اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پازل سیاسی جدید واشنگتن در راه است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ستراتژی امریکا برای حفظ موازنه جهانی

پازل سیاسی جدید واشنگتن در راه است

امکانات اقتصادی امریکا دیگر پاسخگوی قدرت تمام عیار بودن آن در منطقه و جهان را نمی دهد. به خصوص این که شاهد ظهور قدرت های جدیدی چون چین، برزیل، هند و روسیه هستیم که به کمک اقتصاد شکوفای خود در حال کسب قدرت در عرصه جهانی هستند

دیپلماسی ایرانی: بسیاری معتقدند که نقش امریکا در خاورمیانه تضعیف شده است. دیگر امریکا آن کشوری نیست که تا یک دهه پیش مدعی بود که حرف اول و آخر را در منطقه می زند و هر کسی که در برابرش می ایستد را به چالش جدی می کشد.

بسیاری می گویند که بحران های اقتصادی و افزایش هزینه های سرسام آور جنگی ولی بی نتیجه به خصوص در عراق و افغانستان باعث تضعیف جایگاه امریکا در منطقه شده است. دو کشوری که با تصور این که به سکوی پرشش برای رهبری کامل جهان تبدیل خواهند شد، به آنها لشکرکشی کرد.

سعد محیو، روزنامه نگار عرب در یادداشتی که در پایگاه خبری تحلیلی الیوم غدا منتشر کرده است، در این باره می نویسد: اولا امریکا دیگر نمی تواند آن استراتژی بزرگی که به دنبال آن بوده است، دنبال کند. استراتژی استیلا بر منطقه و تسلط کامل بر آن و تلاش برای پیشبرد اندیشه اقتصادی، نظامی و سیاسی خود به سراسر جهان.

ثانیا، امریکا دیگر آن نقش سابق را در تعیین پیشبرد استراتژیک سرنوشت دولت های منطقه ای ندارد و می توان گفت که نقش بین المللی اش تا اندازه بسیاری کاهش یافته است. استراتژی هیمنه لیبرالی امریکا در حال حاضر آن انضباط سابق را نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان از دست داده است. استراتژی ای که هزینه های سنگینی را متحمل امریکا کرده و خون های بسیاری بابت آن ریخته شده است. در عین حال این سیاست در هر کشوری که مطرح شده باعث تولد نیروی مخالف خونینی علیه آن شده است. مردم کشورهای منطقه در حال حاضر تلاش مضاعفی را آغاز کرده اند تا از استیلای رویکرد امریکایی به خود جلوگیری کنند. این رویه به یک رویکرد دفاعی نزد مردم عرب تبدیل شده که نگرش های قومی نیز در آن دخالت دارد.

نویسنده این یادداشت در ادامه می نویسد: علی رغم این که قوت اقتصادی امریکا به طور نسبی طی یک دهه گذشته کاهش یافته است، پنتاگون همچنان پول های بسیاری را صرف پیشبرد اندیشه های لیبرالی امریکایی می کند، اما کاهش توان اقتصادی که روز به روز بیشتر کاهش می یابد، باعث شده است که اکنون امریکا دیگر نتواند این استراتژی را ادامه دهد. این مساله سبب شده است تا استراتژی ایالات متحده با شکست مواجه شود و آن امپراطوری سابق خود را دیگر نداشته باشد.

به همین دلیل اکنون امریکایی ها استراتژی خود را از حالت تهاجمی سابق به استراتژی خویشتنداری تغییر داده اند و تلاش دارند تا منافع امریکا را از این زاویه دنبال کنند. منافعی که حلقه آن روز به روز تنگ تر می شود و تلاش می کند تا هزینه های سرسام آور خود را به گردن متحدانش بیندازد.

محیو در ادامه می نویسد: امریکا از سه جبهه تلاش می کند تا هیچ گاه به انزوای تاریخی وارد نشود و قدرتش به طور مطلق کاهش نیابد. اول، جلوگیری از بروز رقیبی قدرتمند که موازنه قدرت های جهانی موجود را تغییر دهد.

امریکایی ها همه تلاش خود را به کار گرفته اند که در منطقه اوراسیا تنها یک قدرت حرف آخر را نزند، اگر قدرت روسیه با توانایی های بالایش باعث شده تا قدرت منطقه ای امریکا به چالش کشیده شود، در مقابل در منطقه اروپا از آلمان حمایت می کنند تا موازنه آن منطقه تامین شود. در منطقه آسیا نیز از ژاپن در برابر چین، که روز به روز قدرت جهانی امریکا را به چالش می کشد، حمایت می کنند.

دوم، امریکا همچنان درگیر مبارزه با تروریسم است.

همچنان ایالات متحده از شبکه القاعده و شاخه های وابسته به آن هراسان است. اگر چه القاعده و جریان های رادیکال در حال حاضر ضعیف شده اند اما همچنان پتانسیل شعله ور ساختن جنگی تمام عیار با امریکا و غرب را دارند. برای همین است که امریکا از افغانستان تا شمال آفریقا همه قدرت خود را بسیج کرده است تا از قدرت گرفتن آنها جلوگیری کند. سوم، از ظهور قدرت جدید هسته ای در جهان نگران است. ظهور هر قدرت هسته ای در جهان می تواند استراتژی امریکا را به طور کامل تغییر و دگرگون کند.

وی در پایان می نویسد: سه مقوله ذکر شده در حال حاضر اسراتژی منضبط امریکا را تشکیل می دهند. اکنون روشن است که امکانات اقتصادی امریکا دیگر پاسخگوی قدرت تمام عیار بودن آن در منطقه و جهان را نمی دهد. به خصوص این که شاهد ظهور قدرت های جدیدی چون چین، برزیل، هند و روسیه هستیم که به کمک اقتصاد شکوفایشان (بر عکس اقتصاد رو به افول امریکا) در حال کسب قدرت در عرصه جهانی هستند.

به این قدرت ها باید قدرت های نوظهور آینده جهان یعنی مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه را نیز افزود که هنوز امریکا نتوانسته است استراتژی روشنی برای تعامل با آنها بدون این که از قدرت جهانی اش کاسته شود، بیابد، در حالی که چین و هند برای هر چهارمورد  استراتژی روشن و تعریف شده ای دارند./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
آهنگ جدید و زیبای پازل باند.پازل بند.پازل بند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر امریکا در سوریه: واشنگتن راهکار سیاسی را به حمله ترجیح می دهد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سفیر امریکا در سوریه:

واشنگتن راهکار سیاسی را به حمله ترجیح می دهد

رابرت فورد:ما نمی توانیم اجازه دهیم که مجموعه ای مثل القاعده در سوریه صاحب آزادی و دموکراسی شود. ملت سوریه ملتی صلح جو با تعدد طایفه ای است و به گونه ای است که مسیحیان در کنار مسلمانان و درزی ها به راحتی در کنار هم زندگی می کنند

دیپلماسی ایرانی: رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه که این روزها به دلیل بحران این کشور و قرار گرفتن کشورش در جبهه مخاصمان بشار اسد از دمشق خارج شده است، در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لندن، مدعی شد که بشار اسد روز به روز کنترل میدان درگیری در کشورش را از دست می دهد و ممکن است به زودی شاهد حضور ارتش آزادیبخش در نزدیکی دروازه های کاخش باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که سیاست امریکا در برابر حکومت مخالفان و کناره گیری اسد از قدرت چیست، گفت: «برای ایالات متحده امریکا ائتلاف سوری مخالفان نماینده رسمی ملت سوریه است. و هر کسی که می گوید ما برنامه ای برای تعطیل کردن حمایت از مخالفان داریم، کاملا اشتباه است، ما به هیچ وجه به دنبال تقسیم ائتلاف نیستیم. ما از این ائتلاف حمایت می کنیم و به آن کمک می کنیم تا یک مرکز برای کمک به نظامیانشان ایجاد کنند. ما همه گونه حمایتی از آنها می کنیم اما به آنها سلاح نمی دهیم.»

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود اوباما از رئیس جمهوری فرانسه برای تشکیل حکومت انتقالی حمایت نمی کند، گفت: «مساله این نیست که ما مخالف حکومت انتقالی هستیم ولی مساله ای که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که اگر مخالفان سوری صحبت از تشکیل دولت موقت کردند ما همان تعاملی را با آنها داشته باشیم که پیش از این با ائتلاف مخالفان داشته ایم. آن چه ما را نگران می کند وحدت و یکپارچگی دوستان ما در ائتلاف مخالفان است.

در حالی که ما دیدیم در نشست دوحه توانستند دستاوردهای بسیاری به دست آورند اما پس از آن کاری از پیش نبردند. ما نمی خواهیم با اعلام حکومت موقت وحدت موجود میان آنها از بین برود. علاوه بر آن تشکیل حکومت مثل تشکیل ائتلاف نیست، تشکیل حکومت نیازمند چارچوب و ابزارهای بروکراتیک است تا بتواند به همراه نظام به مردم خدمات برساند. آیا چنین چیزی در حال حاضر وجود دارد؟ ما هنوز چنین چیزی را شاهد نیستیم. ما با ائتلاف موقت آنها همکاری می کنیم تا به ما نگویند که ما یک حکومت امریکایی ایجاد کرده ایم، بلکه این حکومت باید از خود ائتلاف به وجود بیاید.»

رابرت فورد در پاسخ به این سوال که گفته می شود بشار اسد به این نتیجه رسیده است که دولت امریکا به دنبال سرنگونی دولت او نیست و بسیاری از کشورها از ائتلاف حمایت نمی کنند، گفت: «اگر بشار اسد چنین فکری می کند، کاملا اشتباه می کند. او باید درک کند که روز به روز در حال از دست دادن قدرتش است. او اکنون بر بسیاری از شهرها و پایگاه های نظامی کنترل ندارد. مثلا دیگر دیر الزور و حلب و به طور کلی شرق سوریه تحت کنترل او نیست. او حتی کنترل بر ریف دمشق را هم از دست داده است. 

اکنون درگیری هایی در اماکنی در دمشق مثل رکن الدین وجود دارد. سفارت امریکا در منطقه ای موسوم به جوبار واقع شده که بسیار به رکن الدین نزدیک است. در زمان آغاز درگیری ها من از منزلم تا سفارت را می دویدم اکنون آن مناطق کاملا ناامن شده و درگیری های سختی در آن مناطق در جریان است. بشار اسد اعتقاد دارد که اگر ارتش آزادیبخش تا دروازه های قصرش برسند او می تواند آنها را شکست دهد.»

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که کمک های روسیه و ایران متوقف نشود و امریکا همچنان بی تفاوت باقی بماند و توانایی های اروپا به همین اندازه محدود باشد، پایان نظام چگونه خواهد بود، گفت: «اجازه بدهید ببینیم اوضاع به چه سمت و سویی می رود. شش ماه پیش در ماه ژوئن درگیری ها به حلب رسید و اکنون آنها یک سوم شهر را تحت کنترل خود دارند. در ریف دمشق نیز درگیری ها ادامه دارد. چنین وضعیتی در بسیاری از شهرها و مناطق سوریه از جمله در مرزهای سوریه و ترکیه جریان دارد.

با این وجود از من می پرسید این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟ من می گویم جواب دقیقی برای این سوال نداریم. ما اعتقاد داریم که راه حل نظامی به رغم وقتی که می برد و می تواند موفق باشد اما هزینه های بسیار سنگینی در بر خواهد داشت. به اعتقاد ما در راه حل نظامی خون های بسیاری ریخته خواهد شد. برای همین معتقدیم که راه حل سیاسی بهترین راه حل است و دستاوردهای آن بسیار بیشتر از گزینه نظامی خواهد بود.»

سفیر امریکا در سوریه در پاسخ به این سوال که آیا با روس ها برای قانع کردن اسد برای کناره گیری مذاکره ای داشته اند یا خیر، گفت: «قطعا ما با آنها در حال مذاکره هستیم. به آنها گفتیم که راه حل سیاسی بهتر از راه حل نظامی طولانی مدت است و ضمن حفظ ثبات سوریه می تواند مصالح روسیه، امریکا و ملت سوریه را تامین کند. ما می گوییم که باید چارچوبی تهیه شود تا بر اساس آن بتوان حکومت انتقالی و جدید به وجود آید، برای این کار نیز می توان به توافق نامه ژنو استناد کرد و از اخضر ابراهیمی بخواهیم که کار را پیش ببرد. اما تعطیلی این فعالیت ها باعث می شود تا چنین هدفی حاصل نشود. من باز هم تاکید می کنم که ما به دنبال راه حل سیاسی برای سوریه هستیم.»

وی درباره فعالیت های جبهه النصره در سوریه گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم که مجموعه ای مثل القاعده در سوریه صاحب آزادی و دموکراسی شود. ملت سوریه ملتی صلح جو با تعدد طایفه ای است و به گونه ای است که مسیحیان در کنار مسلمانان و درزی ها به راحتی در کنار هم زندگی می کنند، جامعه سوریه واقعا غنی است. در حالی که جبهه النصره تا کنون خواستار تشکیل دولت اسلامی بوده و انتخابات را رد کرده است. مهم است که سوری ها بدانند جبهه النصره چیست و از کجا آمده است.

این جریان از القاعده عراق به سوریه آمده است. این جریان شمار بسیاری از سنی ها، شیعیان، امریکایی ها، عراقی ها، شیوخ قبایل، ائمه جماعات، شهروندان بی گناه، نظامیان امریکایی و عراقی را در عراق به کشتن داد. برای همین نمی خواهیم که این شبکه همین رفتار را با مردم سوریه انجام دهد.»

وی درباره ارسال اسلحه از سوی امریکا به سوریه نیز گفت: «در سوریه سلاح های بسیاری وجود دارد و این مساله و مشکلی حقیقی است که قانع کردن بشار اسد برای کناره گیری از قدرت را با مشکل مواجه می کند.»/دیپلماسی ایرانی