اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وحشت و نگرانی آمریکا از واکنش ایران، طرح رهاسازی پهپاد را به شکست کشاند



 

وحشت و نگرانی آمریکا از واکنش ایران، طرح رهاسازی پهپاد را به شکست کشاند

 

مقامات آمریکایی که قصد داشتند طرحی را برای نابودی یا رهاسازی پهپاد تحت کنترل ایران پیاده کنند، از بیم تبعات بدتر و پاسخ احتمالی ایران، از این عملیات صرف نظر کردند.

 

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرد که آمریکایی ها در تلاش بوده اند عملیاتی مخفی را برای آزادسازی یا از بین بردن پهپاد تحت کنترل قرار گرفته توسط نیروهای ایرانی پیاده کنند، اما از بیم خطرات ناشی از درگیری بیشتر با ایران از این عملیات صرفنظر کرده اند.

در این طرح که ناخودآگاه یادآور عملیات طبس برای آزادسازی جاسوسان آمریکایی پس از تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) است، آمریکایی ها در نظر داشتند یک تیم مخفی را برای رهاسازی پهپاد به ایران اعزام کنند و یا اینکه از گروهی از مزدوران خود در داخل ایران برای رهاسازی پهپاد مزبور و یا نابودی آن استفاده نمایند.

همچنین طرح دیگر این بوده است که با یک حمله هوایی پهپاد مزبور نابود شود.

با تمام این طرح ریزی ها، مقامات آمریکایی سرانجام به این نتیجه رسیدند که این عملیات می تواند به واقعه ای بسیار بدتر از واقعه اول منجر شده و لذا از کل آن صرفنظر کردند. صرفنظر از این عملیات به نوعی به منزله پذیرش شکست از سوی مقامات آمریکایی محسوب می شود.

به گفته این مقام آمریکایی با ورود نیروهای آمریکایی به ایران، ایران می توانست آمریکا را به تجاوز به کشور خود متهم کند.

مقامات آمریکایی در حالی همچنان از تایید کنترل یا سرنگونی این پهپاد توسط ایران طفره می روند که از ابتدای وقوع حادثه، مواضع متناقضی را اتخاذ کرده اند. آنها که بدوا می گفتند این پهپاد در افغانستان مفقود شده است، اکنون تایید کرده اند که مشغول عملیات شناسایی تحت نظر سیا بر فراز ایران بوده است اما دقیقا نوع عملیات را مشخص نمی کنند.

رسانه های آمریکایی از دسترسی ایران به تکنولوژی این پهپاد ابراز نگرانی جدی کرده اند.

پهپاد مزبور که به خاک کشورمان تجاوز کرده بود به وسیله واحدهای جنگ الکترونیک ایرانی از کنترل نیروهای آمریکایی خارج شد و با کمترین خسارت ممکن در اختیار نیروهای خودی قرار گرفت.

تحلیلگران، کنترل این پهپاد را نشانه توان بالای ایران در جنگ الکترونیکی و آسیب پذیری جنگنده های آمریکایی در برابر پدافند هوایی کشورمان دانسته اند.

علاوه بر آن بسیاری از رسانه های غربی از جمله بی بی سی نیز دست یابی به این پهپاد را موفقیتی بزرگ برای ایران قلمداد کرده اند.

در عین حال تلاش برای رهاسازی یا نابودی پهپاد مزبور بیانگر اهمیت آن برای نیروهای آمریکایی است..../خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
Iran made UCAV intercepts hostile US drone on Syrian airspace رهگیری پهپاد آمریکا با پهپاد ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«واکنش مثبت» ایران به طرح مذاکره مستقیم با آمریکا



«واکنش مثبت» ایران به طرح مذاکره مستقیم با آمریکا

توافق ایران و گروه 1+5 برای از سرگیری مذاکرات در قزاقستان، واکنش صالحی به پیشنهاد بایدن برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، اظهارات لئون پانه تا درباره برنامه هسته ای ایران، اهمیت سفر احمدی نژاد به قاهره و بازتاب اتفاقات روز گذشته در مجلس شورای اسلامی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، یکی از اخباری که از روز گذشته تاکنون مورد توجه بسیاری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته، موافقت ایران و گروه 1+5 برای از سر گیری گفت و گوهای هسته ای است. در این رابطه، سایت شبکه خبری «راشا تودی» می نویسد به گفته علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، این کشور موافقت کرده تا مذاکرات با قدرت های جهانی را سه هفته دیگر در قزاقستان برگزار کند.

اتحادیه اروپا نیز تصدیق کرده که تاریخ 25 فوریه را برای مذاکرات هسته ای با ایران پیشنهاد کرده است. در عین حال، این اتحادیه اعلام کرده منتظر تأیید نهایی زمان و مکان مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران (شورای عالی امنیت ملی) است. راشا تودی در مطلب خود همچنین به این موضوع اشاره کرده که تصمیم ایران برای گسترش فعالیت های غنی سازی در تأسیسات نظنز، موجبات نگرانی رژیم اسرائیل را فراهم کرده است.

همان گونه که اشاره شد، این خبر در میان اغلب مطبوعات مهم منطقه ای و جهانی بازتاب یافته است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما بخش دیگری از سخنان روز گذشته صالحی که به واکنش ایران به پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا اختصاص دارد، حتی بیش از خبر از سرگیری مذاکرات با 1+5 مورد توجه جهانی قرار گرفته است. روزنامه انگلیسی «تلگراف» در این رابطه ضمن اشاره به سخنان صالحی مبنی بر اینکه ایران پیشنهاد «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره مستقیم را با دیدی مثبت بررسی می کند، این موضوع را گامی رو به جلو دانسته است.

با این حال، این روزنامه اشاره می کند که صالحی به طور قطعی تأیید نکرده آیا ایران در چنین مذاکراتی شرکت خواهد کرد یا خیر. تلگراف همچنین بخش دیگری از سخنان صالحی را مورد توجه قرار داده که گفته بود در زمینه مذاکره با آمریکا خط قرمزی وجود ندارد.

«آیریش ایندیپندنت»، «نیشن» پاکستان، «واشنگتن تایمز» و «هافینگتون پست»، از جمله آخرین مطبوعاتی هستند که به این خبر پرداخته اند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما خبرگزاری کویت، اظهارات روز گذشته «لئون پانه تا»، وزیر دفاع آمریکا را مورد توجه قرار داده که برای چندمین بار تأکید کرده هیچ شواهدی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد. به گفته وی، بر اساس اطلاعاتی که در دسترس مقامات ایالات متحده قرار دارد، مقامات ایرانی هیچ گونه تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای نگرفته اند.

با این حال، وی گفته ایران در حال توسعه فرایند غنی سازی اورانیوم است و مدعی شده از آنجا که این کار را بر خلاف قواعد و مقررات بین المللی (قطعنامه های شورای امنیت) انجام می دهد، باید این اقدام را خطرناک ارزیابی کرد. وی بر این اساس گفته درخواست آمریکا از ایران این است که توسعه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

روزنامه «چاینا دیلی» در مطلبی به برنامه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران برای سفر به مصر پرداخته و اشاره می کند که این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به مصر از زمان پیروزی انقلاب تاکنون خواهد بود. این روزنامه می نویسد به اعتقاد مقامات سیاسی و تحلیلگران، این سفر، گامی مهم در از سر گیری روابط تهران- قاهره و تلاشی برای نزدیک تر کردن دیدگاه های دو کشور پرجمعیت منطقه به یکدیگر است. احمدی نژاد در رأس هیئتی از ایران برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در قاهره، روز چهارشنبه به مصر سفر خواهد کرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نهایت، یکی دیگر از اخباری که از اواخر وقت روز گذشته در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته، برگزاری جلسه استیضاح رفاه در مجلس شورای اسلامی و حواشی پیرامون آن است. «واشنگتن پست» در این رابطه می نویسد مجلس ایران روز یکشنبه با برکناری وزیر رفاه، نهمین وزیر کابینه احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری اش را از کار برکنار کرد.

با این حال، آنچه به طور خاص مورد توجه این روزنامه قرار گرفته، اظهارات متقابل رئیس جمهور و رئیس مجلس در برابر یکدیگر است. این روزنامه در ادامه به بیان مختصری از سخنان رد و بدل شده میان این دو و به ویژه نوار پخش شده از سوی احمدی نژاد و پاسخ لاریجانی به آن پرداخته است. واشنگتن پست همچنین اشاره می کند که با رأی عدم اعتماد به نهمین وزیر، خطر نیاز به رأی اعتماد مجدد برای کل کابینه، برای احمدی نژاد جدی تر شده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» نیز به ماجراهای روز گذشته مجلس پرداخته و تیتر «رد و بدل کردن اتهامات میان رئیس جمهور و رئیس مجلس ایران» را برای آن انتخاب کرده است./تابناک