اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر اطلاعات: دانشجو را باید قانع کنیم، نه ساکت / سیدحسن خمینی:کسانی از آزاداندیشی می‌ترسند که منطق خودشان را ضعیف می‌دانند



اخبار,اخبار سیاسی,سیدمحمود علوی

 

 اخبار سیاسی -  نبود امنیت روانی و فیزیکی موجب توقف فعالیت‌های مردم می‌شود
وزیر اطلاعات: دانشجو را باید قانع کنیم، نه ساکت

  وزیر اطلاعات با بیان اینکه «امنیت زیرساخت فرهنگ و اقتصاد جامعه است» گفت: «ایجاد امنیت در جامعه در پویایی فرهنگی و شکوفایی اقتصادی تاثیر‌گذار است. بنابراین اگر خواهان رشد و پویایی فرهنگی و اقتصادی جامعه هستیم باید امنیت جامعه را فراهم کنیم.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی پنجشنبه در اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: «اگر مردم از امنیت روانی و فیزیکی برخوردار نباشند نمی‌توانند به برنامه‌های خلاق و نوآورانه بپردازند و نبود امنیت موجب توقف فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی مردم می‌شود.»

 

او گفت: «امنیت جامعه از فرهنگ، باورها و ایمان مردم نشات می‌گیرد.» وزیر اطلاعات هم‌اندیشی در عرصه پویایی فرهنگی در دانشگاه‌ها را یک ضرورت دانست او با تاکید بر اینکه «دستگاه‌های امنیتی جایگاه حساسی در مقوله امنیت در کشور دارند»، گفت: «وظیفه وزارت اطلاعات این است که امنیت را بر همه اقشار جامعه فراهم کند نه اینکه امنیت بر مردم و محیط‌های فرهنگی فراهم کند.» وزیر اطلاعات افزود: «مردم باید در همه زمینه‌ها یک احساس امنیت داشته باشند.

 

این مقوله را باید مهندسان امنیتی جامعه فراهم کنند که ما این کار را انجام داده‌ایم و آثار مثبت آن را نیز مشاهده کرده‌ایم.» او گفت: «در حکومت اسلامی مقوله امنیت باید با نشاط و شادکامی همراه باشد و باید توجه داشت وقتی قاطبه مردم با اعتماد و همدلی درخصوص ایجاد امنیت در جامعه همراهی کنند امنیتی مطلوب و بدون هزینه در جامعه به وقوع می‌پیوندد.»علوی با بیان اینکه «اسلام در همه جا و همه موارد به رعایت اخلاق توصیه می‌کند»، گفت: «ما باید در تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی همیشه اخلاق را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و کارکرد این دستگاه‌ها را در چارچوب آموزه‌های اسلامی تعریف کنیم زیرا مقوله امنیت باید شرع محور، ارزش محور، اخلاق محور و برپایه قانون باشد.»

 

وزیر اطلاعات گفت: «در دانشگاه که یک محیط علمی است باید سبقه علمی‌بودنش بر سبقه دیگری برتری داشته باشد.»او ادامه داد: «در محیط دانشگاه‌ها بزرگان دانشگاهی باید با سعه‌صدر و در فضایی علمی در شکل‌گیری فرهنگی سیاسی و رشد علمی دانشجویان تاثیر‌گذار باشند و در چنین شرایطی است که دانشجو می‌تواند با طیب خاطر و آرامش کامل و به صورت شفاف در مسیر آرمان‌گرایی فعالیت کند.» علوی گفت: «ما باید دلسوزی پدرانه با دانشجو داشته باشیم و باید جوابی به سوالات بدهیم که او را قانع کند نه ساکت کند و اگر غیر از این باشد اشتباه از عملکرد ماست.» سیدحسن خمینی تاکید کرد


ضرورت آزاداندیشی در دانشگاه و حوزه‌ها
پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران: حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از معاونان و مدیران کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که در شامگاه پنجشنبه هشتم خرداد در حرم مطهر امام انجام شد، گفت: «معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها علاوه بر توجه به هنجارهای عمومی باید به هنجارهای اختصاصی نیز توجه داشته باشند و نسبت به بالابردن آنها همت کنند. اینکه باید نماز بخوانیم، ایام شعبان زیارت بخوانیم؛ در ایام اعتکاف در مساجد معتکف شویم یا احترام بزرگ‌ترها را نگه داریم مختص مسجد، منزل و خیابان نیست.

 

آنچه به لحاظ فرهنگی در دانشگاه ارزشمند به حساب می‌آید و می‌توان از آن به‌عنوان ارزش فرهنگی اختصاصی یاد کرد، آزاداندیشی فکری است.»سیدحسن خمینی در ادامه به معمول‌بودن آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «آزاد‌اندیشی از قدیم در حوزه مرسوم بوده است و هیچ‌کس در نادیده‌گرفتن آن عذری نداشته و ندارد. رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشته‌اند و به صراحت از همه خواسته‌اند اهتمام داشته باشند که نهضت آزاداندیشی روی زمین نماند.

 

از این‌رو هیچ‌کس عذری در سرباززدن از ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های دانشگاهی ندارد. این کرسی‌های آزاداندیشی چه ایرادی دارد که در دانشگاه‌ها راه نمی‌افتد؟»او افزود: «کسانی از آزاد‌اندیشی می‌ترسند که منطق خود را ضعیف می‌دانند. اگر به منطق خودمان اعتماد داشته باشیم و یقین بدانیم کتاب و اندیشه ما قابل دفاع است، از هیچ‌کس ترس و واهمه‌ای نخواهیم داشت. آزاد‌اندیشی فکری، هنجار فرهنگی اختصاصی در دانشگاه‌هاست که معاونان و مدیران کل فرهنگی وزارت علوم در برابر آن مسوولیت دارند. رهبری بر این مساله تاکید دارند و دولت جدید نیز این رویکرد را دارد، بنابراین هیچ عذری برای نادیده‌گرفتن آن باقی نمی‌ماند.»یادگار امام گفت: «شاکله مکتب اهل‌بیت و اندیشه امام به راحتی قابل‌دفاع است. نباید تصور کنیم با نگه‌داشتن این اندیشه‌ها در پستو و جلوگیری از طرح مسایل، می‌توانیم آنها را حفظ کنیم.»    

 
                                            ..................................................


  سیدحسن خمینی تاکید کرد
ضرورت آزاداندیشی در دانشگاه و حوزه‌ها

 حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از معاونان و مدیران کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که در شامگاه پنجشنبه هشتم خرداد در حرم مطهر امام انجام شد، گفت: «معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها علاوه بر توجه به هنجارهای عمومی باید به هنجارهای اختصاصی نیز توجه داشته باشند و نسبت به بالابردن آنها همت کنند. اینکه باید نماز بخوانیم، ایام شعبان زیارت بخوانیم؛ در ایام اعتکاف در مساجد معتکف شویم یا احترام بزرگ‌ترها را نگه داریم مختص مسجد، منزل و خیابان نیست. آنچه به لحاظ فرهنگی در دانشگاه ارزشمند به حساب می‌آید و می‌توان از آن به‌عنوان ارزش فرهنگی اختصاصی یاد کرد، آزاداندیشی فکری است.»

سیدحسن خمینی در ادامه به معمول‌بودن آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «آزاد‌اندیشی از قدیم در حوزه مرسوم بوده است و هیچ‌کس در نادیده‌گرفتن آن عذری نداشته و ندارد. رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشته‌اند و به صراحت از همه خواسته‌اند اهتمام داشته باشند که نهضت آزاداندیشی روی زمین نماند. از این‌رو هیچ‌کس عذری در سرباززدن از ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های دانشگاهی ندارد. این کرسی‌های آزاداندیشی چه ایرادی دارد که در دانشگاه‌ها راه نمی‌افتد؟»او افزود: «کسانی از آزاد‌اندیشی می‌ترسند که منطق خود را ضعیف می‌دانند.

 

اگر به منطق خودمان اعتماد داشته باشیم و یقین بدانیم کتاب و اندیشه ما قابل دفاع است، از هیچ‌کس ترس و واهمه‌ای نخواهیم داشت. آزاد‌اندیشی فکری، هنجار فرهنگی اختصاصی در دانشگاه‌هاست که معاونان و مدیران کل فرهنگی وزارت علوم در برابر آن مسوولیت دارند. رهبری بر این مساله تاکید دارند و دولت جدید نیز این رویکرد را دارد، بنابراین هیچ عذری برای نادیده‌گرفتن آن باقی نمی‌ماند.»یادگار امام گفت: «شاکله مکتب اهل‌بیت و اندیشه امام به راحتی قابل‌دفاع است. نباید تصور کنیم با نگه‌داشتن این اندیشه‌ها در پستو و جلوگیری از طرح مسایل، می‌توانیم آنها را حفظ کنیم.»
 اخبار سیاسی -  شرق


ویدیو مرتبط :
وزیر اطلاعات کابینه دوازدهم زلال ترین وزیر پیشنهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر اطلاعات: باید دانشجو را قانع کرد نه ساکت


وزیر اطلاعات گفت: ما باید دلسوزی پدرانه با دانشجو داشته باشیم و باید جوابی به سوالات او بدهیم که او را قانع کند نه ساکت کند و اگر غیر از این باشد اشتباه از عملکرد ما است.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام دکتر سید محمود علوی وزیر اطلاعات  در اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور با اعلام این که امنیت جامعه از  فرهنگ، باورها و ایمان مردم نشات می گیرد، گفت: ایجاد امنیت در جامعه در پویائی فرهنگی و شکوفائی اقتصادی تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه هم اندیشی در عرصه پویائی فرهنگی در دانشگاه ها یک ضرورت است، اظهار داشت: در دین اسلام مبحث علم و دین توأمان مطرح می شود و آن علمی مد نظر است که با فرهنگ و ایمان همراه باشد تا به عنوان تقوی و ملاک برتری انسان مطرح شود.
 
وزیر اطلاعات با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: امنیت زیر ساخت فرهنگ و اقتصاد جامعه است و اگر مردم از امنیت روانی و فیزیکی برخوردار نباشند نمی توانند به برنامه های خلاق و نوآورانه بپردازند و نبود امنیت موجب توقف فعالیت های فرهنگی و اقتصادی مردم می شود.

حجت الاسلام علوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اگر خواهان رشد و پویائی فرهنگی و اقتصادی جامعه هستیم باید امنیت جامعه را فراهم کنیم، گفت: همه دانشگاهیان و بویژه استاد و دانشجو در سایه امنیت در جمهوری اسلامی می توانند به نوعی فعالیت های علمی و فرهنگی را انجام دهند که موجب رشد و شکوفایی فرهنگی جامعه شود  در غیر این صورت هیچ شکوفایی در کار نخواهد بود.
 
وی با تاکید بر اینکه دستگاه های امنیتی جایگاه حساسی در مقوله امنیت در کشور دارند، گفت: وظیفه وزارت اطلاعات این است که امنیت را برای همه اقشار جامعه فراهم کند نه اینکه امنیت را بر مردم و محیط های فرهنگی حاکم کند و مردم باید در همه زمینه ها احساس امنیت داشته باشند و این مقوله را باید مهندسان امنیتی جامعه فراهم کنند که ما این کار را انجام داده ایم و آثار مثبت آن را نیز مشاهده   کرده ایم.
 
وزیر اطلاعات افزود: در حکومت اسلامی مقوله امنیت باید با نشاط و شادکامی همراه باشد و باید توجه داشت وقتی قاطبه مردم با اعتماد و همدلی در خصوص ایجاد امنیت در جامعه همراهی کنند امنیتی مطلوب و بدون هزینه در جامعه به وقوع می پیوندد.
 
حجت الاسلام علوی با بیان اینکه اسلام در همه جا و همه موارد به رعایت اخلاق توصیه می کند، گفت: ما باید در تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی همیشه اخلاق را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و کار کرد این دستگاه‌ها را در چارچوب آموزه های اسلامی تعریف کنیم زیرا مقوله امنیت باید شرع محور، ارزش محور، اخلاق محور و بر پایه قانون باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه که یک محیط علمی است باید سبقه علمی بودنش بر سایر موارد برتری داشته باشد، گفت: در محیط دانشگاهها بزرگان دانشگاهی باید با سعه صدر و در فضایی علمی در شکل گیری فرهنگی سیاسی و رشد علمی دانشجویان تاثیر گذار باشند و در چنین شرایطی است که دانشجو می تواند با طیب خاطر و آرامش کامل و به صورت شفاف در مسیر آرمان گرایی فعالیت کند.
 
علوی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امت اسلام یک امت واحده است و ما باید این وحدت را حفظ کنیم و با این روش عقلانیت ، اعتدال و خرد ورزی را در امت اسلام حفظ  کرده و سعی کنیم امور کشورمان در ریل اخلاق و انسانیت قرار گیرد.