اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان ماه عسل در روابط ایران و ترکیه



پایان ماه عسل در روابط ایران و ترکیه

همچنین از زمان افزایش تنش ایران و ترکیه رسانه های حکومتی در ایران از لفظ " دولت اسلامگرای ترکیه " یا " دولت اسلامگرای اردوغان " پرهیز دارند و بیشتر مایلند دولت ترکیه را با الفاظی چون " دولت اردوغان "مورد خطاب قرار دهند.

 

 ,رجب طیب اردوغان,نخست وزیر اسلامگرای ترکیه ,بیداری اسلامی,اخبار

 

از زمانی که روزنامه های منسوب به حکومت در ایران با تیترهای درشت خبر فتح الفتوح " رجب طیب اردوغان " نخست وزیر اسلامگرای ترکیه در مواجهه با رییس رژیم صهیونیستی در اجلاس سالانه داووس سوییس را با حرارت انعکاس دادند و وی را قهرمان ملت های اسلامی نامیدند ، تا زمانی که رسانه های حکومتی و رادیو و تلویزیون ایران مواضع احزاب لاییک مخالف اردوغان در پارلمان ترکیه در انتقاد از سیاست خارجی دولت آنکارا را با آب و تاب پوشش می دهند کمتر از سه سال می گذرد ، اما بدون شک "بحران سوریه " را می توان پایان ماه عسل ایران با دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در ترکیه دانست .

به گزارش عصر ایران همزمان با سردی روابط تهران – آنکارا بر سر مواضع متضاد دو کشور درباره بحران سوریه ، رسانه های دو کشور در ماه های اخیر به انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی یکدیگر روی آورده اند.

پیشتر در رسانه های ایران مواضع احزاب لاییک مخالف دولت اردوغان کوچکترین انعکاسی نمی یافت و یا اگر مواضع احزاب مخالف اردوغان منعکس می شد عموما با جهت گیری حمایت از دولت اردوغان انجام می شد ، اما در ماه های اخیر مواضع انتقادی احزاب لاییک مخالف اردوغان به ویژه در زمینه سیاست خارجی دولت ترکیه در رسانه های دولتی ایران انعکاس ویژه ای می یابد.

 

همچنین از زمان افزایش تنش ایران و ترکیه رسانه های حکومتی در ایران از لفظ " دولت اسلامگرای ترکیه " یا " دولت اسلامگرای اردوغان " پرهیز دارند و بیشتر مایلند دولت ترکیه را با الفاظی چون " دولت اردوغان "مورد خطاب قرار دهند.

 

در مقابل ،در ماه های اخیر لحن رسانه های نزدیک به حکومت اسلامگرای ترکیه نیز نسبت به ایران تغییر محسوسی یافته و این رسانه ها در اقدامی حساب شده به انتقاد از برخی سیاست های داخلی و خارجی ایران روی آورده اند.

 

روزنامه زمان که ارگان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه است در هفته های گذشته به انتشار گزارش هایی از اوضاع داخلی ایران پرداخته که پیشتر یا اصلا به این سوژه ها تمایلی نشان نمی داد و یا کمتر بدان ها می پرداخت.

 

رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه در ماه های گذشته وضعیت داخلی ایران را از منظر مسایلی چون حقوق اقلیت ها ( به ویژه اهل تسنن و اقلیت های زبانی و نژادی ) مورد توجه قرار می دهند و با انتشار گزارش های جهت دار در تلاشند تا وضعیت اقلیت ها در ایران را منفی جلوه دهند.

 

از سوی دیگر در موضوعات منطقه ای نیز رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه در ماه های گذشته با انتشار گزارش های جهت دار، سیاست های جمهوری اسلامی ایران در عراق را مداخله جویانه خوانده و از سیاست های دولت ایران در زمینه حمایت از دولت بشار اسد در سوریه خرده می گیرند.

 

در مجموع با نگاهی به لحن رسانه های دو کشور در ماه های گذشته می توان چرخش مواضع تهران و آنکارا را در موضوعات مختلف منطقه ای را درک کرده و سردی ایجاد شده در روابط ( سابقا )گرم دو کشور را احساس کرد و دلیل اصلی این سردی ایجاد شده در روابط تهران – آنکارا مواضع متفاوت دو کشور در زمینه بحران سوریه است.

 

ایران معتقد است که ناآرامی های داخلی در سوریه با موضوع بیداری اسلامی در دیگر کشورهای عربی منطقه متفاوت است و سوریه به عنوان یکی از کلیدی ترین پایگاه های محور مقاومت در منطقه مورد هجمه کشورهای غربی و عربی مخالف محور مقاومت قرار گرفته است و این در حالی است که دولت آنکارا کارت بشار اسد را سوخته دانسته و بر ضرورت برکناری وی از قدرت تاکید دارد.

 

نظرگاه های متفاوت ایران و ترکیه در زمینه بحران سوریه سبب شد که ائتلاف نا نوشته 10 ساله ایران با دولت اسلامگرای حاکم بر ترکیه دستخوش آسیب های جدی شود و هنوز مشخص نیست که چه سناریویی برای آینده سوریه بار دیگر روابط تهران – آنکارا را به وضعیت گذشته بازخواهد گردانید؟

عصرایران


ویدیو مرتبط :
عوامل ماه عسل 92 در روابط عمومی سازمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران سوریه، عامل پایان ماه عسل ایران و حماس



روابط دیپلماتیک ایران و حماس,بحران سوریه

سوریه، عامل طلاق ایران از حماس

داستان دوستی ایران و حماس برای سال ها ورد زبان تحلیلگران منطقه بود.این رابطه مثال عینی بود از اینکه سنی ها و شیعیان می توانند برای هدفی مشترک نظیر مقابله با اسرائیل، بر اختلافات خود غلبه کنند.

داستان دوستی ایران و حماس برای سال ها ورد زبان تحلیلگران منطقه بود. یک مثال عینی از اینکه سنی ها و شیعیان می توانند برای هدفی مشترک نظیر مقابله با اسرائیل، بر اختلافات خود غلبه کنند.اما این رابطه دوستانه پس از دو سال بحث و گمانه زنی، سرانجام به یک طلاق تراژیک منتهی شد.

از زمان وقوع درگیری ها در سوریه، روابط ایران و حماس که سال ها گرم و صمیمانه بود، رو به سردی نهاد.

چرا که حماس برخلاف جمهوری اسلامی در در کنار اسد، بلکه در مقابل او قرار گرفت. حماس به تدریج نیروها و تجهیزات خود را از سوریه خارج کرد و همزمان با کاهش منابع مالی از سوی جمهوری اسلامی ایران، برای تامین مخارج خود ، کشور سنی قطر را برگزید.

باوجود صدها میلیون دلار کمک مالی ایران به حماس و جانبداری از این گروه در جریان درگیری اخیر با اسرائیل، رد پای حماس در درگیری های سوریه علیه اسد به چشم می خورد.

مقامات حماس اکنون به صراحت اعلام می کنند که ایران ارسال کمک های مالی برای این گروه را متوقف کرده است.

هرچند که در گذشته خبرهایی از این دست از سوی مقامات تهران و حماس تکذیب می شد، در شرایط کنونی، چهره های شناخته شده حماس این خبر را تایید می کنند. آنها خاطرنشان می کنند که کمک های ایران به حماس تحت تاثیر مواضع این گروه در مورد سوریه قرار گرفته است.

این در حالی است که با وجود کاهش منابع مالی از سوی ایران، مقامات حماس می گویند با بحران بودجه مواجه نمی شوند چرا که تامین کنندگان مالی دیگری دارند. معاون وزیر خارجه حماس در گفت و گو با تلگراف یادآور شده است می تواند از واژه بد برای توصیف روابط جمهوری اسلامی و حماس استفاده کند هر چند که به لحاظ دیپلماتیک بهتر است واژه دیگری را به کار ببرد. 

العربیه با اشاره با تحول اخیر در روابط ایران و حماس می نویسد که ایران حماس را بابت مواضع اش در قبال سوریه مجازات می کند و به بیان دیگر این گروه هزینه رویکرد خود در قبال سوریه را پرداخت می کند.

مقامات حماس می گویند میزان کمک های نقدی ایران به اندازه ای کاهش یافته که دیگری نمی توانند رقم دقیق آن را اعلام کنند. این در حالی است که ایران از سال 2006، به طور چشمگیری از لحاظ مالی و تجهیزاتی به این گروه کمک می کرد. اما اکنون روزهای طلایی روابط حماس با ایران سپری شده و دیگر هیچ چیز مانند سابق نیست.

پیش از این میزان کمک های ایران به حماس 20 میلیون دلار در سال اعلام می شد که می توانست به این گروه برای کنترل نواز غره در لبنان کمک کند. حماس در انتخابات سال 2006، در مقابل گروه فتح که مورد حمایت غرب قرار داشت، به قدرت رسید.

اما بحران در سوریه به این ماه عسل پایان داد. حماس سنی از معترضان سنی در سوریه حمایت کرد و این در حالی بود که ایران شیعه جانب بشار اسد و هواداران علوی اش را گرفت که روابط نزدیکی با شیعیان دارند. همچنانکه حزب الله دیگر گروه فعال در لبنان که مذهب شیعه دارد، جانب بشار را گرفت و در جریان درگیری ها از او حمایت کرد.

اما همزمان با اعلام خبر قطع کمک های مالی ایران به حماس، خبر افتتاح پارکی در جنوب لبنان منتشر شد. پارکی که در دو سال اخیر دولت محمود احمدی نژاد، با کمک شهرداری، سرگرم ساخت آن بوده است.

گفته می شود این پارک از نظر تجهیزات در لبنان نظیر ندارد. یکی از ویژگی های این پارک وجود برج هایی است که مراجعه کنندگان به پارک می توانند با بالارفتن از آن از نزدیک اسرائیل را زیرنظر بگیرند.

به این ترتیب به نظر می رسد حتی با وجود رو به سردی نهادن روابط جمهوری اسلامی ایران با حماس، عمق نفوذ ایران در لبنان به اندازه ای است که از دست دادن گروهی مانند حماس چندان برای تهران نگران کننده نباشد./دیپلماسی ایرانی