اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر پیشنهادی نیرو:با منابع مالی فعلی اجرای هر پرژه 30 سال طول می کشد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزیر پیشنهادی نیرو:با منابع مالی فعلی اجرای هر پرژه 30 سال طول می کشد

وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس برنامه های خود را تشریح کرد.

وزیرپیشنهادی نیرو تاکید کرد: در ارتباط با دریاچه ارومیه برنامه های کاملی داریم. تجدیدنظر در برنامه های استفاده از آب ارومیه خواهیم کرد. باید کنترل بیشتری در رابطه با مصرف آب در بخش کشاورزی این منطقه صورت بگیرد. درموضوع انتقال آب از دریای خزر برنامه هایی جدی خواهیم داشت.

حمید چیت چیان ضمن تشکر از نمایندگان مجلس متذکرشد: وزارت نیرو وزارتخانه ای حساس برای تامین آب و برق کشور است که سه هدف محوری دارد. پشتیبانی از اهداف توسعه ای تامین آب برای صنعت و دیگر مجموعه ها اولین هدف این وزارتخانه تلقی می شود.

به گفته وی ، دومین هدف تامین رضایت مردم و سومین حفط منابع آبی کشور است. اگر اینها به نحو احسنت مدیریت نشوند در زندگی مردم تاثیر مخرب آن دیده می شود. برنامه بنده در چارچوب اهداف بالادستی و برنامه های توسعه ای و قانون برنامه پنجم و در راستای دستیابی به اهداف این بخش نوشته شده است.

چیت چیان افزود: کشور ما بر روی کمر بند خشک جهان وجود دارد و اب محور اصلی توسعه کشور است. دسترسی وبهره گیری از منابع حیاتی با مشکلات مخیط زیستی ،سیاسی واقتصادی آموخته است. براساس نتایج تحقیقات و مدل سازی اقلیمی پیش بینی شده در سه دهه پیشرو کره زمین با نوعی تغییر بارش و اقلیمی مواجه شود از بارش در مناطق خشک کاسته می شود. همچنین پیش بینی می شود با توجه به رشد بی رویه استفاده از آب در سالهای آنیده کشور با دشواری ها و چالش های بسیاری در زمینه مدیرتی آب مواجه باشد. کاهش 45 درصد روان آبها و افت شدید آبهای زیرزمینی از نشانه های بروز این شرایط است. لذا مدیریت آب کشور باید آمادگی روبه رو شدن با این مسایل را داشته باشد.بنابراین فهرست وار مشکلات بخش آب کشور را مطرح خواهم کرد.

تغییر رویه در تامین مالی طرح های اجرایی
افزایش سطح برخورداری شهرو  روستاها از آب آشامیدنی و توسعه روش های نوین برای تصفیه فاضلاب
بهسازی ساختار ارتباط با مشترکین و حلب رضایت آنها
تکمیل طرح ها مکمل شامل خطوط آب و شبکه ابیاری زهکشی
مدیریت به هم پیوسته مدیریت آب کشور در سطح ملی

مدیریت عرضه بویژه با تاکید بر اصلاح و هومشمند کردن سامانه های پایش آب
مدیریت تقاضا به خوصص در بخش کشاورزی
صیانت از آبهای زیرزمینی و جلوگیری از برداشت های بی رویه
انجام اقدامات بهبود بخشی در تالاب ها و بهبود تامین آب در آنها
جلب مشارکت مردم و توسعه تشکل های بهره برداری و همکاری با دستگاه های زیربط در جهت اثر بخشی برنامه ها

گسترش پژوهش های کاربردی
اولویت بندی طرح ها برای تامین منابع مالی
ظرفیت سازی و پشتیبانی از پیمانکاران
اجرای طرح های آب رسانی
اجرا و پیاده سازی طرح جامع آب

وی در خصوص عملکرد آتی خود در بخش برق با اشاره براینکه بخش برق در قرار داشتن در جایگاه چهاردهمین جهان و ارائه خدمت به 29 میلیون مشترکان نیاز به سرمایه بیش از 17 هزار میلیارد تومان در هر سال است.

به گفته وی ریالصادرات 11 کیلووات ساعت برق به 5 کشور همسایه و امکان گسترش این بازر صنعت برق را به عضوی تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است این صنعت با وجود موفقیت های بزرگ اما به دلیل رشد مصرف برق و پایین بودن بازده نیروگاه ها و بالا بودن اتلاف انرژی و عدم بهره گیری از منابع انرژی های تجدید پذیر که علی رغم رقابت پذیر بودن از لحاظ اقتصادی از مهمترین چالش های صنعت برق محسوب می شود.
وی افزود: برخی از اهداف اولیه بنده در بخش برق به شرح ذیل است.

استفاده از انرژی های نو و نیروگاه های سیکل ترکیبی
ظرفیت ساخت سالیانه حداقل 500 مگاوات توربین
ارتقای شبکه های توزیع
ارتقای سطح پایداری شبکه قدرت
ارتقای سطح پاسخگویی
مدیریت بهره وری و انرژی
احیا و تقویت و غنی سازی شرکت های تامین کننده تجهیزات صنعت برق

وی متذکرشد: مساله اقتصاد آب وبرق از اهمیت ویژه ای برخورداراست با صراحت می گویم اصلی ترین چالش وزارت نیرو در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی و مشکلات کمبود منابع مالی است.

به گفته چیت چیان،هم اکنون 676 طرح نیمه تمام ملی در بخش آب و فاضلاب در بخش اجراست که یکصد میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم با ادامه این روند و در صورت اضافه نشدن طرح های جدید و در صورت عدم افزایش اعتبارات سالانه متوسط زمان هر طرح بیش از 30 سال خواهد بود. هر چند که سازوکارهای مختلف در بودجه برای تامین منابع مالی پیش بینی شده اما پایین بودن سود اوراق و عدم جذابیت انتشار آنها فروش اوراق این وزارتخانه با روند نرزولی مواحه بوده است.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: متوسط قیمت فروش آب کشاورزی در شبکه های آبیاری فقط 7 درصد هزینه تمام شده آن می باشد بهای آب زیرزمین برای کشاورزان رایگان هست. هزینه تمام شده هر کیلوات ساعت برق 670 ریال می باشد در حالیکه متوسط وجوه حاصل از برق برای صنعت برق به اضافه هر کیلواوت برق تنها 200 ریال است. تفاوت فاحش بین قیمت فروش و هزنیه تمام شده خدمات آبی موجب انباشته شدن بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران شده است.

وی از جمله راهکارها برای رفع این مشکلات را استفاده گسترده تر از سرمایه بخش خصوصی واصلاح و منطقی کردن نظام قیمتی آب و برق دانست./خبرآنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قائم مقام وزیر نیرو خبر داد: تغییر تعرفه آب و برق در بودجه 93/ کمبود منابع مالی گریبانگیر وزارت نیرو است



تعرفه آب و برق,بودجه 93

قائم مقام وزیر نیرو  خبر داد:
تغییر تعرفه آب و برق در بودجه 93/ کمبود منابع مالی گریبانگیر وزارت نیرو است

قائم مقام وزیر نیرو در مورد اصلاح تعرفه آب و برق گفت: هدفمندی‌ یارانه‌ها وضعیت قیمت آب و برق را روشن کرده اما همه مسائل در گرو آن چیزی است که تحت عنوان قانون در سال 93 از مجلس بیرون می‌آید.

ستار محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا ، در مورد پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق گفت: اصلاح تعرفه طبق قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها باید در سه سال صورت گیرد و نرخ‌ها به قیمت تمام شده برسند.

وی افزود: هنوز برنامه‌ای بودجه‌ای از وزارتخانه به سازمان مدیریت برنامه ریزی ارسال نشده است و صحبت‌ها ادامه دارد.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: در حال حاضر صحبت خاصی مطرح نیست و برای تعرفه آب و برق هنوز پیشنهادی داده نشده است.

وزارت نیرو با محدودیت اعتباری دست و پنجه نرم می کند
محمودی با اشاره به این‌که وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه با محدودیت منابع مالی روبرو هستند گفت: با این وجود به لحاظ مدیریتی و اجرایی کارها را در دست گرفته‌ایم و همچنان ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین مانور بزرگ مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آب و فاضلاب که در هفته پدافند غیر عامل (هفته جاری) به مدت چهار روز برگزار شد، تصریح کرد: باید از قبل در مورد شبکه و شرایط در حالت اضطرار مطالعه صورت گیرد که این کار در شهرهای بزرگ انجام شده، نقاط آسیب پذیر و محل‌های ذخیره‌ای شناسایی شدند.

محمودی با تاکید بر این‌که‌ نتیجه مطالعات با اجرای مانور تمرین می‌شود، گفت: برگزاری مانور آب و فاضلاب نیز در همین راستا بود و استان‌های معین و جانشین شرکت با اعتبارات خود در این زمینه هزینه می کنند و می‌دانند که برگشت پذیر است چرا که نقاط قوت و ضعف شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: نقاط ضعف شناسایی می شوند و برنامه لازم برای جبران آن‌ها پیش بینی شده و خواهد شد. /ایسنا