اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش وزیر آموزش و پرورش به بحث استیضاحش در مجلس



اخبار,اخبار سیاسی ,آموزش و پرورش

افتتاح پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی با حضور رئیس‌جمهور، نشست خبری وزیر آموزش و پرورش و نامه تعدادی از فرهنگیان به رئیس‌جمهور مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در روز گذشته بودند.

به گزارش همشهری روز گذشته رئیس‌جمهور در ارتباط تصویری با مراكز 8 استان 671پروژه آموزشی را افتتاح كرد. دكتر حسن روحانی با اعلام اینكه طی یك سال بیش از 1600طرح در حوزه آموزش و پرورش با بیش از 9هزار كلاس درس افتتاح شده، گفت: تأمین معلمان با انگیزه و دارای ویژگی‌های لازم برای تربیت نسل بعدی بر عهده دولت است و دولت هر خدمتی كه به معلمان كند، نسبت به آنچه آنان انجام می‌دهند، ناچیز است.

همزمان با این تأكید رئیس‌جمهور بر حمایت از معلمان تعدادی از فرهنگیان با ارسال نامه‌ای سرگشاده به وی خواستار رسیدگی به مشكلات موجود در آموزش و پرورش شدند. در بخشی از نامه فرهنگیان به رئیس‌جمهور آمده است: «امروز معلم و ساعت كارش با كارخانه و میزان تولید مادی آن مقایسه می‌شود و به جای آنكه، ارزش كار معلمی و مسئولیت مدنی او كه همان تربیت انسان و تولید محصولی به شرافت و انسانیت مقایسه شود، او را به‌دلیل تعطیلی مدارس در ایام تابستان، مورد تخطئه و تحقیر قرار داده و می‌گویند: همین مقدار حقوق و مزایا از سرتان هم زیاد است!»

فرهنگیان در این نامه چندین خواسته از رئیس‌جمهور ازجمله اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به آموزش و پرورش، تصویب و اجرای طرح رتبه بندی معلمان، انتخاب 3نفر از مشاوران وزیر آموزش و پرورش از میان معلمان مشغول به تدریس در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم مدارس دولتی سراسركشور به پیشنهاد معلمان یا نمایندگانِ آنها و... را مطرح كردند.

وزیر آموزش و پرورش در واكنش به مطرح شدن بحث استیضاحش در مجلس، با پذیرش تلویحی برخی كاستی‌ها در دستگاه تحت مدیریتش اعلام كرد: از استیضاح نگران نیست و تابع تصمیم نمایندگان مجلس است. علی‌اصغر فانی كه از چند هفته پیش زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال استیضاحش در مجلس شنیده ‌می‌شود و برخی نمایندگان از جمع‌آوری بیش از 60 امضا برای استیضاح وی خبر می‌دهند، در این‌باره گفت: این موضوع نگرانی ندارد، شما هم نگران نباشید، آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای بزرگ با امكانات محدود و انتظارات نامحدود است و اگر بخواهیم به آن ایراد بگیریم به راحتی می‌توانیم ایرادات بسیاری را مطرح كنیم.

وی افزود: این روند در دوره‌های قبل نیز وجود داشته و تنها مربوط به این دوره نیست، نگران استیضاح نیستم و امیدوارم هر چه خیر و صلاح است پیش بیاید.وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام نیروهای مازاد و ساماندهی نیرو در‌ آموزش و پرورش اعلام كرد: یكی از سیاست‌های اصلی ما ساماندهی وضعیت نیروی انسانی است. وی پیش‌بینی كرد با ادامه این روش‌ها طی 5 تا 6 سال آینده به تعادل نسبی در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش برسیم و تا 10سال آینده 50درصد از نیروی انسانی حدود یك میلیون نفری این وزارتخانه بازنشسته شوند.

فانی با بیان اینكه تلاش می‌كنیم تا ردیف‌های استخدامی را به مناطق نیازمند تخصیص دهیم و از بوم برای بوم جذب نیرو داشته باشیم تا تعادل نیروی انسانی برقرار شود، افزود: اكنون اگر اعلام كنیم آموزش و پرورش برای محروم‌ترین نقاط ایران به نیرو نیاز دارد تعداد زیادی از افراد داوطلب می‌شوند كه پس از استخدام و طی 2 تا 3سال فعالیت در مناطق محروم، به هر نحو ممكن سعی می‌كنند خود را به شهر مورد نظرشان منتقل ‌كنند. هم‌اكنون در برخی مناطق رشته‌ها و جنسیت با كمبود نیرو و در برخی مناطق به‌ویژه مراكز استان‌ها مانند تهران و تبریز با نیروی اضافه روبه‌رو هستیم. آیا می‌توان به یك معلم حكم داد تا از تهران به بشاگرد برود؟ مطمئنا چنین چیزی امكان پذیر نیست. وی درباره احتمال دریافت پول در مدارس سپرده شده به بخش خصوصی تصریح كرد: این مدارس تا به امروز پولی از خانواده‌ها دریافت نكرده‌اندو از این پس هم دریافت نخواهند كرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با اعضای كمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسیدیم كه آیین‌نامه اجرایی ماده22 قانون مدیریت خدمات كشوری برای سال94 مبنای كار باشد. در این آیین‌نامه ذكر شده كه یك دستگاه دولتی می‌تواند تمام یا بخشی از تجهیزات و امكانات مورد نیاز را در اختیار مؤسسات مجری قرار داده و خدمات را از مؤسسان مجری خریداری كند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان با هدف افزایش انگیزه معلمان و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای آنها تا پایان امسال از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود. مشكل رتبه عالی كه توسط سازمان بازنشستگی ایجاد شده بود، برای 376هزارو172 نفر از همكاران شاغل و بازنشسته حل شد. همچنین از محل صرفه‌جویی در نیروی انسانی، فوق‌العاده شغل 330هزار معلم ابتدایی 20درصد افزایش یافت. 

اخبار سیاسی - همشهری

 


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس حاشیه ساز شد



 

اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیئت رئیسه مجلس موجب تنش در راهروی مجلس بین یکی از طراحان اصلی و یک نماینده ادوار مجلس شد.

 

به گزارش مهر، پس از آنکه هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه امروز چهارشنبه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد قاسم محمدی نماینده اردبیل یکی از طراحان اصلی این طرح با حضور در راهروی مجلس از خبرنگاران پارلمانی خواست تا با جمع شدن گرد وی از توضیحاتش در خصوص این طرح بهره گیرند.

وی با صدای بلند از خبرنگاران خواست تا به نزد وی رفته تا اطلاعاتی را به خبرنگاران بدهد.

در این بین سید زاده یکی از نمایندگان ادوار که در جلوی درب پارلمان بود با شوخی خطاب به محمدی گفت خودتان را با این استیضاح مسخره کرده اید، خبرنگاران نمی آیند.

قاسم محمدی در واکنش به گفته این نماینده ادوار با او به شدت برخورد کرد و با گفتن جملاتی تند وی را مدافع حاجی بابایی عنوان کرد. محمدی که از طراحان اصلی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است به این جملات اکتفا نکرد و مصرا از سیدزاده می خواست که راهروی مجلس را ترک کند.

این نماینده ادوار هیچ واکنشی در مقابل محمدی و حرکاتش نشان نداد و با راهنمایی دیگر نمایندگان مجلس از فضای متشنج در راهرو دور شد.

محمدی درهمان حالت عصبانیت از خبرنگاران خواست تا وزارت آموزش و پرورش را یک وزارتخانه متخلف معرفی کنند. وی ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش به معلمانش حمال می گوید، خاک بر سر این نمایندگان که آنقدر اقتدار ندارند که در راهروی مجلس به آنها توهین می شود.

پس از این گفتگوها نمایندگان مجلس تلاش کردند قاسم محمدی را از خبرنگاران دور کرده و وی را به آرامش دعوت کردند و به وی تاکید کردند در حالت آرامش با خبرنگاران گفتگو کند.

وی پس از دقایقی مجددا درجمع خبرنگاران حاضر شد واین بار با آرامش نقطه نظرات خود را درخصوص اعلام وصول طرح استیضاح بیان کرد.