اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرونده نمره‌دهی مدیران در بهارستان



اخبار,اخباراجتماعی, نمره دهی مدیران


 اخبار اجتماعی - پرونده نمره‌دهی مدیران در بهارستان

این سبک از نمره‌دهی تا پیش از این نیز در برخی از مدارس رایج بوده اما تا به حال رسانه‌ای نشده بود و این اولین بار است که پای نمره‌دهی صوری به رسانه‌ها باز می‌شود.

هنوز چند روز بیشتر از آغاز امتحانات مدارس نگذشته بود که اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره نمره‌دهی صوری برخی از مدیران مدارس به دانش‌آموزان باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو درباره وضعیت این روزهای نمره‌دهی در مدارس در بین کارشناسان و افکارعمومی جامعه شد.

به گزارش وطن امروز، این درحالی است که با وجود موافقان و مخالفان اصل وجود داشتن این موضوع، همچنان این خبر دهان به دهان در بین دانش‌آموزان، معلمان و همچنین کارشناسان حوزه آموزش و پرورش نقل می‌شود و همگی از عواقب گسترش این شیوه نمره‌دهی ابراز نگرانی می‌کنند.

آغاز ماجرا
میر قسمت موسوی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره نمره‌دهی صوری برخی مدیران به تسنیم گفته است: «نمره‌دهی صوری به دانش‌آموزان یک روند انحرافی در جریان آموزشی مدارس است و منجر به سست شدن پایه‌های آموزش و پرورش می‌شود.»


وی درباره دلایل این سبک از نمره‌دهی که در تعداد محدودی از مدارس وجود دارد، اظهار داشت: اصرار مدیر مدرسه برای دادن نمره قبولی به دانش‌آموزان برای بالا بردن سطح عملکرد مدرسه است.

وقتی ماجرا رسانه‌ای می‌شود
نکته دیگر درباره این موضوع این است که این سبک از نمره‌دهی تا پیش از این نیز در برخی از مدارس رایج بوده اما تا به حال رسانه‌ای نشده بود و این اولین بار است که پای نمره‌دهی صوری به رسانه‌ها باز می‌شود.

اما آنچه درباره این شیوه از نمره‌دهی و ارفاق‌های بی‌مورد مدیران مدرسه فقط برای بالاتر جلوه دادن سطح آموزشی مدرسه شان جلب توجه می‌کند، خطراتی است که متوجه پیکره نظام آموزشی کشور است.

همه چیز زیر سؤال می‌رود
به خوبی روشن است که اگر شیوه ارزشیابی دانش‌آموزان از حالت فعلی که براساس نمره پایان سال و امتحانات انجام می‌شود، به شیوه سلیقه‌ای مدیران و اعمال نظرهای شخصی تغییر یابد، نمی‌توان انتظار تربیت نسلی باسواد و آموزش‌یافته را از مدارس داشت.

تاثیر بلندمدت این شیوه غلط ارزشیابی زمانی نمایان می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته زمان حذف کنکور فرا رسیده و پذیرش دانشجویان براساس معدل دوران تحصیل‌شان صورت گیرد. در این زمان است که آثار مخرب حاتم‌بخشی‌های مدیران بروز پیدا کرده و اساس انتخاب دانشجو و آینده‌سازان کشور زیرسؤال می‌رود. از دیگر تبعات منفی نمره‌دهی صوری این است که تبعیض میان دانش‌آموزان ایجادشده و انگیزه یادگیری دانش‌آموزان کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر دانش‌آموزانی که به این سبک از نمره عادت کرده باشند در سایر مدارج و مراحل زندگی هم توقع به‌دست آوردن بدون زحمت همه چیز را دارند البته بر همگان پر واضح است که سیستم نظارتی آموزش و پرورش یک سیستم از بالا به پایین و پایین به بالاست و در این شرایط برای رصد اقدامات و عملکرد‌های یک مدیر یا یک معلم در مدارس سیستم به طور کامل برنامه‌ریزی شده است و امکان نظارت بر نوع و شیوه نمره‌دهی فراهم است، با این حال جای سؤال دارد که چرا با وجود این سیستم نظارتی شاهد انتشار اینگونه خبرها درباره نمره‌دهی صوری برخی مدیران به دانش‌آموزانشان هستیم؟  اما برای واکاوی آثار و تبعات منفی نمره‌دهی صوری در مدارس از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظرخواهی کرده و شیوه و روش جلوگیری از این پدیده را از آنها جویا شدیم.

پرونده نمره‌دهی صوری روی میز بهارستان
اما جبار کوچکی‌نژاد در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: نظام ارزشیابی دانش‌آموزان از اساسی‌ترین ارکان آموزش و پرورش است که این وزارتخانه با حساسیت تمام بر شیوه و روش آن نظارت دارد.

به باور کوچکی‌نژاد به دنبال بیان این موضوع از سوی عضو کمیسیون آموزش لازم است در اولین فرصت این گزارش در کمیسیون مطرح شود تا ضمن بررسی بیشتر، راهکارها و برنامه‌های پیشگیری از این آسیب اندیشیده و با مدیران متخلف برخوردشود. بنابر اظهارات وی، اگر نمره‌دهی صوری گسترش یابد دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای برای آموزش نخواهند داشت چرا که دانش‌آموزان زمانی که ببینند ملاک ارزشیابی سطح سواد نیست و متوجه تبعیض در نمره‌دهی مدارس شوند انگیزه خود برای تحصیل را از دست می‌دهند.

این عضو کمیسیون آموزش می‌افزاید: اگر این شیوه نمره‌دهی رایج شود بیشترین تاثیر را بر نظام ارزشیابی و بر گزینش دانشجو خواهد داشت چرا که در سال‌های آتی کنکور حذف شده و قضاوت‌ها فقط براساس معدل دانش‌آموزان خواهد بود که براین اساس چنین معدلی نمی‌تواند ملاک استانداردی تعریف شود.

نوشدارو قبل از مرگ سهراب
اما کارن خانلری، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس وجود نمره‌دهی صوری را فراگیر ندانسته و به «وطن امروز» می‌گوید: با توجه به شواهد موجود نمی‌توان  این موضوع را همه‌گیر دانست اما باید از هم‌اکنون برای جلوگیری از تضعیف نظام ارزشیابی دانش‌آموزان پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا این میزان محدود از نمره‌دهی‌های صوری هم در همین‌جا متوقف شود.

به باور خانلری، هر نوع خلل در نظام ارزشیابی دانش‌آموزان تهدیدی برای کیفیت آموزش محسوب شده و سطح آموزش را پایین می‌آورد و این آفتی برای نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: باید نظام آموزشی کشور و وزارت آموزش و پرورش شیوه نظارتی خود را تقویت کرده و با برنامه‌ریزی دقیق راه اعمال‌سلیقه را در نمره‌دهی دانش‌آموزان ببندد.

خانلری بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع نمره‌دهی صوری که از سوی یکی از اعضا مطرح شده و به نوعی اولین گزارش در این زمینه محسوب می‌شود، اعضای کمیسیون مصمم هستند در اولین جلسه ابعاد آن را تمام و کمال بررسی کنند تا در صورت نیاز مجلس وارد عمل شود.

 

اما طرح موضوع نمره‌دهی صوری در تعداد محدودی از مدارس باعث شکل‌گیری این پرسش می‌شود که نقش نظارتی آموزش و پرورش در کنترل این پدیده به چه شکل است؟ آیا تا به حال برای کنترل بیشتر یا حذف اعمال‌سلیقه در نمره‌دهی دانش‌آموزان تدابیری اندیشیده نشده است؟ یا اینکه اگر این موضوع رسانه‌ای نمی‌شد آیا بازهم به فکر محکم‌تر کردن قوانین و ابلاغیه‌ها درباره امتحانات دانش‌آموزان می‌افتادیم؟ 
 اخبار اجتماعی -  وطن امروز


ویدیو مرتبط :
چگونگی نمره دهی در امتحان آیلتس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر علوم: شیوه نمره‌دهی در دانشگاه‌ها تغییر كرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هدف جلوگیری از افت معدل و مشروطی دانشجویان

معاون وزیر علوم: شیوه نمره‌دهی در دانشگاه‌ها تغییر كرد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه جدید دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: در صورت تایید این آیین نامه توسط وزیر علوم، نمرات درسی دانشجویان از شیوه نمره دهی صفر تا 20 به شیوه نمره دهی از 9 تا 20 تغییر می‌یابد.

دکتر نادری‌منش با اعلام این خبر اظهار داشت: در تدوین این آئین‌نامه برای كاهش اضطراب دانشجویان، پیشنهاد دادیم كف نمره‌ای كه به دانشجو داده می‌شود 9 باشد.

وی افزود:برخی از دانشجویان با گرفتن نمره یك یا 2 از یك درس با وجود موفقیت در دیگر درس‌ها، دچار مشكلاتی همچون افت معدل و یا مشروطی می‌شوند كه درصورت تصویب كف نمره 9، درعین حال كه دانشجو از آن درس نمره نیاورده و دوباره مجبور است آن را بگذراند لطمه زیادی به معدل او وارد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه جدید کارشناسی، طول مدت تحصیل تا یك نیمسال کاهش می‌یابد، افزود:بر این اساس دانشجویان به طور میانگین یک ترم می‌توانند طول سنوات تحصیلی خود را کاهش داده و حداکثرطی 4.5 سال فارغ‌التحصیل شوند.

دکتر نادری منش در ادامه در خصوص شکل‌گیری 15 کمیته مشترک تحت عنوان کمیته‌‌های شورای تحول در علوم انسانی و کمیته‌برنامه‌ریزی گفت: این کمیته‌ها وظیفه بازنگری در سرفصل و محتوای علوم انسانی را بر عهده داشتند./ایسنا