اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش متفاوت یادگار امام به سخنان مصباح



اخبار,اخبارسیاسی,سیدحسن خمینی

سعه‌صدر از ویژگی‌ شخصیت‌های بزرگ است که می‌توان آنها را با این صفت از دیگران متمایز کرد. گذشت، ایثار و بی‌توجهی به اهانت‌ها و تهمت‌ها را شاید نتوان در ظرف گنجایش یک فرد عادی تعریف کرد و تنها آنهایی می‌توانند از این قاعده بهره‌مند شوند که در زندگی خود تجربه مشاهده و درک این واقعیات ارزشمند را داشته باشند.

امام خمینی(ره) شخصیتی بود که هیچگاه در برابر اتهامات ناروا و درشت‌سخن گفتن‌های مخالفان طاقت از کف نداد و برازنده خود ندانست که به آنها پاسخی دهد بلکه با رفتار خود به خلاف‌گویان آموخت که بزرگی با دو حرف نادرست به زیر سوال نخواهد رفت که البته امام هم این مشی را بی‌گمان از بزرگان دین خود آموخته بود. امیرمؤمنان در دوران كوتاه حكومت خویش با سه نبرد ویرانگر داخلى روبه‏رو شد و در برخورد با جنگ‏افروزان، آداب اخلاقى را فرو نگذاشت و به همه احكام فقهى مربوط به جنگ با اهل قبله پایبند بود.

 

امام على(ع) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسى داشت: گفت‏وگو، مدارا و برخورد قاطع. تلاش اولیه امیرمؤمنان، پاسخگویى به شبهات مخالفان بود و مى‏كوشید راهى براى پایان‏بخشیدن مسالمت‏آمیز به نزاع و دشمنى بیابد.

 

اگر از این راه نتیجه دلخواه به دست نمى‏آمد، با مخالفان خود، تا جایى كه به امنیت و وحدت جامعه اسلامى آسیبى نمى‏رسید، مدارا و از شدت و خشونت پرهیز مى‏كرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قیام مسلحانه مى‏زدند و امنیت شهرها و راه‏ها را به خطر مى‏انداختند، نوبت به برخورد قاطعانه مى‏رسید. البته امام‏(ع) در این مرحله نیز هیچ گاه از ارشاد و راهنمایى دشمنان غفلت نمى‏كرد و در عمل نیز نشان مى‏داد كه همواره این سخن پیامبر اكرم ‏(ص) را پیش چشمان خود دارد كه در غزوه خیبر، خطاب به ایشان فرمود: «اگر خداوند یك تن را به دست تو هدایت كند، بهتر از هر چیزى است كه خورشید بر آن مى‏تابد.»

 

رفتار امام خمینی(ره) در مواجهه با منتقدان و مخالفان بر اهل بیت او نیز تاثیرگذار بوده است چنانکه آیت‌ا... سیدحسن خمینی بارها در مواجهه با منتقدان تنها سکوت پیشه و برای آنها آرزوی اصلاح کرده است. یکی از دلایل این سکوت و بی‌پاسخ گذاشتن هجمه‌ها به این موضوع برمی‌گردد که خانواده حضرت امام همواره به‌عنوان یک الگو در جامعه مطرح و شناخته شده هستند. این رسالت عظیم و سنگینی که بر دوش این خانواده است آنها را از اقداماتی مانند مقابله به‌مثل و حتی پاسخگویی به اتهامات و بی‌اخلاقی‌ها بازمی‌دارد چراکه از امام خمینی به‌خوبی آموخته‌اند که صبوری و آرامش برای جامعه مایه عزت و پیشرفت است.

 

همین اواخر بود که به گزارش فارس، آیت‌ا... مصباح‌یزدی گفت: «در سال‌های ابتدای بعثت، ازجمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای 1400 سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی(ره). برخی حق را می‌شناسند، اما مانند ابوجهل تا پای جان آن را انکار می‌کنند. روح برتری‌طلبی، قانع نشدن به حق خود و تسلیم نشدن در برابر حق از عوامل روانی است که برخی آگاهانه و عامدانه حق را انکار می‌کنند و حتی در مقابل حق سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما منطق، ارزش‌ها، سیره پیامبر و اهل بیت را داریم، اما آسیبی که همه اینها را مخدوش می‌کند، تحریف است.»

 

این سخن به‌طور قطع به مذاق اطرافیان امام خمینی(ره) خوش نیامد اما واکنشی که آنها داشتند سکوت بود و این موضوع یعنی سکوت به اندازه‌ای مهم و ارزشی قلمداد شده است که دیروز یکی از سایت‌ها نوشت: «در پی سخنان اخیر آیت‌ا... محمدتقی مصباح‌یزدی درمورد «رفوزه شدن بستگان امام خمینی»، سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام خمینی که رهبری معنوی بیت امام راحل و جریان متبوع آن را نیز برعهده دارد، واکنشی متفاوت از خود نشان داد. سیدحسن خمینی به چهره‌های بیت امام خمینی و رسانه‌های منتسب به این جریان اعلام کرده است که به هیچ وجه، هیچ واکنش و پاسخی به سخنان اخیر مصباح‌یزدی نشان ندهند.» 

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
سخنان یادگار امام لحظه تحویل سال نو در حرم امام خمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سه عضو مجلس‌خبرگان به سخنان مصباح و تحریف سخن امام خمینی



اخبار,اخبارسیاسی,واکنش اعضای مجلس‌خبرگان به سخنان مصباح


اخبار سیاسی - تحریف سخن امام خمینی در باره جمهوریت نظام
واکنش سه عضو مجلس‌خبرگان به سخنان مصباح

  آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رهبر معنوی گروه پایداری) اخیرا در دیدار با جمعی از طلاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه امام(ره) چرا جمهوری اسلامی را مطرح كرد، نه حكومت اسلامی را، اظهار داشت: كسانی كه فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانی‌ها و كتاب‌هایشان دیده باشند، می‌دانند كه امام(ره) از لفظ حكومت اسلامی استفاده می‌كردند، اما از آنجا كه واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می‌افتد و جهان می‌خواهد بداند چه حكومتی در ایران قرار است بر سركار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده كرده و منطقی را اتخاذ كردند كه مورد توافق و فهم دیگران باشد.

در همین زمینه پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، گفت‌وگوهایی را با سه عضو مجلس خبرگان رهبری درباره دیدگاه‌ حضرت امام خمینی(ره) نسبت به مسئله جمهوریت نظام داشته که به شرح زیر است:


آیت الله مقتدایی: این بیان در مورد امام خمینی به هیچ وجه درست نیست
آیت الله مقتدایی نماینده مجلس خبرگان رهبری در واکنش به این جمله تحریف آمیز که «امام معتقد به جمهوریت نبودند و تنها برای این که به زبان روز سخن بگویند از واژه جمهوری استفاده می‌کردند»، اظهار داشت: به هیچ وجه این بیان در مورد امام صحیح نیست. چون امام خمینی از ابتدا با سلطنت مخالف بودند و مدل جمهوریت و اسلامیت را مد نظر داشتند. طوری که بارها فرمودند که جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

وی که در حاشیه مراسم تجدید میثاق اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرمان های امام خمینی در حرم مطهر امام خمینی، در پاسخ به این پرسش که در مقابل تصویر تحریف شده و خشنی که از امام خمینی در رسانه های غربی و برخی محافل داخلی ارائه می‌شود چه باید کرد؟ اظهار داشت: امام خمینی(س) همواره چهره رئوف، مهربان و دلسوزی داشته اند و چهره ی اخلاقی امام نمونه ای از اخلاق پیامبر گرامی اسلام بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که قرآن می‌فرماید پیامبر را اسوه و الگوی خودتان قرار دهید «ولکم فی رسول الله اسوة الحسنة»، گفت: به راستی که امام پیامبر بزرگ اسلام را در سبک و سیاق زندگی و حکومت اسوه خود قرار داده بود. امام خمینی الگویی به تمام معنا از رفتار و روش پیغمبر اسلام(ص) در عصر ما بود، البته دشمنان، اسلام را هم خشن معرفی می‌کنند و باید همواره در ارائه تصویر واقعی اسلام، انقلاب و امام کوشید و توطئه دشمنان در این زمینه را خنثی نمود.

آیت الله عالمی: تحریف امام خمینی با انگیزه دشمنی صورت می‌گیرد
آیت‌الله حسن عالمی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز در واکنش به این اظهارات تحریف آمیز، با بیان اینکه "فرمایشات امام خمینی در صحیفه امام، ندایی بلند برای جمهوریت بود" افزود: اظهارنظرهایی که به تحریف امام خمینی می‌پردازند؛ پایگاه مردمی نظام را در ذهن جوانان تخریب می‌کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضعی در برابر این جمله تحریف آمیز دارید که « امام معتقد به جمهوریت نبودند و تنها برای این که به زبان روز سخن بگویند از واژه جمهوری استفاده می‌کردند»، تأکید کرد: واقعیت این نیست، امام بانی اصلی و بزرگترین مشوق جمهوریت در ایران و موثر‌ترین شخصیت در برگزاری انتخابات‎های گوناگون در کشور بود. با این اوصاف، چطور می‌توان گفت، به جمهوریت اعتقادی نداشته‌اند؟!

وی با تذکر این که کسی امام را درک کرده باشد این موضع گیری‌ها را نمی‌کند، هشدار داد: اظهارات برخی از افرادی که در این زمینه سخنان امام را تحریف می‌کنند؛ نمی‌تواند از انسانهای صادقی صادر شده باشد؛ بلکه از روی دشمنی با امام خمینی است. یا باید بگوییم فردی که این حرف را زده، مطلع نیست، و سن اشان ایجاب نمی‌کند یا آن زمان نبودند که از امام بشنوند؛ به صحیفه امام هم مراجعه نکرده‌اند، زیرا کسی اگر امام را درک کرده باشد یا سخنان حضرت امام را از رسانه‌ها شنیده باشد و یا مجموعه صحیفه امام را دیده باشد هم اصلا این حرف را نمی‌زند.

آیت‌الله جزایری: هیچ دلیلی بر ادعای تحریف‌آمیز عدم اعتقاد امام به جمهوریت وجود ندارد
آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز هم با بیان اینکه "مفهوم جمهوری به صراحت در گفته‌ها و رفتارهای امام وجود دارد"، افزود: امام با هر گروهی که منکر جمهوریت و منکر اسلامیت بودند موافق نبودند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضعی در برابر این جمله تحریف آمیز دارید که « امام معتقد به جمهوریت نبودند و تنها برای این که به زبان روز سخن بگویند از واژه جمهوری استفاده می‌کردند»، تأکید کرد: ما با این تفسیر مخالف هستیم. حضرت امام آن زمان از کسی تقیه نمی‌کردند که مثلا خلاف اعتقادشان حرفی بزنند.

امام جمعه اهواز با بیان این که هیچ دلیل و قرینه ای بر این ادعا وجود ندارد که بتوان گفت امام به جمهوریت معتقد نبودند؛ گفت: این تحریف موردی نیست که بتوان به امام نسبت داد. این عضو مجلس خبرگان رهبری توصیه کرد: برای درک منویات امام باید از کلمات امام، استشمام و استفاده کنیم.امام همواره بر جمهوری اسلامی تاکید می‌کردند و جمله به یاد ماندنی ایشان که «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش»، هنوز در خاطره‌ها هست و ما نظرات حضرت امام را ناگزیر باید از کلمات و پیام های خود حضرت امام بفهمیم و راه دیگری نداریم.

وی با اظهار شگفتی از این که کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند؛ چه دلیلی برای این کار دارند؟!،گفت: گفته های امام خمینی نشان دهنده اعتقادات ایشان است و این خلاف مبنای عقلایی است که کسی بخواهد گفته خودش را نقض کند. موسوی جزایری با بیان اینکه تمامی مبانی حقوقی می‌گویند هر انسانی نسبت به اظهارات خودش مسئول است، گفت: امام هم با رفتار خود بر این مبنا تاکید داشتند.

 

اگر بنا باشد بگوییم آدم حرفی بزند و بعد بگوید اراده جدی نداشت و مقصود دیگری از این حرف داشتم، در دنیا این پذیرفته نمی‌شود و این خلاف حقوق بشر است. چرا که هر کسی هر حرفی که می‌زند بر اراده جدی نسبت به آن حرف حمل می‌شود.

اخبار سیاسی - بهارنیوز