اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرونده شکایت مربوط به سهمیه بندی جنسیتی در کنکور هنوز بررسی نشده است



دانشگاه,سهمیه بندی جنسیتی در کنکور

پرونده شکایت مربوط به سهمیه بندی جنسیتی در کنکور هنوز بررسی نشده است

رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: پرونده شکایت مربوط به سهمیه بندی جنسیتی در کنکور هنوز بررسی نشده است.

به گزارش مهر در لرستان، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی لرستان در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر با اشاره به روند بررسی شکایات در دیوان عدالت اداری اظهار داشت: در شش ماه نخست سالجاری در کل کشور افزایش چشمگیری در زمینه تعداد شکایات و پرونده های وصولی نداشته ایم.

وی بدون اشاره به تعداد شکایات صورت گرفته و میزان افزایش پرونده ها گفت: میزان رشد شکایات واصل شده نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با بیان اینکه روند طرح شکایات نیز در استانهای مختلف متفاوت بوده است، بیان داشت: در استان لرستان نسبت به سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر شکایات از دستگاههای دولتی و عمومی بوده ایم که باید آسیب شناسی و رفع مشکل صورت گیرد.

وی یادآور شد: در مجموع طی سال گذشته نزدیک به 120 هزار پرونده در رابطه با شکایت از دستگاههای دولتی و عمومی در دیوان عدالت اداری مطرح شده است که به دنبال آن هستیم تا با برنامه ریزی های دیوان عدالت اداری در تعامل با دستگاهها شاهد کاهش تعداد پرونده ها باشیم.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: تقویت بحث پیشگیری با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس قوه قضاییه از دیگر برنامه های دیوان عدالت اداری است.

حجت الاسلام منتظری همچنین در مورد برگزاری دوره های آموزشی در رابطه با قانون جدید دیوان عدالت اداری بیان داشت: در این راستا برای همه مدیرانی که می خواهیم در دفاتر نمایندگیهای استانی مستقر کنیم برنامه آموزشی در نظر می گیریم.

وی در مورد شکایت برخی فعالان دانشجویی و زنان در مورد سهمیه بندی جنسیتی در کنکور دانشگاهها طی سالهای اخیر نیز اظهار داشت: هنوز این شکایت بررسی نشده است.
/مهر


ویدیو مرتبط :
بررسی تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکایت علیه سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه ها



سهمیه بندی جنسیتی ,اعتراض دانشجویان برای سهمیه بندی جنسیتی

شکایت علیه سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه ها

جمعی از فعالان دانشجویی و زنان در اعتراض به آنچه سهمیه بندی جنسیتی انجام شده در کنکور کارشناسی در چند سال اخیر به ویژه در سال‌های 1391 و 1392 عنوان کردند، به ثبت دو شکایت به عنوان مدعی العموم در دیوان عدالت اداری اقدام کرده‌اند.

 در اطلاعیه این فعالان زنان و دانشجویی آمده است: «در پی سهمیه‌بندی جنسیتی انجام شده در دفترچه کنکور سال 1390 سهمیه زنان در دو رشته دانشگاهی به صفر رسید و متاسفانه این اقدام که در مغایرت صریح با برخی از اصول قانون اساسی از جمله اصول 3، 19، 20، 21، 30 و 40 است در سال 91 رشد چشم گیری یافت.

 

به نحوی که سهمیه زنان در 77 رشته در 36 دانشگاه به صفر رسید و نه تنها زنان از انتخاب رشته‌های فنی- مهندسی که مردانه تعبیر می‌شوند محروم شدند، بلکه چندین دانشگاه از پذیرش آنها در رشته‌هایی که سابقه فعالیت گسترده‌ای در آن دارند از جمله رشته‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی و رشته فرش دستباف خودداری کردند.

با توجه به تبعیض انجام شده و محروم شدن تعدادی از دانشجویان دختر از انتخاب رشته دانشگاهی مورد علاقه خود بعضا علی‌رغم داشتن رتبه علمی بالا، تعدادی از فعالان حقوق زنان و دانشجویی جهت مخالفت با تبعیض اعمال شد.

 

تلاش برای اعاده حقوق این دانشجویان با مشورت با تعدادی از وکلای مجرب دادگستری اقدام به تهیه دادخواستی کرده و با طی کردن روال قانونی از 36 دانشگاه مورد اشاره، سازمان سنجش و وزارت علوم و تکنولوژی و فنآوری با کمک دو تن از وکلا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده وآنها را ثبت کردند که اولین شکایت در فروردین ماه 1392 (دولت دهم)، و دومین شکایت در شهریور ماه 1392 (دولت یازدهم) ثبت شده است.»/ایسنا