اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزارت نیرو: قبوض کمتر از 1000 تومان افزایش پیدا می‌کند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت برق

 

اخبار اقتصادی - وزارت نیرو: قبوض کمتر از 1000 تومان افزایش پیدا می‌کند

وی با اشاره به درخواست وزارت نیرو برای افزایش پلکانی جغرافیایی تعرفه گفت: 50 درصد مصرف‌کنندگان براساس الگوی پیشنهادی ما تغییرات تعرفه کمتر از هزار تومان در قبوض آب و برق خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به انقباضی بودن بودجه 93 نسبت به 92 اظهار کرد: در بودجه 93 ردیف‌های جدیدی تعریف شده به گونه‌ای که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان اهرم بهره ببریم و با بخش کوچکی از اعتبارات حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را انجام دهیم با این وجود نقط ضعفی مثل توجه کمتر به مباحث بهره برداری و نگهداری دارایی‌ها و تاسیسات در لایحه وجود دارد.

 علیرضا دائمی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به قیمت پیشنهادی آب و برق در بودجه 93 گفت: در بودجه 93 پیشنهاد شده تا نرخ آب و برق در قبوض به گونه‌ای افزایش یابد که کسانی الگوی مصرف را رعایت می کنند کمتر از هزار تومان افزایش قیمت در قبض‌ها را داشته باشند.

وی افزود:‌ در سال 92 مجلس افزایش 38 درصدی تعرفه را در بخش آب و برق پیش‌بینی کرد و دولت مجاز به انجام این کار است اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در بودجه 93 امکان تعدیل تعرفه‌ها دیده شده به گونه‌ای که تعدیل از سبد هزینه‌ای مردم باشد تا در بخش آسیب پذیر اثرات جدی مشاهده نشود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در مورد درخواست وزارت نیرو برای افزودن ردیف‌ها و گزینه‌های جدا مانند عوارض برق به قبوض گفت: وزارت نیرو پیشنهاد انجام این کار را دارد تا تعرفه در قالب قانون و به شکل پلکانی، با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی افزایش پیدا کند اما این کار به شکلی صورت می پذیرد که آسیبی به اقشار جامعه نزند.

دائمی با اشاره به قیمت جهانی 12 سنتی برق در مقابل متوسط دریافت 43 تومان به ازای هر کیلووات برق در ایران گفت: از 43 تومان دریافتی 15 تومان به هدفمندی داده می‌شود و شش تومان تعرفه مربوط به بخش‌های آموزشی است یعنی به طور متوسط 20 تومان درآمد وزارت نیرو از فروش هر کیلووات برق است.

وی با اشاره به درخواست وزارت نیرو برای افزایش پلکانی جغرافیایی تعرفه گفت: 50 درصد مصرف‌کنندگان براساس الگوی پیشنهادی ما تغییرات تعرفه کمتر از هزار تومان در قبوض آب و برق خواهند داشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که وزارت نیرو در تغییر تعرفه‌ها یا طرح‌ها نکته منفی نمی‌بیند، گفت:‌ اگر متقاعد شویم در طرح‌ها، تعرفه‌ها، رویه‌های اقتصادی و ... روندی درست نیست آن را اصلاح می کنیم چرا که بدنه وزارت نیرو، بدنه کارشناسی است و باید انعطاف پذیر باشد.

دائمی با تاکید بر این‌که معتقدیم تصمیمات اخذ شده همواره قابلیت ارزیابی مجدد را دارند در مورد وعده وزیر به مجلس برای کاهش هزینه انشعاب و تشکیل کمیته‌ای دراین راستا، گفت: برای کاهش هزینه انشعاب برق کمیته‌ای تشکیل شده و کارها را پیگیری می‌کند.

***بودجه انقباضی برای مقاومت‌ با تورم رکودی
وی با تاکید بر سیاست انقباضی بودجه 93 برای مقاومت دولت با تورم رکودی اظهار کرد: رشد بودجه 93 نسبت به بودجه 92 منفی است و این موضوع براساس سیاست‌های تمام بخش‌های دولت برای کنترل نقدینگی صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این‌که وزارت نیرو در بودجه 92، پنج هزار میلیارد تومان اعتبار عمومی داشت گفت: 36.6 درصد به میزان 1800 میلیارد تومان از این اعتبار به وزارت نیرو تخصیص داده شد و با برنامه‌ریزی که داریم تلاش می شود از اعتبارات جاری حداقل استفاده را بکنیم و جذب سرمایه داشته باشیم.

دائمی با اشاره به پیش‌بینی اوراق مشارکت برای وزارت نیرو در بودجه 92 گفت: واگذاری این اوراق آغاز شده اما فروش آن‌ها در بانک‌ها با استقبال مواجه نشد و درحال حاضر اوراق پیمانکاران بابت مطالبات پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که رویکردهای مهمی در بودجه 93 قرار دارد گفت: سیاست دولت کاهش وابستگی به بودجه عمومی است و این رویکرد عینا در وزارت نیرو پیگیری می‌شود لذا با توجه به 850 طرحی که در دست داریم اولویت‌بندی را در پروژه‌ها انجام دادیم چرا که برای توزیع خطی بودجه در پروژه‌ها نیاز به 26 سال زمان است تا طرح‌ها را با اعتبارات عمومی پیش ببریم بنابراین برخی از طرح‌ها مانند آبرسانی‌ها و طرح‌های مکمل را اولویت داده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به سیاست سوم وزارت نیرو گفت: تنوع بخشی منابع مالی را در دستور کار قرار دادیم و تلاش می‌شود با استفاده از اعتبارات عمومی، اعتبارات بخش خصوصی را جذب کنیم و خوشبختانه موفقیت‌هایی نیز به دست آوردیم

او گفت: با مقایسه بودجه سال 92 با سال‌های قبل می بینیم که وابستگی‌مان به اعتبارات عمومی کاهش پیدا کرده است. اکنون نیز تلاش می کنیم از فاینانس اعتبارات بانک‌های بین المللی و غیره استفاده کنیم.

دائمی با اشاره به این‌که استفاده از موارد فوق در بودجه 93 دیده شده است گفت: امکان تنوع بخشی مالی وجود دارد. در اصلاحیه بودجه 92 نیز ظرفیت‌های جدیدی از جمله تهاتر بوجود آمد تا بتوانیم اموال وزارت نیرو را صرف توسعه طرح‌ها کنیم.

***تولید برق خصوصی تا 94 به 80 درصد می‌رسد
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 50 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود گفت: تلاش داریم تا مشارکت بخش خصوصی در تولید برق را تا پایان سال 94 به 80 درصد افزایش دهیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که برق از کالای حکومتی در حال تبدیل شدن به کالای اقتصادی است گفت: در بودجه 93 ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دیده شده است. در بخش آب نیز باید توجه کرد که 21 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند که متاسفانه بخشی از آن‌ها به آب لوله‌کشی و سالم دسترسی ندارند. لذا حدود 200 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی روستایی در بودجه 93 پیش بینی شده است.

دائمی با اشاره به این‌که پنج میلیون نفر روستایی به‌ آب لوله کشی دسترسی دارند گفت: 99 درصد شهرها نیز تحت پوشش آب شرب سالم هستند و پوشش روستاییان نیز از 75 درصد به 84 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن ردیف‌های دیگر علاوه بر آبرسانی روستایی در بودجه 93 گفت: برای خرید تضمینی، کمک به بهره برداری و ساخت تجهیزات و یاری رساندن به طرح‌های اولویت دار ردیف‌هایی دیده شده است به گونه‌ای می توانیم از ردیف‌های جدید بودجه 93 به عنوان اهرمی برای جذب سرمایه‌های بیشتر استفاده کرد.

***نقاط ضعف بودجه 93
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این‌که لایحه بودجه 93 نقاط ضعفی هم دارد گفت: یکی از نقاط ضعف این لایحه توجه کم به مباحث بهره برداری و نگهداری است. در این راستا جلسات متعددی با دولت برگزار کردیم و درخواست اصلاح لایحه بودجه را داشتیم.

دائمی ادامه داد:‌ در حال حاضر بیش از 200 هزار میلیارد تومان دارایی در وزارت نیرو است که توسط شرکت‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته و نگهداری از سیستم‌های انتقال انرژی نیز بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر حفظ سیستم پایدار برق و تامین آب با امنیت کامل بحث بسیار مهم و حساسی است که باید به آن پرداخته شود. لذا نگهداری سیستم‌ها نیاز به پایداری بیشتر دارد.

وی با اشاره به لزوم صیانت از آب‌های زیرزمینی که 54 درصد از نیاز کشور را تامین می کنند گفت: براساس عرف بین الملل معمولا سه درصد سرمایه جاری برای نگهداری و بهره برداری صرف می‌شود که در نقاط دیگر دنیا این مقدار از طریق تعرفه‌های آب و برق تامین می‌شود اما در کشور ما به دلیل تخفیف بسیاری که در تعرفه‌ها اعمال شده دولت لازم است در این زمینه کمک کند.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
وزارت نیرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با فارس خبر داد: حذف آبونمان از قبوض آب و افزایش 3 هزار تومانی آب بهای 85 درصد مشتركین



 

 

حذف آبونمان از قبوض آب

 

خبرگزاری فارس:معاون وزیر نیرو از آغاز محاسبه آب بها با نرخ جدید از دیروز خبر داد و با بیان اینكه قیمتجدید آب شرب خانگی در 10 پله مصرف تعیین شده گفت: قیمت آب مشتركین شهری كه مصرف آب آنها ماهانه زیر 30 متر مكعب باشد، كمتر از 3 هزار تومان افزایش خواهد داشت.

 

محمد رضا عطارزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در هدفمندی یارانه ها قیمت آب خانگی در شهرها در 10 طبقه مصرف تعیین شده كه متوسط آن برای هر متر مكعب 250 تومان است.

 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: قیمت آب شرب خانگی در 10 طبقه از صفر تا 5 متر مكعب، از 5 تا 10 متر مكعب، از 10 تا 15 متر مكعب، 15 تا 20 متر مكعب، 20 تا 25 متر مكعب، 25 تا 30 متر مكعب، 30 تا 35 متر مكعب، 35 تا 40 متر مكعب، 40 تا 50 متر مكعب و طبقه دهم بالاتر از 50 متر مكعب قرار دارد.

 

عطارزاده گفت: قیمت آب 85 درصد مصرف‌كنندگان آب شهری زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش پیدا می‌كند.

 

وی در پاسخ به اینكه آیا قبوض آب نیز ماهانه صادر خواهد شد، گفت: هنوز معلوم نیست. در صورت توانمندی این كار انجام خواهد شد و هرچه مصرف‌كنندگان فاصله مصرف را كم كنند به سرعت به مصرف‌كنندگان در پلكان پایینی خود قرار می‌گیرند.

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب‌ و فاضلاب تأكید كرد: مصرف‌كنندگانی كه ماهانه مصرف آب آنها زیر 30 متر مكعب باشد قبوض آب آنها زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش خواهد داشت.

 

*محاسبات آب‌بها از دیروز

 

عطارزاده با بیان اینكه مصوبه جدید آب توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، تصریح كرد: از همین دیروز محاسبات آب‌بها بر مبنای این مصوبه جدید شروع خواهد شد.

 

وی ادامه داد:همچنین قیمت آب روستایی 30 درصد آب شهرستان مركزی هر روستا است.

 

وی ادامه داد: سه شاخص ضریب استحصال‌، ضریب كیفیت و ضریب آمایش جغرافیایی در تعیین نهایی شهرها اثرگذار است كه یا منفی و یا مثبت می‌كنند.

 

*آبونمان در قبوض حذف شد

 

عطارزاده گفت: هیچگونه آبونمان یا تبصره‌های دیگر به قبوض آب اضافه نخواهد شد و از این پس فقط آب‌بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می‌شود.

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب و فاضلاب گفت: تبصره 3 نیز (این تبصره 3 برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبكه های آب شهری و تاسیسات آب دریافت می شد) كه در حدود 7 تا 8 استان بر روی قبوض آب اعمال می‌شد در هدفمندی یارانه‌ها حذف شد.

 

وی ادامه داد:جزئیات پله‌های تعریف شده برای مصرف آب شهری در بخش خانگی به گونه ای است كه به ازای مصرف تا 5 متر مكعب قیمت آب معادل 107 تومان؛ 5 تا 10 متر مكعب 130 تومان؛ 10 تا 15 متر مكعب 142 تومان؛ 15 تا 20 متر مكعب 165 تومان؛ 20 تا 25 متر مكعب 192 تومان؛ 25 تا 30 متر مكعب 232 تومان؛ 30 تا 35 متر مكعب 294 تومان؛ 35 تا 40 متر مكعب 368 تومان؛ 40 تا 50 متر مكعب 470 تومان و برای بالاتر از 50 متر مكعب نیز معادل 850 تومان از مشتركان بخش خانگی شهرها دریافت خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، براین اساس، تعرفه جدید آب در بخش صنعت 400 تومان، بخش تجاری 692 تومان و بخش عمومی و اداری 540 تومان تعیین شده است.

 

از سوی دیگر، قیمت آب بخش‌های آموزشی و اماكن مذهبی معادل 200 تومان، آزاد و بنایی 750 تومان و سایر مصارف معادل 100 تومان در هر متر مكعب تعیین شده است.

 

در بخش دیگری از تعرفه‌های تصویب شده برای بخش آب، جزئیات تعرفه‌های آب روستایی به گونه‌ای تنظیم شده كه قیمت جدید آب روستایی در بخش خانگی معادل 95 تومان به ازای هر متر مكعب شده است./خبرگزاری فارس