اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان سال رویایی در بورس تهران



 

 

پایان سال رویایی در بورس تهران

 

 

بازار دادوستد سهام روز گذشته آخرین روز کاری خود در سال ۸۸را به پایان رساند تا معامله‌گران یکی از بهترین سال‌های دهه جاری بورس را تجربه کنند.


بازار سهام دیروز در شرایطی به فعالیت خود در سال ۸۸ پایان داد که البته ابهامات اساسی پیش روی معامله‌گران همچنان ادامه داشت. نامشخص بودن دو مساله عمده در زمینه های سیاسی و اقتصادی بازار را در سال گذشته در ابهام نگاه داشت و این مساله در آخرین روز کاری سال نیز ادامه داشت. تکذیب سخنان وزیر اقتصاد در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با لحاظ بودجه ۲۰هزار‌میلیارد‌تومانی و انتشار دلایل دولت جهت اجرای این طرح با لحاظ بودجه ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی - که در سایت دولت منعکس شد - سبب شده است تا مباحث در مورد اجرا یا عدم اجرای این طرح همچنان با بازار سهام همراه باشد. در همین حال و در شرایطی که کمتر از سه روز به پایان سال ۸۸ باقی مانده است بازار اطلاعی از سناریو قیمتی حامل‌های انرژی در سال ۸۹ ندارد. نامشخص بودن سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی، برآورد سود واقعی شرکت‌ها در سال آینده را دشوار‌تر می‌سازد. در همین حال در پرونده هسته‌ای نیز ابهامات هنوز ادامه دارد؛ امری که به معنای تداوم شرایط ابهام آور این مساله در سال آینده است.


معامله‌گران در بازار شاهد آخرین تلاش‌ها برای شناسایی سود و اصلاح قیمت‌های پرتفوی سهام بودند. این شرایط مختلط قیمتی ناشی از معاملات حمایتی و معاملات واقعی سبب شد تا معامله‌گران با حرکت‌های متفاوت قیمتی نیز مواجه باشند اما بیشتر نمادهای بازار دیروز شرایط رشد قیمتی را تجربه کردند.


در معاملات دیروز در‌ گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری ملی اقدام به واگذاری مالکیت خود در شرکت کف کرد تا فرد حقیقی که پیش از این بلوک سرمایه‌گذاری توسعه ملی را خریداری كرده بود اینک شاهد کسب دو کرسی در هیات‌مدیره این شرکت باشد. در معاملات عمده دیگر سایپا دیزل نیز بخشی از سهام شرکت زیرمجموعه خود محور خودرو را جابه‌جا کرد تا احتمالا این معامله درون‌گروهی به شناسایی سود منجر شود. نماد سایپا نیز پس از معامله انتقالی ابتدای هفته که در جریان آن بخشی از سهام سایپا به کارکنان این شرکت منتقل شد دیروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد.


روز گذشته در‌ گروه مالی توقف بیمه آسیا برای اعلام سود سال ۸۹ نکته مهمی بود که معامله‌گران در انتظار اعلام سود این شرکت هستند. در این‌گروه بیمه البرز پس از یک عرضه اولیه با صف خرید مواجه شد.


در‌ گروه فلزی، فولاد مبارکه و لوله ماشین‌سازی ایران دیروز معاملات حمایتی را شاهد بودند.


در‌ گروه دارویی، نماد عبیدی شاهد دو معامله بلوکی بود که این معاملات به دادوستد ۹/۱میلیون سهم منجر شد.


در مجموع بازار دیروز بازاری پرجنب و جوش بود که در آن شاخص کل ۵/۳۷واحد رشد کرد. از مجموع ۶/۳۲میلیارد‌تومان سهمی که در بازار دیروز معامله شد که ۴۴درصد آن به معاملات محور خودرو، سایپا و فولاد اختصاص داشت. از ۱۹۱نمادی نیز که به روی تابلو رفتند دیروز ۵۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۷نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.

 


ویدیو مرتبط :
آغاز کار در بورس: چگونگی آغاز معامله سهام در بورس تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بورس تهران با ثبت دو ركورد جدید، سال ۹۰ را آغاز كرد



 

 

 

بورس تهران با ثبت دو ركورد جدید، سال ۹۰ را آغاز كرد

در نخستین روز كاری بهار

بورس تهران با ثبت دو ركورد جدید، سال ۹۰ را آغاز كرد         

در نخستین روز كاری بورس در سال ۱۳۹۰ شاخص كل با افزایش ۴۶۱ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۷۵۶ واحد رسید و شاخص بازارهای اول و دوم برای نخستین بار از مرز ۲۰ و ۳۰ هزار واحد گذشتند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، همچنین در روز جاری سهامداران در ۹ هزار و ۶۲۳ بار معامله ۱۱۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۳۰ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال در بورس اوراق بهادار تهران مبادله كردند.

كارگزاران در ششمین روز فصل بهار در حالی از رقابت برای معامله سهام شركت های دست كشیدند كه ارزش بازار سهام با افزایش ۲۱ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریالی معادل ۹/۱ درصد به یك میلیون و ۱۳۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال رسید.

نخستین رشد بهاری شاخص بورس تهران

در پایان معاملات امروز شاخص كل با ۴۶۱ واحد افزایش نسبت به روزكاری قبل، عدد ۲۳ هزار و ۷۵۶ واحد را نشان می دهد كه بیشترین تاثیر مثبت را سهام شركت های مخابرات ایران با ۷/۱۱۸ واحد، فولاد مباركه اصفهان با ۱/۵۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۴۹/۳۳ واحد، سرمایه گذاری غدیر با ۷۸/۲۷ واحد و مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران با ۹۱/۱۷ واحد بر روی شاخص داشتند.

سهام شركت های كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۰۷/۱۱ واحد، پتروشیمی شیراز با ۶۳/۸ واحد، بانك اقتصادنوین با ۴۸/۴ واحد و بین المللی توسعه ساختمان با ۳۵/۲ واحد، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشتند.

این در حالی است كه در مبادلات امروز بازار سرمایه شاخص ۳۰ شركت بزرگ با رشد ۳/۳۱ واحدی به عدد هزار و ۴۳۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور به ۲۹ هزار و ۸۰۱ واحد رسید كه نسبت به روز شنبه ۲۸ اسفند ماه سال قبل ۶۲۳ واحد افزایش داشته است.

شاخص بازار اول هم امروز عدد ۲۰ هزار و ۲۴ واحد را نشان می دهد كه این رقم نسبت به روزكاری قبل ۴۱۲ واحد رشد دارد.

براساس این گزارش در معاملات بازار دوم، شاخص این بازار با صعود ۳۹۱ پله ای مواجه و در پایان مبادلات در ۳۰ هزار و ۱۹ واحد متوقف شد.

همچنین شاخص صنعت با رشد ۴۰۰ واحدی نسبت به روز شنبه ۲۸ اسفند ماه ۸۹ به عدد ۱۸ هزار و ۴۹۴ واحد رسید..../تحلیل:ایرنا