اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی آمار هم ادعای دولت را مردود می‌کند


یکی از معضلاتی که بیش از نیم قرن ایران به آن دچار است، مهاجرت روستاییان به شهرها و به دنبال آن گسترش شهرنشینی و حاشیه نشینی است.

تابناک: یکی از معضلاتی که بیش از نیم قرن ایران به آن دچار است، مهاجرت روستاییان به شهرها و به دنبال آن گسترش شهرنشینی و حاشیه نشینی است.

طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در فاصله ساهای 1385 تا 1390 مجموعا 5,534,666 نفر از محل سکونت خود مهاجرت کرده اند. که این مهاجرت یا از یک شهر به شهر دیگر در محدوده استان قبلی ، یا از یک استان به استان دیگر و یا از یک روستا به شهر بوده است.

بنابه آمارهای موجود در این دوره پنج ساله،959,023, 1 نفر از روستاها مهاجرت کرده اند که از این تعداد 509,915 نفر از روستائیان به شهرستان های همان استان و 108,450 نفر به شهرستان های استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند که مقصد اکثریت این افراد شهرستانهای استان تهران بوده است.

به عقیده جامعه شناسان مهاجرت به طور عمده در مرحله خاصی از دوران زندگی انسان روی می دهد. افرادی که وارد دوره جوانی شده اند، جوانانی که ازدواج کرده اند، معمولا خانه پدری را ترک می کنند و بر اثر مشکلات اقتصادی که بر زندگی خانوادگی آنها فشار می‌آورد، مجبور هستند برای کسب درآمد و یافتن کار سرزمین خود را ترک کنند و شهرها روی آورند. بنابراین مساله مهاجرت روستاییان بیشتر متوجه نیروهای فعال و جوان جامعه روستایی است. بررسی هائی که در زمینه سن مهاجران روستایی به عمل آمده است این امر را تائید می کند.

با مقایسه مهاجرین بین 20 تا 40 سال در بازه زمان 85 تا 90 در ایران، در می یابیم که  2,739,831 شهر و روستای خود را رها کرده اند و که نسبت به کل جمعیت 5/5 میلیون نفری مهاجرین، بیش از 51 درصد را شامل می شود. که اگر بخواهیم این آمار را تنها در حوزه روستایی بخواهیم موضوع را مورد تحقیق قرار دهیم 456 هزار و 775 نفر بین سنین 20 تا 40 سال روستاهای خود را رها کرده اند که بالغ بر 10 درصد کل آمار را شامل می شود و این نشان دهنده اوضاع نامساعد اشتغال در روستاها در سالهای حضور محمود احمدی نژاد در پاستور است.

مدل مهاجرت هریس – تودار، بیان می کند که وجود نرخ بالای مهاجرت از روستا به شهر به دلیل بیکاری بالا است. طبق این مدل، مهاجرت از روستا به شهر تابعی از اختلاف دستمزدهای انتظاری شهر و روستا است. گلد اسمیت در تکمیل این نظریه معتقد است: در برسی مهاجرت از روستا به شهر و بهره وری بخش کشاورزی، مهاجرت از روستا به شهر تابعی مثبت از نرخ درآمد سرانه شهری به درآمد سرانه روستایی است و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می تواند باعث کاهش مهاجرت شود.

اکنون با توج به این مهاجرت جوانان روستایی، از یکسو باعث کاهش نیروی مولد و از سوی دیگر باعث ناهنجاری های اجتماعی در شهرها می شود. مساله ای که در مدت 40 -50 سال گذشته پدیده‌ای نامطلوب برای اقتصاد و جامعه ایرانی بوده است و متاسفانه علی رقم ادعاهایی که دولت نهم و دهم داشته است، متاسفانه طبق آمار و شواهد موجود و همچنین تئوری های جامعه شناسی، ادعاهای دولت بر خلاف واقعیت است و به دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دشواری های بسیاری که سیاست های اقتصادی و کشاورزی برای روستاییان ایجاد کرده، نه تنها مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است.  


ویدیو مرتبط :
ادعای همکاری دولت مرکل با آمریکا برای جاسوسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای عجیب رییس مرکز آمار دولت احمدی‌نژاد!



ادعای عجیب رییس مرکز آمار دولت احمدی‌نژاد!

با وجود اینکه تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور می‌گوید که طی سه سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد، هر سال دو درصد به جمعیت فقیر کشور (32 درصد) افزوده شده اما رییس مرکز آمار ایران از کاهش ضریب جینی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد. عادل‌آذر بدون در نظر گرفتن شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش چشمگیر تورم مدعی است که اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم ضریب جینی که شاخص اندازه‌گیری اختلاف طبقاتی و درآمدی است بهبود یافته و این ضریب در کل کشور به 37 صدم واحد، در مناطق شهری به 356 هزارم واحد و در مناطق روستایی به 339 هزارم واحد رسیده است

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اعتدال:رییس مرکز آمار در حالی از کاهش ضریب جینی خبر می‌دهد که بر اساس محاسبات کارشناسی طی سه سال گذشته هر سال دو درصد به جمعیت فقیر کشور افزوده شده و میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است.

به گزارش جهان صنعت ، چند سالی است که دولت  آمار شفافی در مورد خط فقر و ضریب جینی اعلام نمی‌کند اما فضای موجود نشان از رشد نابرابری و گسترش فقر دارد. حسین راغفر تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور نیز شرایط فعلی، یعنی فقیرتر شدن قشر متوسط جامعه را نتیجه شکست سیاست‌های دولت می‌داند و بر این باور است که فقر از سال 63 با روند ملایمی رو به کاهش بود  اما از سال 84 با آغاز به‌ کار دولت فعلی تاکنون، میزان فقر و نابرابری افزایش یافته و بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی محافل غیر‌دولتی، میزان فقر مطلق در ایران بین  25 تا 32 درصد است.

با وجود اینکه تدوینگر نقشه جغرافیایی فقر کشور می‌گوید که  طی سه سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد، هر سال دو درصد به جمعیت فقیر کشور (32 درصد) افزوده شده اما رییس مرکز آمار ایران از کاهش ضریب جینی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد. عادل‌آذر بدون در نظر گرفتن شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش چشمگیر تورم مدعی است که اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم ضریب جینی که شاخص اندازه‌گیری اختلاف طبقاتی و درآمدی است بهبود یافته و این ضریب در کل کشور به 37 صدم واحد، در مناطق شهری به 356 هزارم واحد و در مناطق روستایی به 339 هزارم واحد رسیده است.

اما جالب‌تر اینکه رییس مرکز آمار بدون اشاره به افزایش سر‌سام‌آور هزینه خانوار ایرانی می‌گوید: با اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری از سال89 تا 90 با شیب تندتری افزایش یافته و این میانگین برای خانوار شهری در سال 130 میلیون ریال و در مناطق روستایی 79 میلیون ریال رسیده است.

رییس مرکز آمار ایران که روز گذشته در همایش روز ملی آمار و برنامه‌ریزی سخن می‌گفت، رشد اقتصادی در سال 90 که از طریق حساب‌های زودرس به دست آمده است بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی 2/5 درصد و با در نظر گرفتن درآمدهای نفتی 67/4 درصد اعلام کرد.

وی افزود: رشد اقتصادی بدون نفت در سال 89‌، 13/7 درصد، در سال 85 رشد اقتصادی 32/7 درصد بدون نفت، در سال 86 این نرخ به 42/7 و در سال 87 به 84/1 درصد‌، سال 88 رشد اقتصادی 19/5 درصد و سال 89 این نرخ به 33/7 درصد رسیده است.

پیش از این پاریزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال 89 رشد اقتصادی ایران معادل 8/5 درصد و در دنیا معادل 3/5 درصد بوده، گفته بود: در سال 90 رشد اقتصادی در دنیا کاهش پیدا کرده و به 9/3 رسید‌ اما در ایران رشدی حدود پنج درصد را تجربه کردیم و برآورد‌ها نشان می‌دهد که در سال 91 رشد مثبت را خواهیم داشت.

این در حالی است که آمار مربوط به رشد اقتصادی بنا به برنامه چشم‌انداز 20 ساله برای سال 1394 قرار است سالانه برحسب برنامه چهارم نرخ رشد اقتصادی باید 8 درصد باشد‌ اما در دو سال گذشته دولت آمار شفاف ارایه نداده و آمار‌های داده شده نیز تناقض دارد.

با این حال آذر از تدوین شاخص‌های ارزیابی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور‌، ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنجم، ارزیابی بهره‌وری ملی خبر داد و گفت: برای چشم‌انداز 165 شاخص، برنامه پنجم 182 شاخص، بهره‌وری ملی 283 شاخص، توسعه انسانی 40 شاخص و الگوی مصرف 52 شاخص تدوین شده است.

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: مرکز آمار ایران قصد دارد جدول داده- ستانده اقتصاد کشور را به دست آورد تا به مردم اعلام کند که دولت با اجرای طرح‌های مختلف چه خدماتی در اقتصاد انجام داده است.وی تاکید کرد: همچنین

نظام آماری کشور بر اساس استانداردهای جهانی و سیستم طبقه‌بندی آیسیک و همچنین سیستم SNA2008 مجهز می‌شود که مثلا سهم گردشگری یا سهم فناوری اطلاعات از حساب‌های ملی در این سیستم چه مقدار است.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به آمارگیری از کارگاه‌های کشور دارای بیش از صد نفر کارگر گفت: تاکنون چهار میلیون و  600 هزار کد پستی از کارگاه‌های کشور دریافت شده است.

آذر افزود: همچنین سرشماری کشاورزی امسال در دو استان گیلان و آذربایجان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اصل سرشماری کشاورزی در سال 92 در کشور اجرا خواهد شد.

اما رییس مرکز آمار ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نرخ بیکاری که اعلام می‌شود مربوط به اشتغال ناقص است، افزود: یک ساعت کار در هفته مرز بیکاری مطلق است به‌طوری که اگر کسی کمتر از یک ساعت در هفته کار کند بیکار مطلق تلقی می‌شود.وی با بیان اینکه مبنای اشتغال کامل 44 ساعت کار در هفته است، گفت: تفاوت نرخ اشتغال ناقص و کامل نیم تا یک درصد است.

آذر با تاکید بر اینکه مبنای تهیه آمار بیکاری خوداظهاری است، افزود: به همین دلیل است که تفاوت نرخ بیکاری اشتغال ناقص و کامل چندان زیاد نیست.

به گفته‌ او در تمام دنیا از روشی که در ایران برای محاسبه‌ نرخ بیکاری به کار گرفته می‌شود، استفاده می‌شود.

رییس مرکز آمار ایران در‌باره پیش‌بینی نرخ بیکاری فصل تابستان گفت: نرخ بیکاری تابستان تک‌رقمی نمی‌شود‌ اما تا حدودی کمتر از نرخ بیکاری بهار خواهد بود.

کاهش نرخ بیکاری تابستان

رییس مرکز آمار ایران با محرمانه خواندن گزارشات مربوط به نرخ تورم این مرکز‌ گفت: بر اساس بررسی‌ها، نرخ بیکاری تابستان امسال حدود یک درصد در مقایسه با 12/9 درصد بهار کاهش نشان می‌دهد.آذر در‌باره اعلام نرخ بیکاری فصلی کشور در تابستان سال‌جاری گفت: بر اساس اطلاعات و گزارشاتی که جمع‌آوری شد، تا هفته آینده گزارش کامل وضعیت بیکاری و اشتغال استان‌های کشور در تابستان سال‌جاری را ارایه می‌کنیم.

رییس مرکز آمار ایران در این زمینه که پیش‌بینی اطلاعات اولیه از وضعیت نرخ بیکاری در تابستان سال جاری چگونه است، اظهار داشت: طبق بررسی‌ها که البته باید به صورت دقیق تا هفته آینده اعلام کنیم، نرخ بیکاری در تابستان سال‌جاری نسبت به بهار امسال کاهش یافته است.

وی در این رابطه که معمولا به دلیل رونق فعالیت‌های کشاورزی و ساختمانی نرخ بیکاری در تابستان هر سال نسبت به سایر فصول کاهش بیشتری نشان می‌دهد، گفت: با این حال نرخ بیکاری هنوز با تک‌رقمی شدن فاصله دارد و در حدود 12 درصد در تابستان امسال قابل پیش‌بینی است.

رییس مرکز آمار ایران در مورد اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران و اختلاف آماری که با بررسی‌های بانک مرکزی در این زمینه وجود دارد، گفت: تا سال پایه آماری به 90 تغییر نکند و ما سبد بررسی‌های خود را برای اعلام نرخ بیکاری نهایی نکنیم، بانک مرکزی نرخ تورم را همچنان اعلام خواهد کرد.

آذر با بیان اینکه در فصول پاییز و زمستان امسال نیز بانک مرکزی آمار ارایه می‌کند، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، نرخ تورمی که توسط این مرکز تهیه شود ،حالت محرمانه خواهد داشت و ما آن را به مدیران کشور و تصمیم‌گیران ارایه می‌کنیم و در صورتی که آنها لازم بدانند، آن را منتشر خواهند کرد.

وی در این خصوص که با توجه به توضیحات جنابعالی، نرخ تورم اعلامی مرکز آمار با آنچه تاکنون از سوی بانک مرکزی ارایه و منتشر شده است، متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: در نرخ‌هایی که مرکز آمار در آینده نزدیک به صورت قطعی متولی ارایه آن می‌شود ، نرخ تورم شهرها و روستاهای کشور یکسان خواهد شد.

تدوین بسته اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم

داود منظور، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی معاون برنامه‌ریزی ضمن تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌های متفاوت ارزی و مالی در شرایط تحریم از ارایه بسته اقتصاد مقاومتی خبر داد.

وی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی فرصتی برای ارایه تصویری روشن از آینده کشور ارایه می‌کند، گفت: اساس برنامه‌ریزی توسعه بر مبنای الگوی وارداتی می‌تواند در راستای تامین منافع استعمار حرکت کند.معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نظام‌های برنامه‌ریزی توسعه متعارف در تحقق اهداف خود شکست خورده‌اند، اظهار داشت: بحران‌ها و نگرانی‌های گوناگون دنیا از جمله بحران هویت و خانواده، وقوع جنگ‌ها و بحران‌های مالی حاکی از عدم تحقق آرمان‌های انسانی است.

منظور با بیان اینکه هر‌گونه برنامه توسعه باید در جهت تحقق رفاه و سعادت انسان‌ها باشد، افزود: باید پرسید آیا تاکنون سازمان‌های تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول توانسته‌اند برای کشورهای در حال توسعه برنامه موفقی ارایه کنند؟ رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بر تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت تاکید کرده‌اند و در این خصوص ماده «یک» برنامه پنجم توسعه نیز دولت را مکلف کرده تا پایان سال اول برنامه توسعه نسخه اولیه این الگو را تدوین و ارایه کند.وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ویرایش اولیه این الگوی پیشرفت تا پایان سال آینده ارایه شود، تصریح کرد: مطالعات مربوط به آمایش در کشور که از سال 76 شروع شده بود، در دست تدوین نهایی است که الگوی تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اعلام اینکه در شرایط تحریم سیاست‌های ارزی و مالی کشور نیز باید متفاوت باشد، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در نظر دارد از ظرفیت کارشناسی همه دستگاه‌ها برای ارایه بسته اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم استفاده کند.

منظور در پایان سخنانش از تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون برنامه پنجم توسعه در راستای عملیاتی شدن این برنامه خبر داد./اعتدال