اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر كشور در آستانه استیضاح!



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزیر كشور

وزیر كشور در برزخ یک مساله انتخاباتی است، از یك سو می‌گوید كه «اعتبارنامه‌ای برای مینو خالقی وجود ندارد كه وزارت كشور آن را به مجلس بفرستد.» و از سوی دیگر علی مطهری تاكید می‌كند كه «اگر وزیر كشور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را صادر نكند، استیضاح به جریان می‌افتد» در جریان انتخابات مجلس در ۷ اسفند مردم اصفهان به مینو خالقی رای دادند تا نماینده آنها در مجلس شود اما اعلام شد كه آرای خالقی باطل شده است.

 

وزارت كشور اما هنوز رسما پذیرش این ابطال را اعلام نكرده و استنادش به ماده ۷۳ قانون انتخابات است كه می‌گوید: «صدور اعتبارنامه منتخبین موكول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان است و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را درباره انتخابات اعلام می‌كند و وزارت كشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.» وزارت كشور معتقد است كه نمی‌شود نتایج انتخابات یك حوزه توسط شورای نگهبان تایید شود اما آرای یك فرد در همان حوزه ابطال شود، اما در مقابل شورای نگهبان با استناد به نظارت استصوابی خود معتقد است این اختیار را دارد كه در تمامی مراحل انتخابات و حتی پس از اعلام نتایج، نظارت خود را اعمال كند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور درباره پیگیری‌های وزارت كشور درباره ابطال ارای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان در مجلس اظهار كرد: شورای نگهبان كتبا به ما اعلام كرده كه بر اساس نظارت استصوابی خود آرای این فرد را ابطال كرده است. وی در ادامه افزود: نظر ما با شورای نگهبان متفاوت است و من در نامه خود به شورای نگهبان و روسای قوا استدلال حقوقی كرده‌ام كه این كار اشتباه است زیرا وقتی انتخابات یك استان تایید شد نمی‌توانیم آرای یك نفر را ابطال كنیم.

 

نظر ما این است كه اعتبارنامه این فرد باید صادر شود و سپس در مجلس درباره آن تصمیم گرفته شود. رحمانی فضلی با اشاره به اینكه برخی نمایندگان معتقدند وزارت كشور باید بدون توجه به شورای نگهبان اعتبارنامه مینو خالقی را صادر كند گفت: هیات نظارت اصفهان و بعضی از اعضای هیات اجرایی این اعتبارنامه را امضا نمی‌كنند، بنابراین قانونا اعتبارنامه‌ای وجود ندارد كه ما آن را به مجلس بفرستیم. ما اعلام كردیم كه شورای نگهبان نمی‌تواند آرای یك فرد را پس از تایید كل انتخابات ابطال كند. وزیر كشور همچنین خاطرنشان كرد: بین تصمیم ما و شورای نگهبان تفاوت وجود دارد. محل حل این اختلاف هم مجلس است.

 

نمایندگان باید استفساریه تهیه كرده و در مجلس پرسیده شود كه در این شرایط نظر شورای نگهبان درست است یا وزارت كشور. در واقع این پیشنهاد ما برای حل این مشكل است و مجلس می‌تواند محل تفسیر قانون باشد. البته هنوز مجلس در این باره موضع‌گیری نكرده و اگر این پیشنهاد را پیگیری نكند مینو خالقی نمی‌تواند به مجلس راه یابد. وی در ادامه افزود: «برخی وزارت كشور را به قانون‌گریزی دعوت می‌كنند اما وزارت كشور با زور و فشار این افراد اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهد.»

تغییر استاندار؟
نكته جدید در اظهارات وزیر كشور عدم امضای اعتبار نامه از سوی هیات اجرایی است كه زیرنظر وزارت كشور فعالیت می‌كنند. به نظر می‌رسد اگر عدم امضا از سوی زیرمجموعه استانداری باشد باید موضوع بازنگری در تركیب استانداران به روی میز وزیر كشور بازگردد چرا كه طبق قانون و عرف استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید تابع دیدگاه و مواضع وزارت كشور باشند و اگر امروز وزیر كشور از امتناع هیات اجرایی سخن می‌گوید باید دلایل اقدام آنها را دریابد و در صورت راضی‌كننده نبودن دلایل نخستین تغییر را در استانداری اصفهان بدهد.

عدم صدور اعتبارنامه خلاف قانون است
عدم صدور اعتبار نامه مینو خالقی موجبات واکنش برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس را فراهم كرد و اظهارات اخیر وزیر كشور بر موضوع دمید چنانكه دیروز عضو فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: هیات نظارت استان اصفهان اعتبارنامه‌ای را صادر نكرده كار خلاف رویه انجام داده است؛ زیرا نباید برای یك نفر آراء را باطل اعلام می‌كرد. غلامعلی جعفرزاده درباره اظهارنظر وزیر كشور درباره ابطال آراء منتخب سوم اصفهان و اینكه با توجه به اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت كشور، مجلس می‌تواند استفساریه دهد، گفت: واقعیت امر این است كه بر اساس روح قانون نیاز به استفساریه ندارد. زیرا آراء مردم فقط توسط نمایندگان مردم ابطال می‌شود. وی افزود: ما نمی‌گوییم الا و لله این خانم نماینده شود؛ بلكه بر این نظر هستیم كه اگر بعد از انتخابات اسنادی وجود دارد این اسناد باید به مجلس ارائه شود و مجلس هم در فرایند قانون آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینكه اینگونه مباحث بیشتر جنبه حقوقی دارد تا سیاسی اظهار كرد: شورای نگهبان درباره حوزه‌های انتخابیه و صندوق‌های رای می‌تواند اظهارنظر كند. در واقع اگر هم تخلفاتی از قبل وجود داشته و آشكار نشده بود و بعدا مستندات ارائه شده باید به مجلس ارائه شود تا مجلس در این مورد ارزیابی كرده و نظر خود را اعلام كند. جعفرزاده در پایان اظهار كرد: بنابراین وزارت كشور باید به كار خود ادامه دهد ما هم پشتیبانی می‌كنیم.

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت در آستانه استیضاح



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در صورت بی‌توجهی وزیر نفت به تذکر قرائت شده در صحن علنی مجلس انجام می‌شود

وزیر نفت در آستانه استیضاح

رئیس کمیسیون شوراها وامور داخلی کشور مجلس با یادآوری تذکر قرائت شده به وزیر نفت در صحن علنی مجلس، گفت: چنانچه وزیر نفت اقداماتی در جهت اصلاح مدیریت و بکارگیری نیروهای توانمند در دستور کار قرار ندهد با شروع مجلس استیضاح وی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

امیر خجسته در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری تذکر قرائت شده در صحن علنی مجلس به وزیر نفت، افزود: در تذکری که در صحن علنی مجلس از سوی هیات رئیسه قرائت شد از وزیر نفت بکارگیری نیروهای  توانمند، قوی، اثرگذار و بدون مشکل را خواستار شدم.

نماینده مردم همدان،  فامنین وقهاوند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز کشور در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارد، ادامه داد:  بر این اساس اگر وزیر نفت در زمینه اصلاح مدیریت در این وزارتخانه و بکارگیری نیروهای توانمند و اثرگذار اقدامی را در دستور کار قرار ندهد با شروع مجلس، استیضاح وی را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون شوراها وامور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، در توضیح تذکر ارائه شده به وزیر نفت، تاکید کرد: تذکر قرائت شده در صحن علنی مجلس در سطح ملی به وزیر نفت بود مبنی بر اینکه این وزارتخانه باید با خارج کردن نیروهای ضعیف در زیرمجموعه خود، از نیروهای توانمند، اثرگذار و بدون مشکل بهره  گیرد، در غیر این صورت با شروع به کار مجلس استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت./خانه ملت