اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزارت بهداشت یقه آلوده کنندگان هوا را بگیرد/خطر بازگشت بیماریهای واگیر بر اثر خشکسالی



اخبار,اخباراجتماعی,آلاینده‌های هوا

 

 اخبار اجتماعی -  رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران:
وزارت بهداشت یقه آلوده کنندگان هوا را بگیرد

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با هشدار نسبت به خطر بازگشت بیماریهای واگیر بر اثر خشکسالی و پایداری سموم در مواد غذایی گفت: زور من به اجرای قانون ممنوعیت تبلیغات مواد آسیب‌رسان نرسید اما وزارت بهداشت باید یقه کسانی که هوا را آلوده می‌کنند بگیرد.

به گزارش فارس، علیرضا مصداقی‌نیا در ششمین جشنواره علمی بهداشت محیط ایران که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: از 40 سال پیش و از زمانی که بحث شبکه بهداشت مطرح شد وزارت بهداشت توانست بیماری‌های واگیر را مدیریت کند هر چند که در برخی نقاط نتوانستیم به توفیقات زیادی دست یابیم.

وی مسئله اصلی نظام سلامت را بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: توسعه نامتوازن بدون برنامه‌ریزی دقیق علمی در حوزه جمعیت اتفاق افتاده به طوری که در 20 سال گذشته جمعیت‌های 4 میلیونی برخی شهرها به 12 میلیون نفر رسیده و علت این توسعه جمعیتی عدم سرمایه‌گذاری کافی در مناطق کوچکتر بوده است.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران افزود: همچنین در زمینه آب دچار بحران هستیم. حتی در سالهای پر از بارندگی کشوری خشک بوده‌ایم بنابراین کمبود آب واقعی است و برای سلامتی مردم نیاز است آب سالم تأمین کنیم و اگر منابع آب محدود شود به مشکل می خوریم باید بتوانیم برای 20 سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم چرا که اگر نتوانیم آب سالم به مردم بدهیم تمام اقدامات انجام شده در زمینه بیماری‌های غیرواگیر بی‌نتیجه خواهد ماند.

مصداقی‌نیا گفت: آلاینده‌های هوا مشکل دیگری است که در کشور وجود دارد مقدار زیادی آلاینده‌های شیمیایی و فیزیکی وارد هوا می‌کنیم و مردم ناچار به تنفس هستند این در حالی است که همه ما فقط حرف می‌زنیم و با اینکه در مناطق مختلف کمیته‌هایی ایجاد شده‌اند اما فقط به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: بحث اقتصادی آلاینده‌های هوا و زیان‌رسانی به سازه‌های کشور بسیار بالاست همچنین سموم در محیط و اینکه نمی‌دانیم چه میزان امنیت غذایی از نظر وجود غذا و سلامت مواد غذایی داریم موضوع دیگری است.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران افزود: همچنین پایداری سموم در محیط زیست بالاست و از طریق مصرف میوه و سبزی وارد چرخه می‌شود و از طرفی آب و نباتات را آلوده می‌کند.

مصداقی‌نیا تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت یکبار در این مورد بحث کند بسیار اهمیت دارد باید از وزارت بهداشت بخواهیم منتظر نماند چرا که طبق قانون به سازمان‌های محیط زیست هشدارهای لازم را بدهد اما به نظر بنده وزارت بهداشت در دولت پیشرو است و می‌تواند در مورد آلاینده‌ها به سازمان‌های مرتبط گوشزد کند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم گفت: طبق قانون برنامه پنجم تهیه لیست مواد آسیب‌رسان باید انجام شود این ‌آلاینده‌ها استخراج، برای آنها جریمه تعیین شود و جلوی تولید آنها گرفته شود.

وی گفت: ممنوعیت تبلیغات این مواد در قانون آمده اما در زمانی که من در وزارت بهداشت مسئولیت داشتیم زور من نرسید که ‌آن را اجرا کنیمو در برنامه جدید باید مباحث محیطی به دقت بررسی شود و وزارت بهداشت یقه کسانی که هوا آلوده می‌کنند بگیرد.


 اخباراجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
دکترامانی-تغذیه و بیماریهای قلبی،عروقی - مرکز بهداشت خوزستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت:دسترسی به سیگار از نان راحت تر است



اخبار,اخباراجتماعی ,خطرات سیگار

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: دسترسی به سیگار از نان راحت است و مالیاتی از سیگار گرفته نمی شود. اگر می خواهیم بیماریها کم شود باید کاری کنیم که دسترسی به دخانیات سخت شود.

احمد کوشا افزود: یکی از راههای کنترل و کاهش بیماریهای غیر واگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون، سرطان یا نارسایی کلیه کاهش مصرف سیگار و قلیان است و کشورهایی که توانسته اند به اجبار و با کاهش دسترسی، مصرف دخانیات را کم کنند، توانسته اند، میزان شیوع این بیماریها را نیز کم کنند.


وی ادامه داد: در تمام دنیا برای کاهش مصرف دخانیات 70 تا 80 درصد به قیمت آن مالیات اضافه می کنند تا گران شود و افراد کمتری سیگار یا قلیان بکشند اما در کشور ما قیمت این محصولات بعد از ورود به کشور گران نمی شود و معلوم است که مالیاتی در عمل وجود ندارد.
رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون در هر کوچه و خیابان، مراکز متعدد عرضه سیگار و مواد دخانی را شاهد هستیم به طوری که دسترسی به سیگار به مراتب از نان راحت تر است.

وی ادامه داد: باید با آموزش همگانی و کاهش دسترسی به مواد دخانی مصرف آن را کاهش دهیم اما آموزش کافی نیست، دولت، شهرداری ها و دستگاههای اجرایی باید با تدابیری مردم را مجبور به کاهش مصرف دخانیات کنند.


وی گفت: یکی از این اقدامات این است که مراکز لوکس عرضه قلیان و مواد دخانی را از بین ببریم، کاری کنیم سیگار گران شود و در هر جایی در دسترس مردم نباشد، این طور نباشد که کنار مدرسه سیگار نخی عرضه شود که دانش آموز به راحتی یک نخ آن را تهیه کند و همان جا سیگار بکشد.


وی اضافه کرد: باید کاری کنیم که مصرف سیگار قبیح باشد و سیگار کشیدن در تاکسی یا اماکن عمومی زشت جلوه کند به طوری که یک نانوا به خودش اجازه ندهد، هنگام خمیر زدن، سیگار به دهانش باشد تا جایی که خاکستر سیگار روی خمیر نان بریزد.


کوشا ادامه داد: در مورد قلیان هم لازم نیست، قهوه خانه های سنتی را ببندیم، کافی است، جلوی ایجاد و فعالیت کافی شاپ ها و رستورانهای سنتی را که در یک فضای شیک و تمیز به مردم و به خصوص دختران و پسران جوان قلیان عرضه می کنند، بگیریم.


وی گفت: قهوه خانه های سنتی قدیمی، معمولاً فضای شیک و مناسبی ندارند، قشر جوان کمتر تمایل دارد در این اماکن حاضر شود و یک عده افراد خاص به این اماکن می روند که تعدادشان نسبت به کل جمعیت جوانی که در پارکها، رستورانهای سنتی و کافی شاپ های امروزی قلیان می کشند، زیاد نیست.


  اخبار اجتماعی  -  ایلنا