اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت پرستاران از مهاجرت تا حواس پرتی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

متاسفانه در مدیریت‌های مختلف، نسبت به مقوله پرستاری غفلت شده و کم‌توجهی‌ به نیروی انسانی باعث به وجود آمدن این شرایط بحرانی شده است. کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری سال‌هاست احساس می‌شود اما توجه نکردن به این موضوع موجب کاهش انگیزه پرستاران به ادامه فعالیت شده است. این اولین بار نیست که خطر مهاجرت پرستاران هشدار داده می‌شود.

 این باور که پرستاران در صف مقدم پاسخگویی به همراهان بیماران بستری در بیمارستان‌ها قرار دارند ما را برد سراغ خانه پرستار و با محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری در مورد مشکلات نظام بهداشت و درمان کشور به گفتگو نشستیم.

مدتی است که وضعیت شغلی و معیشتی پرستاران کشور سوژه بسیاری از گزارش‌های خبری است. می‌خواهیم گفت و گو را با تکیه ‌بر همین موضوع آغاز کنیم و در ابتدا توضیحات شما در رابطه با وضعیت کاری پرستاران را شنوا باشیم.

در مجموع باید به این واقعیت باور قلبی پیدا کنیم که پرستاری از مشاغل پرزحمت است که توان زیادی را از انسان می‌گیرد؛ البته این باور باید در نزد سیاست‌گذاران حوزه سلامت ایجاد شود. پرستار در فضایی کار می‌کند که پر از تنش، استرس و همراه با شیون، ناله و درد و دغدغه است که همه این‌ها بر روح آدمی تاثیر می‌گذارد. روزانه چند مرتبه به دلایل مختلف باید مواجهه مستقیم و مستمر با عوامل بیماری‌زا و خطرناک نظیر ایدز و هپاتیت داشته باشد که ازلحاظ کیفی و کمی منطقاً این مواجهه با احتمال خطر همراه است. نیدل استیک شدن پرستاران یکی از دغدغه‌های جدی است. بیمار تصادفی در بخش اورژانس مشخص نیست که حامل یا ناقل ویروس ایدز و هپاتیت هست یا نه و پرستار به جهت تسریع در ارائه مراقبت درمانی، فرصت چک کردن این مسئله را ندارد.

 

از طرف دیگر بی‌برنامگی در موقعیت‌های ‌پیش‌بینی‌نشده یا تعامل با بیمار، محیط پرفشار، کمبود کنترل روی تعـداد مراقبـت پرستاران و چهارچوب زمانی محدود برای ارزیابی تاثیر مداخلات درمانی، از مسائل تنش‌زا برای پرستاران اورژانس بیمارستانی است. ممکن است با توجه به کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌های کشور فشار کاری چند برابری بر پرستاران وارد ‌شود، چون هر پرستار می‌بایست از تعداد بیمار بیش‌تری مراقبت نماید و وقتی نوبت‌کاری‌اش تمام می‌شود دیگر رمق و نایی برایش باقی نمی‌ماند. پرستاری مثل بقیه مشاغل نیست، چراکه در نوبت شب و روزهای تعطیل نیز باید از بیماران مراقبت کند که همین کار کردن در ساعات نامناسب عوارض و صدماتی را در سلامت پرستار به وجود می‌آورد. پرستار در صف اول پاسخگویی به مریض و همراهان وی قرار دارد.

 

برای دریافت پاسخ به هر کمبودی بیمار و همراهان بیمار سراغ اولین شخصی که می‌روند، پرستار است. درزمانی که بیمارستان‌ها با کمبود دارو و تجهیزات مواجه بودند، این پرستاران بودند که زیر بار فشار روحی روانی خانواده بیماران قرار داشتند. بااینکه در این خصوص تقصیری متوجه ایشان نیست، ولی توهین‌های کلامی و تعرض‌های فیزیکی گاهی محیط کاری آن‌ها را پرتنش‌تر می‌کند.

مدت‌هاست راجع به مهاجرت پرستارها هشدار داده می‌شود و امروز خبرها از کمبود پرستار حکایت دارند. چرا با همه هشدارهایی که چند سال است داده می‌شود، این مشکل نه‌تنها حل‌نشده بلکه شدیدتر هم شده است؟

متاسفانه در مدیریت‌های مختلف، نسبت به مقوله پرستاری غفلت شده و کم‌توجهی‌ به نیروی انسانی باعث به وجود آمدن این شرایط بحرانی شده است. کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری سال‌هاست احساس می‌شود اما توجه نکردن به این موضوع موجب کاهش انگیزه پرستاران به ادامه فعالیت شده است. این اولین بار نیست که خطر مهاجرت پرستاران هشدار داده می‌شود. متاسفانه این افراد برای بهبود وضعیت اقتصادی و پیدا کردن موقعیت اجتماعی مناسب، به کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی کشورهای آسیایی و منطقه‌ای مهاجرت می‌کنند که این موضوع باعث تاسف است.

 

مجدداً تاکید می‌کنم جدا از مشکلات مالی پرستاران و سختی‌های این حرفه که می‌توان گفت در مورد آن اتفاق‌نظر وجود دارد، یکی دیگر از عوامل مهم در مهاجرت پرستاران را می‌توان منزلت و شان اجتماعی این حرفه در کشورهای مقصد دانست.

این کمبود نیرو چه عواقبی دارد؟
از مهم‌ترین تبعات این بی‌توجهی‌ها به خطر افتادن جان مردم و خود پرستاران است. از کنار مرگ‌های پنهان که به دلیل کمبود پرستار در مراکز درمانی رخ می‌دهد، نمی‌توان بی‌اعتنا گذشت؛ موضوع نیدل استیک شدن پرستاران موضوع کوچکی نیست. به‌عنوان‌مثال شستن دست ساده‌ترین راه جلوگیری از عفونت بیمارستانی است، اما گاهی این کار به دلیل ارائه خدمات همزمان به چند بیمار و کبود وقت پرستاران، ممکن نیست و از این طریق خطراتی متوجه کارکنان پزشکی و بیماران می‌شود. کار زیاد، خستگی مفرط، اضافه‌کاری اجباری و...

 

از عوامل بالا رفتن خطای پرستاران است که به دلیل کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات یک پرستار 48 ساعت در محل کار حضور دارد و همین خستگی و تحلیل قوا باعث می‌شود دچار خطا شود و درنتیجه بیمار خسارت ببیند. طبیعی است پرستاری که حتی فرصت غذا خوردن نداشته باشد، نمی‌تواند برای بیمار و همراهش وقت کافی بگذارد.

 

گاهی دیده می‌شود پرستاران مجبورند اضافه‌کار اجباری داشته باشند درحالی‌که شرایط جسمانی آن‌ها توان حضور در سه نوبت متوالی را نمی‌دهد اما آن‌ها به‌ناچار در محل کار حاضر می‌شوند. واقعیت رنج‌آور این است که پرستاران با حداکثر تلاش‌ خود، می‌توانند حداقل خدمات پرستاری را برای مردم ارائه کنند. این موضوع نیاز به ریشه‌یابی دقیق دارد.

برای حل مشکل کمبود پرستار چه باید کرد؟
برای اینکه به‌اندازه کافی پرستار داشته باشیم، لازم است شرایط کاری آن‌ها را بهبود بدهیم و این به بودجه و برنامه‌ریزی در این زمینه بستگی دارد. در نظام بودجه کشور، بهداشت و درمان به اولویت‌های بالاتری ارتقا پیداکرده است. این تصمیم بسیار خوبی بوده و باعث شده بودجه بیشتری به این امر اختصاص پیدا کند اما نظام بهداشت و درمان نباید پرستاران را فراموش کند.

در رابطه با موضوع نیدل استیک شدن پرستاران، به‌عنوان یک آسیب شغلی جدی که متوجه پرستاران است توضیح دیگری وجود دارد؟
ببینید یک محاسبه منطقی و مروری بر علت و معلول‌های آسیب‌های شغلی نشان می‌دهد که پرستاران ما بیش از آنچه استانداردهای جهانی پیش‌بینی کرده است در معرض نیدل استیک شدن هستند. بیمارستان‌های ما با کمبود نیروی پرستاری مواجه است، پس فشار کاری روی پرستاران فعال در بیمارستان‌ها بیش از آن چیزی است که استاندارد باشد. خستگی و کاهش تمرکز به دنبال فشار کاری و خستگی موضوع اجتناب ناپذیری نیست. دقت و تمرکز که کم شود نتیجه‌ای جز افزایش خطاهای شغلی نخواهد شد.

آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع مشکلات مطرح‌شده مربوط به دولت خاصی نبوده و در تمام دوره‌ها بی‌توجهی به مشکلات پرستاران وجود داشته است. امیدواریم نگاه مسئولان به حوزه پرستاری هم طوری باشد که بتواند گره‌هایی را از مشکلات جامعه پرستاری و درنهایت نظام سلامت باز کند.

 

اگر سلامت مردم در اولویت است، پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود وضعیت پرستارها است چون به‌طور مستقیم با بیماران در ارتباط‌اند و بهبود وضعیت آن‌ها می‌تواند وضعیت رسیدگی به بیماران را هم بهتر کند. جامعه پرستاری کشور از رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید، انتظار دارد در هفتمین سالگرد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اجرای این قانون را به پرستاران هدیه دهد.

اخبار اجتماعی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
حواس پرتی در نماز !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حواس پرتی یاعدم تمرکز حواس



حواس پرت يکي از مسائل و مشکلاتي که معلمين و پدران و مادران ما در امر آموزش و مطالعه دانش آموزان با آن درگير هستند حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس ميباشد چرا که اين مسئله باعث افت در يادگيري و آموزش و کاهش ميزان بازدهي لازم ميگردد.حواس پرتي به وضعيتي اطلاق ميشود که دانش آموزدرهنگام مطالعه و يا آموزش ، دچار آشفتگي فکري و در نتيجه دور شدن از مطلب موردنظر ميشود. شايد اين مسئله براي خود ما بارها پيش آمده باشد که در هنگام مطالعه مطلب يا موضوعي ناگهان متوجه ميشويم که تمرکز حواس خود را از دست داده و از مطلب يا موضوع مورد مطالعه دور شده ايم و به قولي حواسمان پرت شده است.

 

حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس در واقع به دنبال يک سري عوامل متفاوت و متعددي ميتواند به وجود آيد که اين عوامل گاهي توسط محيط خارجي شخص و اطرافيانش به او تحميل ميشود و باعث ايجاد حواس پرتي ميشود که همان عوامل بيروني ميباشند از جمله سروصداي زياد محيط ، عدم آرامش و سکوت لازم براي مطالعه ، کافي نبودن شرايط محيطي مناسب مثل نور و دماي کافي محل مطالعه ، مناسب نبودن زمان مطالعه ، را ميتوان جز» اين موارد به شمار آورد.هر يک از اين عوامل چنانچه وجود داشته باشد ميتواند تا حدود زيادي فرد را دچار اختلال حواس يا به اصطلاح حواس پرتي کن.اما نبايد از نظر دور داشت که عوامل و موارد ذکر شده تا حدود زيادي قابل کنترل و پيشگيري ميباشد.

 

گاهي اوقات حواس پرتي فرد ناشي از عوامل دروني او ميباشد. در چنين شرايطي براي حل مشکل و چاره انديشي، ابتدا بايد علت اصلي کاملا مشخص شود، سپس به دنبال راه حلي مناسب گشت.از عوامل دروني متعددي که وجود دارد ميتوان خيال پردازي، گرسنگي ، تشنگي ، کم خوابي ، بيماريهاي جسمي و رواني ، عدم وجود انگيزه و علاقه به مطلب مورد مطالعه ، عدم آگاهي و آشنايي با روشهاي صحيح مطالعه ، عدم تناسب موضوع مورد مطالعه با توانايي فراگير، جذاب نبودن مطلب و مسائلي از اين قبيل را نام برد.

 

حواس پرت

خواندن با صداي بلند و حرکات لب باعث افزايش ميزان ساعت مطالعه و خستگي و کاهش بازده و در نتيجه امکان ايجاد حواس پرتي را زياد ميکند در صورتي که مطالعه با حرکات چشم و دقت و تمرکز روي کلمات باعث يادگيري پايدارتر و طولانيترو سرعت يادگيري را افزايش ميدهد. قطع عوامل محيطي محرک مثل سر و صدا در محيط مطالعه مانند تلويزيون را ميتوان از موارد موثر در پيشگيري از اين مشکل نام برد.

 

روانشناسان استفاده از"تکنيک ايست" را در هنگام بروزحواس پرتي تجويز مي کنند. در اين روش هرگاه دانش آموز دچار مشکل حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس گرديد به خود فرمان ايست يا توقف ميدهد تا جلوي هدر رفتن زمان را گرفته و بتواند به صورت مفيد به مطالعه ادامه دهد.استفاده از مطالعه براي رفع خستگي در بين مطالعه از عواملي است که بايد به آن توجه شود.

خط کشيدن زير مطالب مهم - خلاصه نويسي و نت برداري ميتواند براي ايجاد تمرکز حواس در هنگام مطالعه مفيد باشد. استفاده از روشها و تکنيکهاي صحيح مطالعه ، برنامهريزي براي مطالعه و دوري از آشفتگي فکري از عوامل موثر در ايجاد تمرکز حواس ميباشد.