اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پدیده فاكتورفروشی برای فرار مالیاتی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

«تا یك‌سال پیش آگهی‌هایی با مضمون فاكتور فروشی مالیاتی درروزنامه همشهری درج می‌شد كه با حكم دادستانی متوقف شد.» این مطلب اظهارنظر یك حسابداررسمی در خصوص صحبت اخیر علی عسگری رئیس سازمان امورمالیاتی است كه می‌گوید « فاكتورفروشی نظام اقتصادی را مختل می‌كند.»

 

غلامحسین دوانی در گفت‌و‌گو با «قانون» در پاسخ به این پرسش كه وقتی پیش از این فاكتور فروشی آگهی می‌شده است چرا حالا مسئولان به آن اعتراض دارند، می‌گوید:«دلیل روشن است، مدتی‌است مفسدان یزرگ اقتصادی شناسایی شده‌اند و حالا دولت روی مقوله مالیات حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.» 

 

دوانی با توضیح در خصوص پدیده فاكتور فروشی كه در ایران رواج پیدا كرده است، افزود: « در حسابداری وقتی فرد كالایی را خریداری می‌كند و نمی‌خواهد  مالیات بر ارزش افزوده آن را كه هشت درصد است بپردازد از راه‌های دیگری مانند فاكتور فروشی استفاده می‌كند كه در آنها رقم خرید و فروش به صورت واقعی اعلام نشده است. » 

 

به گفته این حسابدار رسمی، قرار بر این است  افرادی كه كار بازرگانی انجام می‌دهند، هر سه ماه یك‌بار لیست خرید و فروش خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهند،  درغیر این‌صورت خریدهای آن‌ها قبول نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: « وقتی خرید را قبول نكنند مالیات افزایش پیدا می‌كند؛ حالا تصور كنید فردی برای خرید آهن اقدام می‌كند،  به او می‌گویند اگر فاكتوری می‌خواهی كه كد داشته باشد آهن كیلویی 10 هزار تومان است و اگر بدون كد می‌خواهی می‌شود كیلویی هشت هزار تومان. 


دوانی در خصوص راهكار مقابله با این پدیده نیز توضیح می‌دهد: « تا روزی كه نظام جامع مالیاتی ماشینی نشده باشد و همه مبادلات بازرگانی در پایگاه اطلاعاتی نظام مالیاتی ثبت نشود ما با همین مشكلات مواجه خواهیم بود. » دوانی در ادامه تصریح می‌كند:« متاسفانه سازمان امور مالیاتی بر خلاف قدرتی كه قانون مالیات‌ها به این سازمان تفویض كرده هیچ‌گاه از این قدرت علیه فراریان مالیاتی استفاده نكرده است.»

 

  به گفته این كارشناس اقتصادی در كشورهای دیگر شهروندان از پلیس مالیاتی بیشتر حساب می‌برند و فرار مالیاتی به سادگی مشابه ایران نیست؛ اینكه یك موسسه‌ای آگهی كند كه گزارش حسابرسی مورد قبول بانك می‌دهد در حالی كه فقط اعضای جامعه حسابداران رسمی مجاز به این اقدام هستند ( حق آگهی هم ندارند) جای سوال دارد.

 

پیشنهاد این حسابدار رسمی آن است كه سازمان امور مالیاتی از جامعه حسابداران رسمی به عنوان بازوی تخصصی خود در مبارزه با فرار مالیاتی استفاده كند.؛ نه اینكه هرروز قدرت این جامعه را كاهش دهند. وی معتقد است با فرض كاهش قدرت جامعه حسابداران دایره فسادهای اقتصادی بیشتر خواهد شد.


  فاکتورفروشی نظام اقتصادی را مختل می‌كند
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با انتقاد از گسترش پدیده فاکتور فروشی گفت: این پدیده مخل نظام مالیاتی و اقتصادی کشور است و سازمان به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند. علی عسگری با بیان اینکه پرونده ۹۰۰ میلیارد تومانی که در مرجع قضایی اصفهان در حال رسیدگی است مربوط به حدود ۸ ماه قبل است که دادستان امور مالیاتی اصفهان آن را شناسایی کرد، افزود:‌ پرونده های دیگری هم در تهران و برخی استان های دیگر تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده یا در مرحله ارائه به مراجع قضایی است.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پس از شکل گیری قانون مالیات بر ارزش افزوده متاسفانه برخی موسسات حسابداری و شرکت ها شکل گرفتند که جهت ایجاد اعتبار برای مودیانی که خرید و فروش کالا می‌کنند برگه فروش صوری صادر می‌کردند. وی افزود: مودیان وقتی کالا خرید می‌کنند مالیات می‌دهند و وقتی کالا را می‌فروشند نیز نظام مالیاتی، مالیات آن را دریافت می‌کند؛ در این شرایط این شرکت ها فاکتور صوری می‌دهند تا بگویند مالیات خرید پرداخت شده است تا به عنوان اعتبار در زمان فروش منظور شود.

 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه این پدیده شوم در نظام اقتصادی ما رخنه کرده و زیاد شده و سازمان امور مالیاتی نیز دو سال است به طور جدی وارد شده و پرونده هایی را شناسایی کرده است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد:‌ «فاکتورفروشی و کدفروشی از راه‌های پولشویی و فرار مالیاتی و اخلال در اقتصاد کشور است که روند رو به گسترشی دارد و باید جمع شود.»


همین چند روز پیش بود كه رقم تامل برانگیز 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در كشور اعلام شد. حالا می‌گویند در حدود 900 میلیارد تومان فاكتور فروشی در اصفهان وجود دارد. به نظر می‌رسد با توجه به مشكلات حاد اقتصادی كه در كشور وجود دارد وكسری بودجه‌ای كه دولت با آن دست و پنجه نرم می‌كند، زمان چندان زیادی برای حل معضل مالیات در كشور وجود ندارد. بسیاری از كارشناسان بر این باور هستند در كشوری كه درآمدهای سرشار نفتی وجود داشته باشد درآمد‌زایی از مالیات در حاشیه قرار می‌گیرد.


  تجربه كشورها
یکی از موارد مهم برای منابع درآمدی آینده، مالیات است. مالیات علاوه بر تامین مالی مورد نیاز دولت نقدینگی را نیز کنترل کرده و ضمن توزیع بهتر درآمد و ثروت کشور آن‌ها را در محل‌های مناسب خرج می‌کند. در کشورهای در حال توسعه مثل ایران درآمدهای مالیاتی پس از درآمدهای نفتی از اهمیت خاصی برخوردارند.

 

از طرف دیگر ترکیب درآمدهای مالیاتی به علت عوامل اقتصادی و فرهنگی و تاریخی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، هر چند براساس تحقیقات به عمل آمده، کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای صنعتی در امر وصول مالیات از تزلزل بیش‌تری برخوردارند.

 

مسلما در وصول مالیات‌ها در کشورهای در حال توسعه باید نکات مهمی‌را در نظر گرفت. سهم هر فرد در پرداخت مالیات باید متناسب با درآمد و یا ثروت وی باشد. افرادی که درآمد بیش‌تری کسب می‌کنند نشانه آن است که آن‌ها از امکانات موجود جامعه بیش‌تر استفاده می‌کنند، در نتیجه باید برای تامین امور مالی جامعه نیز سهم بیش‌تری را پرداخت کنند.

 

در این صورت عدالت اجتماعی که یکی از اهداف بارز و مورد تاکید نظام اسلامی‌است نیز تحقق خواهد یافت.مالیات عمده‌ترین منبع تامین‌کننده مخارج دولت است علاوه بر آن دولت با اخذ مالیات و جمع‌آوری و هدایت آن در جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در واقع نقشی زیربنایی را در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند؛ در این حالت که دولت به منبع مهم درآمدهای مالیاتی چشم دوخته تا بتواند طرح‌های عظیم اقتصادی خود را به نحو جامع و کامل اجرا کند.

 

متاسفانه با توجه به اهمیت همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی با دولت در برخی موارد مشاهده می‌شود که افرادی درصدد عدم انجام مسئولیت قانونی خویش در قبال برخورداری از خدمات دولتی هستند و مالیات قانونی و حقه دولت را پرداخت نمی‌کنند. کوشش برای کاستن از بار مالیاتی در گذشته و حال امر رایجی بوده و افراد بسیاری کوشش خود را صرف یافتن راه‌هایی جهت نیل به این مقصود می‌کنند.

اخبار اقتصادی - روزنامه قانون


ویدیو مرتبط :
ایجاد سامانه جدید مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه به سهل بن حنیف روش برخورد با پدیده فرار



ترجمه فارسی نهج البلاغه
به سهل بن حنیف
روش برخورد با پدیده فرار
پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده که گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن کمک و یاریشان افسوس بخوری! که این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان کافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنیاپرستانی هستند که به آن روی آوردند، و شتابان در پی آن گرفتند، عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند، و دانستند که همه مردم در نزد ما، در حق یکسانند، پس به سوی انحصارطلبی گریختند دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد. سوگند به خدا! آنان از ستم نگریختند، و به عدالت نپیوستند، همانا آرزومندیم تا در این جریان، خدا سختی‏ها را بر ما آسان، و مشکلات را هموار فرماید. ان شاء الله، با درود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) إِلى ‏سَهْلِ‏ ‏بْنِ‏ ‏حُنَیْفٍ‏ ‏الْأَنْصارِىّ‏، وَ هُوَ عامِلُهُ، عَلَى الْمَدِینَةِ فِى مَعْنى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِها لَحِقُوا ‏بِمُعاوِیَةَ: أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَلَغَنِى أَنَّ رِجالًا مِمَّنْ ‏قِبَلَکَ‏ ‏یَتَسَلَّلُونَ‏ إِلى ‏مُعاوِیَةَ فَلا تَأْسَفْ عَلى ما یَفُوتُکَ مِنْ عَدَدِهِمْ، وَ یَذْهَبُ عَنْکَ مِنْ مَدَدِهِمْ، فَکَفى لَهُمْ ‏غَیّاً وَ لَکَ مِنْهُمْ شافِیاً فِرارُهُمْ مِنَ الْهُدى وَ الْحَقِّ، وَ ‏إِیضاعُهُمْ‏ إِلَى العَمى وَ الْجَهْلِ، وَ إِنَّما هُمْ أَهْلُ دُنْیا مُقْبِلُونَ عَلَیْها، وَ ‏مُهْطِعُونَ‏ إِلَیْها، قَدْ عَرَفُوا الْعَدْلَ وَ رَأَوهُ وَ سَمِعُوهُ وَ ‏وَعَوهُ‏ وَ عَلِمُوا أَنَّ النَّاسَ ‏عِنْدَنا فِى الْحَقِّ أُسْوَةٌ، فَهَرَبُوا إِلَى ‏الْأَثَرَةِ، فَبُعْداً لَهُمْ وَ ‏سُحْقاً!! إِنَّهُمْ- وَ اللَّهِ- لَمْ یَفِرُّوا مِنْ جَوْرٍ، وَ لَمْ یَلْحَقُوا بِعَدْلٍ، وَ إِنَّا لَنَطْمَعُ فِى هذَا الْأَمْرِ أَنْ یُذَلِّلَ اللَّهُ لَنا صَعْبَهُ، وَ یُسَهِّلَ لَنا ‏حَزْنَهُ‏، إِنْ شاءَ اللَّهُ، وَ السَّلامُ عَلَیْکَ.