اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان ظریف قهرمان آغاز ظریف پاسخگو



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محمدجواد ظریف طی ماه‌های پرشماری که پیگیر منافع ملی ایران در برابر قدرت‌های جهانی بود، پشتیبانی قاطبه مردم و رسانه‌ها را با خود داشت. جدای از رسانه‌های دلواپسی که راه خود را از منافع ملی کشور جدا کرده و همصدا با معارضان جهانی بر طبل تفرقه کوبیدند اغلب رسانه‌های کشور حتی زبانی ستایش‌گرانه نسبت به مرد ۵۶ ساله سیاست خارجی ایران اتخاذ کردند و دست کم نقد تند او را روا ندانستند و در این حکمتی بود.

سیاست حمایت‌گرایانه رسانه های اصلاح‌طلب و مستقل از ظریف چند علت داشت.  پیش از همه این که رسانه‌ها نیز همچون مردم منافع ملی را پیش‌تر و بالاتر از هر هدف (یا غرض) دیگری می‌دانستند و از دشواری راه پیش روی مردان مذاکره کننده ایران نیز با خبر بودند.

 کشوری که آماج انواع اتهامات مغرضانه قدرت‌های جهانی قرار گرفته بود، تلاش داشت تا به ۶ قدرت جهانی که خود سلاح هسته‌ای دارند و بارها نیز آن سلاح‌ها را به آزمایش گذاشته‌اند بقبولاند که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزی دنبال می‌کند و به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. از سوی دیگر قدرت‌های جهانی در طول سال‌ها با اعمال تحریم‌های سنگین همه تلاش خود را برای فشار بر کشوری که طبق منویات آنان حرکت نمی‌کرد به کار برده بودند و کسانی هم که در دستگاه دیپلماسی این قدرت‌ها به دنبال گفت‌وگو با ایران بودند با فشار مضاعف گروه‌های تندروی داخلی خود طرف بودند و این‌ها همه راه پیش روی مذاکره‌کنندگان را دشوار، پیچیده و خطرناک می‌کرد. و سرانجام آن که مخالفان داخلی آن اندازه به وزیر خارجه خوش‌اخلاق روحانی اعتراض و حمله می‌کردند که مردی که بیش از هر وزیر دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی در صحن مجلس و در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد و درباره مسائل گوناگون به نمایندگان پاسخ داد و در این چالش رکورددار شد، به چالش رسانه‌های بی‌طرف دچار نشد.

مردی که خستگی، بیماری و پیچیدگی‌های مذاکرات هسته‌ای و تعاملات سیاسی متنوع اطراف آن نتوانست گام‌هایش را اندکی سست کند و تا آخرین دقایق بر سر تک تک کلمات با طرف مقابل به بحث نشست و بارها آستانه‌های صبر آنان را آزمود و خطوط قرمزشان را جا به‌جا کرد، با بزرگمردان تاریخی مقایسه شد و سرانجام لبخندهایش بر لبان مردم ایران تکثیر شد.

مردان تاریخی هر کشوری دستاورد فرهنگ،  صبر و آموزشی هستند که طی سالیان از سر گذرانده‌اند و از این رو سرمایه بزرگ هر ملتی به حساب می‌آیند که بهره‌مندی از این سرمایه در موعد مناسب را به انتظار نشسته‌اند. ظریف که تا سال ۱۳۵۵ شاگردی  مدرسه علوی و تا سال ۱۳۶۷ نظام آموزشی غربی در بالاترین سطوح مطالعات بین‌الملل و تجربه سال‌ها معاونت در وزارت خارجه و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را از سرگذرانده بود سرمایه‌ای بود که سرانجام در توافق تیرماه آفتابی ۱۳۹۴ به بار نشست و شادی و آزادی از بندهای تحمیلی قدرت‌های جهانی را به مردم ایران هدیه کرد. با این همه مرد لبخندها و آفتاب نباید از یاد ببرد که اگر تا کنون در جایگاه قهرمان ملی و شانه به شانه بزرگمردان تاریخی ستایش و پشتیبانی می‌شد، حالا که این وظیفه سنگین و خطیر را به سرانجام رسانیده، از امروز دیگر در کسوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آماج نگاه تیزبینانه و منتقدانه مردم و رسانه‌ها قرار خواهد داشت.

 روزنامه قانون همانند دیگر رسانه‌های معتقد به سربلندی کشور در دو سال گذشته حمایت از ظریف و تیم همراه در مذاکرات هسته‌ای را دفاع از منافع ملی می‌دانست و در این مسیر تا آنجا که ممکن بود در حمایت از این دیپلمات موفق کشور گفت و نوشت. ظریف بعد از توافق اما برای ما وزیر خارجه‌ای است همانند دیگر وزرایی که پس از این باید به اقتضای مسئولیت قانونی خود به رسانه‌ها پاسخگو باشد. ماموریت ظریف در کسوت قهرمان ملی اکنون پایان یافته است و پس از این با ظریف به مثابه وزیری مسئول و پاسخگو روبه‌رو خواهیم بود. از امروز راه پر پیچ و خم اجرای توافق هسته‌ای و دیگر معادلات پیچیده جهانی با همه بدخواهی‌ها و دشمنی‌ها پیش روی او گشوده است و در هر گام و سر هر پیچ نگاه بیدار مردم و رسانه‌ها ناظر او خواهد بود. چشم به راه باری دیگر که این سرمایه به بار نشیند:
مرغِ ظریف از قفس، شُکر که وارست دوش...

اخبار سیاسی - قانون،مسعود بُربُر/ كاریكاتور: فرشید رجبعلی/


ویدیو مرتبط :
آغاز دیدار ظریف و کری آغاز شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صبحانه کاری ظریف و اشتون پایان یافت/ مذاکرات ساعت 11 به وقت محلی آغاز می شود



مذاکرات اشتون و ظریف ,مذاکرات ایران با 5+1

صبحانه کاری ظریف و اشتون پایان یافت/ مذاکرات ساعت 11 به وقت محلی آغاز می شود

کاترین اشتون و محمد جواد ظریف صبح امروز در صبحانه کاری مشترک حضور یافتند و به بحث و رایزنی پرداختند.

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز در صبحانه کاری مشترک حضور یافتند.

بر اساس این گزارش ، محمد جواد ظریف که به منظور شرکت در اجلاس یونسکو به پاریس سفر کرده بود، شب گذشته به منظور برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 وارد ژنو شد.

مذاکرات ایران و 1+5 امروز و فردا در ژنو برگزار خواهد شد. مذاکرات قرار است ساعت 11 به وقت محلی (13:30 به وقت تهران ) آغاز شد.

نشست افتتاحیه مذاکرات با حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد و مذاکرات پس از پایان نشست افتتاحیه با حضور معاونین وزرای خارجه ایران و 6 کشور ادامه خواهد داشت و سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را به عهده خواهد داشت .

حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی دیگر اعضای تیم مذاکره کننده ایران هستند.

گفته می شود ظریف قرار است بعد از ظهر امروز به دعوت همتای ایتالیایی خود سفری کوتاه به رم داشته باشد.

مذاکرات ایران و 1+5 در دولت یازدهم در پی دیدار کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد . اولین دور از مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه ایران و 1+5 در نیویورک برگزار شد و در حاشیه ان نشست جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف ملاقات کوتاهی با یکدیگر داشتند و جان کری در آن ملاقات تأکید کرد که به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

کاترین اشتون و ظریف همچنین در دیدار خود نیویورک توافق کردند که مذاکرات آتی ایران و 1+5 در 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار شود.

در مذاکرات مهر ماه ژنو ایراان طرح پیشنهادی جدیدی را به 1+5 ارائه کرد که به گفته تیم مذاکره کننده ایرانی 1+5 چارچوب کلی این طرح را پذیرفته است .

ایران و 1+5 قرار است در مذاکرات آبان ماه در ژنو در خصوص محتوا وارد مذاکره شوند.

دو طرف هفته گذشته در وین مذاکرات کارشناسی نیز برگزار کردند که گفته می شود در این مذاکرات غرب برای اولین بار وارد مباحث کارشناسی تحریم شده است . قرار است نتیجه مذاکرات کارشناسی در نشست امروز و فردا برای تصمیم گیری ارائه شود.
/مهر