اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پازل تازه هاشمی برای منتقدان و موافقان



اخبار,اخبار سیاسی,هاشمی رفسنجانی

از تندترین مخالفان و منتقدان تا همراه‌ترین موافقان روی یک موضوع پیرامون وی متفق‌القول هستند و آن تیزهوشی و ذکاوت سیاستمداری است که با همه فراز و نشیبهای پرشمار در بیش از شش‌دهه مبارزه و سیاست ورزی، هیچ گاه عافیت نطلبیده و از رقابت و مبارزه دست نکشیده است.

مردی که نه موافقین پروپاقرصش، نه منتقدان بی‌محابایش هیچگاه نتوانسته‌اند به طور قطع کنش آینده وی را حدس زده و بر اساس آن آرایش سیاسی بگیرند. آیت‌ا... معیارها و اولویتهای خاص خودش را دارد؛ آنگاه که تشخیص دهد باید باشد، هست و می‌آید، ولو تیرهای طعن و هجمه به سوی وی روانه شود و آنگاه که صلاح را بر سکوت و طمانینه بداند هیچ چیز نمی‌تواند او را مجاب به حضور کند. او دو چیز را مقدم بر همه گزاره‌ها می‌داند. تکلیف الهی و خیر عمومی که البته این دو در قاموس نظری و فکری این سیاستمدار مسلمان نه جدای از هم که در یک مسیر و در یک راستا هستند.
 
بیش و پیش از همگان در کوران انتخاباتهای مختلف آبدیده شده و تن به رقابت سپرده و اکنون با نزدیک شدن به یک انتخابات دیگر بازهم نام وی، بیش و پیش از همگان بر سر زبانهاست. آمدن و نیامدن وی اکنون حتی بیش از اصل موضوع محافل سیاسی را به خود معطوف داشته و پیرامون آن حرف و حدیث برقرار است. منتقدان جدی و همیشگی باز هم با نگرانی و بیم به اتاق دوم ضلع شمالی کاخ مرمر می‌نگرند و از مدت‌ها قبل هجمه‌ها را آغازیدن گرفته‌اند و موافقان منتظرند تا ببینند شیخ اعتدال این بار چه در چنته و چه فکری در سر دارد. انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در اسفند ماه سال جاری آخرین گلوگاه و گردنه‌ای است که در برابر ناخدای کارآزموده سیاست‌ورزی ایرانی قرار دارد و نگاه‌ها به او دوخته شده است.


 باز هم انتخابات، باز هم هاشمی و ...
منتقدان دیرپای آیت‌ا... هاشمی پس از وقایع سال88 از فضا بهره جسته و جسارتی دو چندان یافته و تعارفهای همیشگی را کنار گذاشته و هجمه به وی را رنگ و جلوتی تازه بخشیدند. هدف یکی از استوانه‌های بی‌تکرار تاریخ انقلاب و اختلاف‌افکنی بین بزرگان و السابقون بود. آنگونه که خود هاشمی چندبار با صراحت گفت: «می‌خواهند بین من و رهبر انقلاب فاصله بیندازند اما زحمت خود می‌دارند و این دوستی و رفاقت تمام شدنی نیست.»

 

انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان که پیش آمد از مدت‌ها قبل به دوگانه سازی پرداخته و قصد ایجاد رویارویی میان بزرگانی چون آیت‌ا... مهدوی کنی و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را داشتند اما رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام همه رشته‌ها را پنبه و در لحظه آخر آنان را آچمز و انگشت به دهان کرد. هاشمی به احترام مهدوی‌کنی از رقابت کنار کشید تا به همگان ثابت کند که برای وی اولویت نه صندلی و کرسی ریاست که حفظ و دوام انقلاب در سایه‌سار وحدت و اتحاد است. با رحلت آیت‌ا... مهدوی‌کنی یکبار دیگر موضوع انتخاب رئیس تازه مجلس خبرگان به موضوع مورد توجه سیاسیون تبدیل شد.

 

از همان آغازین روزها واکنش تندروها علیه هاشمی جسته و گریخته به منصه ظهور رسید و ضد و نقیض‌گویی‌ها آغاز شد اما هاشمی حرف آخر را همان اول زد. آیت‌ا... در پاسخ به صحنه‌پردازی‌ها گفت قصد آمدن ندارد اما «درصورتی كه بعضی افراد كه آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد كاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای كاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم كرد.»

 

این سخنان صریح و بی‌پرده در آبان ماه سال‌جاری تکلیف همگان را روشن کرده و حالت انذاری و اخطاری آن باعث شده که تندروها فتیله را پایین کشیده و پیرامون این موضوع لختی سکوت کنند اما با نزدیک شدن به موسم و موعد برگزاری انتخابات باز هم مانورهای تبلیغاتی آغاز شده و گویی زنگ خطر برای دلواپس‌ها یکبار دیگر به صدا درآمده است.


 میل و رغبت عمومی و واکنش منفی دلواپس‌ها
آیت‌ا... برج عاج‌نشین نیست و هیچ‌گاه نخواسته و نتوانسته روابط تنگاتنگ و رودرروی خود با قشرهای مختلف اجتماع را قطع کرده و کنج عافیت برگزیند. دیدارهای منظم و چند باره هفتگی با قشرهای مختلف و متکثر مردم از بخش‌های جدا نشدنی برنامه‌های آیت‌ا... است و با نزدیکی به موسم و موعد انتخابات خبرگان بدیهی است که قشرهای مختلف مردم در این دیدارها خواستار حضور وی در این عرصه خطیر و حساس شوند.

 

هاشمی نیز همانند همیشه با درایت و طمانینه به این درخواست‌ها جواب داده و دو فاکتور همیشگی را مدنظر قرار می‌دهد: «تکلیف الهی و رضایت عمومی». آیت‌ا...در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب در دیدار با جوانان و در پاسخ به سوالات و خواست آنان در خصوص حضور در عرصه انتخاب ریاست خبرگان گفت: «شما مطمئن باشید کسی که انقلاب را دیده، چیزی جز انقلاب ندارد، من حتماً پای آن می‌ایستم و هرجا ضروری باشد حضور پیدا می‌کنم.»

 

پاسخی که برای خیلی‌ها آشنا بود و یادآور خاطرات روزهای پر التهاب خرداد ماه سال 92، او نقد جوانی به پای انقلاب داده و همواره اعلام کرده که آبروی خود را از انقلاب دارد و آن را بی‌هیچ ابایی برای انقلاب و خواست صاحبان اصلی آن یعنی مردم خرج خواهد کرد و تجربه نشان داده که در این مسیر پابرجا و ثابت‌قدم است.

 

نکته آنکه پس از این اظهارات واکنش‌های منفی و اظهارات تند علیه هاشمی از سوی طیفی خاص جان تازه‌ای گرفت و مخالفت‌ها شکل جدی‌تری یافت. آنان خطر را احساس کرده و یک بار دیگر بر مسیر پیشین می‌رانند که البته آن را آزموده و عدم کارایی آن را احساس کرده‌اند اما چاره‌ای ندارند جز همین اقدامات ایذایی و مانورهای پوچ رسانه‌ای.


 هاشمی بر اساس تکلیف عمل می‌کند
سخنان روز گذشته یار دیرین و همیشگی آیت‌ا... موید این نکته بود که همه چیز در لحظات آخر و با تصمیم شخص وی شاکله می‌گیرد. برادر و رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به شایعات پیرامون حضور وی در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان گفت: آیت‌ا... هاشمی نه اعلام کرده‌اند که در این انتخابات شرکت می‌کنند و نه گفته‌اند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.

 

محمد هاشمی با اشاره به سخنان آیت‌ا.. تصریح کرد: آیت‌ا... هاشمی در اظهاراتی که داشته‌اند گفته‌اند که به تکلیف عمل می‌کنند. «تکلیف» در قاموس فکری و سیاسی هاشمی تابع‌پذیر از فشارها و مخالفت‌ها و نیز تشویق و ترغیب‌ها نیست. وی مصالح نظام و انقلاب و منافع مردم را لحاظ و آنگاه عمل می‌کند و باید منتظر ماند و دید که این بار پیر سیاست‌ورزی ایرانی چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد، تصمیمی که بی‌شک در آن خواست و مطالبه عمومی و منافع عمومی ملحوظ خواهد بود.


 اخبار سیاسی  -  آرمان
 


ویدیو مرتبط :
آهنگ جدید و زیبای پازل باند.پازل بند.پازل بند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش اینستاگرامی هاشمی به منتقدان: خاطرات آیت الله آینده انقلاب را رقم زد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

صفحه اینستاگرام آیت الله هاشمی رفسنجانی به منتقدان خاطرات وی از امام(ره) واکنش نشان داده است.

صفحه ای که در شبکه اجتماعی اینستاگرام منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است با انتشار مطلبی نسبت به منتقدان خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده است.

دراین مطلب این گونه نوشته شده است که «آنهایی که امروز به خاطرات حضرت آیت الله خرده می گیرند، فراموش نکنند که خاطرات ایشان از امام (سلام الله علیه) درمجلس خبرگان آینده انقلاب و حفظ جایگاه منیع ولایت فقیه را رقم زد.»

این واکنش در حالی است که در چند وقت اخیر هربار که هاشمی رفسنجانی خاطره ای از امام خمینی (ره) را نقل می کرد با واکنش هایی از جانب منتقدان خود روبه رو شده است.

 

اخبار سیاسی - تیک