اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنتاگون از تصحیح رویکرد خود در حمایت از شورشیان سوری خبر داد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد برنامه شکست خورده آموزش و تجهیز شورشیان سوری را متوقف می کند و بجای آن تجهیزات نظامی در اختیار رهبران تایید شده گروه های مخالف در سوریه قرار می دهد.

به گزارش رویترز از واشنگتن ، «کریستین ورماث» معاون امور سیاست گذاری وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: پنتاگون همچنین از این رهبران گروههای مخالف پشتیبانی هوایی می کند.

 

وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.


این مقام پنتاگون گفت: وزارت دفاع آمریکا «تجهیزات اساسی» در اختیار رهبران گروهها قرار می دهد اما این تجهیزات شامل مواردی مانند راکت های ضد تانک و سامانه های دفاع هوایی قابل حمل (MANPAD) نمی شود.


معاون وزیر دفاع آمریکا در عین حال از برنامه 500 میلیون دلاری پنتاگون که تنها 60 جنگجو را در سوریه آموزش داد ، دفاع کرد . این برنامه در ابتدا قرار بود 5400 تن را آموزش دهد.
وی گفت: گمان نمی کنم که این در این قضیه ضعف اجرا داشتیم بلکه این کار بطور ذاتی بسیار پیچیده بود.

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
منفجر شدن موشک شورشیان سوری قبل از پرتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا از ایران عذرخواهی نخواهد کرد/ حمایت هوایی آمریکا و ترکیه از شورشیان سوری



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  , مطبوعات جهان

تصمیم آمریکا و ترکیه برای حمایت هوایی از شورشیان سوری، گفت و گوی مقامات ارشد روسیه و انگلیس درباره سوریه، درخواست یک سناتور آمریکایی برای افزایش نیرو در عراق، احتمال حمله شیمیایی داعش در خاک اروپا و انتقاد تند رئیس جمهور ترکیه از یک روزنامه آمریکایی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، توافق آمریکا و ترکیه بر سر حمایت هوایی از برخی گروه های شورشی در سوریه، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» به نقل از «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه می نویسد این کشور و آمریکا برسر حمایت هوایی از برخی گروه های تروریستی و شورشی در سوریه که از آنها با عنوان «میانه رو» یاد می شود، به توافق رسیده اند. مولود چاووش اغلو گفته است که پشتیبانی هوایی از معارضانی انجام خواهد شد که براساس برنامه آمریکا در ترکیه برای مبارزه با داعش و همچنین دولت سوریه آموزش دیده اند. ترکیه می گوید هر برنامه ای برای حمایت از شورشیان در سوریه علیه داعش باید بخشی از استراتژی وسیع تر برای جنگ با نیروهای دولتی سوریه باشد.

این در حالی است که تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران سوریه نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد دیوید کامرون نخست وزیر این کشور و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافق کردند گفتگوهای صلح درباره سوریه را از سر بگیرند. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد در تماس تلفنی رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر انگلیس برای تبریک گفتن انتخاب مجدد وی، دو طرف توافق کردند گفتگوها درباره سوریه را از سر بگیرند. سخنگوی کامرون همچنین گفته رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر انگلیس همچنین توافق کردند مشاوران امنیتی آنها برای از سرگیری گفتگوها درباره بحران سوریه باهم دیدار کنند.


اما در دیگر کشور درگیر با داعش، یعنی عراق، پس از آنکه اظهارات وزیر دفاع آمریکا در انتقاد از نیروهای نظامی عراقی جنجال زیادی برپا کرد، اکنون دولت آمریکا تلویحاً این موضع گیری را پس گرفته و اصلاح کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، مقامات آمریکایی تلاش کرده اند به نوعی از مقامات عراقی دلجویی کنند. در همین راستا، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، از فداکاری و شجاعت فراوان نیروهای عراقی طی 18 ماه اخیر در رمادی و دیگر مناطق تقدیر کرده است. گفتنی است اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پیشتر در جریان یک مصاحبه گفته بود نیروهای عراقی اراده ای برای نبرد با داعش ندارند و همین امر سبب به تأخیر افتادن پیروزی بر داعش شده است.

در مطلبی دیگر درباره همین موضوع، یک سناتور برجسته آمریکایی خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق شده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی بی اس»، جان مک کین افزایش شمار نیروی زمینی این کشور را در عراق برای مبارزه با داعش و جلوگیری از نفوذ ایران خواستار شده است. به عقیده وی، نبود راهبرد در جنگ با داعش فضا را برای گسترش حضور و نفوذ ایران در منطقه باز کرده است. وی افزود اگر کسی می گوید که راهبردی وجود دارد من می خواهم بدانم که این راهبرد چیست؟ من نمی دانم در سایه گزارش های هولناکی که در باره شهر پالمیرا منتشر می شود مبنی بر این که اجساد کشته ها در خیابان ها به حال خود رها شده است چگونه اوباما می گوید تغییرات آب و هوایی بزرگترین خطر و دشمن است.

در همین حال، یک ژنرال بازنشسته هشدار داده که داعش نه تنها تهدیدی جدی در منطقه خاورمیانه است، بلکه اکنون به تهدیدی برای کل اروپا نیز تبدیل شده است. این مقام نظامی سابق که نامش فاش نشده در گفت و گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته تهدید واقعی نه تنها برای انگلیس بلکه برای همه کشورهای اروپایی است که شهروندان خود را که از جبهه جنگ داعش برگشته اند، پذیرفته اند. اگر آنها بدانند که چگونه از سلاح های انفجاری آلوده به گاز کلر استفاده کنند، قطعا راه هایی را برای خرید کلر از طریق ابزارهای قانونی پیدا خواهند کرد که هیچ گونه جلب توجه نکند. پیش از این نشریه تایمز انگلیس به نقل از سرهنگ «هامش دو برتون گوردون»، کارشناس سلاح شیمیایی نوشته بود که احتمال حمله شیمیایی داعش به انگلیس وجود دارد چرا که در انگلیس می توان مقادیر زیاد گاز کلر را بدون گرفتن مجوز، خریداری کرد.


در میان دیگر مطالب، واکنش تند رئیس جمهور ترکیه به انتقادات یک روزنامه آمریکایی از خود، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «اکسپرس تریبیون»، رجب طیب اردوغان روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز را به مداخله در امور داخلی ترکیه متهم کرده است. اردوغان در جریان یک سخنرانی خطاب به مسئولان روزنامه مذکور گفته: «به عنوان یک روزنامه، تو باید جایگاه خود را بدانی». وی این روزنامه را به زیر پا گذاشتن محدودیت های آزادی و مداخله در امور داخلی ترکیه متهم کرده است. روزنامه نیویورک تایمز رئیس جمهور ترکیه را متهم کرده بود که قصد دارد مطبوعات مستقل کشورش را به سکوت وادار کند و نوشته بود این روند سبب تضعیف دموکراسی در ترکیه خواهد شد.

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، سایت خبری «نیوز مکس» از نبود تصمیمی در دولت آمریکا برای عذرخواهی از ایران بابت کودتای 28 مرداد 1332 خبر داده است. به نوشته این سایت، اگرچه رییس جمهور آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده است این کشور از کودتای 1953 در ایران حمایت کرده است که در پی آن محمد مصدق نخست وزیر وقت این کشور را سرنگون شد، کاخ سفید اعلام کرد رییس جمهور هیچ طرح مشخصی برای عذرخواهی رسمی ندارد. این درحالی است که دولت کنونی ایران به عنوان بخشی از مناسبات دوستانه تر با آمریکا بر آن تاکید کرده است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک