اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت معیشت در دولت احمدی نژاد


سفره مردم کوچک شد، قامت کارگران کوتاه شد، قدرت خرید مردم کم شد. این خبرها فقط گوشه‌ای از معیشت مردم به‌ویژه کارگران را در تنها دولت اصولگرای ایران به تصویر می‌کشند.

روزنامه شرق: سفره مردم کوچک شد، قامت کارگران کوتاه شد، قدرت خرید مردم کم شد. این خبرها فقط گوشه‌ای از معیشت مردم به‌ویژه کارگران را در تنها دولت اصولگرای ایران به تصویر می‌کشند.

 ازاین‌روست که اغلب کارشناسان اقتصادی، محمود احمدی‌نژاد را فاجعه تاریخ اقتصاد ایران می‌دانند. در هشت‌سالی که او زمام امور اجرائی کشور را به دست گرفت؛ همه‌چیز به معنای واقعی گران شد.

برخی از اقلام خوراکی در صف اول گرانی قرار گرفتند و چندین برابر شدند. در این دوره کالایی را نمی‌توان یافت که بدون تغییر قیمت مانده باشد. سبقت در گرانی مسابقه‌ای برای همه اقلام شده بود. شرایط طوری بود که در برخی ماه‌ها به‌ویژه زمانی‌که فنر قیمتی دلار در رفت و دلار سه‌برابر شد، بسیاری از بازارهای لحظه‌ای با نوسانات قیمت مواجه می‌شدند. بازار کالاهای وارداتی که قیمتشان به ارز گره خورده بود، با افزایش و کاهش قیمت دلار با  نوسان قیمت مواجه می‌شدند.

گرانی‌های لحظه‌ای از بازار کالاهای وارداتی غیرخوراکی به خوراکی هم کشیده ‌شد. ماجرای گوجه‌فرنگی را در آن دوره همه به یاد دارند که احمدی‌نژاد مردم را به خرید گوجه‌فرنگی از محله‌شان توصیه کرد. او در واکنش به این سؤال که چرا بازار میوه و تره‌بار نوسان دارد و گوجه تا این حد گران شده، گفت: «بیایید از محله ما خرید کنید، گوجه ‌ارزان است».

هر چند حتی خبرنگاران به سمت محله نارمک رفتند تا ببینند گوجه‌فرنگی در محله رئیس‌جمهور چقدر است، ولی تفاوت زیادی در قیمت‌ها ندیدند اما در آن روزها هم کسی تصور نمی‌کرد روزی قیمت چیزی به نام «گوجه‌فرنگی» به هفت هزار تومان هم برسد. اگرچه قیمت گوجه‌فرنگی بعد از مدتی کاهش یافت، اما پرش قیمت در اغلب خوراکی‌ها در آن هشت سال به‌کرات دیده شد. مرغ هم به راه گوجه‌فرنگی رفت. در مراسم افطاری مرداد ٩١ احمدی‌نژاد برای اولین‌بار به گرانی مرغ واکنش نشان داد: «مسئله گرانی مرغ، یک مسئله زودگذر و قابل حل است؛ البته این مسئله مشکلی نیست؛ چراکه ما مشکلات بزرگ‌تری داریم و باید تلاش کنیم «همه با هم» مشکلات را حل کنیم».

با اینکه تورم در دوره هشت‌ساله رئیس‌جمهوری او از ١٠,٤ به ٤٥ درصد هم رسیده بود، اما باز هم معیشت مردم برای او مسئله مهمی نبود. ماجرای مرغ در آبان سال ٩١ به شکل دیگری خبری شد. همشیره احمدی‌نژاد که در شورای شهر تهران بود با انتقاد از گرانی مرغ، گفت: «مرغ‌های ارگانیک با قیمت بیش از دو برابر و نیم در میادین میوه‌وتره‌بار تهران توزیع می‌شوند که این قیمت‌ها غیرقابل توجیه است و باید در این بخش نظارت بیشتری صورت گیرد».

پرش‌های قیمتی معیشت مردم را سخت درگیر کرد به‌ویژه آنکه دستمزد‌ها هم از تورم جا ماندند. در سال‌های دولت احمدی‌نژاد به‌ویژه در دولت دهم که هدفمندی یارانه‌ها هم اجرا شد، قیمت‌ها لجام‌گسیخته شدند و هزینه خانوار به‌شدت از درآمد پیشی گرفت. آمار منتشرشده بر تارنمای بانک مرکزی نشان می‌دهد خانوارها به‌شدت با کسری بودجه مواجه شده‌اند.

یک خانوار متوسط شهری در سال ٨٤ کل هزینه یک‌سالش بالغ بر ٦.٨ میلیون تومان می‌شد اما درآمد همین خانوار برای یک‌سال چیزی حدود پنج میلیون تومان بود. بودجه خانوار در آن سال ١.٧ میلیون تومان کسری داشت. در سال ٩٢ که احمدی‌نژاد دولت را واگذار کرد، هزینه یک خانوار ٢٨.٤ میلیون تومان بود و همین خانوار درآمدی حدود ١٩.١ میلیون تومان داشت.

 کسری خانوار در این سال بالغ بر ٩,٢ میلیون تومان می‌شود. اگر از منظری دیگر به همین آمار توجه کنیم، درمی‌یابیم رشد کسری بودجه خانوار در این هشت سال از درآمد و هزینه بیشتر بوده است. هزینه در هشت سال دولت احمدی‌نژاد ٣١٤ درصد، درآمد ٢٧٧ درصد و کسری بودجه ٤١٩ درصد رشد داشته است. در دولت روحانی هنوز مشکل کسری بودجه خانوار حل نشده، چراکه به گفته کارشناسان، آثار تخریب در دولت‌های نهم و دهم تا سال‌ها باقی است اما تورم لگام زده شده است.

تورم از ٤٥ درصد در دولت احمدی‌نژاد به ١٣ درصد در دولت فعلی رسیده و بنابر پیش‌بینی‌ها، تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن سال جاری به حدود ٩ درصد می‌رسد. در این دو سال و اندی که دولت روحانی روی کار بوده، اگرچه تورم هست، اما شیب آن کم شده و دیگر خبری از نوسان‌های لحظه‌‌ای اقلام خوراکی‌نیست. 


ویدیو مرتبط :
دکتر احمدی نژاد درباره وضعیت نقد در دولت های مختلف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد واعظ مشهور تهران از وضعیت مداحی در کشور/ جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد ناگهان ارتقاء ویژه یافت



 اخبار سیاسی ,خبرهای  سیاسی, شیخ حسین انصاریان

جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد ناگهان ارتقاء ویژه یافت
انتقاد واعظ مشهور تهران از وضعیت مداحی در کشور: مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا واعظ هرچه زودتر برود و به‌جای او مداح بیاید!

بعد از آیت‌الله مکارم شیرازی، شیخ حسین انصاریان هم از وضعیت مداحی در ایران انتقاد کرده است؛ او که در چهاردهمین همایش تکریم بانوان قرآن‌پژوه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران سخن می‌گفت با انتقاد از پیشی‌گرفتن جایگاه مداحان نسبت به وعاظ درس‌دیده حوزه، گفت: این آسیب سنگینی است که وقتی یک واعظ درس‌دیده و حوزه‌دیده برای سخنرانی در محفلی در تهران دعوت می‌شود، مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا این واعظ هرچه زودتر برود و به جای او مداح بیاید».

انصاریان با طرح این پرسش که چرا دین ما مداح‌محور شده است؟ افزود: مداحی خوب است، اما چه‌مقدار؟ مداح چقدر می‌تواند مردم را با قرآن آشنا کند؟ جایگاه مداحی در کشور نباید این‌گونه باشد که فضا، یک عالم درس‌خوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارد. جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد به‌ویژه در فضای سیاسی، ناگهان ارتقایی ویژه یافت تا جایی که دولت نخست او را به دولت مداحان معروف شد. سال ٨٤ محافل برخی مداحان معروف، محل حمله به هاشمی‌رفسنجانی و محمدباقر قالیباف شده بود. اگرچه همین مداحان بعدا بر دولت احمدی‌نژاد هم شوریدند که به دعوای بین آنها و حلقه نزدیک به احمدی‌نژاد و سخنان تندی که علیه اسفندیار رحیم‌مشایی بر زبان راندند، منجر شد و در نهایت کار به شکایت دو طرف به مرجع قضائی کشید، اما این نخستین‌بار نیست که روحانیون از وضعیت مداحی و مداحان در کشور گله می‌کنند.


چند ماه قبل، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، در دیدار تعدادی از پاسداران مداح، در مدرسه امیرالمومنین (ع) گفته بود: مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند، اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل بیت (ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند و از خواندن آن خودداری کنند. او به مداحان توصیه اکید کرده بود در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود که جز ریختن خون شیعیان در نقاط مختلف جهان، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

او حتی افزایش تعداد مداحان را هم چندان با خوشبینی نگاه نمی‌کند. مکارم‌شیرازی گفته بود: باید در برخورد با افرادی که با نام و اصطلاح قاری قرآن، مداح و... وارد صحنه می‌شوند دقت بیشتری داشته باشیم و از میان آنان افراد راستین را بشناسیم و آنها را تقویت کنیم. نباید زیاد در کثرت خطیب و مداح و قاری خوشبین باشیم، بلکه لازم است با دقت و شناخت بیشتری برخورد کرد. مداحان باید از اشعار نادرست و ضعیف که نسبت به مقام امام حسین (ع) وهن است، در مداحی‌های خود پرهیز کنند.

 

  این مرجع تقلید حتی از سیاسی‌شدن مجالس مداحی و عزاداری، اتفاقی که هم‌زمان با ورود مداحان به سیاست در دوره احمدی‌نژاد شدت و قوت گرفت، انتقاد کرده و گفته بود: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را با مسائل سیاسی و جناحی آمیخته نکنید و از ارائه آهنگ‌ها و اشعار نامناسب نیز بپرهیزید: «به‌تازگی دیده می‌شود مسائل سیاسی به برخی مجالس درز می‌کند، گرچه همه سیاست کلی حفظ نظام و کشور اسلامی را قبول داریم، اما سزاوار نیست مداحان سخنان خود را به سیاستی که به چپ و راست مایل است، آلوده کنند. خطیبان مراقب باشند بازیچه افرادی که اهداف خاصی دارند، نشوند.

 

آنان باید مجالس را به‌ صورت سنتی اداره کنند، از اموری که موجب وهن مذهب است پرهیز کرده و مسائلی را که بوی ذلت، می‌دهد بیان نکنند. مکارم‌شیرازی حتی از نحوه ارائه محتوا از سوی مداحان هم شکایت کرد و با تأکید بر جلوگیری از ارائه آهنگ‌ها و اشعار نامناسب، خطاب به مداحان گفت: مداحی‌ها باید مطابق منابع معتبر و معروف باشد و مسائل ضعیف در آنها بیان نشود. گفتنی است سخنان شیخ حسین انصاریان در پایگاه خبری «انصار حزب‌الله» منتشر شده است.

 

 اخبارسیاسی -  شرق