اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایتخت یک گام به جیره‌بندی آب نزدیک شد/احتمال بروز شوری آب در برخی مناطق



افت فشار آب,جیره‌بندی آب درتهران

پایتخت یک گام به جیره‌بندی آب نزدیک شد/ آغاز افت 5 ساعته فشار آب

  با ادامه روند مصرف آب در پایتخت و افت شدید ذخیره آب پشت سدها، اعمال افت فشار آب در مناطق شرقی تهران آغاز شده و ساکنان این بخش از تهران از ساعت 23 تا 4 صبح افت فشار پاییزی آب را تجربه می‌کنند که در صورت عدم تغییر این روند، افت فشار در تمامی مناطق تهران برنامه ریزی خواهد شد و در گام بعدی نیز جیره بندی آب در تهران دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش مهر، به تازگی اطلاعیه هایی به همراه قبوض آب برای بخشی از شهروندان تهرانی ارسال شده و در آن خواسته شده تا مصرف آب خود را پایین بیاورند و در غیر اینصورت امکان ادامه آبرسانی با روند مصرفی آنها وجود نخواهد داشت.

در تابستان امسال مناطقی از تهران به ویژه در شرق دچار قطعی و افت فشار آب شدند و کم و بیش ساکنان بخش شرقی شهر بی آبی را برای چند ساعت تجربه کردند. با این حال، مقامات آب و فاضلاب استان تهران می گویند در تابستان امسال با وجود بحرانی شدن وضعیت ذخایر آبی و همچنین گرمای کم سابقه، اما برخی از شهروندان چندان توجهی به هشدارها و درخواست ها برای کاهش مصرف آب خود نکردند.

استفاده های غیرضروری و اصرار برخی شهروندان
مقامات آب و فاضلاب می گویند استفاده های غیرضروری از آب شرب تصفیه شده برای اموری مانند شستشوی بی مورد خیابان و کوچه، خودرو، آبیاری بیش از اندازه درختان و باغچه ها و اموری از این دست به وفور در گوشه و کنار شهر به چشم می خورد و اغلب افرادی که از آب شرب شهری چنین استفاده هایی را می کنند، باعث افزایش فشار به شبکه آبرسانی و اختلال در تامین آب مورد نیاز شهر می شوند.

هرچند به تازگی سخن از برخی اقدامات برای انجام برخوردهای قانونی با مشترکان پرمصرف و استفاده کنندگان غیرضروری آب شرب می شود، اما تاکنون به دلیل خلاء قانون در این بخش و شاید بی توجهی مسئولان آب و فاضلاب هرگونه استفاده از آب شرب از سوی شهروندان مجاز دانسته شده و کماکان رفتارهای مصرفی نادرستی نیز از سوی برخی صورت می گیرد.

ادامه روند خشکسالی و توقف چندماهه بارش باران در تهران، افت شدید ذخیره آبی پشت سدهای 5 گانه تهران (لار، لتیان، طالقان، کرج و ماملو)، عدم رعایت الگوی مصرف و همچنین استفاده های غیرضروری از آب شرب تصفیه شده؛ مجموعه دلایلی است که مقامات وزارت نیرو از آنها به عنوان پدید آورنده بحران آبی در پایتخت یاد می کنند.

اعمال افت فشار از 23 تا 4 صبح
علیرضا نوذری پور در گفتگو با مهر با اعلام اینکه وضعیت منابع آب در تهران هنوز در حالت نامناسب قرار دارد گفت: از ساعت 23 شب تا 4 صبح، افت فشار آب در شرق تهران اعمال می شود. اعمال افت فشار در چند روز گذشته در کاهش مصرف آب چندان بی تاثیر هم نبوده و به صورت کلی برداشت های کمتری صورت گرفته است.

معاون بهره برداری آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه هم اکنون اطلاع رسانی به شهروندان به ویژه گروه های پرمصرف انجام می شود افزود: در تلاش هستیم تا از منابع آبی در اختیار، حداکثر استفاده صورت گیرد.

این مقام مسئول در آب و فاضلاب استان تهران افزود: در یکی دو روز گذشته میزان مصرف آب تهران 2 میلیون و 617 هزارمترمکعب بوده است که اگر به جمعیت 8 میلیون و 350 هزارنفری تهران تقسیم شود میان تولید آب برای هر شهروند به میزان 340 لیتر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تهرانی ها باید میزان مصرف خود را در هر روز به میزان 50 لیتر کاهش دهند و مانند شهرهای دیگر کشور حداکثر مصرف روزانه خود را به 190 لیتر برسانند. بنابراین اگر مردم کمک کنند و مصرف روزانه هر شهروند 20 درصد کاهش یابد، هیچگونه مشکلی در تامین آب مورد نیاز تهران نخواهیم داشت.

برنامه آبرسانی در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)
نوذری پور درباره برنامه های آب و فاضلاب برای آبرسانی در ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با توجه به احتمال افزایش مصرف آب توسط هیئت های عزاداری تاکید کرد: اگر مردم کمک کنند در ایام محرم هیچگونه مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت و در این زمینه برنامه ریزی شده است.

معاون آبفای استان تهران تصریح کرد: از مصادیق کاهش 20 درصدی مصرف آب تهرانی ها می توان ب رعایت مصرف آب در آشپزخانه ها، حمام و مصارفی از این دست اشاره کرد. متاسفانه در شرایط فعلی بی آبی شستشوی خیابان ها و پیاده رو از سوی برخی شهروندان صورت می گیرد که اگر اینگونه رفتارها متوقف شود و از آب شرب برای آبیاری باغچه ها استفاده نشود می توان امیدوار بود مصرف آب شرب کاهش یابد و ما بتوانیم از این بحران نیز عبور کنیم.

این مقام مسئول در آب و فاضلاب استان تهران به شهروندان تهرانی پیشنهاد کرد که برای کاهش مصرف آب در منازل از دستگاه های کاهنده که امکان افت مصرف تا 40 درصد را فراهم می کنند استفاده کنند.

پیشنهاد نصب دستگاه های کاهنده مصرف آب


وی در اینباره که آیا امکان برنامه ریزی برای توزیع دستگاه های کاهنده مصرف آب توسط آبفا مانند آنچه که در گذشته برای توزیع لامپ های کم مصرف اتفاق افتاد وجود دارد؟ گفت: این موضوع نیاز به مجوز مجلس دارد و همچنین باید اعتبارات لازم آن نیز فراهم شود.

نوذری پور با تاکید بر اینکه با وجود بارش اندک روزهای گذشته هنوز هم 50 میلیون مترمکعب کسری آب در تهران وجود دارد اظهار داشت: این میزان بارش ها در پیش بینی ها لحاظ شده بود اما آنچنان که باید میزان مصرف آب در تهران هنوز کاهش نیافته است.

احتمال بروز شوری آب در برخی مناطق/ ذخیره آب کشور اسفبار است

 قائم مقام وزیر نیرو با اسفبار دانستن منابع زیرزمینی آبی کشور گفت: كمیت و كیفیت آب به عنوان دو فاكتور مهم است كه متاسفانه در حال تغییر بوده و این تغییرات افزایش شوری را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش مهر، ستار محمودی گفت: وضعیت خشكسالی كشور واقعیتی است كه باید آن را پذیرفت و برای كشوری با این وضعیت خاص آب و هوایی باید برنامه ریزی خاصی نیز تدوین شود. قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: امروزه معضل كمبود آب نه تنها ایران بلكه اكثر كشورهای جهان را به خود مشغول كرده است.

محمودی تصریح کرد: در 44 سال گذشته كمترین میانگین بارش را داشتیم و این امر باعث شد تا با محدودیت های منابع آبی مواجه شویم. وی با بیان اینكه آب از درجه اهمیت ویژه ای در بخش های مختلف صنعتی، كشاورزی، بهداشتی و شرب برخوردار است، به خشكسالی و پدیده كمبود آب در كشور اشاره کرد و افزود: امروزه معضل كمبود آب نه تنها در ایران بلكه اكثر كشورهای جهان را به خود مشغول كرده است.

قائم مقام وزیر نیرو فلسفه سدسازی در دنیا را بر مبنای ذخیره آب برای مدیریت بهتر مصارف آب دانست و ادامه داد: فلسفه پدید آمدن سدها بر این منوال بوده كه در فصل باران بتوان آب را ذخیره نمود و برای فصولی كه با كمبود آب مواجه هستیم از آن استفاده كرد تا با این مدیریت مصرف بتوان ضمن كمک شایانی كه به بخش های مختلف آب از جمله كشاورزی و شرب نمود، از بحران كمبود آب نیز به سلامت عبور كرد.

محمودی با بیان اینكه دولت و ملت از هم جدا نیستند و دارایی دولت، دارایی ملت است از مصرف كنندگان به خصوص كشاورزان خواست تا برای برون رفت از مشكل كمبود آب با دولت همكاری داشته باشند.

وی تاكید كرد: وضعیت آب كشور سال به سال در شرف نقصان و كاهش است و در این بین وزارت نیرو، وزارت جهاد كشاورزی و مصرف كننده هیچكدام به تنهایی مقصر نیستند بلكه هر سه دارای وظایفی هستند كه باید به درستی به آنها عمل كنند تا سطح آب سفره های زیرزمینی بحرانی تر نشود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: اگر متقاضی بگوید از سهم من كم نكنید یا جلوی چاه غیرمجاز مرا نگیرید و در مصرف خود نیز مدیریت نداشته باشد و به فكر اصلاح اشتباه خود نباشد، وضعیت اسفبار سفره های آب زیرزمینی روز به روز بدتر خواهد شد لذا تولید كننده، مجری، متقاضی و مصرف كننده باید با هم هماهنگ باشند و با همكاری هم كار را به جلو ببرند.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: به خاطر ناهماهنگی های گذشته و عدم همكاری دولت و مصرف كنندگان در طول برنامه چهارم مجبور شده ایم برای چاه های كشاورزان 3500 مورد جابجایی داشته باشیم كه هم فشار بر كشاورزان و هم فشار بر منابع آب خواهد آمد.

وی ادامه داد: وقتی برای 20 هزار حلقه چاه 827 كیلومتر كف شكنی انجام می شود یعنی برای هر حلقه چاه 42 متر هزینه ای برای دولت در پی دارد كه سرمایه این هزینه از مجموعه ملی تامین می شود.

محمودی از كمیت و كیفیت آب به عنوان دو فاكتور مهم نام برد كه متاسفانه در حال تغییر است و این تغییرات افزایش شوری را نیز به دنبال دارد. وی سپس در بحث انتقال حوزه های آبی، با اشاره به اینكه شرایط كشور با وضعیت موجود كشاورزی و توپوگرافی منطقه باعث شده تا منابع آبی در مكان های مرتفع و محل های مصرف عمدتا در مناطق مسطح قرار گیرد گفت: در چنین شرایطی طبیعی است كه در بعضی مناطق انتقال هایی انجام گیرد اما انتقال آب آخرین راهكار وزارت نیرو است و قبل از آن می توان گزینه های دیگری را در نظر گرفت.

وی افزود: تامین آب از منابع محلی، كیفیت آب، جلو گیری از شوری و مدیریت مصرف بسیار مهم هستند كه باید قبل از انتقال حوضه های آبی مدنظر قرار گیرند. این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاكید بر اصل مدیریت مصرف كه یک بخش آن دولت و بخش دیگر آن مردم یا مصرف كنندگان هستند تصریح كرد: دولت از سرمایه مردم، درآمد مردم و منابع مردم برای خدمت به مردم استفاده می كند و در این خصوص وظایفی دارد كه باید انجام بدهد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینكه دولت برای منابع آبی و مصارف آن باید ساختار و برنامه داشته باشد افزود: سیاست های كلی آب تنظیم شده و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده و در برنامه پنج ساله پنجم برنامه هایی نظیر قانون توزیع عادلانه آب، قانون تشكیل شركت های مدیریت آب شهری و موارد اینچنینی كه باعث جبران كمبودها خواهد شد دیده شده و هم اكنون نیز در حال بررسی قانون جامع آب هستیم و در این راه كارشناسانی از وزارت جهاد كشاورزی و دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها ما را یاری خواهند كرد.

محمودی اضافه كرد: در بخش آب شرب، نظارت، مطالعات، فناوری و آموزش و پشتیبانی و بحث تعرفه ها در حیطه دولت است و بحث مدیریت مصرف و در برخی مواقع حفظ منابع آب های سطحی به عهده كشاورزان و مصرف كنندگان است.

وی بیان داشت: با رعایت نكردن برخی موارد باعث خواهیم شد سطح آب سفره های زیرزمینی پایین تر برود، آب های سطحی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شوند و هزینه هایی همچون كف شكنی و انتقال آب برای دولت و كشاورزان داشته باشد؛ لذا برای جلوگیری از چنین اتفاقی ‌دولت باید سرمایه گزاری كند و با استفاده از وجوه اداره شده، سیستم های آبیاری شبكه تحت فشار و الگوی مصرف مسیر را تغییر دهیم تا شرایط بهتری حادث شود.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینكه، برنامه ریزی برای آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی، استفاده دوباره از آب های مصرف شده و همچنین استفاده از آب مجازی در حیطه دولت بوده و وزارت نیرو نیز بیش از گذشته باید از سیستم های اندازه گیری مناسب استفاده كند گفت: با بهره برداری، برخورداری و پشتیبانی از منابع دولت و همچنین همكاری، همراهی و ایجاد تشكل های آب بران و بهره وران تلاش می كنیم تا در بحث منابع آب زیر زمینی از تشكل آب بران و در منابع آب سطحی از تشكل بهره وران نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم كشور را در این شرایط حساس با مدیریت صحیح از چالش كم آبی برهانیم.

محمودی با بیان اینكه وزارت نیرو آمادگی هرگونه همكاری با خانه كشاورز و وزارت جهاد كشاورزی را دارد افزود: وزارت نیرو آمادگی دارد تا چنانچه نیاز باشد ترتیبی اتخاذ نماید تا اختیارات بیشتری را محول كند و همگی به این نتیجه برسیم كه جز توان لایزال ملی و توان تفكر و انگیزه بالا و توانمندی دانش و عملیاتی NGO های بخش كشاورزی راه قوی تری برای مدیریت بخش آب و خاک كشاورزی وجود ندارد.
/مهر


ویدیو مرتبط :
‫جیره بندی آب در انتظار اهالی پایتخت ایتالیا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو خبر داد: احتمال جیره‌بندی آب در پایتخت/ برداشت از منابع وزارت نیرو برای پرداخت یارانه صحت دارد



هدفمندی یارانه‌ها ,جیره‌بندی آب در پایتخت

وزیر نیرو خبر داد: احتمال جیره‌بندی آب در پایتخت/ برداشت از منابع وزارت نیرو برای پرداخت یارانه صحت دارد

وزیر نیرو با تایید برداشت از منابع این وزارتخانه برای پرداخت یارانه در دولت قبل، گفت: در دو سال اخیر سیر سرمایه‌گذاری‌ها نزولی بوده و در دوسالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد ما دچار چنین مخمصه‌ای شدیم.

 حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی که گفته می‌شود به درجه هشدار رسیده است گفت: در یک سال اخیر 11 میلیارد بشکه از سفره‌های زیرزمینی برداشت غیرمجاز شده است و طی سالیان گذشته بالغ بر 100 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک برداشت شده و این موضوع باعث شده در بسیاری از دشت‌ها آب شور شود و مردم و کشاورزان ناچار شوند عمق چاه‌هایشان را افزایش دهند.

وی افزود: این موضوع منجر به کاهش آب‌دهی چاه‌ها شده و تبعات بسیار سنگینی نیز داشته است از جمله اینکه آب‌خوان‌های کشور نشست می‌کند و متاسفانه این آب‌خوان‌ها قابل برگشت نیستند.

چیت‌چیان با بیان اینکه در بسیاری از دشت‌ها فروچاله‌هایی دیده می‌شود که ناشی از این پدیده است، گفت: در بعضی جاها نیز پمپ‌هایی نصب شده که این پمپ‌ها هم اکنون در هوا ایستاده‌اند که این به خاطر نشت زمین بوده است.

وی گفت: متاسفانه باید اعتراف کنیم که اگر در سال‌های بعد در چنین دشت‌هایی باران زیادی داشته باشیم به دلیل اینکه زمین فرونشست کرده آن سفره‌های زیرزمینی قابل برگشت نیست بنابراین تقاضای از کشاورزان این است که اگر نگران آینده خود هستند نباید بگذارند در حریم چاه‌ها و دشت‌های آنها به صورت غیرمجاز چاه حفر کنند و البته ماموران ادارات آب و مسوولان قضایی و انتظامی باید نسبت به این افراد رفتار قانونی داشته باشند.

وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: در چند سال اخیر تعداد زیادی چاه به صورت غیرمجاز حفر شده ولی با ابراز تاسف باید گفت میزان برداشت از چاه‌ها سیر نزولی داشته و این موضوع مستقیما متوجه کسانی می‌شود که از قبل پروانه حفر چاه داشته‌اند که نشانه خوبی برای آینده دشت‌های ما نیست.

چیت‌چیان خاطر نشان کرد: مطابق تصمیاتی که دیروز وزارت نیرو در شورای عالی آب گرفت حتما با این موضوع مطابق قانون برخورد می‌کنیم و قرار شد که تمامی دستگاه‌ها و نهادها در این ارتباط با وزارت نیرو همکاری کنند.

خبرنگاری از وزیر نیرو پرسید قیمت آب و برق تا پایان سال تغییر پیدا می‌کند؟ که وی پاسخ داد: چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

خبرنگار دیگری درباره احتمال قطعی آب از چیت‌چیان سوال کرد که وی در این باره گفت: به دلیل اینکه بارش ماه مهر بسیار بسیار کم بوده است این موضوع باعث شد تا میزان ذخیره آب در اطراف سدهای تهران کاهش پیدا کند وشهر تهران برای تامین آب خود با مشکل مواجه است. بنابراین تقاضای ما این است که هر خانواری رعایت کند و به میزان 20 درصد از مصرف خود را کم کند که در این صورت ما ناچاره به جیره‌بندی نخواهیم بود اما اگر این روند ادامه داشته باشد ناچار به جیره‌بندی هستیم.

در ادامه خبرنگاری از وزیر نیرو پرسید گفته شده که در دولت قبل به خاطر پرداخت یارانه‌ها از منابع وزارت نیرو برداشت شده و این موضوع فشار مضاعفی را به وزارت نیرو وارد کرده است و هم اکنون نیز وزارت نیرو دارای مشکلاتی است، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ چیت‌چیان در این باره گفت: با کمال تاسف این بحث واقعیت دارد.

وی افزود: در دولت قبل تصویب شده بود که مقادیری از درآمد‌های آب و برق به سازمان هدفمندی داده شود. اصل این موضوع درقانون هدفمندی به تصویب رسیده بود اما تعیین مقدار آن به عهده دولت بود.

چیت‌چیان گفت: در قانون برنامه پنجم و هدفمندی بحثی وجود دارد که اگر قیمت تکلیفی فروش آب و برق با هزینه واقعی تمام شده آب و برق تفاوت داشته باشد این مابه‌التفاوت باید پرداخت شود. اما در دولت گذشته این موضوع رعایت نشده بود و همین مساله باعث شد اولا قیمت‌ها تکلیفی که به وزارت نیرو تکلیف شده بسیار کمتر از قیمت تمام شده یعنی حدود یک سوم باشد و بخشی از آن را به سازمان هدفمندی پرداخت کند و از آن طرف نیز مابه‌التفاوتی دریافت نکند.

وی افزود: آقای نامجو در آخرین روزهای کاری خود اعلام کردند که من درحالی وزارت نیرو را ترک می‌کنم که این وزارتخانه به پیمانکاران ده هزار میلیارد تومان بدهکار است و مجموعه بدهی‌ای که دولت قبل در وزارت نیرو داشته طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید ما را با مشکل جدی روبرو کرده است.

چیت‌چیان گفت: من در این مورد می‌توانم مثالی بزنم مثل اینکه در هر زمان ما باید 15 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در حال ساخت داشته باشیم تا هر سال بتوانیم 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید را به مدار بیاوریم و هر نیروگاه سه سال طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد. در کل نیروگاه‌هایی که در مقطع گذار از دولت دهم به دولت یازدهم وجود داشت جمعا 3800 مگاوات در حال احداث بود که این رقم بسیار نگران‌کننده بوده است. در حالی که باید 15 هزار مگاوات می‌بوده است.

چیت‌چیان گفت: در دو سال اخیر سیر سرمایه‌گذاری‌ها نزولی بوده و در دوسالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد ما دچار چنین مخمصه‌ای شدیم. /ایسنا