اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«پارس جنوبی» چگونه ثروت سرانه «قطر» را 10 برابر «ایران» کرد؟‍!



 

«پارس جنوبی» چگونه ثروت سرانه «قطر» را 10 برابر «ایران» کرد؟‍!

 

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد که قطر از نظر شاخص قدرت خرید، ثروتمندترین کشور جهان شده است.

بر اساس اعلام این صندوق سرانه تولید ناخالص داخلی قطر 81 هزار و 466 دلار است که حدود10 برابر ایران است!

با این اوصاف کشور کوچک قطر با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر - که بخش قابل توجهی از آن هم مهاجران و نیروی کار خارجی است - درصدر ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر قدرت خرید بر مبنای سرانه تولید ناخالص داخلی قرار گرفته است تا این کشور علاوه بر یکه تازی رسانه ای در جهان عرب- به مدد الجزیره - و نیز در کنار سیاست خارجی توسعه محورش، یک قدرت نوظهور اقتصادی نیز باشد.

اما اینکه قطر چگونه توانسته است به این حد از مکنت و ثروت برسد، سوالی است که مستقیما به ایران نیز مربوط می شود.

ایران و قطر در خلیج فارس صاحب یک میدان گازی مشترک هستند. ایرانی ها آن را "پارس جنوبی" می نامند و قطری ها "میدان شمال" می خوانندش.

طبق مقررات بین المللی، ایران و قطر به عنوان مالکان این میدان ،که بزرگترین گازی دنیاست، می توانند هر اندازه که بخواهند از آن برداشت نمایند و اینگونه نیست که سهم هر کدام مثلا 50 درصد از کل این میدان باشد. بنابراین ممکن است کشوری با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، 90 درصد برداشت کند و آن یکی 10 درصد و حتی کمتر.

از این رو، قطری ها در سال های اخیر با یک برنامه ریزی دقیق و با همکاری شرکت های مهم نفت و گاز جهان، اقدام به استحصال گسترده گاز و میعانات گازی از این حوزه مشترک کرده اند. به طوری که در حال حاضر تنها از رهگذر صادرات LNG حاصل از پارس جنوبی، قطری ها در سال قریب به 40 میلیارد دلار سود خالص به جیب می زنند که برای این کشور کم جمعیت رقمی افسانه ای است که اجداد قطری ها در خواب هم نمی دیدند.

اما اینک در حالی که ایران 75 میلیون نفری با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه است و هر کدام از این 75 میلیون نفر در ذره ذره پارس جنوبی با قطری ها سهیم اند، شریک جنوبی به یمن دوراندیش و مدیریت کارآمدش توانسته است آن "خواب ندیده" را تعبیر کند و سهم ایرانی ها را به طور کاملا قانونی و شرافتمندانه تصاحب کند.

قطری ها برای توسعه فازهای گازی خود در پارس جنوبی یا همان میدان شمالی برنامه ریزی بسیار دقیقی دارند. آنها محاسبه می کنند که فلان فاز دقیقاً‌ چه زمانی به پایان می رسد و بر اساس آن، اقدام به ساخت اسکله، سفارش کشتی های حمل LNG و بازاریابی می کنند تا به محض استحصال،کشتی در اسکله ی آماده شده، پهلو گرفته باشد و مشتری هم در آن سوی جهان منتظر LNG قطر باشد.

اما در ایران، آن طور که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعتراف کرده، در پارس جنوبی نسبت به قطری ها 10 سال عقب هستیم و خبر بد اینکه شیب این میدان نیز به سمت قطر است که با کم شدن حجم موجودی آن، در نهایت این قطر خواهد بود که تتمه این میدان گازی را برداشت خواهد کرد و ملت ایران سهم مناسب خود از بزرگترین میدان گازی کل تاریخ در کل جهان را هرگز دریافت نخواهد کرد چه آنکه در سایه سوء مدیریت ها و مشکلات اقتصادی و فنی و تحریم ها هنوز که هنوز است توسعه فازهای پارس جنوبی در ایران یک دغدغه و مشکل دائمی است و ای بسا زمانی فازهای ایرانی پارس جنوبی تکمیل شوند که دیگر در این میدان گازی نمانده باشد.

نکته آن که قطری ها نه تنها به سرعت فازهای خود در پارس جنوبی را توسعه می دهند بلکه برای کند شدن روند توسعه فازهای ایرانی پارس جنوبی کارشکنی هم می کنند و به لطایف الحیل می کوشند شرکت های خارجی طرف قرار داد ایران ،‌ در کار خود وقفه ایجاد کنند کما این که در حال حاضر پیمانکار چینی توسعه فاز 11 مدت هاست که امروز و فردا می کند و این در حالی است که در قطر کارها بر اساس برنامه به سرعت پیش می رود.

قطری ها نه تنها از رهگذر پارس جنوبی به ثروت بسیاری رسیده اند بلکه با درک این واقعیت که روزی این میدان تهی از گاز خواهد شد، درآمد حاصله از آن را در اقصی نقاط جهان سرمایه گذاری می کنند تا یک درآمد زاینده و دائمی برای نسل های آینده از خود به جا بگذارند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
عقب ماندگی ایران در پارس جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران



پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران

 

قطر حاضر است برای حمله به ایران، پایگاه های خود را به طور مجانی در اختیار آمریکا قرار دهد.به گزارش عصر ایران، براساس اسناد ادعایی سایت ویکی لیکس ، قطر از هر گونه حمله نظامی علیه ایران استقبال می کند.

 

براساس یکی از این اسناد محرمانه مربوط به گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا، قطر خواهان حمله نظامی آمریکا به ایران است و تمامی تسهیلات را برای این حمله نظامی در اختیار آمریکا قرار می دهد.

البته قطر تنها شرط خود را برای همکاری گسترده با مهاجمان به ایران، حفاظت آنها از میدان گازی مشترک میان ایران و قطر یعنی پارس جنوبی اعلام کرده بود.

این سند مدعی است : قطر به استفاده آمریکا از خاک این کشور برای حمله به ایران راضی نخواهد شد مگر بعد از اینکه همه تضمین های امنیتی را از دولت آمریکا درباره حفاظت از حق قطر در بهره برداری از میدان گازی مشترک پارس جنوبی دریافت کند.

میدان گازی پارس جنوبی که قطری ها آن را الشمال می نامند واقع در خلیج فارس و میان ایران و قطر، مشترک است و هر دو کشور در حال برداشت از آن هستند.

با این حال هم اکنون محور درآمدهای قطر، صادرات گاز است و این موضوع به موتور محرکه توسعه این کشور تبدیل شده است.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع شده (ال ان جی) جهان است وهمواره با ایران بر سر میزان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی رقابت دارد. قطر هم اکنون نسبت به ایران، میزان بیشتری از گاز را از این میدان مشترک، برداشت می کند.

قبل از این نیز براساس دیگر اسناد ادعایی، سران عربستان ، اردن، بحرین و مصر نیز خواهان حمله آمریکا به ایران شده بودند.

همچنین، آمریکا در صورت استفاده از پایگاه هوایی العدید قطر برای حمله نظامی به ایران، هیچ هزینه ای را به دوحه نخواهد پرداخت همچنین در صورت اعمال تغییرات یا به روز سازی این پایگاه، 60 درصد هزینه ها با قطر و 40 درصد باقی مانده با آمریکا خواهد بود.

در این سند همچنین به میزبانی قطر از مقامات ارشد فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و واگذاری بی قید و شرط پایگاه هوایی العدید به آمریکایی ها در حملات گذشته آنها به افغانستان و عراق اشاره شده است.

قطر هم اکنون میزبان فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و نیروی هوایی این کشور است.

این اسناد در حالی منتشر می شوند که ایران در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بالاترین سطح همکاری ها را با عمان و قطر دارد و سطح مناسبی از اعتماد میان مقامات تهران و دوحه وجود دارد.

براساس متن سند محرمانه دیگری که به تازگی فاش شده است ، کویت برای تضمین امضای توافقنامه با ایران برای برداشت گاز از میدان مشترک با ایران یعنی آرش (الدره) تلاش می کند و دربرابر تهران سیاست موازنه دقیقی را اعمال می کند. شیوه تعامل کویت در برابرایران بسیار دقیق و نیازمند تحرکات بررسی شده است.

این سند اضافه می کند: شیخ ناصر المحمد نخست وزیر کویت که پیش از این در تهران ، سفیر کویت بود در زمینه توانایی خود برای تعامل با ایران، اعتماد به نفس زیادی دارد و نیازی به آمریکا در این زمینه نمی بیند.

در همین باره، سعد حریری نخست وزیر لبنان که در روزهای گذشته مهمان ایران  بود در جدیدترین اظهاراتش مطالب مطرح شده در اسناد وزارت خارجه آمریکا را رد کرد.

براساس این اسناد، حریری حمله نظامی به ایران را تایید کرده بود.

نخست وزیر لبنان که هم اکنون در پاریس به سر می برد با تکذیب تایید حمله نظامی به ایران، گفت که مخالفت اعمال فشار بر ایران به دلیل برنامه هسته ای آن هستم.

چند روز پیش سایت اینترنتی ویکی لیکس 250 هزار سند از گزارشات دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا را درباره موضوعات مختلف روابط بین الملل منتشر کرد.

بسیاری از کارشناسان در صحت ادعاهای ویکی لیکس تردید دارند و این اسناد را آمیزه ای از راست و دروغ های هدفمند می دانند.../عصر ایران