اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقایع مهم پیش روی سکه



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت روز طلا

 

اخباراقتصادی - وقایع مهم پیش روی سکه

 سکه‌های نقدی طلا روز گذشته برای سومین روز متوالی در هفته جاری، افزایش قیمت داشتند.

هرچند این افزایش که از ابتدای هفته آغاز شده چندان چشمگیر نیست اما موجب شد تا بازار قراردادهای آتی سکه هم در واکنش به آن، بر بهای تمام سررسیدهای خود به میزان محدودی بیفزاید. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که برای شنبه گذشته رقم 875 هزار تومان را ثبت کرده بود، تا میانه معاملات روز گذشته با افزایش به 880 هزار تومان رسید. این افزایش 4000 تومانی موجب شد تا سکه باز هم حباب کوچکی بگیرد.


روز دوشنبه معاملات بازار قراردادهای آتی سکه، طبق روال چند ماه اخیر به آرامی و بدون هیجان و نوسان شدید قیمتی پیش رفت. در این روز نزدیک‌ترین سررسید این بازار در محدوده قیمتی سکه نقدی معامله می‌شد و تعداد قراردادهای باز برای این سررسید به نسبت سایر سررسیدها، در حداقل قرار داشت. افزایش قیمت‌های روز گذشته سکه‌های آتی تا میانه معاملات، کمتر از 2000 تومان بود.

 

پیش از اینها زمانی که دلار با چنین ثبات قیمتی روبه‌رو نبود و نوسانات بیشتری را تجربه می‌کرد، بازار سکه تهران به افزایش بهای اونس طلا واکنش‌های شدیدتری نشان می‌داد، اما حالا که دلار به سختی مرز 3000 تومان را می‌شکند و باز برمی گردد تا به نوسان در محدوده 2960 تا 2980 بسنده کند، اجازه تغییرات قیمتی شدیدتر را به سکه نمی‌دهد. حتی سکه‌های بازار آتی هم این روزها به افزایش بهای سکه نقدی، کمتر از گذشته عکس‌العمل نشان می‌دهند.


رییس کل بانک مرکزی که اظهارنظر وی راجع به کف بهای دلار بازار آزاد در تاریخ 2 مهر امسال موجب شد تا سکه به مرز یک میلیون تومان نزدیک شود و دلار برای مدت طولانی بالای 3000 تومان در نوسان باشد و با شوکی که به بازار آتی سکه وارد شد، سررسیدهای این بازار نیز با سقف افزایش بها مواجه شوند

 

(البته نباید از نظر دور داشت که در این روز بهای طلا در بازارهای جهانی 1323 دلار در هر اونس بود)، در اظهارنظر جدیدی، روز گذشته با تاکید بر اینکه ثبات در بازار ارز طی روزهای آینده بیشتر خواهد شد، گفت: با مشاهده علائم رشد اقتصادی، کاهش تدریجی نرخ ارز در روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد؛ اما از آنجا که این صحبت سیف از جنس اظهارنظر قبلی او نبود و تنها با توجه به تغییراتی در آینده، به افت بهای دلار اشاره کرده بود، نتوانست تاثیر چندانی بر بازار ارز روز گذشته داشته باشد.

 

از سوی دیگر روز گذشته با آغاز به کار بازارهای بین‌المللی، بر بهای طلا در این بازارها افزوده شد. اختلاف بین کمترین و بیشترین قیمت برای فلز زرد در این روز – تا ساعت 16 به وقت تهران – 13 دلار بود. بیشینه بهای طلا روز دوشنبه به 1246 دلار رسید که افزایش 10 دلاری را به نسبت آخرین بهای روز جمعه نشان می‌داد.

 

این صعود برای طلا، همسو با پیش‌بینی‌هایی بود که برای هفته جاری صورت گرفته بود. به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، قیمت جهانی طلا روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی با افزایش روبه‌رو‌ شد ولی افزایش ارزش دلار و اظهارات رییس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تقویت اقتصاد این کشور، مانع از رشد بیشتر قیمت این فلز شد.

 

ارقامی که روز گذشته برای طلا در بازارهای جهانی ثبت شد، بیشترین قیمت‌ها از 16 دسامبر 2013 بود که طلا توانسته بود به بیش از 1250 دلار برسد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا طی روزهای آینده به خصوص وضعیت بازار اشتغال هستند.


از طرفی روز گذشته قرار بود جانت یلن که پیش‌تر معاون رییس بانک مرکزی آمریکا بود، به عنوان رییس جدید این بانک از سوی سنای آمریکا تایید شود. البته پیش از این در جلسه 20 دسامبر 2013، وی موفق به کسب 59 رای مثبت در مقابل 34 رای مخالف، در مرحله اولیه انتخاب خود، از سوی نمایندگان سنا شده بود.


اونس طلا روزهای مهمی را پیش رو دارد، از یک سو انتشار آمار بیکاری ماهانه در این هفته که از لحاظ اقتصادی آمار مهمی است و در سوی دیگر جلسه بعدی فدرال رزرو آمریکا است که در آن مشخص خواهد شد که آیا روند کاهشی خرید اوراق قرضه ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر و اگر ادامه می‌یابد با چه شیبی خواهد بود. از طرفی  روز گذشته هم قرار بود آماری از بخش خدمات آمریکا منتشر شود.  


اما در این سو، روز گذشته دبیرکل بانک مرکزی از عرضه سکه‌های ربع و نیم با بسته‌بندی بانک مرکزی برای شب عید خبر داد. این در حالی است که در گذشته این بانک در چنین شرایطی به عرضه سکه‌های تمام بهار اقدام می‌کرد. این اقدام بانک مرکزی می‌تواند نشان‌دهنده این مساله باشد

 

که این بانک معتقد است سکه تمام بهار حباب ندارد و با ارزش طلای خود برابری می‌کند و به همین دلیل نیازی به عرضه این سکه به منظور کاهش قیمت نیست. اما از طرفی این مساله که سکه‌های نیم و ربع با چه دلاری قیمت‌گذاری خواهند شد و آیا ارزش افزوده 6 درصدی نیز برای آن لحاظ می‌شود یا خیر از اهمیت برخوردار است.


در سوی دیگر مساله تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح است. حامیان این طرح قصد دارند هنگام بازگشایی کنگره، حمایت تعداد بیشتری از نمایندگان را کسب کنند. آنها امیدوارند تا پیش از ماه فوریه، لایحه تحریم‌های جدید به تصویب کامل در کنگره برسد.


 پیش از این نیمی از اعضای کنگره آمریکا با این طرح موافقت کرده‌اند و در صورتی که دو سوم اعضای سنا نیز موافقت خود را اعلام کنند، وتو کردن آن از سوی رییس‌جمهور غیرممکن خواهد بود. به هر حال خبرهایی که پیرامون این مساله مخابره خواهد شد می‌تواند به نوسانی شدن بازارهای ارز و طلا بینجامد.

بازگشت طلا به روزهای خوش؟
  این روزها پیش‌بینی‌ها از صعود بهای طلا در سال جدید میلادی، افزایش یافته است. این در شرایطی است که افزایش فروش سکه طلا در بازارهای آمریکا و استرالیا، در کنار رشد تقاضای طلا در بازار چین، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این فلز زرد در روزهای نخست ژانویه داشته است. روز گذشته قیمت جهانی طلا نسبت به 31 دسامبر که به مرز 1181 دلار رسیده بود، بیش از 65 دلار افزایش داشت.


اظهارنظر کارشناسان اقتصادی پیرامون روند تحولات قیمت طلا - به شکل افزایش نسبی - در روزهای آینده، در حالی است که قیمت این فلز طی سال گذشته با افت حدود 30 درصدی روبه‌رو شده که این میزان کاهش از سال 1981 میلادی بی سابقه بوده است. برخی دیگر از کارشناسان بازار طلا که به افزایش بهای این فلز در سال 2014 امیدوارند، دلیل این مساله را افزایش تقاضا و تمایل سرمایه گذاران برای خرید طلا می دانند که موجب برقراری ثبات در بازارهای جهانی خواهد شد.

 

این گروه بر این باورند که هرچند افزایش قیمت طلا چندان چشمگیر و فزاینده نخواهد بود، ولی عملکرد قیمت طلا برای امسال بهتر از سال گذشته پیش‌بینی می شود. به باور این دسته از کارشناسان بازار طلا، قیمت این فلز، امسال بین 1100 تا 1450 دلار در نوسان خواهد بود ولی میانگین قیمت طلا به بیش از 1270 دلار خواهد رسید.


در سوی دیگر قضیه، مساله مهم واردات هند مطرح است. دولت هند با سیاست‌های محدودکننده فراوان در سال 2013 میلادی که در زمینه کاهش واردات طلا اتخاذ کرد، تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی طلا گذاشت. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اتخاذ سیاست‌های محدود‌کننده در زمینه واردات طلا نه تنها تقاضای طلا در بازار هند را کاهش نداده بلکه موجب رشد فزاینده قاچاق شده است.

 

حالا وزیر بازرگانی و صنعت هند از تجدیدنظر این کشور در سیاست‌های مربوط به واردات طلا با همکاری بانک مرکزی این کشور در سال 2014 میلادی خبر داده است. به باور کسانی که امید به افزایش بهای فلز زرد دارند، بالا رفتن تقاضای هند به صعود بهای طلا کمک شایان توجهی خواهد کرد.


از دیگر سو، یکی دیگر از دلایل معتقدان به بالا رفتن بهای اونس طلا در سال میلادی جدید این است که اگر رشد اقتصادی آمریکا با افزایش روبه‌رو شود، وضعیت بازار کار نیز بهبود خواهد یافت که این مساله موجب افزایش نرخ بهره شده و تاثیر منفی زیادی بر سود شرکت‌های بزرگ آمریکایی و در نتیجه شاخص سهام بورس وال‌استریت خواهد داشت و این عامل می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته باشد.

 

عامل دیگر در افزایش بهای طلا در سال 2014 کاهش احتمالی عرضه است. این در حالی است که برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند که قیمت طلا در صورت شکستن سطح مقاومتی 1245 دلاری به زودی به 1250 دلار خواهد رسید و می تواند در کوتاه مدت به 1263 دلار در هر اونس افزایش یابد.


در سوی دیگر قضیه، کسانی هستند که معتقدند طلا در سال 2014 با کاهش بیشتر قیمت روبه رو خواهد شد. این گروه از سرمایه گذاران طلا معتقدند که نگرانی نسبت به فروش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی، بهبود شاخص سهام و کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان هندی تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا در سال 2013 داشته است.

 

از طرفی به باور این گروه نگرانی‌هایی که از متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو آمریکا هنوز به قوت خود باقی است و در ماه‌های پیش رو باز هم بانک مرکزی آمریکا - به دلیل بهبود شرایط اقتصادی - از میزان خرید اوراق قرضه خواهد کاست، به این ترتیب طلا روزهای خوشی را در چشم‌انداز یک ساله پیش روی خود ندارد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت روز طلا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت روز طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
وقایع مهم قبل از شهادت پیامبر اسلام shia شیعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر سه قانون مهم در بازار آتی سکه



اخباراقتصادی - تغییر سه قانون مهم در بازار آتی سکه

 با پشت سر گذاشتن روزهای پر تنش برای بازارها در اوایل هفته گذشته در پی جو ایجاد شده از موفقیت هسته‌ای ایران، بازار ارز و سکه تهران به تدریج آغاز به اصلاح ریزش‌های شدید دو روز اول این هفته کردند. هرچند این روند در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، تا حدودی با تغییر مسیر همراه بود، اما به طور کلی به نظر می‌رسد به‌رغم نبود پارامتر خاصی برای افزایش قیمت‌ها، روند پیش رو، فعلا جو آرام افزایشی باشد.

با شروع به کار بازار قراردادهای آتی سکه در اولین روز هفته جاری، چهار سررسید فعال این بازار افزایش قیمت گرفتند و همان طور که انتظار می‌رفت، این روند همچنان به کندی پیش می‌رفت. با وجود اینکه پس از ریزش‌های شدید شنبه و یکشنبه هفته گذشته، بهای سکه نقدی و آتی رو به افزایش گذاشت، اما طی روز گذشته، همچنان از قیمت روز چهارشنبه 29 آبان – که بازارها هنوز به اخبار مثبت ژنو واکنش نشان نداده بودند – کمتر بودند. این حفظ آرامش در صعود برای دلار هم تکرار شد. از سوی دیگر قیمت سکه نقدی با وجود افزایش هنوز هم از ارزش طلای خود کمتر بود.


روز گذشته سکه‌های آتی در آغاز داد و ستدها، کمتر از یک درصد افزایش بها گرفتند و در ادامه معاملات خود کمی بر شدت این صعود افرودند و پس از آن، مجددا نوسانات این سکه‌ها به زیر یک درصد بازگشت. در این میان سکه‌های نقدی طرح قدیم و جدید در همان شروع معاملات خود، افزایش شش هزار تومانی داشتند. افزایش بهای این سکه‌ها نیز به مرور به 12 هزار تومان رسید.


 اما اونس طلا که دو روز ابتدایی هفته گذشته شمسی را بر عدد 1243 ثابت بود، دوشنبه را با افزایش قیمت به پایان برد و تا روز چهارشنبه مجددا ریزش كرد و دو روز انتهای هفته میلادی را دوباره با افزایش قیمت گذراند تا در نهایت در پایان معاملات روز جمعه در بازار نیویورک، بر بهای 1254 دلار ثابت شود. این قیمت با بهای روز دوشنبه (آغازین روز معاملات فلز زرد) تنها دو دلار تفاوت داشت.

 

کمترین و بیشترین بهای طلا در بازارهای جهانی روز جمعه به ترتیب 1242 و 1254 دلار بود. قیمت طلا در ماه نوامبر امسال 5/5 درصد کاهش یافته است. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این کاهش قیمت که در میان ماه‌های نوامبر طی 35 سال گذشته بی سابقه بوده، موجب می‌شود تا قیمت طلا پس از 12 سال رشد، امسال را با کاهش سپری کند.


هفته پیش‌رو بر خلاف هفته گذشته، برای اونس طلا بسیار پر خبر است. از یک سو قرار است آمارهای اقتصادی ماهانه مثل نرخ بیکاری آمریکا اعلام شود و از سوی دیگر روز دوشنبه رییس فعلی فدرال رزرو این کشور سخنرانی خواهد کرد. روز سه شنبه نیز اخباری پیرامون انتخاب جانت یلن به ریاست آتی این بانک منتشر خواهد شد. به همین دلیل برای هفته میلادی جدید، پیش بینی حرکت‌های ناگهانی اونس طلا وجود دارد.


پیرامون حجم قراردادهای معامله شده سکه آتی، این حجم هفته گذشته در بیشترین میزان به 9 هزار و 182 قرارداد رسید و پس از آن باز هم رو به کاهش گذاشت تا در نهایت روز پنج شنبه باز هم به کمتر از چهار هزار قرارداد رسید.


پس از اینکه بورس کالای ایران ساعت معاملات سکه‌های آتی را تغییر داد، انتظار می‌رفت با افزایش مدت زمان داد و ستدها، بر حجم معاملات افزوده شود، اما این‌گونه نشد و افزایش حجم روز دوشنبه گذشته نیز تا حدودی مربوط به نوسانی شدن بازارها و ورود خریداران بود. به این ترتیب این مساله هم نتوانست انگیزه بالایی برای حضور فعال معامله‌گران و بازگشت آنان به بازار آتی سکه باشد.


اما نکته دیگری که بسیاری از فعالان این بازار بر آن تاکید داشتند این بود که با تداوم ریزش قیمت سکه‌های آتی به تبع بازار نقدی، وقت آن رسیده تا بورس کالا طی یک مرحله دیگر از میزان وجه تضمین مورد نیاز برای این معاملات بکاهد.

 

این اتفاق در نهایت افتاد و بر‌اساس آخرین اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران، از روز یکشنبه مورخ 10/09/1392 پس از اتمام روز معاملاتی، وجه تضمین اولیه برابر مبلغ دو میلیون تومان خواهد بود، به این معنی که اهرم بازار از کمتر از سه، به بیشتر از چهار تغییر می‌کند. این مساله برای معامله‌گرانی که به خوبی بازار آتی را می‌شناسند می‌تواند مثبت قلمداد شود، اما از جهتی ریسک


داد و ستدها را بالا می‌برد. به همین دلیل بهتر است کارگزاری‌های فعال در قراردادهای آتی سکه، واحد مدیریت ریسک داشته باشند؛ چراکه این کاهش وجه تضمین می‌تواند حرکت‌های عجیبی را در این بازار رقم بزند.


از سوی دیگر، پیش از این حداقل وجه تضمین مورد نیاز برای این بازار، 60 درصد وجه تضمین اولیه بود به این معنی که چنانچه مشتری با زیان روبه‌رو می‌شد و میزان دارایی وی به 60 درصد وجه تضمین مورد نیاز می‌رسید، از سوی بورس کالا اخطار افزایش وجه تضمین دریافت می‌کرد و در صورتی که موفق به این افزایش نمی شد، کال مارجین می‌شد.

 

حالا این وجه به 70 درصد وجه تضمین اولیه تغییر یافته است. به عبارت دیگر اگر تا پیش از این با وجه تضمین سه میلیون تومانی، بازار 120 هزار تومان بر خلاف معامله‌گر حرکت می‌کرد (ضرر 120 هزار تومانی برای وی) معامله‌گر کال مارجین می‌شد، اما اکنون این رقم با وجه تضمین دو میلیون تومانی، به 60 هزار تومان کاهش یافته است. به این ترتیب خریداران و فروشندگان باید برای جلوگیری از ضررو زیان احتمالی، حتما مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه داشته باشند.


وقتی معامله‌گران تقاضای کاهش وجه تضمین را دارند باید از اتفاقات گذشته هم درس بگیرند؛ پیش از این، پیش آمده که در زمان کاهش وجه تضمین، زمانی که بازار مسیر می‌گرفت یا به عبارتی به صورت مشخص به سمت کاهش یا افزایش قیمت قدم برمی داشت، خریداران و فروشندگانی که چندان از چم و خم بازار آگاه نبودند،

 

به این وضعیت دامن می‌زدند و سبب می‌شدند، تا روند بازار دچار خدشه شود. به همین دلیل باز هم بر اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه در بازار فعلی آتی تاکید می‌شود؛ چراکه چنین بازاری این پتانسیل را دارد که تمام سرمایه شخص را در معرض تهدید قرار دهد.


قطعا کسانی که به عنوان معامله‌گر یا مدیر آتی در کارگزاری‌ها فعال هستند، باید تک تک مشتریان را از لحاظ میزان سرمایه اعتبارسنجی کنند؛ چراکه تجربه نشان داده است که کسانی بوده‌اند که نه تنها متضرر شده‌اند بلکه به کارگزار هم مقروض شده‌اند و بورس کالا طبق قانون از حساب تضامین کارگزار، این بدهی را برداشت کرده است.


از طرفی، تا پیش از این سکه‌های تحویلی، آخرین سکه ضرب شده توسط بانک مرکزی بودند، اما سومین قانونی که بر اساس اعلام بورس کالا تغییر کرده این است که از این پس قرار است مبنای تحویل کالا، سکه ضرب سال 86 باشد و امکان تحویل کالا برای سکه‌های ضرب شده سایر سال‌ها به غیر از سکه ضرب سال 86، بر اساس پرمیوم تعیین شده توسط بورس کالا وجود دارد.

 

به این ترتیب ریسک آربیتراژورها و سفته بازان کاهش می‌یابد، چراکه سکه ضرب سال 86 فعلا سکه متعارف بازار است. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی در آینده نزدیک سکه بدون سال ضرب کند. خبرهایی از جنس ضرب سکه‌های جدید یا تعیین رقمی دور از انتظار برای دلار در بودجه سال 93، پتانسیل ایجاد حرکت ناگهانی در بازار فعلی آتی را دارند.

 

این سه تغییر مهم در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، استراتژی حضور و فعالیت در این بازار را به میزان قابل توجهی تغییر خواهد داد و برخی پیش بینی‌ها حاکی است که اگر بازار روند بگیرد، احتمال شوک ناگهانی وجود خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود خریداران و فروشندگان با شناخت ریسک‌های فعلی بازار، همچنان به آرامی و بدون ایجاد هیجان به دادو‌ستد بپردازند.

 

اخبار ,اخباراقتصادی,تغییر قانون بازار آتی سکه


اخبار ,اخباراقتصادی,تغییر قانون بازار آتی سکه

 

اخباراقتصادی - دنیای اقتصادی