اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ورود سرنگ‌های آلوده چینی واقعیت داشت!



سرنگ‌های آلوده چینی,واکسن‌ها و آمپول‌های چینی,ورود سرنگ‌های آلوده چینی به کشور

ورود سرنگ‌های آلوده چینی واقعیت داشت!

ورود سرنگ‌های آلوده چینی به کشور به‌رغم همه تکذیب‌ها، واقعیت داشت اما به گفته ایرج خسرونیا، عضو شورای‌عالی سازمان نظام‌پزشکی چون متضرران شکایت نکردند، پزشکی‌قانونی آن را بررسی نکرد.

حال این سوال وجود دارد که اگر متضرران به هر دلیل قادر به شکایت نباشند، یا اطلاعات کافی درباره حقوق خود ندارند، هیچ دستگاه و ارگانی وجود ندارد که به عنوان مدعی‌العموم وارد ماجرا شود و از کسانی که جان مردم را به خطر انداخته‌اند شکایت کند؟ آن هم در زمانی که به گفته «محمد علیزاده»مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر، وزارت بهداشت با وجود تولید سرنگ‌های مرغوب در کشور توسط 18 کارخانه، مجوز واردات این کالا را بی‌رویه صادر می‌کند. سرنگ‌های آلوده‌ای که البته روی آنها نوشته شده بود «استریل‌شده» اما مطالعات علیزاده و همکاران وی نشان می‌دهد که استریل شده نبودند.

«احمد قویدل»، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران هم سازمان بازرسی کشور را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «جالب اینکه سازمان بازرسی کل کشور در این وزارتخانه مستقر بوده و تاکنون به عنوان یکی از نهادهای مهم نظارتی کشور در برابر این همه فشار بر بیماران و به خطر افتادن جان آنها سکوت اختیار کرده است.»


سکوت‌های بی‌معنی
عضو سازمان نظام‌پزشکی می‌گوید که چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرد بنابراین هیچ سازمان و نهاد و ارگانی هم مسئله را دنبال نکرده است: «وجود این واکسن‌ها و آمپول‌های چینی در کشور صحت دارد و مواردی که بر اثر این تزریق‌ها دچار مشکل شده‌اند را داریم اما این افراد باید به پزشک‌قانونی مراجعه کنند تا آن زمان پزشک‌قانونی در مورد آنها تشکیل پرونده دهد و اگر امروز شاهد آن هستیم که پزشکی‌قانونی در این مورد اعلام می‌کند که در هیچ موردی درباره آمپول‌های چینی پرونده‌ای ندارند به خاطر آن است که افرادی که بر اثر تزریق این آمپول‌های چینی متضرر شده‌اند شکایت نکردند.»

حرف‌های خسرونیا این سوال را از سوی منتقدان پیش می‌آورد که مگر سازمان نظام‌پزشکی یک سازمان نظارتی نیست، آیا این سازمان هم برای ورود به مسائلی که قانون برعهده او گذاشته باید منتظر شکایت متضرران می‌ماند، آن هم در زمانی که می‌داند با وجود 18 کارخانه تولیدی اصلا نباید مسئله به واردات سرنگ کشیده می‌شد تا سرنگ‌های آلوده وارداتی جان بسیاری از هموطنان را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر این فرصت برای وزارت بهداشت هم پیش بیاید تا به جای حل مسئله، صورت مسئله را حل کند و آب از آب تکان نخورد. از جمله «شاهمردی» رئیس اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ورود سرنگ‌های آلوده چینی را کذب محض می‌داند و از شکایت از کسی که چنین خبری را به رسانه‌ها داده سخن به میان می‌آورد.

اما جالب است که وزارت بهداشت هم این مسئله را به گذر زمان می‌سپارد و از کسی شکایت نمی‌کند تا در روزهای پایانی دولت دهم، عضو نظام‌پزشکی کشور ورود سرنگ‌های آلوده را تایید کند. بنابراین همه منتظرند تا به‌رغم تکذیب‌های فراوان ورود داروهای بیهوشی و مرگ چند هموطن، از سوی وزارت بهداشت ورود این کالا و مرگ‌ها تایید شود؛ اتفاقات تلخی که تنها به اعتراض رسانه‌ها منجر می‌شود و به‌نظر می‌رسد که هیچ کس و هیچ سازمانی مسئولیت این اتفاق‌ها را به‌عهده ندارد یا شاید یک حادثه بسیار طبیعی است که باید از کنار آن گذشت!/تهران امروز

 

 

 


ویدیو مرتبط :
چای چینی آلوده به آفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب ورود سرنگ‌های آلوده چینی


مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، گفت: ورود سرنگ‌های آلوده چینی به کشور کذب محض است. مدعیان آلودگی سرنگ‌ها، نمونه ارائه کنند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت:  مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، گفت: ورود سرنگ‌های آلوده چینی به کشور کذب محض است. مدعیان آلودگی سرنگ‌ها، نمونه ارائه کنند.

حسین کیوانی گفت: واردات این سرنگها  مربوط به سال 91 بوده و در سال 92 هیچگونه مجوزی تاکنون برای واردات سرنگ به کسی و جایی داده نشده است.

وی افزود: حال ممکن است این سرنگ هایی که امسال از گمرک ترخیص شده‌اند همان سرنگ های وارداتی در سال 91 باشند، آنچه برخلاف اظهارات برخی از افراد و رسانه ها مبنی بر ورود این سرنگ ها در سه ماهه نخست امسال قطعی است این است که در سال 92 هنوز به هیچ کس اجازه واردات سرنگ به کشور داده نشده است.

سرنگ انسولین در داخل تولید نمی‌شود، وارد می‌کنیم

وی افزود: ضمن آنکه بخش زیادی از سرنگ های وارداتی نیز سرنگ های انسولین هستند که در داخل تولید نمی‌شوند.

وی بیان داشت: در کل در سال 91 بالغ بر 5 میلیون دلار سرنگ انسولین و 2 میلیون دلار بقیه سرنگ ها از چین وارد کشور شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی ادامه داد: این سرنگ ها کاملاً استاندارد تولید شده و اصولاً تولید سرنگ در جهان استانداردهای اجباری و بین‌المللی خاص خود را دارد که هیچ کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند.

وی افزود: علاوه بر این استاندارد این نوع سرنگها توسط آزمایشگاه های موسسه استاندارد کشور در گمرک نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

مدعیان آلودگی سرنگ ها نمونه و شاهد ارائه کنند

کیوانی با بی پایه و اساس دانستن ادعای کسانی که این سرنگها را آلوده می‌دانند، خاطرنشان کرد: کسانی که ادعا می‌کنند این سرنگ ها آلوده اند باید نمونه و شاهد بیاورند و گر نه من هم می‌توانم ادعا کنم مطب فلان پزشکی که این ادعا را کرده آلوده است ولی کسی از بیماران این آلودگی را عنوان نمی‌کند!

وی گفت: اینکه ادعا شده است 20 هزار بیمار تالاسمی و هموفیلی از این سرنگها آلوده شده‌اند نیز کاملاً غیرعلمی، بی پایه و بی اساس است.

تمام دنیا مشتری سرنگهای ارزان چینی هستند

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص چرایی ورود این سرنگ ها از کشور چین، توضیح داد: چین سرنگهای استاندارد ولی ارزان تولید و عرضه می‌کند و تمام دنیا از جمله ایران هم مشتری این سرنگها هستند.

وی اضافه کرد: وقتی سرنگ انسولین تولید داخل، کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهد باید چه کار کرد؟ آیا نباید برای رفع نیاز بیماران سرنگ انسولین وارد کنیم؟

وی در خصوص دلایل عدم تولید این نوع سرنگ ها در کشور گفت: بزرگترین تولید کننده انواع سرنگ ها در کشور سازمان هلال احمر است که احتمالاً به دلیل اینکه تولید سرنگ های انسولین از لحاظ اقتصادی برایشان مقدور به صرفه نیست تولید نمی‌کنند.