اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر نفت:نفت ایران تحریم نیست



 

 

وزیر نفت:نفت ایران تحریم نیست

 

وزیر نفت در واکنش به ادعای برخی از کشورهای غربی با تاکید بر اینکه در مورد صادرات نفت ایران تحریمی وجود ندارد، اعلام کرد: در حال حاضر هیچگونه مشکلی برای فروش نفت خام نداریم.

رستم قاسمی درگفتگو با مهر در پاسخ به سئوالی مبنی بر تلاش برخی از کشورهای غربی برای تحریم صادرات نفت خام ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: در مورد صادرات نفت ایران تحریمی وجود ندارد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه مشکلی برای فروش نفت خام ایران وجود ندارد، هر گونه نگرانی ایران از بابت تحریم صادرات نفت را رد کرد.

در همین حال احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا در واکنش به تحریم خرید نفت ایران توسط فرانسه، با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران با وجود افزایش تحریمها به مهر گفته است: شرکت ملی نفت ایران هیچگونه نفت خامی به فرانسه صادر نمی کند که مشمول تحریم قرار بگیرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی با اعمال فشارهایی به کشورهایی همچون کره جنوبی و ایتالیا خواستار تحریم خرید نفت ایران توسط این کشورها شده اند.

آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که سهم فرانسه در این مدت ۴۹ هزار بشکه در روز برآورد می شود.

از سوی دیگر برخی از موسسات اقتصادی اروپا در روزهای اخیر با "احمقانه خواندن" پیشنهاد فرانسه برای تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، تاکید می کنند: این طرح مشکلی برای ایران در زمینه فروش نفت ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه بین ۲ تا ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام به کشورهای مختلف جهان در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله نفت صادر می کند.

بر این اساس از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون میزان صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی به ویژه چین با افزایش روبرو بوده است به طوری که آمارهای رسمی نشان می دهد در ماه گذشته میلادی ایران با پشت سرگذاشتن آنگولا به دومین تامین کننده بزرگ نفت چین پس از عربستان سعودی تبدیل شده است.

واردات روزانه نفت چین از ایران در ماه اکتبر سالجاری میلادی با ۴۶ افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۵۹۷ هزار بشکه در روز رسیده است..... /  خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت ایران از فهرست تحریم ها خارج شد



 

 

 

با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه، رستم قاسمی رسما از فهرست تحریم برخی از کشورهای غربی خارج شده و این عضو کابینه دولت می‌تواند به عنوان رئیس کنفرانس اوپک، به وین سفر کند.

همزمان با مطرح شدن نام رستم قاسمی به عنوان نهمین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، یکی از نگرانی‌ها قرار گرفتن نام وی در فهرست تحریم برخی از کشورهای غربی و عدم امکان حضور وی در نشست‌های بین‌المللی در خارج کشور بود.

رستم قاسمی در مراسم کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس درباره علت قرار گرفتن نام خود در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، گفته بود: بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در این فهرست قرار گرفتم.

وی با اعلام اینکه من یک چهره نظامی نیستم؛ اما خود را پاسدار حفظ و صیانت از ثروت‌های ملی و ارزش‌های نظام می‌دانم، تصریح کرده بود: حتی در دوران جنگ تحمیلی، بنده به عنوان مهندس بیشتر در فعالیت‌های عمرانی و پشتیبانی جبهه فعالیت می‌کردم.

با گذشت نزدیک به 2 ماه از حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت، اکنون با هماهنگی و اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه‌های نفت و امورخارجه، این عضو کابینه دولت دهم از فهرست تحریم‌های برخی از کشورهای سلطه‌گر غربی خارج شده است. بر این اساس، رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت ایران و رئیس کنفرانس‌های اوپک در یکصد و شصتمین نشست وزارتی این سازمان در وین حضور پیدا خواهد کرد.  

از سوی دیگر، به منظور هماهنگی و استعلام بیشتر اخیرا وزارت نفت، نامه‌ای را به دفتر نمایندگی ایران در وین و دبیرخانه اوپک ارسال کرده است که پاسخ رسیده حاکی از آن است که هیچگونه مشکلی برای حضور رستم قاسمی در اجلاس آینده اوپک وجود ندارد.

این در حالی است که مطابق با بندهایی که برای تحریم افراد و چهره های سیاسی توسط برخی از کشورهای سیاسی تدوین شده است؛ حتی افراد تحریم شده هم بنا به دعوت موسسات و سازمان‌های معتبر بین‌المللی همچون اوپک می‌توانند به کشورهای مختلف اروپایی سفر کنند.

پیش‌بینی می‌شود یکصد و شصتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ریاست رستم قاسمی وزیر نفت ایران، 23 آذر ماه امسال (14 دسامبر 2011) به میزبانی اتریش برگزار شود..../تحلیل:عصرایران