اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه سوییس لغو فوری تحریم‌های ایران را خواستار شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

وزیر امور خارجه سوییس با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران باید هر چه زودتر لغو شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیدیر بورک هالتر، وزیر امور خارجه سوییس روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه سوییسی گفت: از نظر من لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و هدف اقدامات ما باید اجرای شروطی باشد که در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آمده است.

ایران و گروه1+5 در 14 ژوییه در وین به یک توافق هسته‌ای جامع دست یافتند که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران را تضمین می‌کند و موجب لغو تحریم‌های این کشور می‌شود.

وزیر امور خارجه سوییس هم‌چنین گفت که ‌این مسأله (لغو تحریم‌ها) به طور کامل توسط مقامات سوییسی مورد بررسی قرار می‌گیرد اما مشخص نکرد که تاریخ دقیق لغو تحریم‌ها چه زمانی خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، شورای امنیت سازمان ملل 15ژوییه متن قطعنامه‌ای را در خصوص تحریم‌های ایران دریافت کرد که مسأله لغو تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل علیه تهران شامل محدودیت‌ها در خصوص مسأله هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک، ممنوعیت تجارت تسلیحاتی با ایران، محدودیت‌های مسافرتی و مسدود شدن اموال اشخاص و شرکت‌های ایرانی مطرح شده است.

بر اساس پیش‌نویس این قعطنامه که هفته گذشته توسط ایران و گروه 1+5‌ آمده شده است، شورای امنیت سازمان ملل قرار است قطعنامه‌ای را در تائید توافق هسته‌ای صادر کند. رای‌گیری درباره این توافق روز دوشنبه 20 ژوییه (امروز) انجام خواهد شد.


اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سوییس تحریم های ضد ایرانی را لغو کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه روسیه: ایران سانتریفیوژ نسازد ،‌ ما هم تحریم جدید اعمال نمی کنیم



 

 

وزیر خارجه روسیه: ایران سانتریفیوژ نسازد ،‌ ما هم تحریم جدید اعمال نمی کنیم

 

 

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در برنامه گفتگوی " جی . پی اس شو " شبكه سی ان ان و در گفتگو با فرید زكریا ، گفت كه اگر ایران دستگاه های جدید سانتریفیوژ تولید نكند روسیه از تحریم های جدید علیه این كشور در شورای امنیت و یا تحریم های یكجانبه غرب علیه این كشور حمایت نخواهد كرد.

لاوروف در این برنامه تلویزیونی در راستای طرح " گام به گام " روسیه برای حل و فصل بحران هسته ای ایران گفت :‌" ایران باید قدم اول را بردارد ، برای مثال تولید دستگاه های جدید سانتریفیوژ را متوقف كند و در این صورت ما می توانیم تحریم های جدید علیه این كشور را از دستور كار خارج كنیم ."

لاوروف افزود :‌ "‌ ما این شانس را داریم كه با ایران وارد گفتگوهای جدی شویم و برای این منظور مقامات تهران باید بدانند كه هدف ما صرفا برنامه هسته ای است نه براندازی رژیم این كشور."

گفتنی است روسیه اخیرا طرحی را برای حل و فصل مساله هسته ای ایران ارایه داده كه در محافل دیپلماتیك از این طرح به عنوان طرح " گام به گام " یاد می شود.

بر اساس این طرح اعضای گروه 5+1 و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، نخست موارد ابهامی خود از برنامه های هسته ای ایران را مطرح می كنند و ایران نیز به این ابهامات پاسخ می دهد و همزمان تحریم های اعمال شده علیه ایران به موازات رفع ابهام ها و همكاری ایران در شفاف سازی فعالیت های هسته ای اش ، به صورت گام به گام و مرحله به مرحله برداشته می شود.

روسیه اعلام كرده كه امیدوار است با ارایه این طرح قضیه هسته ای ایران از راه های دیپلماتیك و گفتگو حل و فصل شود و نیازی به برخورد های تنبیهی و یا حتی نظامی با ایران نباشد.../تحلیل:عصرایران