اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وجود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار «بیسواد مطلق» در کشور/میانگین سنی سوادآموزی



 اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,سازمان نهضت سواد آموزی

 رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ایلام، اردبیل، گلستان و فارس استان هایی بودند که در سال 94 بالاترین عملکرد را داشتند و خوزستان با حدود 50 هزار نفر تحت پوشش و سیستان و بلوچستان با 53 هزار نفر تحت پوشش و آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی از نظر کمیت بالاترین حجم را تحت پوشش بردند. شهر تهران همچنین دلیل شرایط موجود، 13 هزار نفر را تحت پوشش برد که به نسبت سالهای گذشته عملکرد خوبی داشته است.

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه ۵۲۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی در سال ۹۴ قرار گرفتند که بین این‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر از بین افراد بیسواد مطلق ثبت نام شدند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، ظرف سه یا چهار سال آینده دردصدبیسوادی به حداقل ممکن در سال‌های اخیر می‌رسد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این مطلب که حدود ۲۴ هزار نفر از اتباع خارجی را در سال ۹۴ تحت پوشش قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت بیشتر تمرکز را روی گروه‌های سنی جوان‌تر بردیم و تلاش کردیم، میانگین سنی افراد را کاهش دهیم و خوشبختانه تقریبا امسال میانگین سنی تحت پوشش به ۳۰ سال کاهش یافت.

بر‌ترین استان‌ها در کاهش بیسوادی در سال ۹۴

باقرزاده در پاسخ به این سوال که بر‌ترین استان‌ها در حوزه تحت پوشش قرار دادن بیسوادان کدام‌ها هستند، گفت: استان‌های ایلام، اردبیل، گلستان و فارس استان‌هایی بودند که در سال ۹۴ بالا‌ترین عملکرد را داشتند و خوزستان با حدود ۵۰ هزار نفر تحت پوشش و سیستان و بلوچستان با ۵۳ هزار نفر تحت پوشش و آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی از نظر کمیت بالا‌ترین حجم را تحت پوشش بردند. شهر تهران همچنین دلیل شرایط موجود، ۱۳ هزار نفر را تحت پوشش برد که به نسبت سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشته است.

۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بیسواد مطلب در کشور داریم، گفت: در مجموع در بخش بیسوادان مطلق چیزی نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر باقی مانده است؛ البته ۵۰۰ هزار نفر هنوز پالایش نشدند و از بین این‌ها ممکن است افرادی آموزش ناپذیر باشند و یا فوت کرده باشند و یا به خارج از کشور رفته باشند.

برنامه سه ساله برای به حداق رساندن بیسوادی در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به حداقل رساندن بیسوادی در کشور یک برنامه سه ساله می‌خواهد البته مشروط به اینکه ورودی به صفر برسد و بازگشت به بیسوادی نداشته باشیم. در برنامه ششم، بیسوادی در کل استان‌ها باید به حداقل برسد البته بعضی استان‌ها در سه سال و چهار سال و یا پنج سال می‌توانند به حداقل بیسوادی برسند؛ چرا که استان‌ها در یک سطح نیستند به طور مثال در استان‌های اصفهان، مازندران، تهران و سمنان درصد باسوادی بالاست و ظرف ۲ ۳ سال این برنامه را اجرایی خواهند کرد اما در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کردستان حداقل ۵ سال زمان می‌برد.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایلنا 


ویدیو مرتبط :
کنایه رضا رشیدپور به کاهش میانگین سنی مدیران اجرایی کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

22 درصد معتادان کشور تحصیلکرده‌اند /وجود 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد



معتادان تحصیلکرده, ستاد مبارزه با مواد مخدر, مراکز ترک اعتیاد

22 درصد معتادان کشور تحصیلکرده‌اند /وجود 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 10 میلیون بیسواد مطلق در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بابک دین پرست در اولین کنگره اعتیاد و رفتارهای پرخطر که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: علاوه بر تعداد بیسوادان مطلق، به همین میزان نیز افراد کم سواد و زیر مقطع سیکل درکشور وجود دارند که این بی‌سوادی دامنه گرایش به اعتیاد را در آنها افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: البته تنها بیسوادی عامل گرایش به اعتیاد نیست به طوری که متاسفانه 22 درصد معتادین کشور نیز تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی هستند.

دین پرست خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از گرایش افراد بیسواد و کم سواد باید محتواهای آموزشی متناسب با سطح درک و آگاهی آنان تهیه شود که در آن آسیبهای ناشی از اعتیاد به وضوح مشخص باشد.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که مضرات اعتیاد از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود تا آنان در سنین بزرگسالی به راحتی به مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل نشوند.

دین پرست ادامه داد: خوشبختانه امسال بعد از 20 سال تلاش به تازگی مطالبی در کتابهای درسی دانش آموزان در رابطه با مبحث اعتیاد گنجاده شده است، چرا که تا پیش از این آموزش و پرورش به شدت با این موضوع مخالفت می‌کرد.

وی تصریح کرد: دانش آموزانی که در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که پدر یا مادر معتاد هستند یا یکی از آنها در زندان به سر می‌برند و یا از هم جدا شده‌اند بیشتر در معرض درگیری با اعتیاد قرار دارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تا پیش از این دانش آموزانی که مشخص می‌شد اعتیاد دارند از مدارش اخراج می‌شدند و امکان ادامه تحصیل و ارتباط با همسالانشان در محیط های آموزشی را از دست می‌دادند که همین امر باعث انزوا و علاقه بیشتر آنها به مواد مخدر می‌شد.

دین پرست ابراز کرد: خوشبختانه چندسال است این عادت اشتباه از بین رفته و سعی می‌شود با ارائه آموزش و تعامل، این افراد از چنگال اعتیاد رهانده شوند.

وی اظهار کرد: با سکوت و عدم ارائه آمار از تعداد معتادان به ویژه مصرف کنندگان جوان و دانش آموز، مشکل اعتیاد کشور حل نمی‌شود، بنابراین مسئولین باید راه حل‌های عملی به خصوص در زمینه پیشگیری در این زمینه به اجرا در آورند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: این راه حلها باید هم در مرحله پیشگیری، اجرا و نتایج قابل بررسی باشند تا بتوان نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرد.

دین پرست تصریح کرد: نگاه سنتی به اعتیاد باید در جامعه از بین برود و در همین راستا باید اطلاع رسانی گسترده‌ای بین اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد.

این مسئول توضیح داد: بر اساس آمارسال 2012 سازمان ملل، 210 میلیون نفر در سال حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند و پنج میلیون قاچاقچی در کل جهان نیاز معتادان در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر را تامین می‌کنند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر 50 درصد زندانیان کشور ما را افرادی تشکیل می‌دهند که در ارتباز با مصرف، تولید و توزیع مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 3940 مرکز درمان اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند که 80 درصد آنها غیر دولتی هستند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار به دست آمده، نزدیک به 800 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در کشور شناسایی شده که تا کنون 400 مورد آن پلمپ و برای باقی نیر اخطاریه ارسال شده است.

وی ابراز کرد: متاسفانه در این مراکز شیوه‌هایی به کار بسته می‌شود که به هیچ وجه اصولی نبوده و علاقه‌ای در فرد برای ترک ایجاد نمی‌کند و تنها زمان‌بر و هزینه‌بر است.

دین پرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل اعتیاد بانوان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 130 هزار زن در مراکز ترک اعتیاد کشور تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تعدادی از بانوان معتاد نیز به علت برخی مشکلات حاضر به معرفی خود به مراکز ترک اعتیاد نمی‌شوند.

وی گفت: بیشتر این بانوان به علت مفاهیم غلطی که در برخی آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به آنها القا می‌شود روی به مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه می‌آورند که بسیار خطر سازتر از مواد مخدرسنتی است.

دین پرست گفت: باید تلاش شود که تعداد معتادان کشور از وضعیت کنونی فراتر نرود که این امر نیازمند تعامل و همکاری مشترک دولت و خانواده‌هاست./ایسنا