اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده درمان رایگان را فراموش کنید!



درمان رایگان بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی، خبری بود که وزیر بهداشت برای اولین بار آن را مطرح کرد. موضوعی که با سر و صدای زیادی همراه شد اما با گذشت 100 روز از سال 91 ، نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه شاهد بی نظمی در بخش اقتصاد درمان هستیم.

پس از گذشت 115 روز از سال 91 وضعیت درمان رایگان بیماران بستری در مراکز دولتی هنوز نامعلوم است. این در حالی است که تعرفه های خدمات درمانی برای سال 91 نیز هنوز تعیین و اعلام نشده و جلسه شورای عالی بیمه هر بار به دلایل نامعلومی تشکیل نمی شود تا اوضاع بازار سلامت کشور روز به روز آشفته تر از روزهای قبل شود.

موضوع درمان رایگان بیماران در مراکز دولتی، زمانی بر سر زبانها افتاد که مجلس شورای اسلامی 6 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت اختصاص داد تا صرف هزینه های سنگین درمان بیماران نیازمند و کم بضاعت شود.

به دنبال تصویب این 6 هزار میلیارد تومان بود که وزیر بهداشت از مجلس شورای اسلامی برای چنین مصوبه ای تشکر کرد و عنوان داشت که مجلس با این کار، حجت را بر همگان تمام کرد.

آنچه مسلم است اینکه ، اقدام مجلس برای اختصاص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه سلامت با توجه به مشکلات عدیده ای که مردم در بخش بهداشت و درمان با آنها مواجه اند، اقدام شایسته و قابل تقدیری است اما موضوع اصلی در این بین، تحقق این اعتبار است که جای شک و تردید دارد. به طوریکه این موضوع را دکتر کامران باقری وزیر بهداشت دولت نهم نیز مورد توجه قرار داده و تردید جدی خودش را از این موضوع پنهان نکرده است.

وزیر سابق بهداشت در ارتباط با ادعای مسئولان وزارت بهداشت برای درمان رایگان بیماران بستری در مراکز دولتی، به این موضوع اشاره کرده که نباید کلی نگری شود. یعنی اینکه باید توجه داشته باشیم که نقطه ایده آل ما چه چیزی است. مطالعات مختلفی انجام شده که نشان دهنده این واقعیت است که جاهایی که درمان به صورت بی حساب و بی برنامه ارائه می شود باعث کاهش بهره وری و اقدامات زائد شده و در نهایت موجب افت شدید کیفیت خدمات می شود.

لنکرانی معتقد است که در بحث مدیریت منابع وزارت بهداشت احتیاج داریم تا هدفمان کاهش فاصله ها و پر کردن شکافها باشد. زیرا، برنامه هایی که شعارهایشان نگاه یکسان نگر به کشور یا به استانها و یا به طبقات اجتماعی است معمولا برنامه هایی می شوند که بهره وری آنها پایین تر است. برای اینکه این اتفاق نیفتد لازم است برنامه ها را به صورت ویژه برای گروههای هدف و یا بیماریهای هدف طراحی و پیگیری بکنیم. البته من تردید جدی دارم که این اعتبار 6 هزار میلیاردی دقیقا در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

از سوی دیگر، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز با اذعان به این موضوع که هزینه درمان در کشور بالاست و این هزینه به مردم تحمیل می شود، در ارتباط با رایگان شدن درمان مردم در مراکز دولتی گفت: اگر چه کار اجرایی آن دشوار است و می‌تواند به ارجاع بیمار به بخش خصوصی و دریافت زیرمیزی منتهی شود اما باید درمان رایگان شود.

این در حالی است که دکتر علیرضا زالی معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با اعتبار 6 هزار میلیاردی برای درمان رایگان بیماران در مراکز دولتی، اظهارداشت: اگر اولویتهای صرف بودجه 6 هزار میلیاردی را در نظر بگیریم می‌بینیم که این رقم به صورت ناچیزی صرف مشکلات و مصادیق فعلی وزارت بهداشت می‌شود و اینطور نیست که به یک معجزه شبیه باشد.

وی با بیان اینکه 6 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس، تمامی مشکلات حوزه سلامت در سال 91 را حل نخواهد کرد گفت: تجربه سال گذشته نشان داده که دولت برای تحقق درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها با چالش روبرو بوده و معمولا رقم بودجه‌ای که در اول هر سال برای وزارت بهداشت طراحی می‌شود در طول سال محقق نمی‌شود.

سال گذشته نیز از مجموع اعتبار 3 هزار و 150 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ ها، تنها دو هزار میلیارد آن با تأخیر و در روزهای پایانی سال به حوزه سلامت اختصاص داده شد که همین موضوع باعث شد این اعتبار مناسب، تأثیرگذاری لازم در تقویت نظام سلامت را نداشته باشد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران در ارتباط با اعتبار 6 هزار میلیاردی و ارایه خدمات رایگان به بیماران در بیمارستانهای دولتی، گفت: بر اساس معیارهای عدالت در سلامت، ارایه خدمات رایگان درمانی به همه بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستانهای دولتی درست نیست و باید برخی بیماران از جمله بیماران بی‌بضاعت و بیماران صعب‌العلاج که از طریق نظام ارجاع به بیمارستانها معرفی شده‌اند، در اولویت دریافت این خدمات رایگان قرار گیرند.

این در حالی است که دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به بودجه 6 هزار میلیارد تومانی برای درمان رایگان مردم در بیمارستانهای دولتی، گفت: نمایندگان مجلس بودجه های خوبی در حوزه سلامت تصویب می‌کنند اما متاسفانه بعضی از این بودجه‌ها از وزارتخانه‌های دیگر سر در می‌آورد و در حال حاضر نگرانیم که این بودجه قرار است صرف کدام وزارتخانه شود.

آنچه مسلم است، با توجه به منابع اعتباری دولت و محدودیتهایی که برای تحقق اعتبارات و بودجه های دستگاهها و سازمانهای دولتی وجود دارد، پیش بینی تحقق 6 هزار میلیارد تومان سهم حوزه سلامت برای رایگان شدن درمان بیماران در مراکز دولتی، با اما و اگرهای زیادی همراه است..../مهر


ویدیو مرتبط :
وعده های فراموش شده روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وعده جدید دولت: درمان مردم رایگان می‌شود!



وعده جدید دولت: درمان مردم رایگان می‌شود!

اعتدال:  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مرضیه وحید دستجردی گفت: قدردانی ویژه داریم از رئیس مجلس که پیش از این از حمایت ویژه مجلس از نظام سلامت در بودجه امسال خبر داده بود و این نظر در عمل هم محقق شد.

وی افزود: ار اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به خصوص رییس آن، دکتر شهریاری هم که در کمیسیون تلفیق سخنان جدی و خوبی را برای تصویب این بودجه ایراد کرد، تشکر می کنیم. وی با اشرافی که به مسائل حوزه سلامت دارد موفق شدد این مصوبه را از کمیسیون تلفیق بگیرد و اکنون بقیه کارها با ماست تا ببینیم چطور می‌توان رایگان درمان شدن مردم در بیمارستان ها را عملیاتی کرد.

وی افزود: اولین کسی هم که مصاحبه کرد و این قضیه را برای همه جا انداخت مصباحی مقدم بود که از ایشان هم تشکر می کنم.

وی ادامه داد: اگر این بودجه با تایید نهایی شورای نگهبان به سرانجام برسد باید از هم اکنون به فکر برنامه ریزی برای درمان رایگان مردم در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم./اعتدال