اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاتوق سوداگران از اطراف داروخانه‌ها برچیده شد



اخبار,اخبار اجتماعی ,داروخانه

 

اخبار اجتماعی - پاتوق سوداگران از اطراف داروخانه‌ها برچیده شد

علاوه بر حضور سوداگران دارو در مقابل داروخانه، عده‌ای سودجو نیز با فرصت‌طلبی از ازدحام بیماران در داروخانه تلاش می‌نمودند تا فروش دارو با قیمتی پایین‌تر را پیشنهاد دهند که این داروها یا خارج از سیستم دارویی تهیه شده بود و یا دارو متعلق به بیمارانی بود که به هر دلیلی استفاده نکرده بودند و برخی در تلاش فروش آن به بیمار دیگر بوده‌اند.

هنگامی که وارد داروخانه شدم دیدم افسر نیروی انتظامی آن‌جا نشسته، لحظه‌ای با خود فکر کردم شاید اشتباه آمده‌ام، چون مأموران نیروی انتظامی بیشتر در بانک یا... به خدمتگزاری می‌پردازند جلو رفتم و از یکی از کارکنان داروخانه علت قرار گرفتن مأمور ناجا را جویا شدم، تازه معلوم شد پشت ماجرا حضور سوداگران یا بهتر بگویم مافیایی از جنس دارو قرار داشته است، او به من گفت: مدت‌ها بوده است که یکی از مشکلات بیماران، حضور و پرسه زدن افراد سودجو در محدوده داروخانه مرکزی هلال‌احمر بود که آن‌جا را پاتوق خود کرده بودند و انتظار بیماران را می‌کشیدند.

به گزارش شهروند، یکی از مدیران شرکت پخش سها هلال در این خصوص گفت: «وقتی بیمار می‌خواست وارد داروخانه شود جلوی او را می‌گرفتند و اول می‌پرسیدند نسخه داری؟ وقتی جواب بیمار مثبت بود می‌گفتند ما به تو دارو می‌دهیم زیرقیمت.»

«سوداگران دارو» یا به عبارت دیگر «فروشندگان غیرمجاز دارو» با گفتن این جمله که داروی ارزان‌تر به بیمار می‌دهیم سعی می‌کردند او را فریب داده و درنهایت رضایت او را جلب کنند تا پای بیمار به داخل داروخانه مرکزی هلال‌احمر نرسد.

 

اگر هم دارویی در داروخانه موجود نبود همان سودجویان به بیمار می‌گفتند تأمین داروی خود را برعهده ما بگذار تا داروی موردنیاز شما تهیه شود.  از آن‌جایی که داروخانه مرکزی هلال‌احمر در خیابان طالقانی برای بیماران به‌خصوص بیماران خاص یک مرجع واجد صلاحیت برای تهیه دارو به حساب می‌آید، بسیاری از آنان (بیماران و مراجعه‌کنندگان) که گاه برای نخستین بار به این داروخانه مراجعه می‌کردند، اگر در مقطعی دارویی در کشور موجود نبود سوداگران دارو از این موضوع نهایت استفاده را می‌بردند و بیمار را به مراکز فاقد صلاحیت فروش و عرضه دارو هدایت می‌نمودند.

 

علاوه بر حضور سوداگران دارو در مقابل داروخانه، عده‌ای سودجو نیز با فرصت‌طلبی از ازدحام بیماران در داروخانه تلاش می‌نمودند تا فروش دارو با قیمتی پایین‌تر را پیشنهاد دهند که این داروها یا خارج از سیستم دارویی تهیه شده بود و یا دارو متعلق به بیمارانی بود که به هر دلیلی استفاده نکرده بودند و برخی در تلاش فروش آن به بیمار دیگر بوده‌اند.»

با حساسیت کارکنان و حراست داروخانه و اعتراض بیمارانی که با این مشکل درگیر شده بودند بیماران می‌دانستند دوای درد آنان در داروخانه هلال‌احمر و سایر داروخانه‌های مجاز کشور است نه در دست فروشندگانی که معلوم نیست با کدام هویت شغلی مقابل بیمار سبز می‌شوند.


با شروع تحقیقات درباره سوداگرانی که فروش غیرقانونی دارو را ممر درآمد خود قرار داده بودند مشخص شد این عده از مدت‌ها قبل از برخی تنگناهایی که برای کشور ایجاد شده بود، از بعضی کمبودهای دارویی نهایت سوءاستفاده را برده‌اند.

دکتر صانعی‌فرد مدیرعامل شرکت پخش سها هلال درخصوص برخورد و جمع‌آوری سوداگران دارو خاطرنشان می‌کند: «با مکانیزه‌کردن خدمات و تکمیل سبد داروخانه از نیروی محترم انتظامی هم کمک خواستیم و با کمک نیروی انتظامی دست افراد سودجو و دلال را از بیماران مراجعه‌کننده به داروخانه مرکزی هلال‌احمر کوتاه کردیم.»

اکنون در ساعات کاری داروخانه یک افسر و یک سرباز در داروخانه حضور دارند و با نظارت خود مانع از حضور سوداگران در محدوده داروخانه شده‌اند.


افسر نیروی انتظامی حاضر در داروخانه در ارتباط با شگرد سوداگران دارو در برخورد با مراجعه‌کنندگان می‌گوید: «سوداگران سعی می‌کردند به بهانه حمل و رساندن بیمار سر صحبت را با او باز کرده و درنهایت از وی کلاهبرداری کنند.»

دکتر سعید ربانی مدیر داروخانه مرکزی جمعیت هلال‌احمر نیز پاسخگوی سوالات «شهروند» شد و دقایقی هم با یکدیگر گفت‌و‌گو کردیم.

او درخصوص پاکسازی سوداگران دارو گفت: «در مدت‌های طولانی با حضور افراد سودجو در اطراف داروخانه که در کمین بیماران بودند مواجه بودیم. این سودجویان گاه با ظاهر آراسته و یا به صورت پیک‌های موتوری و گاه خود به‌عنوان مراجعه کننده به داروخانه با به دام انداختن بیماران نسخ دارویی خاص بالاخص داروهای سرطانی و به‌ویژه بیماران شهرستانی که در تهیه داروی خود دچار مشکل بودند به سودجویی می‌پرداختند. 

 

پس از استقرار نیروی انتظامی در چند ماه اخیر در داخل داروخانه هلال‌احمر و برخورد جدی و قانونی با پیک‌های موتوری مشکوک در اطراف داروخانه و این قبیل افراد فرصت‌طلب، آرامش مطلوبی در داروخانه و اطراف آن احساس می‌شود.»

دکتر ربانی، ورود نیروی انتظامی را به این قضیه بسیار موثر می‌داند و به مردم چند توصیه ارایه می‌کند: «در داروخانه‌ هلال‌احمر فقط از افرادی که پشت پیشخوان فروش هستند تقاضای دارو کنند، غیر از متصدیان فروش داروخانه و افرادی که روپوش آنان آرم هلال‌احمر دارد با اشخاص دیگر درخصوص خرید دارو گفت‌وگو نكنند و در صورت مشاهده هر مورد مشکوکی آن را سریعا با نیروی انتظامی مستقر در داروخانه و عوامل ذی‌ربط مستقر در داروخانه در میان بگذارند.»

اخبار اجتماعی - شهروند

 


ویدیو مرتبط :
مزایای اتوماسیون داروخانه - نرم افزار داروخانه توتیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلالان دارو در اطراف داروخانه های دولتی/ خرید و فروش داروهای گرانقیمت



دلالان دارو,داروخانه های دولتی,بازارخرید و فروش داروهای کمیاب

دلالان دارو در اطراف داروخانه های دولتی/ خرید و فروش داروهای گرانقیمت

عضو هئیت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، از ایجاد بازار سیاه خرید و فروش داروهای کمیاب و گرانقیمت در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی در پایتخت خبر داد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با مهر اظهارداشت: شاید مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در راستای رفع مشکلات دارویی در کشور، اقداماتی انجام داده باشند اما هنوز ملموس نیست و مردم همچنان گرفتار تهیه دارو و قیمت گران آن هستند.

 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اعلام اینکه قیمت برخی اقلام دارویی رسما تا 3 برابر افزایش داشته است، تاکید کرد: داروهای ضد سرطان، پروستات، مغز و استخوان و سرطانهای دستگاه گوارش و... از جمله داروهایی هستند که یا کمیاب شده اند و یا اینکه گران شده اند.

 

خسرونیا در ارتباط با وضعیت بازار سیاه ناصرخسرو و اینکه آیا مردم برای تهیه داروی خود همچنان به این مکان می روند، اظهارداشت: نه تنها بازار داروی ناصرخسرو همچنان وجود دارد بلکه این وضعیت به سمت داروخانه های بزرگ دولتی از جمله 13 آبان، 29 فروردین و... در تهران کشیده شده است. به طوریکه دلالان دارو از ساعت 11 صبح در اطراف این قبیل مراکز دارویی حضور داشته و مشغول خرید و فروش داروهای کمیاب و گران قیمت هستند.

 

وی ادامه داد: این دلالان دارو که تعدادشان بیشتر از مراجعه کننندگان به این مراکز دارویی است، یا منتظر هستند داروهای بیماران را به چند برابر قیمت بخرند و یا اینکه آن دسته از بیمارانی که از تهیه دارو مستاصل و ناامید شده اند، به چند برابر قیمت داروی مورد نیازشان را به آنها بفروشند.

 

این اظهارات در حالی عنوان می شود که اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو عنوان داشته است که با همکاری وزارت دادگستری، نسبت به برخورد با دلالان دارویی در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی پایتخت اقدام خواهد شد./مهر