اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر علوم: آزمون دکتری امسال تخصصی‌تر برگزار می‌شود



اعطای دکترای افتخاری به شهید تهرانی مقدم

وزیر علوم: آزمون دکتری امسال تخصصی‌تر برگزار می‌شود/ مشکل بودجه دانشگاه‌ها مدیریت می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نحوه برگزاری آزمون دکتری 92، گفت: وزن مرحله کتبی آزمون دکتری احتمالا امسال افزایش می‌یابد و همچنین آزمون تخصصی‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر کامران دانشجو امروز در حاشیه مراسم اعطای دکترای افتخاری به شهید حسن تهرانی مقدم که در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه آزمون دکتری دو سال است که به شیوه نیمه متمرکز برگزار می‌شود، افزود: در این دو سال ابتدا یک غربالگری توسط آزمون سازمان سنجش انجام می‌شود و پس از آن افراد جهت مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند که در سال اول، آزمون سنجش به صورت عمومی و در سال دوم به صورت تخصصی برگزار شد.

وزیر علوم تاکید کرد: آزمون دکتری امسال تخصصی‌تر برگزار می‌شود.

وی در خصوص سهم وزن مرحله کتبی و مصاحبه در آزمون امسال، گفت: اساتید معتقدند که باید خودشان دانشجوی دکتری را انتخاب کنند و از طرفی دیگر اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان نیز طی نظرسنجی، خواستارند سهم مصاحبه نسبت به آزمون، یک به چهار باشد و حتی تعدادی از دانشجویان خواستار حذف مصاحبه هستند که در این راستا ما قائل به یک حد تعادلی هستیم.

مدیریت مشکلات بودجه دانشگاه‌ها

وزیر علوم همچنین در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها و کسری‌های موجود، گفت: در این زمینه مشکل خاصی نخواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که این موضوع را مدیریت کنیم.

دانشجو با بیان اینکه دانشگاهیان در حل مشکلات باید بیشترین سهم را داشته باشند و در این زمینه باید با مدیریت موضوع را پرچم‌داری کنند، افزود: طی جلساتی با معاون اول رییس‌جمهور و همچنین معاونت راهبردی، مشکلات بودجه دانشگاه‌ها در حال مدیریت است.

تعیین تکلیف بورسیه‌ها

وزیر علوم همچنین در خصوص وضعیت بورسیه و اعزام دانشجویان با بیان اینکه در این راستا مشکلی نداریم، گفت: اعزام‌ها تنها در رشته‌ها و اولویت‌های خاص صورت می‌گیرد و آنهایی که اعزام نمی‌کنیم نیز تبدیل به بورس داخل می‌شوند.

دانشگاه سکوی تبلیغاتی فرد و حزبی نیست

وزیر علوم در رابطه با انتخابات و وضعیت دانشگاه‌ها در این راستا، خاطرنشان کرد: درب دانشگاه‌ها همیشه بر روی افرادی که بخواهند حرف منطقی بزنند و برنامه‌های خود را ارائه دهند، باز است.

دانشجو در خاتمه با تاکید بر اینکه دانشگاه محل کف، سوت و هیجان کاذب نیست، گفت: ما جلوی تحریکات دشمن علیه نظام در درون دانشگاه‌ها را می‌گیریم، در واقع درهای دانشگاه به روی افرادی باز است که حرف علمی و منطقی بزنند و سکوی تبلیغاتی فرد و حزبی نخواهد بود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تمدید فرصت ثبت نام آزمون دکتری علوم پزشکی 98

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرونده آزمون دکتری روی میز وزیر علوم/افزایش ۱۵درصدی ظرفیت ارشد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نادری‌منش عنوان کرد:

پرونده آزمون دکتری روی میز وزیر علوم/افزایش ۱۵درصدی ظرفیت ارشد

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آزمون دکترای پیوسته گفت: درحال حاضر بررسی این موضوع روی میز وزیر علوم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فارس، حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم همایش "هم‌اندیشی ملی تحول و بازنگری در آموزش فنی‌مهندسی" که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه پاسخ وزارت علوم نسبت به اعتراض داوطلبان آزمون دکتری به کجا رسیده است، تصریح کرد: براساس ارزیابی آیین‌نامه‌ها که قبل و بعد از اعلام نتایج مورد بررسی قرار گرفت، افراد با اولویت برتر به دانشگاه‌ها معرفی شدند.

وی افزود: البته اعتراض‌ها به دلیل آن است که چرا معرفی‌شدگان به دانشگاه‌ها کمتر از ظرفیت دانشگاه‌ها است.

 

نادری‌منش به جلسات نمایندگان سازمان سنجش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره کرد و گفت: پس از بررسی در کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات توضیحاتی را در این زمینه از سوی مجلس و سازمان سنجش ارائه شد و داوطلبان نیز در این زمینه قانع شدند ولی باز هم اگر کسی فکر می‌کند براساس چارچوب مطرح شده حق او ضایع شده است، می‌تواند از طریق سازمان سنجش پی‌گیری کند و اگر سازمان سنجش جواب ندهد قطعاً وزارت علوم پی‌گیری خواهد کرد.

 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: با توجه به آن که آزمون دکتری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، در نتیجه سازمان سنجش اطلاعات زیادی در این رابطه ندارد و وقتی دانشگاهی ظرفیت خود را صفر اعلام کند با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: برای احترام به حقوق کسانی که در این رشته‌ها ثبت‌نام کرده‌اند سازمان سنجش و دانشگاه‌ها با یکدیگر تعامل کردند و تا به حال در هفت، هشت رشته مشکل آنها برطرف شده است.

 

نادری‌منش به دکترای پیوسته اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بررسی این موضوع روی میز وزیر قرار گرفته است و البته فاز اول دکتری پیوسته در یکسری از دانشگاه‌ها خاص که توانمندی‌های خاصی دارند، انجام می‌شود ولی در سایر دانشگاه‌ها به عنوان یک روش آن را بررسی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به ظرفیت کارشناسی ارشد اشاره کرد و تصریح کرد: ظرفیت ارشد در حال حاضر مشخص شده است که 80تا 90هزار نفر باشد که این نسبت به سال گذشته 10تا15درصد بیشتر شده است.

 

نادری‌منش در مورد دانشجوی پولی در پاسخ به سؤال خبرنگار گفت: بنا بر برنامه پنجم توسعه به دانشگاه‌ها مجوز داده شده است که ظرفیت مازادی که دولت به آنها داده است با اخذ شهریه بپذیرند.

وی افزود: هزینه‌‌ای که برای یک دوره ارشد در نظر گرفته شده است حتی با یکسال مدرسه غیرانتفاعی آموزش و پرورش برابری می‌کند و وزارت علوم در این زمینه سقفی را برای شهریه‌ها تعیین کرده است ولی تعیین مقدار دقیق آن در هیئت امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌شود./فارس