اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی صدا و سیما یکطرفه به قاضی می رود



اخبار,اخبار سیاسی,برنامه های  صدا و سیما درباره شبکه های اجتماعی

 
ورود جهت دار صدا و سیما به مبحث فیلترینگ
وقتی صدا و سیما یکطرفه به قاضی می رود

پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید یکی از انتظارهای به حق ایجاد شده در سطح عمومی سامان دهی به حوزه فیلترینگ و رفع انسدادهای نالازم و سلیقه ای پیرامون شبکه های اجتماعی بود که بطور فراگیر در سطح عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

فیس بوک، شبکه های اجتماعی، فیلترینگ، کارگروه مصادیق مجرمانه.... اینها واژگانی هستند که این روزها زیاد به گوش می رسند.

پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید یکی از انتظارهای به حق ایجاد شده در سطح عمومی سامان دهی به حوزه فیلترینگ و رفع انسدادهای نالازم و سلیقه ای پیرامون شبکه های اجتماعی بود که بطور فراگیر در سطح عمومی مورد استفاده قرار می گیرد اما با فیلترینگ این شبکه ها تنها راه دستیابی شهروندان با هزینه های مضاعف، سخت تر شده است.

هیچ یک از مقامات یا شهروندان شکی در این نکته ندارند که تارنماهای حاوی محتوای مستهجن و غیر اخلاقی و یا ضد امنیت ملی باید مورد فیلترینگ قرار بگیرند اما نکته آنجاست که بخش عمده و بالقوه ای از شبکه های اجتماعی حاوی مصادیق نامبرده نیست و تنها در راستای مراودات شهروندی و بازنشر علایق و سلایق مردم عادی مورد استفاده قرار می گیرد.

مردم این حق را برای خود قائل بوده و هستند که همانند بسیاری از مردم جهان بتوانند از این فناوری های روز و مدرن در جهت بسط و تعمیق روابط متعارف خود بهره بجویند و پاسخ به همین نکته یکی از دغدغه های دولت تدبیر و امید نیز هست.

همگان می دانیم که در عصر انفجار اطلاعات و داده ها روش های انسدادی و سلبی پاسخگو نبوده و برای سامان دهی به این حوزه ها باید با تولید محتوا شهروندان را جلب و ترغیب به تفکرات و آموزه های اصولی و ریشه ای کرد. آنچنان که دیده ایم این انسدادها پاسخگو نبوده و میلیون ها شهروند ایرانی از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک استفاده می کنند و به نوعی فیلترینگ در این قسم امور تنها نقض غرض شده است که پوسته آن بر جای مانده اما کارایی ملموسی ندارد.

استفاده تنی چند از وزرای کابینه روحانی از فیس بوک نیز یکی از عوامل اصلی طرح این موضوع در سطح عمومی و رسانه ها شده است. نکته آنکه استفاده هوشمندانه ظریف از این شبکه اجتماعی برای بسط و تعمیق روابط کارگزاران دولتی و عموم مردم و همچنین تاثیر و تاثر این برون نمایی در شبکه های اجتماعی؛ که بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی  داشت، نشان داد که تا چه حد این ابزار تکنولوژیک کارآمد بوده و برون رفت از این انسدادهای غیر لازم ضروری به نظر می رسد.

این موضوع تا بدان حد در سطح عمومی بسط و توسعه یافت که صدا و سیما نیز برغم خط قرمز های وثیق خود در این زمینه ها به این موضوع ورود کرده و برنامه پنج شنبه شب « دیروز، امروز، فردا» را به آن اختصاص داد اما نکات جالب توجهی در این زمینه رقم خورد که قابل تامل و شایسته توجه است.

اول آنکه صدا و سیما در برنامه خود تنها با یک کارشناس حاضر – دبیر شورای عالی فضای مجازی- در دولت احمدی نژاد و عضو حقیقی این شورا در حال حاضر به گفت و گو نشست و خبری از مسئولین دولت تازه در این برنامه نبود تا آنان نیز به طرح موضوعات از منظر خود بپردازند 

دوم آنکه بنابر اخبار رسیده به خرداد در ابتدا از آقای حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و کارشناس حوزه رسانه بهمراه آقای حجت الاسلام و المسلمین شهریاری نماینده قوه قضاییه برای حضور در برنامه دعوت به عمل می آید که جناب آقای آشنا انصراف داده و نصر الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات را برای حضور در این برنامه معرفی می نماید

 

اما صدا و سیما به ناگهان بطور خودجوش مهدی اخوان را جایگزین جناب آقای شهریاری می نماید و تغییرات برنامه را نیز به طریق زیر نویس اعلام می کند که این اقدام توهین آمیز یکی از دلایل عدم حضور آقای جهانگرد در این برنامه بوده است.

 سوم طبق اعلام قبلی موضوع برنامه ، شبکه های اجتماعی بایدها و نبایدها و حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی بوده اما مجری برنامه از همان ابتدا بحث را به سمت و سوی فیلترینگ شبکه های اجتماعی  خارجی می برد آنهم با رویکرد سلبی و با طرح مداوم این موضوع که عضویت برخی وزرای دولت در این شبکه ها قانونی نیست.

چهارم  حضور اخوان در این برنامه به نحوی جلوه گر می شود که وی نماینده دولت در این برنامه است این در حالیست که وی تنها عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بوده و جالب آنکه وی در سخنان ضد و نقیضی از یکسو دولت و وزارت ارتباطات را مسئول فیلترینگ اعلام کرده و دقیقه ای بعد به این نکته اشاره می کند که دولت ها چندان در این زمینه دخیل نیستند و این مبحث در حوزه کاری کارگروه مصادیق مجرمانه است. پاسخی که در وهله دوم درست است اما معلوم نیست چرا بر خلاف رویکرد واضح دولت تدبیر و امید در ابتدا از سوی اخوان، مبحث فیلترینگ به وزارت ارتباطات منتسب می شود.

پنجم نکته جالب توجه هم در سخنان میهمان تلفنی این برنامه یعنی دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه در فضای مجازی، این بود که وی بارها به حضور شش تن از وزرا در این کارگروه اشاره می کند تا دولت را در این میانه بازیگر اصلی معرفی کند اما جالب آنجاست که به اذعان خود وی در میان 13 عضو این مجموعه شش وزیر حاضر اقلیت مجموعه را تشکیل می دهند پس دولت چندان نقشی در این میانه ندارد.

 هر چه هست، غیر از رویکرد غیر موجه صدا و سیما در این خصوص و یکطرفه به قاضی رفتن آن و همچنین اینکه چه نهاد و سازمان هایی در زمینه انسداد تارنماهای فضای مجازی عمل می کنند، این نکته قابل کتمان نیست که شرایط تازه و مطالبه عمومی برای تغییر رویکردها در این زمینه قابل کتمان نیست.    

اخبار سیاسی -  خرداد

 


ویدیو مرتبط :
سوتی خفن صدا و سیما-گفتن جیــگر به مجری دختر صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدا و سیما باز هم یك طرفه به قاضی رفت



صدا و سیما باز هم یك طرفه به قاضی رفت

 

صدا و سیما با سانسور كامل سخنان متكی درباره ادعاهای رحیمی ،‌باز هم یك طرفه به قاضی رفت.به گزارش عصرایران ،‌ در جریان مراسم تودیع و معارفه وزیر خارجه و سرپرست جدید وزارت امور خارجه ، كه بودن حضور منوچهر متكی برگزار شد ،‌ محمدرضا رحیمی ،‌معاون اول رئیس جمهور ،‌ادعاهایی درباره بركناری متكی از پست خود كرد كه در بخش های مختلف خبری صدا و سیما ،‌بارها بر روی آنتن رفت.

 

در آن مراسم ،‌رحیمی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر این كه چرا متكی بدین شكل بركنار شد ،‌مدعی شد كه رئیس جمهور قبل از سفر متكی به سنگال ،‌ او را در جریان بركناری اش قرار داده بود! وی همچنین گفته بود كه رئیس جمهور با متكی جلسه ای داشته و در آن درباره سمت جدیدش در دولت مذاكره شده و وزیر خارجه سابق ،‌ پس از رفع خستگی ،‌ با دیگر در سمت جدید با دولت كار می كند!(نقل به مضمون)

در پی این سخنان ، ‌متكی كه به وزیر صبور معروف بود - و ای بسا رحیمی نیز انتظار نداشت سخنانش با واكنش او مواجه شود - سكوتش را شكست و در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام داشت كه آنچه رحیمی در مراسم تودیع و معارفه گفته ،‌ كذب محض بود و او نه تنها در جریان بركناری اش نبوده ،‌بلكه مذاكره ای هم برای سمت جدید با هیچ كس نداشته است.

در چنین شرایطی انتظار می رفت ، ‌صدا و سیما كه سخنان كذب رحیمی را بارها پخش كرد ،‌ تكذیبیه آن توسط متكی را نیز به اطلاع مردم می رساند.

با این حال ، ‌صدا و سیما ،‌ترجیح داد بار دیگر یك طرفه به قاضی برود و حرف های معاون اول رئیس جمهور را بی پاسخ بگذارد و توضیحات متكی را رسماً ‌سانسور نماید!.../عصرایران