اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر بهداشت: حدود 95 درصد مشکل ارز دارو حل شد/وزارت بهداشت به شدت بیمار است



وزیربهداشت,تنبلی چشم کودکان,بیمه درمان ناباروری, مشکلات  ارز دارو

وزیر بهداشت:
حدود 95 درصد مشکل ارز دارو حل شد/وزارت بهداشت به شدت بیمار است

وزیر بهداشت درباره برخی اخبار مبنی بر مشکلات به وجود آمده در تخصیص ارز دارو گفت: در این باره جای نگرانی نیست.

به گزارش ایسنا ، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر ایجاد اختلال در روند تخصیص ارز دارو، افزود: هیچ مشکلی در این زمینه نیست،

 

بانکی اعلام کرده بود که ممکن است از 14 اکتبر حدود 10 تا 15 درصد هزینه‌ها را افزایش دهد و وزیر امور خارجه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و دیشب به من خبر دادند که حدود 95 درصد مشکل حل شده است که در این باره جای نگرانی نیست و ما نیز تخصیص مستمر ارز دارو را پیگیریم.

اعتبارات لازم برای بیمه درمان ناباروری در بودجه 93 لحاظ شود
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست‌های جدید جمعیتی گفت: همه باید در جهت سیاست‌های حمایت جمعیتی کمک کنند؛ این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای آینده کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در این باره به هزینه‌های درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در بودجه سال 93 اعتبارات لازم برای برخورداری از بیمه قابل قبول در درمان ناباروری، دیده شود.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت بیماری وزارت بهداشت در کدام یک از بخشها حادتر است، گفت: به اندازه کافی در این باره صحبت کرده‌ام شما نیز اطلاعات خوبی در این زمینه دارید و باید به دنبال درمان این بیماری باشیم.

تنبلی چشم کودکان را جدی بگیرید
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بردستاوردهای چشم پزشکی در کشور، تصریح کرد: در مورد کودکان مهمترین توصیه آن است که مراجعه منظم به چشم پزشکی داشته باشند، البته کودکان در بدو تولد در اتاق نوزاد به صورت کامل مورد معاینه قرار می‌گیرند، اما باید این پیگیری‌ها در سنین بعدی ادامه داشته باشد.

وزیربهداشت گفت:‌ یکی از مهمترین مشکلات چشمی در دوران کودکی ابتلا به تنبلی چشم است که از9 سالگی به بعد دیگر درمانی ندارد. سن طلایی درمان تنبلی چشم بین چهار تا شش سال است، بنابراین بهتر است کودکان مراجعه مرتب به چشم پزشک داشته باشند؛ چرا که بسیاری از موارد کم بینی با تجویز یک عینک قابل پیشگیری است.

کمبود 160 هزار نیرو در وزارت بهداشت
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی انسانی و به ویژه پرستار در برخی بیمارستان‌ها گفت: وزارت بهداشت از حدود 400 هزار پرسنل برخوردار است و وزارتخانه‌ای که روز به روز بزرگتر می‌شود اداره‌اش هم سخت خواهد بود.

 

حدود 60 هزار نفر از این 400 هزار پرسنل را معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبول ندارد، چرا که بدون مجوز آنها، این پرسنل در حال فعالیت هستند و این موضوع به معنی آن است که حقوق این پرسنل باید از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها داده شود.

وی در این باره ادامه داد: بر این اساس اکنون حدود 60 تا 70 هزار پرسنل داریم که بابت پرداخت هزینه‌های آنها منبعی در بودجه دیده نشده است، همچنین اکنون با کمبود 160 هزار پرسنل مواجه هستیم که عمده آنها به بخش پرستاری مربوط می‌شود.

بیمارستان‌ها می‌توانند این کمبودها را رفع کنند؛ اما اشکال آن است که منبعی برای پرداخت حقوق و مزایای این افراد ندارند. از طرف دیگر درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از حدود یک سال گذشته به دلیل پرداخت حق جذب پرنسل با مشکل مواجه شده است.

وزیر بهداشت گفت: کمبود نیرو در بیمارستان‌ها قطعی است و به ویژه بیمارستان‌ها در مورد نیروی پرستاری بسیار اذیت می‌شوند که در حال جمع آوری اطلاعات و مشکلات هستیم و تمام مباحث را در بودجه 93 از دولت و مجلس مطالبه خواهیم کرد.

وی در عین حال گفت: یک بار برای همیشه باید تصمیم انقلابی در مورد رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان گرفته شود؛ چرا که بهداشت و درمان حق مسلم مردم است و ادامه این شرایط برای بخش بهداشت و درمان میسر نیست، البته نمی‌خواهم از بار مسئولیت شانه خالی کنم، اما اگر ابزار و منابع نباشد روز به روز هزینه‌هایی که مردم باید از جیب بپردازند بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: البته باور هم ندارم که پول را بریزیم در وزارت بهداشت، چرا که این ظرف انتهایی نخواهد داشت؛ اما در مقابل باید از وزارت بهداشت خرید خدمت شود. این خرید خدمت هم باید با قیمت واقعی صورت گیرد. به این منظور باید از بیمه‌ای قوی برخوردار باشیم و درغیر این صورت با تعرفه‌های غیر واقعی و کمبود منابع و همچنین پیشرفت روز افزون پزشکی و تجهیزات، به نظر می رسد نتوانیم توقع مردم را برآورده کنیم.

وزارت بهداشت به شدت بیمار است
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در بیست و پنجمین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان نیز گفت: اکنون کشور در شرایط خاصی قرار دارد و همه باید به دولت و مجلس کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم. اگر همه از خود عبور کنند و وجهه همتشان مردم باشد، ما با سربلندی به سمت تامین معیشت مردم و فتح قله‌های افتخار حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طب اطفال در چند دهه بعد از انقلاب بسیار رشد کرده است، افزود: در این راه زحمات زیادی کشیده شده است و ارتقای بسیاری از شاخص‌های بهداشتی را نیز مدیون این امر هستیم،

 

به طوری که شاخص‌های بهداشتی ما اکنون قابل مقایسه با گذشته نیست و در مقطعی سرآمد منطقه بودیم؛ اما متاسفانه این فرصت را غنیمت ندانستیم که امیدوارم دکتر سیاری که اکنون مسئولیت معاونت بهداشتی را بر عهده دارند، این عقب ماندگی مختصر را جبران کنند و خواهش می‌کنم که معاونت بهداشتی را در این راه کمک کنید.

وی از انجمن‌های علمی – تخصصی خواست که نیازسنجی را سرلوحه کارشان قرار دهند و گفت: در عین حال هدف گذاری‌ها باید مشخص باشد.

هاشمی ادامه داد: مشکلات زیادی در وزارت بهداشت داریم و وزارت بهداشت که مسئول درمان مردم است خود به شدت بیمار است. مسئولانی که پیش از این در این وزارتخانه بوده‌اند تلاش خود را انجام داده‌اند؛ اما مسئولیت بسیار گسترده و سنگین است و امروز نگاه ما باید به اداره این بخش متفاوت باشد و تصدی گری به حداقل ممکن کاهش یافته و زمینه حضور خیریه‌ها و بخش خصوصی فراهم شود.

وی در ادامه به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: چشم امید ما به دانشگاه علوم پزشکی تهران است. دانشگاه علوم پزشکی تهران باید سرآمد باشد. ضمن آنکه دانشگاه‌ها در تهران و کلان شهرها می‌توانند از قوانین مترقی مجلس استفاده کرده و خود را بی نیاز کنند؛

 

البته برای اجرای مفادی از این قوانین فعلا منابع کافی وجود ندارد و امیدوارم دکتر جعفریان (رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران) با بهره گیری از حضور اساتید اقتصادی بتواند قدمهای زیادی را در این زمینه بردارد.

وزیر بهداشت به اقدامات انجام شده در مرکز طبی کودکان اشاره کرد و گفت: در دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی در مرکز طبی کودکان انجام شده است و این مرکز به دنبال اجرای نقشه جامع است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که اگر در رشته کودکان اشکالات بین رشته‌ای وجود دارد بتوانند این مشکلات را در وزارت بهداشت برطرف کنند و گفت: جایگاه مرکز طبی کودکان در سالهای دور باعث افتخار بوده است، اکنون هم همینطور است؛ اما لازم است که در هدف گذاریها به دنبال رشته‌ها و کارهای خاص برویم. انتظار از چنین مراکزی آن است که کارهای خاص انجام دهند و امیدوارم ما هم بتوانیم کمک کنیم تا شما جایگاه واقعی خود را پیدا کنید. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
عکس سلفی بیمار با وزیر بهداشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر بهداشت: نمی‌دانیم ارز مرجع دارو کجا مصرف شده است!



وزیر بهداشت: نمی‌دانیم ارز مرجع دارو کجا مصرف شده است!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به یک پرسش مبنی بر مصرف ارز دارو برای ورود ماشین های لوکس گفت: ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است!

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی با بیان این مطلب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: ما هم چنین اخباری را شنیده‌ایم و امیدواریم پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکت های وارد کننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده‌ایم ولی موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.

وی گفت: البته ناامید نیستیم و باید بگویم بسیار هم امیداوریم چون دولت و بانک مرکزی تعهد داده‌اند تاخیر پرداخت ارز مرجع دارویی جبران شود و سازمان غذا و دارو، هیات امنای ارزی و شرکت مادر تخصصی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص در حال تلاش هستند.

وی اظهار داشت: برای اینکه مردم عزیز با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول 6 ماه گذشته از طرق مختلف از جمله از طریق هواپیما و راه های دیگر این داروها را وارد کرده‌ایم.

گفتنی است، از 2 و نیم میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها 600 میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است./ایسنا