اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وکلای حاج منصور ارضی:حکم برائت حاج منصور سیاسی نبود/حاج منصور قابل پیش‌بینی نیست



وکلای حاج منصور ارضی در گفت‌وگو با آرمان: 

حکم برائت حاج منصور سیاسی نبود 

 وکلای حاج منصور ارضی و سعید حدادیان روز گذشته مهمان آرمان بودند تا در مورد حکم صادره برای این دو مداح گفت‌وگو کنیم. دو وکیلی که اسیر حاشیه سازی‌های سایت‌های طرفداران دولت نشدند و به گفته خودشان در مدتی که آنها در حال حاشیه سازی برای دو مداح بودند، مشغول جمع‌آوری سند و مدرک برای اثبات بی‌گناهی موکلان خود بودند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار سیاسی - محمد طراقیان‌پور و فرهاد شهبازوار این دو وکیل بودند که بارها گفتند قصد گفت‌وگو در مورد حکم صادره برای حاج منصور ارضی و سعید حدادیان را نداشتند اما برخی صحبت‌ها آنان را مجاب کرده که به سوالات آرمان پاسخ دهند.

*روال رسیدگی به پرونده دو مداح معروف تهران چگونه بود؟ چرا مدت زمان زیادی بررسی این پرونده تا مرحله صدور حکم طول کشید؟

طراقیان‌پور: در ایام شهادت امام‌حسین(ع) هستیم و جا دارد که از فرصت استفاده کرده و شهادت این امام عزیز را به تمام هموطنان در درجه اول و سپس شیعیان جهان تسلیت بگویم. اینکه می‌گویید پرونده روال طولانی تا مرحله صدور حکم داشت اشتباه است و این پرونده روال طبیعی خود را طی کرد تا به مرحله صدور حکم برسد. البته این را هم باید بگویم پرونده شکایت در دادسرای رسانه مورد بررسی قرار گرفت اما در برهه‌ای به دلیل مشکلی که برای وکیل آقای مشایی پیش آمد، بررسی پرونده برای دوره‌ای به تعویق افتاد و بلافاصله با حضور آقای حسینی (وکیل مشایی) پرونده سیر خود را طی کرد. یکبار هم نقض در پرونده مطرح شد که این موضوع هم مدتی بررسی را به تعویق انداخت. جامعه حقوقدانان به خوبی می‌دانند یک‌سال و یک‌سال و نیم برای بررسی یک پرونده زمان زیادی نیست. در نهایت قوه قضاییه به دور از ملاحظات سیاسی به صدور حکم در مورد این پرونده اقدام کرد. رمز موفقیت در این پرونده، رسیدگی قوه قضاییه بود و این قوه عملا ثابت کرد که عنوان و جایگاه افراد برایش دارای اهمیت نیست و تنها بر حسب قانون به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

*معمولا در پرونده‌های اینچنینی که بسیاری از مردم منتظر حکم صادره درباره آن هستند، سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد. در مورد این پرونده آیا این سنگ‌اندازی از جانب فرد یا گروهی صورت گرفت؟

طراقیان‌پور: ما احساس نکردیم که سنگ‌اندازی‌ای شده است. اما یک موضوع وجود دارد و آن هم اظهارات آقای حسینی (وکیل مشایی) بود یعنی توجه نداشتند که تا مرحله‌ای نباید به ذکر افرادی که از آنها شکایت شده است پرداخت مثلا در ماجرای اختلاس بزرگ مالی مگر نام متهمان را گفتند؟

شهبازوار: البته رسانه‌هایی به این پرونده و روال آن دامن زدند.

*حاج منصور ارضی که از اتهام وارده تبرئه شد اما رای صادره برای آقای حدادیان چه بود؟

طراقیان‌پور: ایشان 50هزار تومان جریمه شدند.

شهبازوار: من هنوز حکم ایشان را ندیده‌ام. باید توجه کنید که این مداحان ادبیات مخصوص به خود را داشته و مردم این ادبیات را دوست دارند چون با مداحی این مداحان شناخته شده بزرگ شده‌اند. متاسفانه برخی با این ادبیات مشکل دارند. من مثالی می‌زنم وقتی پدری با عتاب فرزندش را از انجام عملی منع می‌کند از روی دلسوزی و صلاح کودک است و نباید به پدر خرده گرفت که چرا چنین می‌کند.

*منتظر صدور حکم تبرئه برای حاج منصور ارضی بودید؟

طراقیان‌پور: از ابتدا با توجه به دفاعیات حاج آقا (منصور ارضی) می‌دانستیم که حکم تبرئه صادر می‌شود و من هم دفاع کامل می‌کردم چون افکار عمومی اظهارات و عملکرد آقای مشایی را دیده بودند و می‌دانستند که او دارای چه تفکری است. ما این موضع گیری‌ها را در 100صفحه تنظیم و ارائه کردیم و دادگاه به این صفحات توجه کرد البته موضع گیری علما را هم مدنظر داشت. با توجه به اظهارات مشایی و دفاعیات ما این پیش‌بینی را داشتیم که قوه قضاییه با استدلال قوی حقوقی این پرونده را بررسی خواهد کرد.

شهبازوار: در مورد تهدید به قتل که مطرح شده است، اصلا این تهدید به قتل صحت ندارد. حاج منصور هم 2 یا 3 روز بعد گفتند که منظوری از این اظهارات نداشتند. بحث تهمت و افترا را هم مطرح کردند که صحت نداشت و دادگاه با توجه به اظهارات مشایی و نظر علمای بزرگوار رای به تبرئه ایشان داد.

*چندی پیش وکیل آقای مشایی بحث تعارض در آرای صادره را مطرح کردند. منظورشان چه‌ بود؟

طراقیان‌پور: باید توجه داشت که هر پرونده شرایط خاص خود را دارد و نمی‌توان برای چند پرونده آرای هماهنگ صادر کرد یعنی قاضی با شرایط حاکم در مورد پرونده‌ها تصمیم می‌گیرد. مثلا ممکن است برای یک پرونده حکم چند سال زندان بدهد و برای پرونده دیگر حکم اعدام صادر شود پس باید به شرایط پرونده‌ها و افراد متهم دقت شود. به نظر بنده هیچ تعارضی در حکم حاج منصور ارضی وجود ندارد. هر پرونده استدلال‌های خود را دارد.

*حاج منصور ارضی دیگر پرونده‌ مفتوحی در دادگاه ندارد؟

طراقیان‌پور: خیر. ایشان هیچ پرونده مفتوحی ندارد.

*حاج منصور پس از اطلاع از حکم تبرئه چه واکنشی داشتند؟

شهبازوار: ایشان از ابتدا می‌گفتند که حکم هر چه باشد باید تمکین کرد.

طراقیان‌پور: آقای ارضی و آقای حدادیان تابع قانون هستند و بارها گفتند عقب نشینی نکرده‌اند. آنها همیشه نظر خودشان را داشتند و آن را اعلام کرده‌اند.

*به هر حال حاج منصور ارضی نزد مردم چهره محبوب و شناخته شده‌ای است. آیا ایشان برای حضور در دادگاه با توجه به جایگاه مردمی‌شان مشکلی نداشتند؟

شهبازوار: خیر. ایشان هیچ مشکلی برای پاسخ دادن نداشت.

*آقای ارضی در ابتدا با دولت بسیار دوست بود، چه شد که رابطه آنها تغییر کرد و به شکایت رسید؟

شهبازوار: دولت در ابتدا با شعار دوستی آمد و گفت که همه ما با هم دوست هستیم، خواست تا نقد کنند و گفت نقدها هدیه‌ای به ماست اما همه دیدند که مشی خلاف آن را دنبال کرد. مشایی در مورد همه چیز نظر داد البته شاید برخی اظهارات او هم صحیح باشد اما هر راست نشاید گفت. مثلا شاید بنده به روزنامه آرمان نقدهای جدی داشته باشم اما نباید بگویم.

طراقیان‌پور: بله. حاج منصور از حامیان دولت بود و با آنها به سفر استانی می‌رفت اما این دوستی تا زمانی بود که دولت اقداماتی که مورد تایید نبود، انجام داد. حاج آقا عملکرد خوب را مورد تقدیر قرار می‌دهد و عملکرد بد را نقد می‌کند. زمانی که ایشان عملکرد نامناسب دولت را دید به نقد آن برخاست.

*اکنون رابطه ایشان با دولت چگونه است؟

طراقیان‌پور: ایشان امیدوار است که دولت نارسایی‌ها را جبران کند.

*بعد از پایان حمایت‌های حاج منصور ارضی از دولت، آیا فردی از دولت برای میانجیگری و بازگرداندن اعتماد به ایشان مراجعه کرد؟

شهبازوار: هیچ کس نیامد که هیچ، شکایت هم کرده‌اند (می‌خندد).

*ظاهرا رئیس جمهور هم همراه مشایی از مداحان شکایت کرده بود. درست است؟

طراقیان‌پور: دو شکایت حقیقی و حقوقی بود که مشایی به صورت حقیقی شکایت کرد و آقای حسینی وکیل این پرونده بود.

*نظر خودتان در مورد رای صادره چیست؟

طراقیان‌پور: رای با استدلال قوی حقوقی و بدون ملاحظه کاری‌های سیاسی روند طبیعی خود را طی کرد و همه باید به آن احترام بگذارند.

*برخی این تصور را داشتند که رایی برای این پرونده صادر نمی‌شود و آن هم به دلیل شخصیت آقای ارضی بود. این زمزمه‌ها به گوش شما هم رسیده بود؟

شهبازوار: بله. تصور می‌شد که این پرونده در راهرو گم شود اما همه دیدند مسیر طبیعی با درایت قوه قضاییه طی شد و اگر نقص در پرونده نبود به طور حتم در سال گذشته به پایان می‌رسید.

*وکیل آقای مشایی پس از صدور حکم از خوشحالی آقای مشایی صحبت کردند. به نظرتان چرا خوشحال بودند؟

طراقیان‌پور: این اظهارات آقای حسینی با عملکرد یک سال و نیم ایشان تطابق ندارد چرا که به طور جدی پیگیر به نتیجه رسیدن پرونده بودند و بارها در مصاحبه‌هایشان از روند رسیدگی به این پرونده ‌می‌گفتند.

*حالا که حکم تبرئه آقای ارضی صادر شده است، آیا در ماه محرم باز هم باید شاهد مداحی سیاسی ایشان باشیم؟

طراقیان‌پور: هر فردی در بیان نظر سیاسی خود آزاد است. شاید!

شهبازوار: حاج منصور قابل پیش‌بینی نیست.

روزنامه آرمان


ویدیو مرتبط :
روضه حضرت علی اکبر(ع) (حاج منصور ارضی و حاج محمدرضا طاهری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس دیده نشده از حاج منصور ارضی


عکس دیده نشده از منصور ارضی 

عکس دیده نشده از حاج منصور ارضی