اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی احمدی نژاد رای می آورد چرا ما نیاییم



برخی از کاندیداها می گویند:وقتی احمدی نژاد رای می آورد چرا ما نیاییم

مهمانان این هفته برنامه دیروز امروز فردا با تاکید بر ضرورت ارائه تعریف صریح از شرط رجل سیاسی و مذهبی برای ریاست جمهوری و بررسی اصلاح قوانین ثبت نام دراین خصوص تاکید کردند که امروز خیلی ها احساس تکلیف می کنند که وقتی آقای احمدی نژاد می آید و رای می آورد، چرا ما انجام وظیفه نکنیم؟

 

برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا»,دیروز امروز فردا

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مرتضی نبوی عضو هیات عالی حل اختلاف قوا، محمد کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان و عضو سابق شورای نگهبان ، پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در مورد ویژگی های رجل سیاسی  و مذهبی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای برنامه مرتضی نبوی در مورد ضرورت رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی گفت: از میان رجال سیاسی و مذهبی، یک شخصیت تراز بالا با پشتوانه بالای مذهبی و سیاسی باید رجل سیاسی انتخاب شود، دلیلش این است که قانون اساسی مسولیت هایی که برای شخص دوم مملکت پیش بینی کرده است، مسولیت های سنگینی است.

طبق اصل 121 وقتی رئیس جمهور باید سوگند یاد کند، می گوید من به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و قانون اساسی کشور باشم. کسی که می خواهد پاسدار مذهب رسمی کشور باشد باید آگاهی خوبی نسبت به دین و مذهب داشته باشد.

یک مجموعه اجرایی بزرگ زیر مجموعه دولت است و این مسولیت های گسترده مستلزم این است که کسی این پست را تصاحب کند که قبلاً تجربه کافی کسب کرده باشد و در طول مدیریت خود اثبات کرده باشد که نسبت به دیگر نخبگان سیاسی یک سرو گردن بالاتر است.

وی افزود : تدین و تشخص فرد باید برای مردم مسلم شده باشد.

باید به راهبردهای مقام معظم رهبری هم در این مورد مراجعه کنیم تا این ویژگی ها برایمان روشن تر شود. در صحبت بسیار مهم رهبری در ابتدای امسال، ایشان فرمودند رئیس جمهور باید پایبند به انقلاب و ارزش ها و همچنین منافع ملی و عقل جمعی باشد.

رهبری همچنین فرمودند که رئیس جمهور باید پایبند به تدبیر باشد. ما نظامی هستیم که در این دنیای پیچیده، باید عقول همه جوامع را به خودمان اضافه کنیم و بهترین تدبیر را اتخاذ کنیم. از طرفی رهبری در آخرین سخنرانی های سال 91 فرمودند که رئیس جمهور باید توانایی کار اجرایی داشته باشد و نسبت به نظام دلبسته باشد.

محمد کوثری هم در ابتدای برنامه در مورد شفافیت تعریف رجل سیاسی و مذهبی یادآور شد: مجلس در مقاطع مختلف دست به اقداماتی در جهت اصلاح قانون انتخابات و رای دهنده گان و کاندیداها انجام داده است، آخرین مورد هم در تیر ماه سال 91 بود که این مساله به بحث گذاشته شد و در نهایت در بندهای مختلف این قانون اصلاحاتی صورت گرفت.

مخصوصاً در ماده 31 و 35 این قانون بحث های زیادی وجود داشت که با بحث در مجلس مورد بررسی و اصلاح قرارگرفت. در نهایت این قانون وقتی به شورای نگهبان ارسال شد اعلام شد که تفسیر رجل سیاسی و مذهبی در اصل 105 قانون سیاسی، برعهده شورای نگهبان است و ماده 35 قانون ارسالی از سوی مجلس، این موضوع را نقض کرده بود. این شد که این ماده از قانون تصویبی حذف شده است.

آیت الله کعبی عضو سابق شورای نگهبان نیز در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون تفسیر صریحی از رجل سیاسی و مذهبی نداشته ایم، گفت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی تعیین صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری برعهده شورای محترم نگهبان گذاشته شده است.

در دوره ای که بنده در شورای نگهبان بودم و متناسب بود با نهمین دوره و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بنده پیشنهاد دادم که خوب است که شرایط مندرج در اصل 115 را بازتعریف کنیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ریز توضیحات این اصل را در یک جدول تدوین کنیم و از آن برای تشخیص استفاده کنیم.

شورای نگهبان تشخیص داده است که برای دوره یازدهم آیین نامه داخلی اصل 115 را به صورت مبسوط بست، تفسیر و توضیح دهد. در آخرین جلسه شورای نگهبان بخشی از موارد اصل 115 مورد بحث قرار گرفته است و توضیحات به وقت مقتضی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: به نظرم اصل 115 به صورت گویا وظایف ریاست جمهور را بیان کرده است. بار اصلی اداره کشور بعد از رهبری بر عهده دستگاه اجرایی است. رهبری به شفافیت بیان کرده اند کسی که می خواهد نامزد شود باید در قد و وزن ریاست جمهوری باشد. ممکن است یک نفری صلاحیت وزارت یا استاندار شدن را داشته باشد اما صلاحیت لازم را برای ریاست جمهوری را نداشته باشد.

مرتضی نبوی هم در ادامه صحبت های کعبی یادآور شد: بر اساس بند 9 اصل 110، صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان برسد.

شورای نگهبان فعلاً در مقام تفسیر نیست. تفسیر یعنی یک جایی از یکی از اصول قانون اساسی دارای ابهام است و برداشت های گوناگونی از آن انجام می شد، باید آن را تفسیر کرد ولی فعلاً آنطور که مشخص است تا اینجا شورای نگهبان در مقام تفسیر نبوده است.

من می خواهم بگویم شاید یک راه دیگری هم وجود دارد. یکی از اولویت های سیاست های کلان، سیاست های انتخاباتی است. به نظرم اگر این موضوع توسط رهبری ابلاغ شود، درصد قابل توجهی از این ابهامات برطرف خواهد شد.

نبوی در مورد تعدد داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیشتر کسانی که اعلام آمادگی می کنند می گویند ما احساس تکلیف کرده ایم. فکر می کنم اگر تجربیات گذشته و سخنان رهبری را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که باید هرکسی بین خودش و خدای خود فکر کند که آیا چنین استطاعتی را دارد یا خیر.

نبوی افزود: ما تا سال 84 یک سری شخصیت هایی را داشتیم که در تراز اول بودند و سوابق انقلابی زیادی داشتند و در رده های مختلف تکرار می شدند. سال 84 شخصی از یک نسل جدید تر که سابقه زیادی هم نداشت آمد و مردم هم به او رای دادند.

از آن مرحله به بعد فضایی باز شد که چرا ما نیاییم؟ خیلی ها احساس تکلیف می کنند که وقتی آقای احمدی نژاد می آید و رای می آورد، چرا ما انجام وظیفه نکنیم؟ این البته یک حسن و انتقال قدرت از نسلی به نسل بعدی است. این موضوع نباید به نسل های قدیمی بر بخورد. بافت جامعه ما و سلایق ما تغییر کرده است و استعداد های جدید هم باید مطرح شود.

کوثری در ادامه برنامه اظهار داشت: من هم با صحبت آقای نبوی موافقم. ما از سال 84 کسانی که از قبل انقلاب شناخته شده بودند و بعد از انقلاب هم مسولیت های بزرگی داشتند، به افرادی رسیدیم که قبل از انقلاب جوان و نوجوان بودند و بعد از انقلاب کم کم وارد فاز مدیریتی شدند. این همان انتقال قدرت نسلی است که آقای نبوی گفتند.

از طرفی چون ما در کشور حزب نداریم، تا الان به این صورت است که هر کسی می آید و وارد چرخه رقابت انتخاباتی می شود. الان نسبت به دوره های گذشته، افراد شاخص بیشتری اعلام حضور کرده اند. اینجاست که باید بنشینیم و نسبت به معایب و محاسن حضور افراد در انتخابات بحث کنیم که آیا این قانون درست است یا اینکه باید در قانون تجدید نظر کنیم تا کسانی که واقعاً دارای صلاحیت هستند برای کاندیداتوری نام نویسی کنند.

نبوی ادامه داد: پدیده ائتلاف ها موضوع جدید و جالبی است. این موضوع می تواند زمینه ساز اصلاح رفتار باشد که می تواند برای مردم اطمینان بخش باشد و مردم را از سردرگرمی خارج کند.

کوثر با اشاره به اینکه  وقتی با مردم صحبت می کنیم می گویند بالاخره چه کسی می آید؟ گفت: ائتلاف ها می گویند ما از بین مثلاً پنج نفر یکی را معرفی می کنیم. بعضی ها هم هستند که به صورت تک نفره آمده اند و اینطور می شود که آرا شکسته می شود. این در حالی است که در کشورهای مدعی دموکراسی از دو حزب خاص دو کاندید می آید و مردم به این دو کاندید رای می دهند.

نبوی در ادامه صحبت های کوثری اظهار داشت: ما می توانیم قانون را به روز  و شفاف کنیم تا دیگر برای ریاست جمهوری لشکر کشی نشود و کسانی که در تراز رجال سیاسی -  مذهبی هستند و می توانند بار سنگین ریاست جمهوری را به دوش بکشند.

کوثری گفت: مجلس قدم های خوبی در این زمینه برداشت اما شورای نگهبان به حق ایراداتی را به آن وارد کرد.

نبوی هم پاسخ داد: در عین حال در قانون اساسی می توان به بعضی از این ابهامات پاسخ داد.

کعبی در ادامه برنامه با بیان اینکه شورای نگهبان حداقل صلاحیت ها را مشخص می کند و مردم باید شخص اصلح را انتخاب کند، گفت: تلاش برای تشخیص به اصلح و تبلیغ و رای به اصلح واجب است. اصل تحقیق برعهده مردم است و با ائتلاف و ... نمی توان به نتیجه کاملی رسید.

در این دوره مکانیسم انتخاب هیات اجرایی مرکزی انتخابات اینطور است که وزیر کشور 30 نفر معتمد را علاوه بر وزیر کشور، نماینده مجلس و وزیر اطلاعات را به شورای نگهبان معرفی می کند. این یعنی این بار اجرای انتخابات صد در صد مردمی است.

در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه خاص تشخیص صلاحیت بر عهده شورای نگهبان است. اگر قانونی این موضوع را نقض کند، به تهدید وظایف شورای نگهبان می انجامد و به همین دلیل هم شورای نگهبان قانون اخیر مجلس را رد کرد.

مرتضی نبوی در مورد اینکه اگر انتخاب خوبی صورت بگیرد، چه اثراتی در پی خواهد داشت گفت: به طور کلی بیشتر اختلافات به برداشت های متفاوت از قانون اساسی برمی گردد. قوه مجریه یک برداشتی از یکی از اصل های قانون اساسی دارد و مثلاً قوه قضاییه از همان بند برداشت دیگری دارد. همین جا باید بگویم که واقعاً بعضی از اصول جای اختلاف برداشت هم دارد که این موضوعات راه حل دارد و نیازی به دعوا و اختلاف نیست.

وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند رئیس جمهور باید به قانون اساسی پایبند باشد یعنی او باید تسلیم قانون باشد که اگر اینطور باشد طرف باید اهل عقلانیت و منطق باشد تا خیلی زود مشکلات حل شود. وقتی می گوییم رجل سیاسی- مذهبی، یعنی هم باید به قانون اساسی و راهکارهایش آشنا باشد و هم نسبت به دین و مذهب آشنایی و تسلط داشته باشد.

کوثری هم در ادامه صحبت های نبوی اظهار داشت: قانون اساسی رجل سیاسی – مذهبی را به صورت کامل توضیح داده است. کسی که رئیس جمهور می شود باید به سوگندی که می خورد باید عمل کند. ما صرفاً یک رئیس جمهور سیاسی نمی خواهیم و کسی را می خواهیم که علم و اخلاق را هم ترویج دهد. ما بر اساس اسلام ناب انقلاب کرده ایم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم مردم ما از کاندیداها انتظار دارند که اولاً علیه یکدیگر صحبت نکنند و یکدیگر را تخریب نکنند. این موضوع اصلاً اخلاقی نیست. نکته دوم این است که باید روشن باشد پول تبلیغات کاندیداها از کجا تامین می شود.

یک مواقعی هست که مردم عادی به صورت خود جوش به تبلیغ فلان کاندید کمک می کنند اما گاهی عده ای هزینه های بسیار زیادی برای تبلیغ می کنند که برای مردم سوال می شود که این هزینه ها از کجا تامین می شود. مساله دیگر این است که کاندیداها باید به جای تخریب، به ارائه برنامه های خود بپردازند.

قانون در بحث تبلیغات تاحدی موضوعات را مشخص کرده که اگر رعایت نشود، تخلف صورت گرفته است. اگر کسی این موضوع را رعایت نکند و در گام اول تخلف کند، نمی توان از او انتظار داشت بعد از تصدی ریاست جمهوری بدون تخلف کار کند.

نبوی هم افزود: رسانه ها و جریان های سیاسی باید کمک کنند فضا عقلانی باشد نه یک فضای احساسی و تخریبی! شرایط باید طوری فراهم شود که مردم در یک فضای عقلانی درست تصمیم بگیرند. شرایط کاندیداها باید با هم مقایسه شود و در نهایت بهترین تصمیم توسط مردم گرفته شود.

آیت الله کعبی هم در انتهای برنامه گفت: دشمن از تجربه فتنه 88 می خواهد استفاده کند و جنگ رسانه ای شدیدی را هم شروع کرده است و چه بسا در مورد تایید صلاحیت ها می خواهد بستری برای فتنه فراهم کند. این برای ملت ما تجربه شده است و ملت امروز دیگر آماده است و بلافاصله با هر فتنه ای برخورد خواهد کرد. من توصیه می کنم کسانی که واقعاً شرایط کاندیدا شدن را دارند ثبت نام کنند.

رجل مذهبی یعنی کسی که نسبت به قواعد و قوانین اسلام آشنایی داشته باشد. رجل سیاسی هم یعنی کسی که معروف و نامدار باشد و بتواند به خوبی مدیریت کند./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
پسر آقای احمدی نژاد وچند دلیل دیگر برای رای ندادن به احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنتی: سال 88 به احمدی‌ نژاد رای ندادم


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه شناسنامه به سؤالات مجری برنامه پاسخ داد.