اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده فرماندار اصفهان درباره زاینده رود


فرماندار اصفهان گفت: آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان از 15 آبان امسال در شهرستان اصفهان به مدت 28 روز جاری می شود.

خبرگزاری ایرنا: فرماندار اصفهان گفت: آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان از 15 آبان امسال در شهرستان اصفهان به مدت 28 روز جاری می شود.

فضل الله کفیل روز پنجشنبه در جلسه کمیته پنج نفره آب و کشاورزی شهرستان اصفهان در محل فرمانداری اصفهان افزود: آب رودخانه زاینده رود به گونه ای رها می شود که تا روز 15 آبان به سد آبشار در شرق اصفهان برسد و بتوان کار توزیع آن میان اراضی کشاورزی را شروع کرد.

وی میزان دبی آب تحویلی در محل سد آبشار در هر روز را 32 متر مکعب اعلام و اظهار کرد: با این وجود از نظام صنفی کشاورزی اصفهان می خواهیم تا درباره مدت زمان و میزان رهاسازی آب بررسی مجدد کند که تا حد امکان در این زمینه صرفه جویی شود.

فرماندار اصفهان با بیان اینکه پارسال حدود 30 هزار هکتار در شرق اصفهان به مدت 26 روز با حجم روزانه 35 متر مکعب به زیر کشت پاییزه رفت گفت: حدود یک ششم از این سطح کشت به دلایل مختلفی از گردونه خارج شد و لازم است امسال در این زمینه برنامه ریزی شود تا صرفه جویی داشته باشیم.

کفیل همچنین با اشاره به موضوع پایداری آب در رودخانه زاینده رود در تابستان امسال افزود: مقرر بود آب به میزان کم اما به طور مداوم در اصفهان جریان داشته باشد اما سازمان آب منطقه ای خواهان توقف این کار شد تا نفع کشاورزان فراهم شود.

کمیته پنج نفره آب و کشاورزی شهرستان اصفهان شامل نمایندگان فرمانداری، سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی به همراه سازمان هواشناسی است.

پارسال دریچه سد زاینده رود از 15 آبان تا نیمه آذر بازتر شد و آب در بخش شرقی رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه جریان یافت و از نیمه آذر تا سوم اسفند دوباره خروجی سد کاهش یافت.
سوم اسفند پارسال برای دومین بار در سال 93، دریچه های سد زاینده رود برای رهاسازی 65 متر مکعب آب در ثانیه جهت مصارف کشاورزی بازتر شد و این روند تا بیستم اسفند ادامه داشت و در نوروز امسال نیز با وجود کاهش خروجی سد زاینده رود، جریان آب در رودخانه در محدوده شهر اصفهان ادامه یافت.

برای بار سوم نیز دریچه های سد زاینده رود از 17 فروردین امسال با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شرق اصفهان بازتر شد.


ویدیو مرتبط :
اصفهان زاینده رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرماندار اصفهان: جریان آب زاینده‌رود در ایام نوروز تداوم می‌یابد



اخبار,اخبار اجتماعی , آب زاینده رود

فرماندار اصفهان گفت: جریان آب زاینده رود در ایام نوروز تداوم خواهد یافت و احتمال می رود این روند تا اوایل خرداد سال آینده استمرار یابدد

فضل الله کفیل در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان اصفهان افزود: تداوم جریان آب زاینده رود در ایام نوروز موجب نشاط مسافران نوروزی و جذب گرشگر خواهد شد.

پیش از این روابط عمومی سازمان آب منطقه ای اصفهان مدت زمان رها سازی آب در بستر زاینده رود را تا 20 اسفند اعلام کرده بود.

دریچه های سد زاینده رود برای رهاسازی 65 متر مکعب در ثانیه جهت مصارف کشاورزی روز سوم اسفند بار دیگر گشوده شد.

آب در رودخانه زاینده رود پس از حدود 18 ماه خشکی این رودخانه، در 15 آبان تا نیمه آذر سالجاری برای آغاز کشت پاییزه جریان یافت و از نیمه آذر تا سوم اسفند رو به خشکی گرایید.

در طی این مدت گرچه خروجی آب زاینده رود برای تامین آب کشاورزی بشدت کاهش یافته بود اما مسوولان ذی ربط با رها کردن اندکی آب مانع از خشکی کامل زاینده رود در شهر اصفهان شدند.

رییس جمهوری در سیزدهمین سفر استانی خود به استان اصفهان که در ماه گذشته انجام شد از وزیر نیرو و استاندار اصفهان خواست تا برای جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود اقدام کنند.

به گفته فرماندار اصفهان، علاوه بر جریان یافتن زاینده رود در ایام نوروز، تمهیدات ویژه ای برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی اندیشیده شده است.

کفیل اظهار کرد: برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی حدود 30 دستگاه اجرایی در ستاد خدمات سفر شهرستان اصفهان با یکدیگر همکاری می کنند.

فرماندار اصفهان با بیان اینکه امسال هیچ چادرخوابی در اصفهان نخواهیم داشت، تصریح کرد: مراکز اقامتی مناسبی برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: مسافران نوروزی در سفر به اصفهان می توانند علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری این شهر از مکان های دیدنی شهرستان های استان نیز دیدن کنند.

بیش از 20 هزار اثر شناخته شده میراثی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 800 اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی شده است.

سه اثر تاریخی از 17 اثر کشور که به ثبت یونسکو رسیده است به نام های میدان نقش جهان، باغ موزه چهلستون و مسجد جامع در شهر اصفهان قرار دارد.

فرماندار اصفهان با اشاره به جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شرق اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته روزانه حدود پنج هزار نفر از شهر ورزنه بازدید کردند.

کفیل اظهار کرد: شهر ورزنه در نوروز امسال میزبان یک میلیون و 800 هزار نفر از گردشگران نوروزی بود که این آمار در نوروز سال آینده افزایش خواهد یافت.

ورزنه، شهری است از توابع بخش بن رود در شرق اصفهان با بیش از ۱۴هزار نفر جمعیت و در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی واقع است.

ورزنه در ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد و تنها شهر ایرانی است که زنان آن به طور سنتی چادر سفید بر سر می کنند.
اخبار اجتماعی - ایرنا