اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پزشکی که برای بیماران موسیقی تجویز می‌کند



داستان از یک نسخه پزشکی آغاز می شود. نسخه ای که در آن اثری از آنتی بیوتیک و مسکن نیست. «گوش سپردن به آلبوم استاد شجریان روزی یک بار و تصنیف مدامم مست سالار عقیلی هر هشت ساعت یک بار» تنها داروی تجویزشده این نسخه است.

پزشکی که در نسخه به بیماران گوش سپردن به شجریان و عقیلی را پیشنهاد می‌کند. همین عنوان کافی است که با این پزشک که مدتی است نسخه عجیب و متفاوت او در شبکه مجازی پخش شده، گفت‌وگو کنیم.

داستان از یک نسخه پزشکی آغاز می شود. نسخه ای که در آن اثری از آنتی بیوتیک و مسکن نیست.

 

«گوش سپردن به آلبوم استاد شجریان روزی یک بار و تصنیف مدامم مست سالار عقیلی هر هشت ساعت یک بار» تنها داروی تجویزشده این نسخه است.

 

نسخه ای که به دلیل متفاوت بودن، بارها در شبکه های مجازی دست به دست شد و مورد استقبال مردم و به خصوص کسانی که از حجم داروهای تلنبارشده در خانه خسته شده اند، قرار گرفت.

قصه نسخه عجیب وغریب را که از پزشک آن جویا می شوم، اول می خندد و بعد می گوید: «خب قطعا این یک نسخه پزشکی نیست.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پزشک

قصه از جایی شروع می شود که با تعدادی از دوستان در یک گروه خصوصی تلگرام درباره فواید موسیقی در درمان بحث می کردیم. یکی از دوستان شعری از حافظ را روی یک برگه نوشت و به اشتراک گذاشت و پیشنهاد داد که برای بهتر شدن، شعر حافظ بخوانید و اگر حالتان خوب نشد، به طبابت من شک کنید! اینطور شد که من هم گفتم برای درمان پیشنهادهایی دارم که دوستان گفتند بنویس تا ما هم ببینیم.

 

نوشته من در تلگرام و از آنجا به اینستاگرام یکی از دوستان راه پیدا کرد و ...» این نسخه به سرعت در شبکه های مجازی منتشر می شود و آنقدر معروف می شود که خود این دکتر جوان هم آن را باور نمی کند: «باور نمی کردم که اینقدر زود این نسخه همه جا پخش شود و این قدر واکنش ها به آن مثبت باشد.»

موسیقی در درمان بیماری ها موثر است
درست است که ماجرا بیشتر شکل طنز و شوخی دارد؛ اما فواید درمانی آن هم کم نیستند. «موسیقی به طور کلی در درمان برخی بیماری ها به ویژه در حوزه روانپزشکی خیلی موثر است. برای مثال درباره بیماری اوتیسم موسیقی در جهت افزایش مهارت های گفتاری خیلی تاثیرگذار است؛ ولی نه اینکه حتما موسیقی خاصی باشد آن هم در وقت خاصی آن هم شجریان!»

از کودکی نوازندگی می کردم
علاقه به موسیقی به دوران کودکی این دکتر خوش ذوق برمی گردد: «در کودکی پیانو می زدم و بعدا که وارد دانشگاه شدم، به تار علاقه مند شدم. الان هم ساز تخصصی من، تار ایرانی است.»

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پزشک


«علیرضا صلحی» متولد سال ۶۴ در تبریز بوده و پس از تحصیل در دانشگاه تبریز از سال ۹۰ پزشک شده است. طرح خود را در جنوب کشور و در منطقه محروم سیستان وبلوچستان می گذراند و این روزها در بیمارستان تبریز مشغول به کار است.

پزشکی که خوش خط است!
به غیر از تجویز جالب این پزشک تبریزی، نکته دیگری که در نسخه او خودنمایی می کند، خط زیبای اوست که برخلاف نسخه دیگر پزشکان به غیر از دکتر داروساز، مردم عادی هم قادر به خواندن آن هستند! از او می پرسم که که بقیه نسخه هایش هم همین قدر خوشخط هستند که می گوید: «من معمولا نسخه ها را خوش خط می نویسم؛ اما نه با این وسواس!» جالب اینجاست که تمام قواعد یک نسخه پزشکی در این نسخه متفاوت رعایت شده و اگرچه از لحاظ محتوا با دیگر نسخه ها متفاوت است، از نظر فرم فرقی با بقیه ندارد: «طبق اصول کتابت نسخه، نام دارو و تعدادش را لاتین می نویسند و دستورالعمل آن را به فارسی. من هم طبق این عرف، نام موسیقی را لاتین نوشتم و تعداد دفعات مصرف آن را به فارسی.»

درمان دارویی در اولویت است
«هیچ بیماری را نباید از منافع درمان دارویی محروم کرد.» دکتر صلحی می گوید که برای پزشکان اول از همه درمان دارویی در اولویت است و طبق آموخته های آن ها، نباید بیمار را از آن محروم کرد؛ اما در کنار آن می توان تجویزهای اینچنینی را پیشنهاد کرد.

 

«برای چنین تجویزهایی به صورت جدی، اولا نیاز به تحقیقات بیشتر است. ثانیا در کنار درمان های دارویی، می تواند موثر باشد؛ چون خودم آن را تجربه کردم»

درباره چرایی شجریان و عقیلی در نسخه یا به قول خودش پیشنهاد هم می گوید: «آهنگ عقیلی را به این علت پیشنهاد دادم که همان لحظه در حال گوش دادن به آن بودم و دلیل خاصی نداشت!» و وقتی می پرسم با کدام یک از آهنگ ها بیشتر زندگی می کند، می گوید: «سوال سختی است! اما جان عشاق و بیداد حالم را خوب می کنند.»

اخبار اجتماعی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
بیماران درمان شده در مرکز پزشکی سیناطب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلب بیماران در کما صدای موسیقی را احساس می کند



 

 

قلب بیماران در کما صدای موسیقی را احساس می کند

 

 

پژوهشگران ایتالیایی در بررسیهای خود دریافتند که قلب بیماران در کما قادر است ریتمهای موسیقی کلاسیک را درک کند.

محققان موسسه سنت آنا در این تحقیقات نشان دادند که ریتم قلبی بیمارانی که زندگی نباتی دارند می تواند به موسیقی کلاسیک واکنش نشان دهد و برپایه نت های موسیقی، ضربان قلب آهسته شده و یا شتاب گیرد.

به گفته این دانشمندان، این واکنش در زیر سطح آگاهی بیمار رخ می دهد. در حقیقت، موسیقی کلاسیک بخشهای اولیه و خودمختار مغز را جابجا می کند. این بخشها حتی در زمانی که بیمار در حالت زندگی نباتی است نیز به عملکردهای خود ادامه می دهند.

این بررسیها نشان می دهد که نورونهای سیستم احساسات حتی زمانی که سطح هشیاری و آگاهی در حد صفر باشند نیز می تواند عمل کنند.

به منظور کسب این نتایج، این محققان چهار قطعه موسیقی کلاسیک را برای ۱۶ داوطلب سالم پخش کردند و همزمان ضربان قلب آنها را اندازه گیری کردند و در ادامه از داوطلبان سالم خواستند که احساسات خود را در زمان گوش دادن به قطعات موسیقی بیان کنند. سپس این تیم آزمایش مشابهی را بر روی ۹ بیمار در کما انجام دادند.

هر یک از قطعات که سه دقیقه به طول انجامید مربوط به آهنگسازان مختلف بود و گامها و ریتمهای مختلفی داشت که می توانستند احساسات مثبت یا منفی را برانگیزند.

این دانشمندان کشف کردند که موسیقی بر روی سرعت ضربان قلب هر دو گروه بیمار در کما و داوطلبان سالم به یک روش اثر می گذارد.

به طوری که قطعات مثبت "مینوت" اثر "بوکرینی" ریتم قلب هر دو گروه را آهسته کردند در حالی که قطعات منفی مثل سمفونی شماره ۶ چایکوفسکی ضربان قلب افراد سالم و بیماران در حالت زندگی نباتی را بالا برد...../تحلیل:مهر