس از سفر رجوب این برداشت را ایجاد می کند که گویا در پشت پرده مسائلی در حال آماده سازی است و ایران امروز نقش مهمی در زمینه کمک به فلسطینی ها برای سامان دادن به اوضاع داخلی شان ایفا می کند.

اوضاع این بار مانند آنچه چندسال پیش در غزه اتفاق افتاد نیست که طی آن حماس با رضایت ایران و استقبال سوریه به سیطره فتح بر غزه پایان داد. این بار مبنا این است که همه گروه های فلسطینی با تمام تفاوت ها و اختلافاتی که با یکدیگر و با ایران دارند، دور هم زیر یک سقف جمع شوند. امروز برای تهران این مهم است که مسئله فلسطین که به علت شروع انقلاب های عربی به فراموشی سپرده شده بود، بار دیگر با قدرتی حتی بیشتر از گذشته به صحنه بازگردد.

ایران می گوید لازم است چتری فراگیر برای تمامی گروه های فلسطینی وجود داشته باشد تا بتوان با قدرت برای بازپس گیری حقوق فلسطینی ها از طریق دستیابی به دیدگاه مشترک بین آنها تلاش کرد. از نظر تهران، مذاکرات با اسرائیل وقت تلف کردن است و نمی توان به آن امید بست به ویژه آن که اسرائیل سرسختی نشان می دهد و طرف های بین المللی، طرف اسرائیل را گرفته اند و کشورهای عربی از فلسطینی ها حمایت نمی کنند.

مانند گذشته، تهران می گوید که تشکیل کشور فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین و بازگرداندن حقوق ملت فلسطین راه حل واقعی است. به عبارت دیگر، بازگشت به گزینه مقاومت به عنوان تنها گزینه برای آزاد سازی فلسطین ضرورت دارد. ایران می گوید آمادگی دارد وظایف خود را در قبال تمامی گروه های فلسطین انجام دهد. این کشور در گذشته در این راه کوتاهی نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد و فلسطینی ها می توانند روی این کشور حساب کنند.

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
دانلود مستند روباه تغییر نمی کند (پشت پرده انگلیس)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده چهره اخموی کی روش در بازی ایران قطر



کی روش  , مسئولان فدراسیون فوتبال , کارلوس کی روش

 

عدم توانایی در هماهنگ کردن یک اتوبوس، موجب دلخوری جدید کی روش از مسئولان فدراسیون فوتبال شده است.

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به نقل از خبرآنلاین، دلخوری های کارلوس کی روش از مسئولان تیم ملی تمامی ندارد.

کارلوس کی روش که چند روز پیش گفتگوی تندی را علیه مسئولان فدراسیون فوتبال انجام داد این روزها دلخوری هایش بیشتر شده و این از رفتارش کاملا پیداست. کی روش بر این عقیده است که در فوتبال ایران یک عده ای به فکر نیستند و برای فوتبال دل نمی سوزانند.

ماجرا از این قرار است که پس از بازگشت تیم ملی از امارات وقتی ملی پوشان به فردوگاه امام خمینی (ره) می رسند اتوبوسی هماهنگ نشده بوده تا آنها را به شهر بیاورد! این اتفاق در حالی افتاد که پس از پیگیری های متعدد مشخص شد که به دلیل ناهمانگی های به وجود آمده اتوبوسی که قرار بوده دنبال ملی پوشان یک روز زودتر به فرودگاه رفته بوده است. حاشیه های این اتفاق با گرفتن آژانس برای ملی پوشان ختم به خیر شد اما به نظر می رسد، کارلوس کی روش دیگر آن کی روش همیشگی نیست.

او تا قبل از بازی با قطر به اردوی تیم ملی نرفته است و حتی محل اقامتش هم با آنها در یک هتل نبوده است. کی روش تنها به محل تمرینات می رفته و پس از زیر نظر گرفتن تمرینات بلافاصله به محل اقامتش بر می گشته است و نسبت به اتفاقات درون تیمش بی تفاوت بوده است.

او در واقع می خواسته با این حرکت به آنهایی که بی تفاوت خطابشان کرده است بفهماند فقط مربی است مثل سابق پیگیر کارهای حاشیه ای را نمی کند.