اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرداخت وام ۳۰ هزار میلیارد تومانی



اخبار,اخباراقتصادی,وام های  کلان بانکی

از زمانی که بانک مرکزی از لزوم کاهش نرخ سود بانکی خبر داد بحث وجود موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز به صورت جدی‌تری مطرح شد. این موسسات که بعضا دو تا سه میلیون سپرده‌گذار دارند و برخی تا سقف 30 درصد به مشتریان‌خود سود پرداخت می‌کنند، در نظام بانکی و اهداف اقتصادی بانک مرکزی اختلال ایجاد می‌کنند.

اگر بخواهید 10 میلیون تومان وام از بانک بگیرید، با داشتن دو ضامن معتبر، چک بانکی، چندین روز دوندگی و البته حساب پول چایی کارکنان، در نهایت در مرحله آخر باید دست به دعا شوید تا بلکه فرجی شود و دل مسوولان بانکی به حالتان بسوزد.

به گزارش جهان صنعت، وام گرفتن از صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات مالی و اعتباری شاید تا حدی آسان‌تر باشد‌ چرا‌که بسیاری از مدیران صندوق‌ها از ابتدا نگاهی به قیافه و جیبتان می‌اندازند و از همان ابتدای کار آب پاکی را می‌ریزند روی دستتان تا دیگر هول و ولای پیدا کردن ضامن و یافتن راهی برای پرداخت وام نداشته باشید.

با این وجود اگر قرار باشد از صندوق‌هایی وام بگیرید که بعد از پرداخت اقساط پول را به شما پرداخت می‌کنند، باز کار راحت‌تر است، البته جز در مواردی که قبل از گرفتن پولی که به خاطرش وام می‌پرداختید، ناگهان دیگر خبری از موسسه و آنچه تا به حال پرداخته بودید نمی‌شود.

باید در نظر داشت تمام اینها برای گرفتن وامی در حد 10، 15 میلیون تومان است. حال اگر قرار باشد مبلغ وام را تا 12 یا 30 هزار میلیارد افزایش دهیم، قطعا کار ساده‌تر خواهد شد. وقتی بخواهید وام چند هزار میلیاردی بگیرید، پر‌واضح است‌ نمی‌توانید حتی یک ضامن پیدا کنید که در صورت عدم پرداخت شما، وام شما را بپردازد. به احتمال زیاد شما وثیقه و سندی در این قیمت هم ندارید که بخواهید گرو بگذارید. بنابراین به احتمال قریب به یقین نه‌تنها این‌ا را از شما نمی‌خواهند، بلکه نام شما و حتی نام موسسه وام‌دهنده نیز فاش نخواهد شد که مبادا در صورت عدم پرداخت، خدایی نا‌کرده آبروی شما ریخته شود.

بر اساس این گزارش، از زمانی که بانک مرکزی از لزوم کاهش نرخ سود بانکی خبر داد بحث وجود موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز به صورت جدی‌تری مطرح شد. این موسسات که بعضا دو تا سه میلیون سپرده‌گذار دارند و برخی تا سقف 30 درصد به مشتریان‌خود سود پرداخت می‌کنند، در نظام بانکی و اهداف اقتصادی بانک مرکزی اختلال ایجاد می‌کنند.

کاهش دادن تورم، نقدینگی و رکود و در مقابل افزایش رشد اقتصادی در حالی که بسیاری از این موسسات سیاست‌های خلاف جهت بانک مرکزی را در پیش گرفته و مشتریان خود را دارند، امری است به ظاهر غیر‌ممکن.

گرچه سیاست کلی این بوده است که این موسسات غیر‌مجاز تحت نظارت و ضوابط بانک مرکزی در‌بیایند‌ نه اینکه منحل شوند. چندی پیش خبر انحلال موسسه میزان رسید‌ در حالی که تا چند روز هیچ نهادی خود را مسوول بازپرداخت سرمایه افرادی که در این موسسه حساب داشتند نمی‌دانست، چندی پیش قول‌هایی مبنی بر بازگشت سرمایه به مردم داده شد.

وام‌های چندهزار میلیاردی
به گزارش فارس، یکی از این موسسات پولی 30 هزار میلیارد تومان به یک ذینفع تسهیلات داده است که ریسک آن به شدت بالا رفته و این نشان می‌دهد که بر این موسسه نظارت نشده است.


همچنین برخی موسسات مالی و اعتباری که مشکل حاد دارند، متاسفانه مربوط به نهاد‌هایی هستند که خودشان با موسسات غیر‌مجاز برخورد می‌کنند و یکی از موسسات غیر‌مجاز 12 هزار میلیارد تومان به سهامداران تسهیلات داده است. حال ممکن است سهامداران این موسسات، خود دستگاه‌های مختلف باشند.

برخی بانک‌های غیر‌منضبط هم اقدام به ساختما‌ن‌سازی وسیع در اتوبان همت تهران کرده‌اند و به جای کار بانکداری به کار ساختمان‌سازی رو آورده‌اند.

البته برخی از موسسات مالی مجاز هم کاری غیر‌مجاز انجام داده و شب عید 9 هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته‌اند که بعد از نظارت بانک مرکزی، این اضافه برداشت هم‌اکنون به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

30 هزار میلیارد چقدر است؟
در حالی که رقم نقدینگی کل کشور چندی پیش برابر با 782 هزار میلیارد تومان برآورد شد، می‌توان چنین نتیجه گرفت که سه درصد از این نقدینگی هم‌اکنون در دست شخصی حقیقی یا حقوقی قرار دارد‌ یعنی اگر قرار بود همه افراد به طور مساوی از خزانه بهره ببرند، هم‌اکنون جمعیت کل کشور باید برابر با 30 نفر می‌بود.

همچنین این رقم برابر با بیش از 13 درصد رقم بودجه سال 94 یعنی 219 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که خود دولت برای تامین منابع بودجه خود در بخش‌های مختلف، اغلب با کمبود مواجه می‌شود که به راهکار‌هایی مانند استقراض از بانک مرکزی، گران کردن بنزین و‌... متوسل می‌شود. بر این اساس شاید بهتر باشد دولت به جای اینکه به انحلال یا قانونمند کردن این موسسات دست بزند خود مشتری این صندوق‌ها شود تا از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند.

در عین حال این مبلغ برابر با 30 درصد رقم مطالبات معوق بانکی است‌ البته اگر قرار نباشد خود نیز بر این مطالبات معوق اضافه شود و به خودی خود می‌تواند بخشی از بدهی دولت به بانک مرکزی را نیز جبران کند.

بر این اساس اگر قرار باشد نظارت صحیحی روی این‌گونه موسسات اعمال شود، بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود‌ چرا‌که بر اساس آمار، 20 درصد از نقدینگی کل کشور در اختیار شش موسسه مالی و اعتباری غیر‌مجاز قرار داشت و اگر قرار باشد منضبط کردن این موسسات بیش از این به طول بینجامد، احتمالا تا چندی دیگر این 20 درصد نقدینگی در اختیار چند فرد ذینفع قرار خواهد گرفت.


 اخبار  اقتصادی  -  جهان صنعت 
 


ویدیو مرتبط :
پرداخت وام 50 میلیون تومانی به نیازمندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4شرط پرداخت وام 5 میلیون تومانی ازدواج/ 650 هزار نفر در نوبت



اخبار,اخبار اقتصادی,وام ازدواج

اخبار اقتصادی - 4شرط پرداخت وام 5 میلیون تومانی ازدواج/ 650 هزار نفر در نوبت

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت وام ازدواج به حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق سامانه تسهیلات ازدواج تا سوم آذرماه جاری خبرداد و گفت: بانک‌های گیرنده سپرده قرض‌الحسنه به سامانه ازدواج افزوده می‌‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی گفت: سامانه دریافت تسهیلات ازدواج از سال 87 راه‌اندازی شده و تا سوم آذر سال 93 حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به تاکیدات دولت و مجلس شورای اسلامی درخصوص تسهیلات ازدواج تلاش‌های گسترده‌ای از سوی بانک‌مرکزی شروع شده است، افزود: در تیرماه امسال افراد در صف ما حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود و الان این آمار به 650 هزار نفر رسیده و تعداد افرا‌د در صف به نصف رسیده است.

وی در مورد پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال 93 تا سوم آذر امسال گفت: طی سال جاری حدود 860  فقره مورد وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته‌است، به‌طوری‌ که ما در کل سال 92، برای 940 هزارنفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی 8 ماه حدود 900 هزار نفر وام پرداخت شده است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه افراد منتظر در سامانه کاهش چشمگیری داشته اند، عنوان کرد: در سامانه قبل از سال 91 صرفاً 50 هزار نفر، سال های 91 و 92 تعداد 200 هزار نفر و امسال 400 هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی مانده اند و در کل 650  هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و از یک میلیون و 200 هزار نفری که کم شده، اکثراً مربوط به سال‌های قبل بوده‌است.

وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست، افزود: امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.

میرمحمدصادقی ضمن بیان اینکه تعداد شکایات در زمینه وام ازدواج کم‌ شده ‌است، ادامه داد: برخی‌ها اظهار می نمایند بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ولی باید گفت فرآیند ثبت‌نام اینترنتی است و از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بانک‌مرکزی به ‌طرف این سامانه حرکت کند فراهم آوردن شرایط لازم برای پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و به دور از عدالت بود.

 وی خاطر نشان کرد: از سال 87  این سامانه راه‌اندازی شده و تا سوم آذر امسال حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند. بنابراین اینکه می گویند بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند صرفاً ممکن است مربوط به بانک‌هایی باشد که در سامانه ما حضور ندارند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته تعداد بانک‌های متصل به سامانه حدود 12 بانک بوده است، اظهار داشت: با تلاش‌هایی که بانک‌مرکزی انجام داد، امروز 19 بانک در سامانه وجود دارد؛ در طول دو سال گذشته بانک‌های پارسیان، سامان، انصار، دی،قرض‌الحسنه رسالت، توسعه ‌تعاون و ایران‌زمین هم به سامانه اضافه شده اند و دوم آذر نیز حکمت ایرانیان به این سامانه افزوده شد.

وی افزود: بنابراین زوج‌های عزیز کشورمان که درخواست ثبت‌نام در این سامانه را دارند مطمئن باشند به هیچ عنوان سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و پرداخت تسهیلات صرفا" براساس نوبت صورت می‌گیرد.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره صف انتظار متقاضیان تسهیلات ازدواج در استان‌ها گفت: در استان‌ها ممکن است باتوجه به میزان متقاضیان، تعداد در صف متفاوت باشد، زیرا در یک استان ممکن است در یک ماه تعداد افراد بیشتری وارد سامانه بشوند و وقتی تراکم صف داشته‌باشیم مهلت بیشتری برای اعطای وام صرف می شود ولی تلاش خواهیم کرد تا این فاصله را کم کنیم.

وی با بیان اینکه حدود 650 هزار نفر در صف داریم و این تعداد هم با تلاش‌های بانک‌مرکزی و بانک‌هایی که در سامانه حضور دارند، قطعاً کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: هر بانکی که سپرده قرض‌الحسنه از مردم اخذ می‌کند قطعاً در این سامانه وارد خواهد شد، ضمن اینکه ما در شش‌ماه گذشته حدود 7 بانک خصوصی را وارد این سامانه کرده‌ایم و تا آخر سال بقیه بانک هایی که سپرده‌‌گیری می‌کنند نیز وارد این سامانه خواهند شد.

میرمحمد صادقی درخصوص مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت : متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش در سامانه و اعلام تعیین شعبه 12روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف 12روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهدشد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال های 92 و 93 عقدنامه‌شان صادر شده‌است درخواست می نماییم هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه نمایند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد:از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتماً با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این‌کار را برای مراجعین انجام بدهند.

وی افزود: البته مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درمورد تسهیلات 5 میلیون تومانی وام ازدواج اظهارداشت: حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مقرر گردید صرفاً جهت حمایت از مزدوجین واجد شرایط خاص، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 2 میلیون تومان افزایش یابد که مراتب از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده است.

وی شرایط اخذ وام 5 میلیون تومانی ازدواج را دارا بودن یکی از موارد ذیل برشمرد:

1- برای دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهار آزادی می باشد.

2- برای پسرانی که قبل از 25 سالگی ازدواج می کنند.

3- برای هریک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر می باشند.

4- هریک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل می باشند.

وی گفت: در این راستا شایان ذکر است با توجه به کاهش فرهنگ عمومی سنت پسندیده پس انداز قرض الحسنه و جاذبه کمتر سپرده های پس انداز قرض الحسنه برای سپرده گذاران (به دلیل جذابیت بیشتری سپرده گذاری با نرخ سود بالاتر) از یک سو، و تعداد متقاضیان در صف دریافت تسهیلات مزبور از سوی دیگر و در نتیجه محدودیت وعدم تکافوی منابع قرض الحسنه شبکه بانکی جهت اعطای سقف افزایش یافته تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مقرر گردید بانک های عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه، نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با سقف فردی افزایش یافته (تا 5 میلیون تومان) به واجدین شرایط یادشده اقدام نمایند و سایر مزدوجین صرفا" تا سقف3 میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند خواهند شد.

میرمحمد صادقی خاطرنشن کرد: در هر حال بدیهی است در صورت بهبود وضعیت منابع قرض الحسنه شبکه بانکی، امکان اعطای سقف فردی افزایش یافته 2 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای مزدوجین دارای شرایط فوق نیز فراهم خواهد گردید.

اخبار اقتصادی - مهر