اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وی‌چت و وایبر ترسناک نیست



اخبار,اخباراجتماعی,شبكه‌های اجتماعی


اخبار اجتماعی - وی‌چت و وایبر ترسناک نیست

باید كامپیوترها و موبایل‌ها را مثل كوهی روی همدیگر بچینیم و شبیه به عملیات امحای مواد مخدر بسوزانیم.

این نظر بعضی از كسانی است كه از تكنولوژی فرار می‌كنند و نمی‌خواهند آن را به رسمیت بشناسند. ایرانیان سال 1373 نخستین‌بار با پدیده تلفن همراه آشنا شدند، 30 سال دیرتر از امریكا. در همان سال طرح ممنوعیت استفاده از ماهواره در مجلس تصویب شد. استفاده از خدمات پیام كوتاه در ایران نیز برای نخستین‌بار در سال 1381 مورد بهره‌برداری قرار گرفت یعنی 9سال دیرتر از جهان. حالا مدتی است كه بحث از ماهواره و حجاب به شبكه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن همراه كشیده شده است.

كلماتی كه این روزها همه می‌شنویم و شاید خیلی‌ها نمی‌دانند چه معنی می‌دهد یا چه كاربردی دارد «وی‌چت، تانگو، وایبر» است. فاصله رسیدن تكنولوژی به ایران از زمانی كه نزدیك به 30 سال بوده به چند دقیقه رسیده است، امروز كافی است نرم افزاری در جهان به وجود بیاید و ایرانی‌ها تنها چند دقیقه بعد از طریق اینترنت حتی با سرعت‌های كم آن را دانلود می‌كنند.

 

نمونه بارز این اتفاق ظهور نرم‌افزار جدیدی به نام «وی‌چت» است. این غول خطرناكی كه این روزها از آن نام برده می‌شود هیچ چیزی فراتر از یك نرم‌افزار برای ارتباط نیست كه امثال آن بسیار زیاد است. وی‌چت یك سرویس پیام رسانی برای تلفن‌های همراه است كه به دست «تنسنت» در چین ساخته شده است. نخستین انتشار آن در ژانویه 2011 بوده است.

یعنی 22 ماه پس از ساخت آن اكنون در ایران این نرم افزار به صورت فراگیر از سوی كاربران استفاده می‌شود. برنامه‌یی كه در گوشی‌های تلفن آندروید، ‌ای فون، بلك بری، ویندوز فون و سیستم عامل‌های موبایل در دسترس و روی شبكه‌های Wi-Fi، 2G، 3G، و 4G پشتیبانی می‌شود.

تخریب تكنولوژی تهدید است
یكی از سایت‌های خبری كه با سیاست‌های دولت در زمینه باز شدن فضای اینترنت مخالف است، در كمتر از یك هفته نزدیك به هشت مطلب درباره این نرم‌افزارها منتشر كرده و در این مطالب سعی می‌كند كه با خطرناك جلوه دادن این برنامه‌ها و هویت شبكه اجتماعی خانواده‌ها را با فرزندان درگیر كند و هیچ راه‌حل مناسبی برای صحبت‌هایش ارائه نمی‌كند. آیا ترساندن خانواده‌ها از تكنولوژی راه مناسبی است؟ آیا می‌توان در مقابل سرعت رشد تكنولوژی ایستاد؟

در یكی دیگر از این مطالب، جامعه‌شناسی درباره فضای مجازی و برنامه‌های وی‌چت و تانگو گفت: «حضور فضای مجازی موجب می‌شود انسان از دنیای واقعیات فاصله گرفته و خیال‌پروری و خیال‌پردازی در او تقویت شود و این امر در تمام لایه‌های زندگی او نیز تاثیرگذار شود.» این در حالی است كه براساس آمار‌ها نزدیك به 17میلیون كاربر ایرانی از شبكه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند كه تقریبا 61 درصد كاربران اینترنت در ایران است.

معاون اجتماعی سابق پلیس فتا درباره این نرم افزارها به این سایت خبری گفت: «در شرایط فعلی این امكانات به همان اندازه كه برای جوانان جذابیت‌های ویژه‌یی دارند، برای خانواده‌ها تهدید‌كننده هستند چراكه ناآگاهی به عنوان بزرگ‌ترین تهدید به شمار می‌رود.»این احساس نگرانی هنگامی بیشتر به چشم می‌آید كه حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در شبكه فیس‌بوك از سوی برخی مسوولان به عنوان یك رفتار ناهنجار در شكستن خط قرمز فیلترینگ شناخته می‌شد.

با این وجود منتقدان تكنولوژی‌های جدید هیچگاه به كارایی این امكانات اشاره‌یی نمی‌كنند. حتی یكی از مقامات عالیرتبه كشور از طریق توییتر منسوب به خودش خبرهای سخنرانی و... را منتشر می‌كند. در مذاكرات ژنو اگر فیس بوك و توییتر وزیر خارجه و معاونانش نبود خیلی از مردم در بی‌خبری كامل به سر می‌بردند. اما حضور آنها با استقبال مردم و رسانه‌های خارجی مواجه شد كه از این طریق فاصله مقامات سیاسی با مردم خیلی كمتر شده است.

بیكاری، مسكن و ازدواج ارتباطی با وی‌چت و تانگو دارد؟
مركز آمار ایران میانگین نرخ بیكاری كشور برای سال گذشته را 2/12 درصد اعلام كرد كه این نرخ برای مردان و زنان به ترتیب 5/10 و 9/19 درصد بوده است. نرخ بیكاری برای جوانان 15تا 24 ساله در سال گذشته 9/26 درصد بوده كه این نرخ به تفكیك جنسیت برای مردان 4/23 و زنان 5/41 درصد است. نرخ فعالیت اقتصادی در كشور در سال 1391 برابر با 7/37 درصد بوده كه برای مردان 6/61 و زنان 8/13 درصد اعلام شده است.

حالا شاید لازم باشد از منتقدان تكنولوژی‌های نوظهور پرسیده شود كه اگر این شبكه‌ها و برنامه برای جوانان تهدید به شمار می‌آید، نرخ بیكاری كه جوانان و جامعه را تهدید می‌كند خطرناك نیست؟در دیگر مطلب این سایت خبری كه در مصاحبه با رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران انجام شده، آمده است: «برخی از افراد در نرم‌افزارهای تلفن همراه حریم خصوصی را از بین می‌برند. چرا كه افراد عكس‌ها و مسائل خصوصی خود را در «وی‌چت» و «تانگو» به اشتراك می‌گذارند

 

كه این خود عوارض فرهنگی و اجتماعی منفی به دنبال دارد. باید چنین شبكه‌هایی مدیریت شود و همچنین هویت فرهنگی كشور خود را تقویت كنیم تا در استفاده از تكنولوژی‌ها، گامی مثبت برداشته و عوارض آن را بشناسیم» در همین سایت‌های خبری كه ادعای مقابله با این شبكه‌های اجتماعی را دارند، در پایان تمام پست‌های آنها قابلیت انتشار به فیس بوك، توییتر، فیلیكر و گوگل پلاس وجود دارد. اگر این شبكه‌ها از مصادیق جرم به حساب می‌آیند چگونه می‌توان خبرها را به آنها فرستاد؟

حضور در فضای مجازی جرم نیست
محسنی‌اژه‌یی ؛ سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در مصاحبه با خبر نگاران درباره فیس‌بوك گفت: فیس‌بوك موارد مجرمانه عدیده‌یی از قبیل موارد ضدامنیتی و آموزش‌های ناصحیح داشته و دارد. اقدامی توسط كارگروه مربوطه در این زمینه انجام شده و تا زمانی كه این اقدام پابرجا باشد استفاده ا‌ز آن صحیح نیست و حتما جلوگیری می‌شود.

 

از سوی دیگر سردار احمدی‌مقدم ؛ فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه سومین اجلاس روسای پلیس فتا نیز گفت: «این روش كه برخی از مسوولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز كرده و وارد فضاهایی می‌شوند كه استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت كنند».

 فرمانده ناجا درباره استفاده از فیلترشكن نیز خاطرنشان كرد: بدیهی است كه وقتی ورود به سایتی ممنوع می‌شود، ورود به آن از طریق دیگر نیز دارای بار حقوقی و قضایی خواهد بود. حضور در فضای مجازی جرم نیست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممكن است به‌گونه‌یی باشد كه منجر به عمل مجرمانه شود، همان‌طور كه خرید اینترنتی عملی مجرمانه نیست، اما ممكن است از طریق همین سامانه، برداشت غیرمجاز اینترنتی صورت گیرد كه این یك جرم است و پلیس با آن برخورد می‌كند.

زهره طبیب‌زاده، نماینده مجلس نیز درباره شبكه‌های اجتماعی اظهار داشت: یكی از عوارض و آثار منفی فضای مجازی، روابط نامناسب اخلاقی بین دختر و پسر است كه این شبكه و نرم‌افزار‌های جدید مانند «وی‌چت» و «تانگو» آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد.

 

شبكه‌های اجتماعی جدید فیلتر نبوده و این خود مشكلی اساسی است؛ این شبكه‌ها جوانان را ترغیب به روابط نامشروع و غیراخلاقی می‌كنند. گاهی اوقات به دلیل اینكه عكس دختران در این شبكه به نمایش گذاشته می‌شود برخی افراد سوءاستفاده كرده و برای اخاذی از فرد از آن به عنوان ابزار استفاده می‌كنند، بنابراین این شبكه‌ها آثار منفی بسیاری را به دنبال دارد.

افزایش طلاق و گرانی مسكن، مشكل روز است نه وایبر و تانگو
به گفته مدیركل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور: «نرخ طلاق در كشور حدود دو در هزار است، به این معنا كه به ازای هر یك هزار جمعیت، دو طلاق در كشور به ثبت رسیده است كه این آمار نیز در سال‌های اخیر تغییرات چندانی نداشت و از 9/1 به 2 رسیده، لذا در مقایسه با مقوله ازدواج، سرعت طلاق بالاتر است و باید متولیان ذی‌ربط تدابیری را اتخاذ كنند كه این آمار حفظ شده و پیشگیری‌های لازم صورت بگیرد تا تبدیل به موضوع حادی نشود.»

با شنیدن این‌گونه تحلیل‌ها درباره برنامه‌های تلفن همراه یا شبكه‌های اجتماعی مشخص می‌شود عدم وجود فرهنگ‌سازی برای تكنولوژی می‌تواند آسیب‌های زیادی برای جامعه داشته باشد. اما سوال اصلی این است كه آیا مشكل جوانان ما شبكه‌های اجتماعی یا گوشی‌هایشان است؟ علیرضا مقتدایی، مدیركل آمارهای اقتصادی بانك مركزی در اردیبهشت سال 92 اعلام كرد

 

كه مسكن مقام اول در نرخ تورم ایران را دارد. شرایط خرید مسكن یا حتی اجاره‌نشینی به‌حدی سخت شده است كه چندی پیش یكی از سایت‌های انگلیسی زبان عمر خرید مسكن در ایران را نزدیك به صد سال تخمین زده است.

مینو اصلانی، رییس بسیج جامعه زنان درباره شبكه‌های اجتماعی جدید، اظهار داشت: درباره آثار و تبعات منفی چت‌های بی‌هدف و اعتیادگونه در ایران مطالب قابل توجه علمی و كافی مطرح نشده و متاسفانه هیچ فردی در این راستا خانواده‌ها را آگاه نكرده است. وی با بیان اینكه پشت پرده شبكه اجتماعی جدید «وی‌چت» صهیونیست است كه از این شبكه‌های مخرب حمایت می‌كند،

 

ادامه داد: «شبكه‌های اجتماعی جدید مانند «وی‌چت» و همچنین فیس‌بوك حیازدایی را به دنبال دارد در واقع این شبكه‌ها برای خانواده‌ها و جوانان مخرب هستند» در سال‌های ابتدایی حضور پیامك در ایران، بسیاری آن را خطرناك می‌دانستند. شبكه اجتماعی مثل فیس‌بوك در زمان‌های مختلفی به كار كشور هم آمده است.

 

زمانی كه بحث بین خلیج فارس و نام جعلی عربی زیاد بود، مردم با كمپین‌های مختلف و نوشتن مطالب علیه گوگل توانستند صدای خودشان را به جهان برسانند حتی برای رای دادن به ورزشكاران ایرانی، مردم در این شبكه‌ها نقش زیادی بازی كردند.

نظرات مردم درباره فضای مجازی
اما در این میان واكنش كاربران به این خبر ها دیگر‌گونه است. در كامنت های همان سایتی كه اخبار مخالف با استفاده از این نرم افزار ها را منتشر می‌كند كاربری نوشت: «چرا عمل نامتعارف عده‌یى را به پاى همه كاربران مى‌گذارید. شبكه اجتماعى با هر شكل مفید است. شما به فكر اصلاح فرهنگ جامعه باشید نه به فكر فیلتر كردن اینترنت و شبكه‌هاى اجتماعى. شما فقط یاد گرفته‌اید كه تا نوك بینى خود را ببینید. چرا همیشه راه‌حل‌هاى غیرمنطقى را برمی‌گزینید.»


 كاربر دیگری نوشت: «این یك ابزار ارتباطی است كه خیلی هم مفید است حالا اگر كسی استفاده منفی از آن می‌كند ربطی ندارد كه ان را خطرناك بدانیم این نظرهای مثلا كارشناسی اصلا منبع علمی ندارند» در یكی دیگر از سایت‌ها كاربری نوشت: «ببخشید من نمی‌دونستم كه دچار انحطاط اخلاقی شدم و عفت عمومی را لكه‌دار كردم. حالا چون یه عده استفاده نادرست می‌كنن كه به تربیت غلط خانوادشون ربط داره ما باید محروم بشیم از تكنولوژی؟ همه فاسدن؟ اونی كه مشكل داره هر دری رو ببندی یك در دیگه باز می‌كنه كار خودش را می‌كنه.»
اخبار اجتماعی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
چت بدون دست برای واتساپ وایبر لاین تلگرام کیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکلیف کاربران با وایبر، وی‌چت، تانگو و... را روشن کنید



اخبار,اخبار اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی


اخبار اجتماعی - سیاست‌های یک بام و دو هواِ در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی
تکلیف کاربران با وایبر، وی‌چت، تانگو و... را روشن کنید

در حالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر فیلتر‌ شدن اینستاگرام منتشر و پس از چند ساعت تکذیب شد، روز گذشته همین موضوع درباره‌ی وایبر مطرح بود.

به گزارش ایسنا ، روز گذشته برخی کاربران وایبر هنگام استفاده از این اپلیکیشن موبایلی با مشکل مواجه شده و در مواردی نیز با صفحه پیوندها که مخصوص سایتهای فیلتر شده است مواجه شدند.

حتی بنا بر اعلام سایتهای مختلف، صفحه‌ای در توئیتر نیز با نام بردن از کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای این گونه ادعا کرده بود که این شبکه موبایلی به دستور این کمیته فیلتر شده که البته این موضوع از سوی دبیر این کارگروه تکذیب شده است.

معمولا سایتهایی که باید فیلتر شوند از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مشخص و به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می شوند تا این شرکت که بخش فنی کار را بر عهده دارد اقدامات لازم را انجام دهد.

اما حسن کریمی - معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره اظهار کرد: به هیچ عنوان طی روز گذشته و روزهای قبل دستوری مبنی بر فیلترینگ وایبر به ما نرسیده است.

وی ادامه داد:‌ البته با این وجود بعد از ظهر و شب گذشته کاربران این شبکه با مشکلات و اختلالاتی مواجه بودند که احتمالا این اختلالات از سوی خود آن سایت بوده است.

اکنون چند هفته‌ای از فیلتر شدن وی‌چت و صحبت‌های مقامات مختلف مبنی بر ضرر‌هایی که این شبکه و شبکه‌ای مانند اینستاگرام بر جای می‌گذارند گذشته است و طی این مدت وی‌چت فیلتر شده و اینستاگرام تا مرز فیلترینگ پیش رفته است.

حال که چند هفته‌ای از فیلتر‌شدن وی‌چت می‌گذرد و فیلتر‌شدن این شبکه اجتماعی موبایل بازار نسبتا خوبی را برای فروشندگان فیلتر‌شکن فراهم آورده نیروی انتظامی که خود از پیشنهاد دهندگان فیلترینگ این شبکه بوده، این‌گونه مطرح می‌کند که می شود بخش‌های مفید این شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.

حال این‌که چگونه می‌توان بخش‌های مفید و غیرمفید وی‌چت را از یکدیگر تفکیک کرد و اصلا چگونه می‌توان بخش‌بندی در آن به وجود آورد موضوعی است که خود جای بحث دارد، اما با این وجود سردار احمدی‌مقدم در این باره اظهار کرده است: شورای عالی فضای مجازی پیش از این جلسه‌ای با حضور رییس جمهوری تشکیل داده و در آن به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شده است کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش‌های نوین ایجاد شود.

وی با بیان این‌که اگر شبکه‌ای مانند وی‌چت خوبی‌هایی دارد نباید کل آن مسدود شود گفته بود: این کارگروه نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده و تنها بخش‌های مضر را حذف می‌کند.

اکنون با وجود این‌که حتی هنوز بر سر فیلتر‌شدن وی‌چت بحث وجود دارد وبسیاری معتقدند که هم‌چنان این شبکه قابل استفاده به‌شمار می‌رود فعالیت کاربران در برخی شبکه‌های دیگر طی هفته گذشته با اختلالات متعدد همراه شده و هربار این شائبه را ایجاد کرده که این شبکه‌ها فیلتر شده‌اند.

حال پس از گذشت چند هفته و اظهارات مختلف از سوی مقامات مختلف کشور که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت با یکدیگر به نظر می‌رسند لازم است سیاستی کلی برای برخورد با شبکه‌های اجتماعی اتخاذ شود و شاید برای یکبار برای همیشه تکلیف شبکه‌هایی مانند وایبر، تانگو، وی‌چت، اینستاگرام، واتس‌آپ و ... مشخص شود تا از این پس اگر اختلالی هم در فعالیت این شبکه‌ها ایجاد شد دیگر جایی برای انتشار شایعات باقی نماند.
اخبار اجتماعی - ایسنا