اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت ناگوار نشت رادیواکتیو، امپراتور را به تلویزیون کشاند


از سویی کشورهای همسایه ژاپن و به ویژه هنگ کنگ اعلام کرده اند که به صورت دقیق در حال بررسی مواد رادیو اکتیوی هستند که ممکن است بر اثر باد به این کشور سرایت کند. دیگر کشورهای همسایه نیز واردات مواد غذایی از این کشور را ممنوع اعلام کرده اند. گرانی از نشت و انتشار مواد رادیواکتیو از نیروگاه های منهدم شده هسته ای در ژاپن باعث شده است که فرانسه در تندترین واکنش اعلام کند که همه اتباع خود این کشور را ترک کنند و حتی مقامات این کشور به ایر فرانس دستور داده اند که پروازهای بیشتری را برای انتقال شهروندان فرانسوی از ژاپن اختصاص دهند. این در حالی است که مقامات آمریکایی فقط به اتباع خود برای سفر به ژاپن هشدار داده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز هواپیمایی را برای انتقال اتباع ایرانی به کشور اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بر اساس تصویرهای ارسالی از ماهواره، دو راکتور یک و سه نیروگاه فوکوشیما بر اثر انفجار به صورت کامل تخریب شده و در راکتورهای 2 و 4 نیز انفجارهایی صورت گرفته اما حجم تخریب در این دو راکتور به میزان راکتورهای یک و سه نیست.

بر اساس این گزارش، «آکاهیرو»، امپراتور ژاپن در اقدامی کم سابقه در تلویزیون این کشور ظاهر شد و نگرانی خود را به دلیل انفجار راکتورهای اتمی این کشور اعلام کرد.

 وی همچنین اعلام کرد که عمیقا نگران این انفجارات است. این اولین پیام ویدیویی ضبط شده از امپراتور این کشور است که در تلویزیون نمایش داده می شود.

از سویی کشورهای همسایه ژاپن و به ویژه هنگ کنگ اعلام کرده اند که به صورت دقیق در حال بررسی مواد رادیو اکتیوی هستند که ممکن است بر اثر باد به این کشور سرایت کند. دیگر کشورهای همسایه نیز واردات مواد غذایی از این کشور را ممنوع اعلام کرده اند.

در حال حاضر ماموران امنیتی از 13 کشور جهان در حال امداد رسانی به افراد حاضر و صدمه دیده در این حادثه هستند و کشورهای دیگر نیز در حال ارسال کمک های خود به ژاپن هستند، دولت ژاپن هم به ساکنین مناطق در معرض خطر اعلام کرده است که از مناطق خود به سمت جنوب حرکت کنند و کسانی نیز که تاکنون این کار را نکرده اند، لازم است در خانه های خود بمانند و از خانه های خود بیرون نیایند. این در حالی است که انفجاراتی نیز در نیروگاه های 5 و 6 نیز در حال وقوع است.

منابع خبری ژاپنی گزارش داده اند که استفاده از هلی کوپتر برای آب پاشیدن و همچنین خنک کردن راکتورها به نظر می رسد بی نتیجه و بی اثر باشد، این در حالی است که تنها در این شهر زلزله زده شش راکتور وجود دارد و همه در معرض خطر هستند.

منبع : تابناک


ویدیو مرتبط :
وضعیت ناگوار رمادی؛ چه کسی مسؤول است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فقر سوژه های جذاب در تلویزیون، شیاطین را به میدان کشاند



 

 فقر سوژه های جذاب در تلویزیون، شیاطین را به میدان کشاند

 


همان سوژه های موفق را با آب و تاب به خورد تماشاگر می دهند و عقیده دارند که برای جذب مخاطب باید از تجربیات قبلی و نمونه های تکراری و تقلیدی موفق بهره گیرند.

از سال ۱۳۷۲ که تلویزیون به عنوان رسانه ملی در دیدگاهش نسبت به ماه مبارک رمضان تغییری جدی ایجاد کرد و تصمیم به تولید و پخش ویژه ی برنامه ها و مجموعه های تلویزیونی مختص این ماه مبارک را در دستور کار خود قرار داد، ۱۸ سال می گذرد؛ درست زمانی که ماه رمضان با ایام نوروز تلاقی داشت و به دلیل همین تقارن، سریال هایی ساخته و پخش شد. مجموعه «همسایه ها» به کارگردانی حسن فتحی در ابتدای راه آن سال ها و سریال سازی حرفه ای این روزهای تلویزیون، نخستین مجموعه ای بود که عنوان سریال مناسبتی ماه رمضان را بر خود داشت. همچنین «مهمان» ساخته خسرو ملكان و «نیمه پنهان ماه» ساخته مجید جعفری، آثاری هستند كه آغازگر مسیر سریال سازی در تلویزیون بودند و آثاری چون «گمگشته» ساخته رامبد جوان و «همراز» سامان مقدم، این روند را تثبیت كرد.

 

آغازی شیرین در ماه رمضان

از همان سال ها به صورت جسته و گریخته، شبكه های مختلف بنا به رویکردها، سیاست ها و تعاریف خود كوشیدند با توجه به مسائل دینی و مذهبی و اخلاقی داستان هایی از زندگی مردم را بازگو كنند و ماه ضیافت خداوند را به كام مخاطبان خود شیرین تر كنند.

در اوایل راه سریال سازی مناسبتی برای ماه مبارک رمضان، تقسیم بندی های کنونی محتوایی شبکه های صداوسیما، به شکل امروزی وجود نداشت. مجموعه هایی با محتوا و ساختارهای متفاوت از شبکه های سیما پخش می شدند و مثلا این طور نبود که مجموعه های طنز به شبکه سوم و مجموعه های ارزشی و دارای مفاهیم ماورایی به شبکه اول سیما اختصاص داشته باشد.

فرشته ها و شیاطین به سلامت از پس امتحان بر آمدند

صداوسیما امسال نیز همچون سال های قبل مجموعه های نمایشی را برای رمضان آماده و پخش کرد که همه آن ها به جزء یکی، ژانر ماورایی داشتند! گرچه معاونت سیما در وعده ها و صحبت هایش، هر سال نوید تولید مجموعه هایی در ژانرهای مختلفی را می دهد که امسال این وعده ها محقق نشد؛ و البته به حق نمی توان از ساختار و محتوای هر کدام از سریال های ماورایی امسال صرف نظر کرد. با نگاهی به تجربه موفقیت آمیز مجموعه ماورایی «اغما» در سال ۱۳۸۶ که به تهیه کنندگی رضا جودی و کارگردانی سیروس مقدم روی آنتن رفت، از مجموع ۴ سریال ماه رمضانی امسال هم، ۳ مجموعه با محوریت ارواح سرگردان، فرشته ها و شیاطین پخش شدند که شاید بتوان دلیل این امر را اقبال مردم به موضوعات ماورایی دانست که سال های قبل، امتحان شان را پس داده بودند.

بازگرداندن نگاه ها به سمت رسانه ملی

«سقوط یک فرشته»، «سی امین روز» و «پنج کیلومتر تا بهشت» از آن دست مجموعه هایی هستند که به رغم همه انتقادات، یک موهبت را برای تلویزیون ملی به همراه داشتند و آن بازگرداندن نگاه ها به سمت شبکه های داخلی بود. صرفنظر از تمامی انتقادات و اشکالات فنی و کارشناسی نباید از این واقعیت به سادگی گذشت که تا همین چند ماه اخیر یکی از دغدغه های دستگاه های فرهنگی، استقبال جوانان و خانواده هایشان از سریال های ماهواره ای بود که ناخواسته رسانه ملی را تحت الشعاع قرار داده بود. سریال های مبتذلی که خیانت را به اشکال مختلف ترویج می دهد که همین امر فریاد دستگاه های فرهنگی و ارزشی را درآورد؛ چرا که جذابیت و مخاطب شناسی در فیلم های داخلی وجود نداشت و همین امر باعث قهر بینندگان از شبکه های داخلی شده بود.

فقر سوژه های جذاب در تلویزیون، شیاطین را به میدان کشاند

البته اگر هم نگاهی به موضوع و سوژه های برنامه ها و فیلم های روتین رسانه ملی بیندازیم، متوجه می شویم که به غیر از تقلید و گرته برداری از نمونه های موفق داخلی و خارجی، سوژه ای به ذهن نویسندگان و پژوهشگران نمی رسد. در واقع همان سوژه های موفق را با آب و تاب و با رنگ و لعابی دیگر به خورد تماشاگر می دهند و عقیده دارند برای این که اثرشان، توانایی جذب مخاطب را داشته باشد و چون جذب مخاطب عام را عامل بسیار مهمی می دانند، برای رسیدن به این هدف از تجربیات قبلی و نمونه های تکراری و تقلیدی موفق بهره می گیرند.

«سعید اصفهانیان» مدیر تحقیق پروژه «ملک سلیمان» به موضوع فقر سوژه اشاره می کند و درباره چگونگی شکل گیری سریال های ماورایی زمانی در تلویزیون ایران، به خبرنگار برنا می گوید: فیلم ها و سریال های ماورایی کنونی در رسانه ملی، گرته برداری از تفکرات غربی و فیلم های ماورایی غربی است که نویسندگان و پژوهشگران ما تلاش بر بومی سازی آن داشته اند. در صورتی که در سینمای غرب، پژوهش و تحقیقات قبل از ساخت یک فیلم مورد نظر قرار می گیرد، یعنی عقبه ساخت فیلم پژوهش است، اما در ایران، تصویر، عقبه پژوهش قرار گرفته و پژوهشگر ایرانی از تصویر برای نوشتن الهام می گیرد، نمونه اش هم حجم زیاد کتاب ها و فیلم هایی است که درباره ماورا، فرقه ها و عرفان های نوظهور در بازار به وفور یافت می شود..... / گزارش : شبکه خبری برنا