اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پول زور برای عبور



اخبار,اخبار اجتماعی ,شورای شهر تهران

قرار نیست شهروندان تهرانی یك روز زندگی راحت و به‌دور از دغدغه نقض حقوق شهروندی را در این شهر تجربه كنند.گویا رسم شده هر جا پول و بودجه كم بود(البته منابع درآمدی شهرداری تهران كم هم نیست) دست در جیب شهروندان كنند و به بهانه‌های گوناگون عوارض یا همان پول زور بگیرند.

هرروز برای حداقل درآمد مردم  آن‌هم در گران‌ترین شهر ایران كیسه‌ای جدید دوخته می‌شود و احتمالا شهروندان تهرانی به زودی هنگام عبور از پیاده‌روها یا مثلا برای عبور از خط عابر پیاده هم باید هزینه پرداخت كنند.

 

البته كلید این كار هم خورده و قرار است به  گفته اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران لایحه اخذ عوارض از معابر خاص مانند تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت در دو هفته آینده بررسی شود. اگر این طرح نهایی شود مرحله بعدی عبور از یك سمت خیابان به سمت دیگر و بعد هم قدم زدن زیر باران و... خلاصه نفس كشیدن در هوای آلوده تهران هم هزینه‌ای جدا خواهد داشت.


   كسانی كه ماشین شخصی ندارند،از اتوبان‌ها عبور‌نمی‌كنند!!!
این ماجرا طنز نیست و حقیقت تلخی است از بررسی لوایحی كه حتی اصول اولیه حقوق شهروندی در آن نقض شده است. شورای شهری ها به جای رسیدگی به مشكلات گسترده شهری قرار است وقت خود را صرف لایحه ای كنند كه شهرداری را ثروتمند تر خواهد كرد، آن‌هم به قیمت نقض حقوق شهروندان تهرانی، با شعار ماشین‌دارها برای تردد در سطح شهرباید پول بدهند.

 

گویی برای  تردد در این شهر بزرگ كسانی كه ماشین ندارند پیاده از شرق تهران به غرب تهران ‌می‌روند شاهد این حرف ما هم سخنان احمد دنیا مالی است كه چند روزپیش بود اظهار داشت: قرار نیست سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شود.

 

احمد دنیامالی گفته بود: شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند، نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند.وی تاکید کرده بود: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.


   اخذ عوارض  حتی از ترافیک!
این خبر واكنش‌های منفی بسیاری به همراه داشت زیرا اولین اثری كه اجرای این طرح خواهد داشت ترافیك بالای شهری خواهد بود زیرا برای اجرای آن تك تك رانندگان برای تهیه چیپ‌ست‌ها باید یك پروسه طولانی را طبق روال همیشگی اجرای اینگونه طرح ها طی كنند. اگرهم رانندگانی حاضر به تن داد به نوع عوارض نباشند هم مسیرهای جایگزین مناسب وجود ندارد، در نتیجه گره‌ای از ترافیك تهران باز نخواهد شد.

 

البته اقبال شاكری عضو دیگرشورای شهر تهران، در واكنش به انتشار این خبرو در حمایت از این طرح و درباره نحوه اخذ عوارض از خودروهای در حال عبور از این گونه معابر نیزگفته كه کارت های اعتباری برای استفاده از خدمات حمل و نقل در شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد که شهروندان می توانند با تهیه آنها از پارکینگ‌های درون شهری و حاشیه ای، اتوبوس، تاکسی، مترو و همچنین تردد در تونل ها و بزرگراه های شهری عوارض و هزینه‌ها را بپردازند.وی ادامه داد: روی شیشه جلوی خودروی دارندگان این گونه کارت‌ها میکروچیپ‌هایی نصب می شود که هنگام تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها به صورت الکترونیک عوارض در نظر گرفته شده، اخذ و از مبلغ کارت کسر خواهد شد و دارندگان می‌توانند نسبت به شارژ مجدد مبلغ آن اقدام کنند.


   نمایندگان شورای شهر صلاحیت وضع قانون را ندارند
دكتر محمد جواد صفار، استاد دانشگاه و حقوقدان دانشكده شهید بهشتی در این زمینه به «قانون» توضیح داد: مسئله افزایش هزینه‌های تردد و اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و تونل‌های درون شهری كه از طریق اتخاذ تصمیمات شورای شهر قرار است به مرحله اجرا در‌آید از چند منظر قابل نقد و بررسی است: اولا از لحاظ حقوقی این سوال مطرح است كه آیا مقامات تصمیم گیرنده شهری، برای مثال شهردار و شورای شهر یا هر مقام محلی دیگر صلاحیت وضع این مقررات را دارد یا خیر؟.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید گفت این مقررات به نوعی  شبیه وضع مالیات تردد است. گرچه به عنوان عوارض تردد مطرح می‌شود ولی واقع امر این است كه نباید خودمان را در این زمینه فریب دهیم زیرا پولی كردن بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری واقعا مالیات بر تردد خواهد بود.
این حقوقدان تصریح كرد: در این راستا در اصل 51 قانون اساسی آمده است: «هیچ نوع مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون. موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می‌شود» و باید خاطرنشان كرد تقنین و قانون‌گذاری نیز فقط در حوزه وظایف مجلس شورای اسلامی خواهد بود.


   هزینه‌های تردد عامل افزایش هزینه‌های شهرنشینی است
صفار در ادامه با اشاره به اینكه اخذ هزینه‌های تردد به نوعی نقض حقوق شهروندی محسوب می‌شود زیرا حق تردد همشهریان را محدود خواهد كرد، ادامه داد: در واقع به لحاظ اجتماعی، هزینه‌های تردد باعث افزایش هزینه‌های شهرنشینی و به دنبال آن باری مضاعف بر بودجه‌و هزینه‌های مردم تحمیل خواهدكرد و مضافا اینكه اصولا ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری از محل مالیات‌هایی بوده كه مردم پرداخت كرده‌اند.


   مقامات پیرامون ابعاد، نتایج و پیامدهای چنین طرح‌هایی بیندیشند
این حقوقدان ادامه داد: گرچه كاهش درآمدهای نفتی می‌تواند توجیهی برای افزایش درآمدهای مالیاتی باشد، اما دردراز مدت اثرات مخربی در گردش اقتصاد و رونق كسب وكار در شهر خواهد داشت. بهتر است شورای شهر تهران با تدبیر، اقدامات مناسب دیگری را جایگزین این طرح كند، زیرا اصولا این نوع  طرح‌ها همانند اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیك، كه وسیله درآمدزایی شهری تلقی شده‌اند نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا كنند. در طرح زوج و فرد و طرح ترافیك هدف، كاهش آلودگی هوای تهران بود كه البته باید گفت هرروز آلودگی شهر، آسیب‌های جدی به شهروندان وارد می‌كند.  پس به‌نظر می‌رسد بهتر است در این مورد مقامات تصمیم گیرنده بیشتر پیرامون ابعاد، نتایج و پیامدهای چنین طرح‌هایی بیندیشند.


  فقط به جنبه درآمدزایی لوایح  فكر نكنند
وی با بیان اینكه باید به  اقدامات و تصمیمات نمایندگان شورای شهر خوشبین باشیم زیرا این افراد در تصمیمات خود  نهایت مصلحت اندیشی را لحاظ خواهند كرد، توضیح داد: البته نمایندگان شورای شهرهم نباید فقط به جنبه درآمدزایی لوایح  فكر كنند بلكه بحث مهم این است درآمدهای حاصله را به نحو مطلوبی مدیریت و در جهت بهبود وضع شهر اقدام كنند. این استاد دانشگاه با بیان اینكه نمایندگان شورای بهتر است برای مسائل مهم‌تری وقت صرف كنند تا راهگشا وموثر باشد، خاطرنشان كرد: نمایندگان شورای شهر باید بتوانند معضل شهرنشینی به خصوص معضل بزرگ ترافیك را حل كنند كه البته این امر می‌تواند با الگوگیری مناسب از كشورهایی كه در این زمینه موفق بوده‌اند، باشد.


این حقوقدان در پاسخ به این سوال كه در صورت پولی شدن بزرگراه‌ها نباید شورای شهر زیرساخت‌ها و مسیرهای جایگزین را به شهروندان معرفی می‌كرد، توضیح داد: البته معضل ترافیك معضل حقوقی نیست كه راهكار حقوقی برای آن اندیشیده شود  بلكه معضل شهرنشینی است و رشته‌های مدیریت‌شهری باید پیرامون آن اظهار نظر كنند. اما آنچه مسلم است حقوق شهروندی در این طرح نقض شده است و بی‌توجهی به این حقوق عواقب خوبی در پی ندارد.


   شهرداری نباید حقوق شهروندان را نقض كند
اخذ عوارض از تردد ماشین‌ها در سطح شهر تهران جز اینكه منبع در آمد خوبی برای ثروتمندتر شدن شهرداری تهران است سود دیگری ندارد. ترافیك مشكل سالیان دراز تهران است و طرح های اینچنینی جز افزایش ترافیك و مشكلات مردم دستاورد دیگری نداشته و نخواهد داشت. اینكه شهرداری به دنبال افزایش درآمد برای خود باشد خلاف قانون نیست اما قرار هم نیست این افزایش درآمد با نقض حقوق شهروندان تهرانی باشد. مقایسه این طرح با تجربه كشورهای پیشرفته دنیا هم توجیه این عمل نخواهد بود. زیرا سازو كار این كشورها در كنترل ترافیك و شهر سازی و ارائه امكانات به شهروندان خود، بسیار متفاوت از ایران است.
 
 اخبار اجتماعی  -  قانون


ویدیو مرتبط :
پول زور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دختر معتاد، از خانواده‌اش پول زور می‌گرفت



 

 

دختر معتاد، از خانواده‌اش پول زور می‌گرفت

 

دختر معتاد كه با حمله به اعضای خانواده‌اش، از آنها برای تامین هزینه اعتیادش پول می‌گرفت، با شكایت خانواده‌اشروانه زندان شد.


چند روز قبل زنی میانسال به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه ۵ تهران مراجعه و از دختر معتادش شكایت كرد.



شاكی به بازپرس موذن گفت: یك سال پیش دخترم در پی آشنایی با یك مرد قاچاقچی تصمیم به ازدواج با وی گرفت؛ اما من و اعضای خانواده‌ام راضی به این وصلت نبودیم.



پس از چند ماه، مرد قاچاقچی برای این كه اعضای خانواده را راضی به این ازدواج كند، دخترم را در منجلاب اعتیاد گرفتار كرد.



وی ادامه داد: دخترم هر روز بنای ناسازگاری می‌گذاشت و اثاثیه خانه را می‌شكست و با تهدید چاقو، از ما پول زور می‌گرفت و بعد از مشاجره با اعضای خانواده، شبانه خانه را ترك می‌كرد.



او هر روز مواد بیشتری مصرف می‌كرد و دچار توهم می‌شد. چند بار دخترم را به كمپ ترك اعتیاد بردیم اما هر بار شبانه از آن محل فرار می‌كرد.



زن شاكی در ادامه اظهاراتش گفت: دیگر از رفتار دخترم خسته شده بودم و حاضر به نگهداری او نبودم. او با تهدید چاقو، پول از ما می‌گرفت و اثاثیه خانه را سرقت می‌كرد و می‌فروخت. دخترم با تهدید به قتل همسایه‌ها و اقوام هم، از آنها پول می‌‌گرفت.



وی افزود: چند شب پیش دخترم پس از مشاجره با من، با چاقوی آشپزخانه به سویم حمله و تهدید كرد اگر پول و طلا در اختیارش قرار ندهم، مرا به قتل می‌رساند و خانه را به‌ آتش می‌كشد.



بناچار از ترس جانم مقداری پول و طلا در اختیارش قرار دادم. آن شب او خانه را ترك كرد و دیگر بازنگشت.


پس از این شكایت و تشكیل پرونده قضایی در این رابطه، ماموران برای یافتن دختر معتاد به جستجو پرداختند تا این كه متهم وقتی در یكی از بوستان‌های شهر پرسه می‌زد، شناسایی و دستگیر شد.



با انتقال این متهم به اداره پلیس، وی در بازجویی به تهدید اعضای خانواده‌اش اعتراف كرد.



● اعتراف دختر معتاد

متهم پرونده در اظهاراتش به پلیس گفت: وقتی خانواده‌ام با ازدواج من و پسر مورد علاقه‌ام مخالفت كردند، به اعتیاد روی آوردم.



از آن روز به بعد مواد مخدر (شیشه)‌ مصرف می‌كردم و برای تامین هزینه اعتیادم، خانواده را تهدید و از آنها پول زور می‌گرفتم..../ جام‌جم آنلاین