اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر اقتصادبه دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

وزیر اقتصادبه دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد

همزمان با تداوم افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو طی روزهای اخیر خودروسازان در نامه ای به سازمان حمایت خواستار تعیین قیمت خودرو براساس آن چه که از آن به عنوان قیمت تمام شده واقعی ارز تعبیر کرده اند شدند و اعلام کردند: ارز مبادله ای به خودروسازان تخصیص نیافته است.

در همین حال وزیر صنعت از ابلاغ و اجرای آیین نامه جدید مربوط به پیش فروش خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: هدف اصلی این آیین نامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتریان است.

در همین حال احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه از فراخواندن وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد و اعلام کرد: در جلسه هفته آینده مجلس سوال از وزیر اقتصاد درخصوص افزایش قیمت خودرو مطرح خواهد شد. نماینده قم در گفت وگو با فارس افزود: در روزهای اخیر تقریبا طی ۹ ساعت ۸ میلیون تومان روی قیمت خودروها رفت که این افزایش قیمت هیچ منطقی ندارد.

امیرآبادی ادامه داد: کارخانه های داخل کشور خودروهای تولید شده را به بازار عرضه نمی کنند تا قیمت افزایش یابد.

توضیحات غضنفری درباره آیین نامه جدید پیش فروش خودرو

به گزارش ایسنا وزیر صنعت در جمع خبرنگاران از ابلاغ و اجرای آیین نامه جدید مربوط به شرایط پیش فروش خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: قرار است سازمان حمایت و خودروسازان طبق تصمیم جدیدی که در جلسه دولت گرفته شد، نحوه قیمت گذاری و فروش را نهایی کنند که هنوز این تصمیم گیری نهایی نشده است.

درخواست خودروسازان از سازمان حمایت برای قیمت گذاری خودرو با ارز آزاد

در همین حال خودروسازان در نامه ای به رئیس سازمان حمایت خواستار توجه به چند عامل در تعیین قیمت جدید خودرو شدند.

به گزارش فارس، در نامه خودروسازان به رئیس سازمان حمایت عنوان شده که قیمت مواد اولیه، قطعات CKD و دستمزد کارگران باید بر اساس قیمت های فعلی و روند آتی محاسبه شود. همچنین در این نامه بر لزوم محاسبه قیمت قطعات داخلی خودرو بر اساس قیمت جدید قطعه سازان تأکید و عنوان شده که قیمت تمام شده واقعی ارز (با توجه به عدم تخصیص ارز مبادله ای) و هزینه های تسعیرنرخ ارز (تبدیل ارز به ریال) باید در قیمت گذاری جدید خودروها مد نظر قرار گیرد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود قیمت خودرو براساس ارز مبادله ای قیمت گذاری می شود./روزنامه خراسان

 

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وام بانکی خودروسازان دلیل افزایش قیمت خودرو بوده است؟



وام بانکی خودروسازان,افزایش قیمت خودرو

رییس شورای رقابت توضیح می دهد: وام بانکی خودروسازان دلیل افزایش قیمت خودرو بوده است؟/ پژویان: تصمیم مان عوض نمی شود

 جمشید پژویان، رییس شورای رقابت درباره نهایی شدن قیمت خودرو و همچنین شایعاتی که درباره بدهی خودروسازان به بانک ها وجود دارد توضیح می دهد.

« قیمت نهایی 4 خودرو » تیتر خبر به ظاهر کوتاه بود اما متن آن حکایت از پایانی دراماتیک برای موضوعی داشت که حدود 6 ماه در راس اخبار اقتصادی جا خوش کرده بود.

بر این اساس در واپسین ساعت های نهمین روز اردیبهشت خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای رقابت تصمیم نهایی برای « قیمت خودرو » را گرفته است و به این ترتیب دیگر پرونده خاک خورده تعیین قیمت خودرو بسته شده است.

در جزییات بیشتر خبر آن نیز آمده بود که مرکز ملی رقابت بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، قیمت نهایی 4 خودروی پرتیراژ پراید 131 فرمان هیدرولیک، تیبا، سمند ال ایکس بنزینی و پژو 405 اس ال ایکس را اعلام کرد.

تا اینجای داستان همه چیز حکایت از روشن شدن تکلیف قیمت خودرو دارد اما آنچه باقی می ماند این است که قیمت خودرو در روزهای آینده بر اساس آنچه شورای رقابت تعیین تکلیف کرده اعمال خواهد شد یا خیر. در همین رابطه معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفته است که خودروسازها برای فروش محصولات خود براساس دستورالعمل جدید ملزم شدند. 

خودرو سازان در حالی ملزم شدند تا محصولات خود را بر اساس دستورالعمل جدید به فروش برسانند که رییس شورای رقابت می گوید یک سری سوال هایی خودرو سازان مطرح کرده اند که آنها را در اختیار کارگروه گذاشته ایم تا پاسخ آنها تهیه شود. از سوی دیگر موضوع دیگری که در رابطه با قیمت خودرو مطرح است بدهی خودروسازان به بانک ها است.

برخی کارشناسان صنعت خودرو روایت می کنند که تمام جدالی که بر سر تعیین قیمت خودرو وجود داشت به همین نکته بر می گردد که خودرو سازان وام هایی از بانک ها گرفته اند و  در بخش های دیگر سرمایه گذاری کردند و بر همین اساس بدهی هایی به بانک های کشور دارند و از آنجا که ملزم هستند این بدهی ها را پرداخت کنند قاعدتا بخشی از آن را بنا داشتند تا از طریق فروش گران تر قیمت خودرو تامین کنند. اینکه این داستان تا چه اندازه صحت دارد یا خیر را می توان در پاسخ های جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در ادامه خواند:

در نهایت قیمت خودرو معین شد. موضوعی که مطرح است به این نکته باز می گردد که گفته می شود خودرو سازان بدهی هایی به بانک ها دارند و برای تامین آن مجبور هستند تا قیمت خودرو را بیشتر به فروش برسانند. در این رابطه توضیح می دهید؟

من در این رابطه هیچ اطلاعی ندارم.

به هر حال آقای پژویان این موضوعی است که گفته می شود در شورای رقابت مطرح شده است. اگر بپذیریم خودرو سازان بدهی هایی به بانک ها داشته باشند و بنا، بر این بوده که آن را از طریق فروش خودرو با قیمت بیشتر تامین کنند تا از سود شان رقم قابل توجهی کم نشود نمی توان به سادگی از کنار آن گذر کرد. تحلیل شما چیست؟

اینکه خودرو سازان به بانک ها رقمی بدهکار هستند به شورای رقابت و مشتری هایی که می خواهند خودروی مورد نیاز شان را از بازار تهیه کنند هیچ ارتباطی ندارد. هزینه های مالی را به همین دلیل کسر کردیم. آنچه در این رابطه مورد توجه است و باید برای آن اهمیت قائل شد این است که خودروسازان اگر به بانک ها بدهی دارند باید خودشان آن را پرداخت کنند و اصلا این موضوع ارتباطی به شورای رقابت ندارد.

ولی خبری منتشر شد و بر اساس آن در پی درج قیمت 2 خودرو گروه خودروسازی سایپا در سایت مرکز ملی رقابت، به دلیل اشتباه محاسباتی در قیمت نهائی خودروهای این شرکت، قیمت این محصولات از سوی سایپا، نادرست و فاقد ارزش قانونی خوانده شد. شما از آن خبر دارید؟

هر دو مدیر خودروسازی ایران خودرو و سایپا بعد از ظهر روز سه شنبه با من دیدار کردند. در این نشستی که داشتیم اصلا در این رابطه صحبت نشد که قیمت ها را افزایش دهند. یعنی اصلا از این موضوع صحبت نکردند.

پس صحبت های تان درباره چه موضوعی بود؟

یک سری سوال مطرح کردند که آنها را به کارگروه دادیم تا پاسخ های آن را در بیاورند. باید درباره سوال های مطرح شده بررسی های لازم شود.

یعنی این امکان وجود دارد که بار دیگر قیمت خودرو تغییر پیدا کند یا خیر؟

آنچه شورای رقابت در رابطه با قیمت خودرو اعمال کرد و درباره آن تصمیم گیری شد تحت هیچ شرایطی تغییر پیدا نخواهد کرد. به عبارت ساده تر تصمیم گیری شورای رقابت تحت هیچ شرایطی عوض نخواهد شد.

الان موضوع دیگری که مطرح است به اعتراض قطعه سازان بر می گردد. اینکه مدام شنیده می شود این تصمیم گیری هایی که شده است موجب ورشکست شدن خودرو سازان و قطعه سازان خواهد شد. تحلیل شما از این داستان چیست؟

آن ربطی به ما ندارد که ورشکست می شوند. این موضوع ها که مطرح می شود به نظر من یک سری تبلیغات است. اصول را از نظر علمی برای مشخص شدن قیمت خودرو رعایت کردیم. مساله قطعه سازان مساله دیگری است و نباید آن را با این موضوع ربط داد./خبرآنلاین