اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان نوشیدن آب شرب توسط فضای سبز!



اخبار,اخباراجتماعی , جداسازی آب شرب

قرار است در تعدادی از شهرها با مشارکت شهرداری‌ها از پساب تصفیه شده که کیفیت مناسبی برای آبیاری فضای سبز دارند استفاده شود و پساب جایگزین آب شرب شده است

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تصویب موارد مطلوب در شورای عالی آب برای جلوگیری از استفاده شهرداری از آب شرب در راستای آبیاری شهری گفت: در شهرهای مختلف میزان استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز متفاوت است.

علی‌اصغر قانع در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که در دو جلسه اخیر شورای عالی آب مصوبات خوبی برای جلوگیری از آبیاری فضای سبز توسط آب شرب تصویب شد، تصریح کرد: به نوعی تکلیفی بر عهده شهرداری با متولی‌گری وزارت کشور قرار داده شد تا آب مربوط به آبیاری از آب شرب جدا شود.

وی تصریح کرد: قرار است در تعدادی از شهرها با مشارکت شهرداری‌ها از پساب تصفیه شده که کیفیت مناسبی برای آبیاری فضای سبز دارند استفاده شود و پساب جایگزین آب شرب شده است که این می‌تواند هم به توسعه فضای سبز و هم به جلوگیری از هدر رفت آب کمک کند.

معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تاثیر مثبت استفاده از پساب در سرمایه‌گذاری در عرصه فاضلاب گفت: با توجه به این که اکنون می‌توان در محل فاضلاب را تصفیه و از پساب استفاده کرد، هزینه‌ها کاهش یافته و دیگر نیازی به انتقال طولانی آب نیست.

لزوم ورود دولت برای جداسازی آب شرب از آب فضای سبز
قانع با اشاره به این که عامل اصلی جلوگیری از استفاده آب شرب برای فضای سبز موظف کردن شهرداری‌ها به جداسازی آب مربوط به آبیاری است، گفت: دولت حتما باید در این زمینه ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر تعرفه به عنوان عامل دوم گفت: در صورتی که تعرفه آب مناسب باشد و به نوعی شهرداری ترغیب شود که از آب شرب برای آبیاری استفاده نکند، انگیزه برای جداسازی ایجاد می‌شود. مکانیزم تعرفه باید به گونه‌ای باشد که شهرداری ترغیب به جداسازی آب شرب از آب آبیاری فضای سبز شود.

به گزارش ایسنا، در شهرهای مختلف به میزان متغیر از آب لوله‌کشی (آب شرب) برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود این در حالی است که آب با هزینه بالا مطابق با استاندارد نوشیدن تصفیه می‌شود اما با استفاده از این آب در بخش آبیاری، آبی که با هزینه بالا تصفیه شده به راحتی تبدیل به فاضلاب می‌شود.

بر این اساس با نگاه به شهرهای مختلف می‌بینیم در برخی شهرها مانند بندرعباس حتی تا 80 درصد فضای سبز با آب شرب آبیاری می‌شود که این موضوع نه تنها به اقتصاد کشور لطمه می‌زند بلکه آبی که با هزینه فراوان با توجه به خشکسالی مهار، منتقل و تصفیه شده است را به راحتی تبدیل به فاضلاب می‌کنیم.

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
ساخت آب نما در خانه_دکور منزل اتاق فضای سبز طبیعی+فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشداردرباره کمبود آب شیرین/ نیاز ۴ هکتار فضای سبز به ازای هرخودرو



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, منابع طبیعی

معاون وزیر جهادکشاورزی، تغییر اقلیم و‌کمبودآب شیرین را از جمله چالش‌های پیش روی منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: به ازای هر خودرو باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد.

به گزارش  مهر، خداکرم جلالی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، تغییر اقلیم، گرمایش زمین، ‌ کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از مهمترین چالش‌های پیش رو منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. وقتی منابع طبیعی پایدار نداشته باشیم یا این منابع در مسیر تخریب قرار گیرد، تحقق اقتصاد مقاومتی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در طول قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر، مصرف آب شیرین ۹برابر، ‌مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در این مدت سطح جنگل‌‌های جهان از ۵ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: این آمار بیانگر توسعه نامتوازن و ناپایدار فعالیت‌های بشری است و سه محور توسعه یعنی انسان، ‌محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی نادیده گرفته شده است.

جلالی افزود: کشور ما در کمربند خشک جهان قرار گرفته و تغییرات آب و هوا و کاهش نزولات آسمانی از پیامدهای تغییر اقلیم است که اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، قطعا بحران‌هایی را برای جامعه بشری به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: افزایش گاز کربنیک در جو، علت تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین است که بخش عمده آن ناشی از استفاده از انرژی‌های فسیلی و برهم خوردن تعادل فضای سبز است.

وی گفت: حفظ منابع پایه‌ای مثل آب و خاک، کارکرد های بسیاری دارد و براساس آمار، زمینی که دارای پوشش گیاهی و جنگل است، نزولات آسمانی در آن ۴۰ برابر بیشتر از زمین فاقد پوشش گیاهی است.

جلالی افزود: براساس برآوردها، کارکردهای مختلف جنگل‌ها و مراتع یعنی حفظ آب و ‌خاک ۲۰۰ برابر ارزش‌های ظاهری آنها مانند برداشت چوب از جنگل‌ها و یا علوفه از مراتع به حساب می‌آید.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه جلوگیری از سیل، رانش زمین، ‌بیابانی شدن عرصه‌ها، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، تلطیف هوا، ‌حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی، جانوری و امنیت زیستی برخی از کارکردهای جنگل‌ها و مراتع است، ادامه داد: هر هکتار جنگل حدود ۲ و نیم متر مکعب اکسیژن خالص تولید و حدود ۸ تن گاز کربنیک و سایر آلاینده ها را جذب می‌کند.

به گفته وی، هر هکتار جنگل می‌تواند بیش از ۶۰ تن ریز گرد را جذب کند و اگر فضای سبز و جنگل‌ها نباشد ریز گردها می توانند عرصه را برای زندگی انسان‌ها تنگ کنند.

جلالی با بیان اینکه هر درخت بالغ می‌تواند اکسیژن دو نفر را تامین کند، افزود: باتوجه به فرآیند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، با سوختن هر گرم بنزین حدود ۱۵ گرم هوا سوخته و  ۲.۲ گرم گاز کربنیک تولید می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: بر این اساس یک خودرویی که ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، برای جبران اکسیژن مصرفی و ایجاد مواد آلاینده باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد تا بتواند این آلایندگی را برطرف کند.

 

 اخبار  اجتماعی  -  مهر