اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش پادشاه سعودی به هسته ای شدن ایران



 

 

آخرین اخبار ایران ,اخبار ایران وجهان

 

 

یک مقام ارشد عربستانی اعلام کرده است، در صورتی که ایران نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد، ظرف مدت چند هفته، عربستان سعودی سلاح هسته ای به دست خواهد آورد.

 

 

به گزارش «صفحه عربی تابناک»، این مقام ارشد سعودی در ادامه افزود: این سلاح هسته ای از سوی یک کشور منطقه ای در اختیار عربستان قرار خواهد گرفت تا توازن در منطقه برقرار شود؛ البته تا وقتی ما (عربستان) احساس خطر نکند، این سلاح را نخواهد گرفت.

این مقام سعودی همچنین گفت: به محض اینکه ایران به سلاح هسته ای دست یابد، عربستان دو گام مهم را فوری برمی دارد؛ نخست این که کلاهک های هسته ای آماده را فورا خریداری خواهد کرد و دوم آن که غنی سازی اورانیوم ویژه ساخت سلاح هسته ای را به طور گسترده آغاز می کند.

گفتنی است، به رغم این که نامی از کشور منطقه ای، که سلاح هسته ای را در اختیار عربستان خواهد گذارد، برده نشده، «تایمز» در ادامه مطلب خود می نویسد: گویا، این کشور پاکستان باشد، زیرا روابط ریاض با اسلام آباد بسیار خوب است و همچنین پاکستان یکی از همسایگان ایران است؛ بنابراین، با در اختیار گذاردن سلاح، توازن را ایجاد می کند و به همسایه ایرانی خود پیامی مهم را خواهد رساند.

بنا بر این گزارش، نزدیک دو سال پیش، خبری در رسانه های جهان عرب منتشر شد، مبنی بر اینکه توافقنامه هسته ای محرمانه ای میان عربستان و پاکستان امضا شد، ولی مدتی بعد طرفین آن را تکذیب کردند.

در همین راستا، رسانه های صهیونیست و غربی غیر مستقیم امضای این توافقنامه را تأیید کردند، حال آن که شبکه خبری «ان .بی .سی» آمریکا، به نقل از «محمد نعیم خان»، سفیر پاکستان در ریاض نوشت: هر شهروند پاکستانی، امنیت عربستان سعودی را موضوع مهمی برای کشور پاکستان می داند.

این اظهارات سفیر پاکستان، در حالی منتشر شد که چندی پیش، شماری ناو جنگی پاکستانی در بندر «جده» عربستان پهلو گرفت..../تابناک


ویدیو مرتبط :
واکنش های عجیب در مقابل توافق هسته ای ایران/طنز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش عربستان سعودی به رویکرد غرب در مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - واکنش عربستان سعودی به رویکرد غرب در مذاکرات هسته‌ای ایران

تحلیل دلایل تلاش عربستان سعودی برای کاهش قیمت های جهانی نفت، خوشبینی وزیر خارجه ایتالیا به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بازتاب سخنان وزیر دفاع ایران درباره خطوط قرمز کشور در عراق و برنامه رئیس مجلس ایران برای سفر به سه کشور منطقه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه مطالب منتشره طی روزهای اخیر درباره موضوع قیمت های جهانی نفت، روزنامه «نشنال پست» کانادا طی تحلیلی به بررسی دلایل خودداری عربستان سعودی از کاهش میزان تولید خود – که به کاهش فزاینده قیمت های نفت منجر شده – پرداخته است. این روزنامه می نویسد سعودی ها بر این باورند که غرب قصد دارد در مذاکرات هسته ای با ایران، به خواسته های جمهوری اسلامی ایران تن دهد و از دید آن ها، ضربه زدن به قیمت های جهانی نفت و فراهم کردن زمینه برای کاهش قیمت ها، ابزاری است که با استفاده از آن می توان در مقابل این روند مقاومت کرد.

در همین حال، در مطلبی مربوط به موضوع هسته ای، خبرگزاری «ترند» از خوشبینی وزیر خارجه ایتالیا به روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، روز گذشته نسبت به کسب نتیجه ای بهتر در مذاکرات هسته ای ایران در سال 2015 ابراز خوشبینی کرده است. وی گفته امیدوار است تا تاریخ ژوئن 2015، نتیجه مورد نظر از مذاکرات هسته ای حاصل شود. وزیر خارجه ایتالیا همچنین ضمن اشاره به نقش مهم ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش، گفته ایران می تواند به مبارزه بین المللی با تروریسم پیوسته و جوامع مسلمان شیعه را نیز با خود همراه کند.

اما در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران را بازتاب داده که درباره خطوط قرمز ایران در عراق سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد حسین دهقان، وزیر دفاع ایران گفته در صورتی که اماکن مقدس در عراق از سوی داعش یا هر گروه مسلح دیگری مورد تهدید قرار گیرند، ایران فوراً علیه این گروه ها وارد شده و مداخله خواهد کرد. وی همچنین افزوده: «امنیت ما برایمان بسیار مهم است. اگر تهدیدی تروریستی در نزدیکی مرزهای ما وجود داشته باشد، ما دست به اقدام خواهیم زد». دهقان همچنین گفته در صورت درخواست کمک دولت عراق، ایران آماده فراهم کردن کمک برای این کشور است.

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره عراق، سایت خبری «عراقی نیوز» از برنامه رئیس مجلس ایران برای سفر به عراق خبر داده است. این سایت می نویسد علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران قصد دارد طی هفته آینده به عراق، سوریه و لبنان سفر کند. سفر منطقه ای لاریجانی روز یکشنبه آغاز خواهد شد و شامل دیدار با همتایان خود در کشورهای مذکور و همچنین دیگر مقامات این سه کشور خواهد بود. وی همچنین با این مقامات درباره مهمترین تحولات منطقه ای و نیز اوضاع امنیتی موجود در منطقه با مقامات عراق، لبنان و سوریه گفت و گو خواهد کرد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک