اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر خارجه اسرائیل:‌ ترکیه مثل ایران در آستانه انقلاب آیت الله خمینی است



مقایسه ترکیه با ایران در آستانه انقلاب اسلامی .دویچه وله - آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسراییل شرایط کنونی ترکیه را یاد‌آور وضعیت ایران در آستانه انقلاب ۵۷ دانست.

 

به گفته لیبرمن قطع روابط دوستانه میان ترکیه و اسراییل گناهی است که متوجه‌ی سیاست‌های آنکارا می‌شود.

آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسراییل در مقاله ای در روزنامه "جروزالم پست" با عنوان "ما نمی‌خواهیم کیسه بوکس ترکیه باشیم" می‌نویسد که اسراییل مایل به «گفت‌وگویی صریح و صادقانه» با احمد داوداوغلو، همتای ترک خود است. به گفته لیبرمن اتحاد ترکیه و اسراییل می‌تواند دوباره تجدید و از سر گرفته شود.

پیشتر وزیر امورخارجه راست‌گرای اسراییل درباره شکستن محاصره دریایی نوار غزه توسط کشتی‌های‌کمک‌رسانی ترکیه مدعی شده بود که این اقدام ریشه در مواضع اسلام‌گرایانه رهبران سیاسی ترکیه دارد.

لیبرمن در این مقاله  تصریح می‌کند که «تغییرات یکجانبه در مناسبات دو کشور ناشی از اقدامات آگاهانه ما نبوده، بلکه باید به عنوان نتیجه سیاست داخلی ترکیه قلمداد شود».

لیبرمن می‌افزاید: «متاسفانه رخدادهای اخیر در ترکیه یاد‌‌آور انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی به رهبری آیت‌الله روح الله خمینی در ایران است. ایران پیش از انقلاب یکی از متحدان نزدیک اسراییل محسوب می‌شد و مناسبات دو کشور در عرصه‌ی دولتی و مردمی بسیار مطلوب بود»..../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با وزیر امور خارجه سوئد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه ترکیه: عذرخواهی اسرائیل ارتباطی با موضوع ایران ندارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزیر خارجه ترکیه: عذرخواهی اسرائیل ارتباطی با موضوع ایران ندارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: عذرخواهی اسرائیل از ترکیه و عادی سازی روابط میان آنها، راه را برای مبادله استراتژی ها و توانمندی ها میان دو طرف برای مقابله با خطر مشترک در سوریه و افزایش فشارها بر ایران باز می کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت عذرخواهی اسرائیل از کشورش در نتیجه پافشاری آنکارا بر مواضع سیاسی خود بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، "احمد داوود اوغلو" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "اسکای ترک 360 " گفت: فشار شدیدی علیه اسرائیل در همه بخش های دیپلماتیک اعمال شد تا مطمئن شویم تل آویو این اعمال فشار را احساس می کند.

وی اضافه کرد: عذرخواهی اسرائیل، ارتباطی با سیاست ترکیه در زمینه سوریه یا ایران ندارد.

قبل از این سید‌‌مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود: عذرخواهی اسرائیل از ترکیه، بازی جدید آمریکا، اسرائیل و ترکیه است.

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته بود افزایش شدت بحران در سوریه، دلیل اصلی تصمیم اسرائیل برای عذرخواهی از ترکیه بابت کشته شدن 9 شهروند این کشور در حادثه کشتی مرمره بود.

در حمله نظامیان اسرائیلی به کاروان کشتی های کمک رسان به غزه در سال 2010 معروف به حادثه کشتی مرمره، 9 شهروند ترکیه کشته شدند.

ترکیه پس از این حادثه ، روابط با اسرائیل را بسیار کاهش داد و عذرخواهی و پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه را شرط عادی سازی روابط با تل آویو ذکر کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته با میانجیگری رئیس جمهور آمریکا، بابت حادثه کشتی مرمره عذرخواهی کرد.اسرائیل همچنین متعهد شد به خانواده های آسیب دیدگان این حادثه نیز غرامت بدهد.

وزیر خارجه ترکیه درباره امکان دخالت نظامی در سوریه هم گفت: ترکیه وارد ماجراجویی نخواهد شد ولی در برابر سرنوشت سوریه هم ساکت نخواهیم نشست.

روزنامه اسرائیلی جورزالم پست هم نوشت: میان اسرائیل و ترکیه بر سر جزئیات موضوع پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و خانواده های قربانیان حادثه کشتی مرمره، اختلاف به وجود آمده است.

براساس این گزارش، ترکیه خواهان دریافت یک میلیون دلار غرامت بابت هر یک از شهروندان کشته شده این کشور است اما اسرائیل پیشنهاد می کند این رقم تنها 100 هزار دلار باشد.

سایت لبنانی النشره هم نوشت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت نمی توانیم موضع ایران را در برابر آنچه که در سوریه می گذرد بپذیریم.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در سرمقاله اش با پرداختن به موضوع عادی سازی روابط میان تل آویو و آنکارا در شرایط فعلی خاورمیانه، نوشت: عذرخواهی اسرائیل از ترکیه و عادی سازی روابط میان آنها، راه را برای مبادله استراتژی ها  و توانمندی ها میان دو طرف برای مقابله با خطر مشترک در سوریه و افزایش فشارها بر ایران باز می کند./عصرایران