اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پناهیان: علمای قوی نداشتیم، وگرنه کت و شلوار حرام قطعی بود!



پناهیان: علمای قوی نداشتیم، وگرنه کت و شلوار حرام قطعی بود!

من نمی دانم چرا هر چه طبقات بالاتر می رود، خانه گران تر می‌شود؟ در روایات وارد شده است که شب ها هرچه می‌توانید به زمین نزدیک‌تر شوید. ارتباط انسان با خاک برای اسلام مهم است. چقدر احمق هستند آنهایی که برداشت نظام‌مند به قواعد اسلامی ندارند. آن افرادی که قواعد اسلام را نظام مند می بینند، یک حکم اسلامی را می گیرند و فضای شهر را با همان تغییر می‌دهند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«خبرگزاری دانشجو» نوشت: حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت که فرازهایی از آن در ادامه می آید: 

اسلام نیز به سبک زندگی اهمیت می دهد. اسلامی که حتی برای خانه، دیوارهای خانه و سقف خانه ها نیز حرف دارد، برایش سبک زندگی مهم است.

من نمی دانم چرا هر چه طبقات بالاتر می رود، خانه گران تر می‌شود؟ در روایات وارد شده است که شب ها هرچه می‌توانید به زمین نزدیک‌تر شوید. ارتباط انسان با خاک برای اسلام مهم است. چقدر احمق هستند آنهایی که برداشت نظام‌مند به قواعد اسلامی ندارند. آن افرادی که قواعد اسلام را نظام مند می بینند، یک حکم اسلامی را می گیرند و فضای شهر را با همان تغییر می‌دهند.

روایت داریم همسایه برای معامله اولی است؛ طبق روایت، خرید از سوپر محله مستحب است؛ ولی خرید از سوپر محلات دیگر هیچ ثواب خاصی ندارد.

سبک زندگی بسیار مهم است. یکی از آنها حجاب است؛ مثلا می بینید در هواپیما می گویند برای حفظ ارزش اسلامی حجاب را رعایت کنید یا در دانشگاه ها در نامه هایی که می خواهند به افراد بی حجاب و خانوادهایشان تذکر دهند، ارزش های اسلامی را مطرح می‌کنند.

حجاب در سبک زندگی نیست و نباید حجاب را از آن منظر نگاه کرد؟ اصلا یک سوال بپرسم: نماز مهم تر است یا حجاب؟ نماز واجب تر از حجاب نیست؟ اگر حجاب را اجباری کرده‌اید، چرا نماز اجباری نمی‌شود؟ بعضی می گویند این حرف ها را نگو! چرا نگوییم؟ آیا دلیلش این نیست که حجاب به سبک زندگی مربوط می‌شود؟

یک مطلبی را نیز بگویم. این قدر از اخلاق و ارزش های اسلامی صحبت نکنید؛ حتی شاید یکی اخلاقش خوب باشد ولی سبک زندگی مناسبی ندارد. باید در این زمینه به خدا رجوع کنیم. خدا که بهتر از ما می‌فهمد، بهتر می‌داند چگونه سبک زندگی مان را بچینیم.

رفتار ما، فکر ما را می‌سازد. یکی از اساتید روان شناس دانشگاه تهران که رئیس انیستیتوی روان شناسی بود، برای ما تعریف می کرد که در جریان یک تحقیق افرادی را ۱۰ نفر، ۱۰ نفر برای امتحان داخل انستیتو می‌آوردیم و بعد هر کدامشان را جدا داخل اتاق می بردیم و می گفتیم مهر‌ه هایی را بچنیند و سپس خراب کنند. بارها می گفتیم همین کار را انجام دهند و زمانی که می خواستند از اتاق بیرون بیایند، به برخی ۱ دلار می دادیم، به برخی ۵ دلار، به برخی ۱۰ دلار و به برخی هیچ پولی نمی دادیم. هیچ کدام نیز از پول دیگری خبر نداشت. بعد یک نفر را در راهرو چیده بودیم تا بحثی را راه بیندازد و می دیدیم کسانی که پول کمتری گرفته بودند، از این عملشان بیشتر دفاع می‌کردند.

من همان زمان در کلاس این‌گونه تحلیل می‌کردم که انسان ذاتا کمال گراست. آن کسی که پول بیشتری گرفته بود، کمال گرایی اش را در جیبش گذاشته بود؛ اما آن کسی که پول کمی گرفته بود، برای کاری که انجام داده بود، دنبال فایده می‌گشت. می بینید، عمل این افراد در افکارشان اثر گذاشت.

روایت داریم که زیاد خوابیدن از زیاد نوشیدن تولید می شود، همچنین زیاد نوشیدن نیز نتیجه زیاد خوردن است. این امور نفس شما را سنگین می کند؛ بنابراین نمی توانید عبادت کنید. قساوت قلب شما نیز بیشتر می شود؛ بنابراین، قدرت تفکر را از شما می گیرد. تاثیر اعمال بر افکار و اعتقادات را مشاهده می کنید؟

در روایات وارد شده که هر گاه خواستید خدا را ملاقات کنید، گرسنه باشید؛ البته این امور سطحشان بالاست. ما چه؟ من نمی خواهم شما را به سمت ریاضت بکشم. ریاضت یک عامل است؛ عوامل دیگری نیز وجود دارد؛ عواملی مثل عواطف و محبت.

فردی رفت خانه امام حسین(ع) و دید هم پرده گذاشته اند و هم پشتی؛ سوال کرد: امام علی(ع) که بیش از این زهد را رعایت می کرد. امام فرمودند: همسرم دوست داشت، من هم این اسباب را فراهم کردم.

عواطف و محبت نیز از عوامل مهمی هستند. امام علی(ع) در روایتی قاعده ای مهم بیان می کنند: «بهترین ردایی که خوب است را روی لباس های دیگرت بیندازی، حلم است. اگر نمی توانی حلیم باشی، خودت را به حلم بزن. کم هستند افرادی که رفتار قومی را تقلید کنند و مثل آنها نشوند.»

در قرآن آمده است: می دانید چرا آیات قران را تکذیب می کنید؟ زیرا رفتارتان بد است. حضرت زینب(س) هم همین آیه را در مقابل یزید خواند.

در ابتدا باید رفتار بچه را درست کنیم یا افکار و عقایدش را؟ شما به بچه اعمال را آموزش دهید، فطرتش شکوفا می شود. بچه فطرتا از اول ادب و سبک زندگی می خواهد. شما واقعا ببینید صهیونیست ها چقدر رذل هستند و در اوج پستی به بدترین شکل ممکن انسان ها را می کشند؛ اما در اوج رذالت دستگاهی به نام هالیوود دارند؛ هالیوود نیز می خواهد انسان ها نابود شوند. صهیونیست ها اصلا به انسان می گویند حیوان دو پا.

اما آنها برای دیگران سبک زندگی درست می کنند؛ مثلا می‌گویند جوان ها در دانشگاه باید مختلط باشند؛ در حالی که در خود آمریکا بین دانشجویان دختر و پسر در اتوبوس پرده می‌کشند و می‌گویند مگر ما حیوانیم که مختلط زندگی کنیم؟

اما روایتی داریم که می گوید: این نصرت خدا برای بندگان خویش کافی است که ببینید دشمن خدا گناه می‌کند.

خدا سعی کرده غیرت دینی را با حلال و حرام حفظ کند؛ مثلا حرام است شکل ظاهری و چهره شبیه به کفار شود. شباهت به کفار معنا پیدا می‌کند آن زمانی که کت و شلوار در ایران باب شد. علمایی قوی نداشتیم وگرنه در آن زمان کت وشلوار حرام قطعی بود.

این که بیش از ۲۰۰ فلسطینی را طی چند روز می‌کشند، نتیجه این است که حرام و حلال را به درستی انجام نداده ایم. در روز عاشورا و در فاصله صبح تا عاشورا یک سبک زندگی مد شده بود و آن نیز شهادت بود./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
کت و شلوار ( چگونه کت و شلوار را تا کنیم که چروک نشود)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کت و شلوار بیژن نوباوه ایرانی است ، مانتوی خانم ها غربی!



 

کت و شلوار بیژن نوباوه ایرانی است ، مانتوی خانم ها غربی!

 

عصرایران ؛ محسن جاحقی - بیژن نوباوه گفت: "وقتی زن ایرانی فکر می‌کند که مانتو بهتر است یا این‌که بچه ما فکر می‌کند که موی ژل زده قشنگ‌تر است، این تاثیر کار فرهنگی غرب و از هر فسادی بدتر است، چرا که ناهنجاری را به هنجار تبدیل می‌کند. زمانی اگر کسی حتی سایه چشم می‌کشید جلوی ورودش به سازمان (صدا و سیما) را می‌گرفتیم، ولی ببینید امروز چه خبر است"(ایسنا -22 آبان 89)

 

بیژن نوباوه که زمانی خبرنگار صدا وسیما بوده در نیویورک و اکنون هم نماینده مجلس شورای اسلامی ،اخیرا در اظهاراتی جالب توجه به مانتو و ژل مو حمله کرده ، آنها را تاثیر کار فرهنگی غرب دانسته، از هر فسادی بدتر می داند. خاطر ایشان البته بسیار مکدر است از اینکه روزی جلو در سازمان صدا و سیما عده ای بوده اند که به صورت زنان زل می زده اند تا ببینند اگر آنها سایه چشم کشیده اند، جلو ورودشان به سازمان گرفته شود "ولی ببینید امروز چه خبر است!

در اینکه حفظ شئون اسلامی از جمله حجاب، واجب است و باید حرمت آن همواره نگاه داشته شود هیچ شک و شبهه ای نیست کما اینکه بسیاری از خواهران و مادران ما در این دیار داوطلبانه و از سر اعتقاد همین گونه می زیند و اتفاقا بسیاری از جوانان و دانشجویان و مادران و خواهران ما مانتو هم می پوشند و البته که العیاذ بالله فاسد هم نیستند. حتی چماق رضا خانی هم نتوانست حجب و حیای ایرانی زن مسلمان را بدرد. اما چه شده است که آقای نوباوه اینقدر اوقاتشان تلخ شده است؟

آقای نوباوه ! اگر روشهای سایه-چشمی شما و همفکرانتان جواب داده بود که الان خاطر عاطر سرکار مکدر نبود و فریاد بر نمی آوردید که ایها الناس ببینید چه خبر است؟ اگر هم جواب نداده است لازم است آن مقام منیع در نوع برخورد در مقولات فرهنگی یک بازنگری مختصر بفرمایند تا نوباوه دیگری در 100 سال آینده یافت نشود بگوید ما از قدیم تا کنون جلوی تمام خانم های سایه چشم دار به سازمان را گرفته ایم اما وا مصیبتا ببینید چه خبر است!

این نکته هم که جناب ایشان فرموده اند که ژل مو زدن و مانتو از فرهنگ غرب است و چون غربی است از هر فسادی بدتر است کمی سست بنیان است. اصولا در غرب کسی مانتو نمی پوشد، و در ثانی اگر هم بپوشد و ما آن را به عاریت گرفته باشیم ملالی نیست. مگر خیلی از چیزهای ما غربی نیست؟ همان کت و شلواری که جناب نوباوه به تن می کنند که غربی تر است؟ حتما ایشان نمی دانسته اند که کت و شلوار غربی است؟ یا یادشان رفته هرروز کت و شلوار می پوشند و با آن به پارلمان می روند که اساسا یک مفهوم غربی است و پشت میکروفونی صحبت می کنند که باز هم غربی است و از رادیو پخش می شود که آن هم غربی است و در انتخاباتی شرکت می کنند که کلا بر اساس مفاهیم فلسفه سیاسی غرب استوار است.

احتمالا یا اینها را یادشان رفته است و ما را کمی ساده گیر آورده اند یا حتما می خواهند با ما شوخی کنند یا قصد دارند پس از خواندن این مطلب ضمن ارائه یک شکایت عریض و طویل از عصر ایران غرب زده ، زین پس با لباس محلی و سنتی خود در پارلمان حاضر شوند!

اندر باب ژل مو هم باید گفت اتفاقا همین یک قسمتش ایرانی و اسلامی است. بنده البته جرات ندارم وارد مسایل تخصصی دینی شوم اما احادیث و روایات بسیاری از ائمه معصومین وجود دارد که بر آراستگی ظاهر تاکید میکند. از جمله از امام صادق (علیه السلام) که می‌فرماید: «اذا اَخَذْتَ الدُّهْنَ علی راحتكَ فَقُل. اللهمّ انی اسأَلُكَ الزَّیْنَ و الزینَة( کافی جلد 6 ص 520) موقع روغن زدن موی سر، بگو: بارالها! از تو درخواست زیبایی و زینت دارم.

این حدیث ضمن اینكه اهمیت روغن زدن موی سر را می‌رساند، به ما می‌فهماند كه روغن زدن موی سر می‌تواند امری عبادی نیز باشد. ممکن است جناب نوباوه بخواهد با تجزیه و تحلیل شیمیایی ژل مو و روغن به ما بفهماند که این دو جنس با هم فرق می کند و اولی فساد آور است و دومی نه، که اینجانب به علت فقدان دانش شیمی آلی این امر را به متخصصین علم کیمیا می سپارم.

در ثانی، آنقدر که ایشان نسبت به ژل موی سر و مانتو حساسیت دارند به امور دیگر نظیر فقر، بیکاری، حفظ حقوق شهروندی، دروغگویی و غیبت که گناه کبیره هم هستند هم همین حساسیت را نشان می دهند؟ واقعا ما در توزیع عادلانه حساسیت ها در جامعه کمی راه خود را گم نکرده ایم؟ آیا همانقدر که به ژل مو و سایه چشم خانم ها حساسیت نشان می دهیم به حادثه سعادت آبادها هم حساسیت داریم. آیا همه این مصائب و معاصی ، فسادهای کوچک اند و مانتوی خانم ها فساد اعظم؟!

بی اختیار به یاد جملات دکتر محمود احمدی نژاد در فعالیتهای انتخاباتی دور نهم ریاست جمهوری ایشان می افتم: "واقعا مشکل مردم کشور ما، شکل موی جوانان ما است؟ جوانها دوست دارند موی خودشان را هر جور می خواهند بگذارند، به من و تو چه ربطی دارد؟ من و تو باید به مشکلات اساسی کشور بپردازیم. دولت باید اقتصاد را سامان بدهد، فضای کشور را آرامش ببخشد، امنیت روانی درست کند، پشتیبانی کند از مردم. مردم سلایق گوناگون دارند. با سنتهای مختلف، اقوام مختلف، تیپهای مختلف، دولت خدمتگذار همه است. چرا مردم را کوچک می کنیم؟ مردم را آنقدر کوچک می کنیم که مشکل مهم جوانهای کشور ما این است که مدل مویشان را چگونه بگذارند و دولت هم نمی گذارد؟ یعنی شان دولت این است؟ شان مردم این است؟ این توهین به مردم ما است. چرا مردم را دست کم می گیریم. یعنی الان مشکل کشور ما این است که چرا فلان دختر ما فلان لباس را پوشید؟ یعنی مشکل مردم ما این است؟".../عصرایران