اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش عجیب روس ها به توسعه فعالیت های هسته ای ایران



فعالیت های هسته ای ایران,توسعه فعالیت های هسته ای ایران

واکنش عجیب روس ها به توسعه فعالیت های هسته ای ایران

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این فعالیت ها خارج از چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هسته ای انجام نشده است و شامل مواد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نمی شوند.

شفاف: روسیه از توسعه فعالیت های هسته ای ایران انتقاد کرد.

به گزارش شفاف به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، وزارت خارجه روسیه از طرح های جدید هسته ای ایران شامل بهره برداری از معادن جدید اورانیوم و آغاز به کار کارخانه جدید تولید کیک زرد انتقاد کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این اقدامات اعتماد کافی در مذاکرات هسته ای را به دنبال نمی آورد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه روسیه در این باره نوشت: از نظر ما تقویت فعالیت های ایران برای توسعه فعالیت های هسته ای اش نمی تواند فضای تفاهم متبادل و اعتماد را میان 1+5 و این کشور را به دنبال داشته باشد. تفاهم متبادل و اعتماد عامل اساسی ادامه مذاکرات هسته ای است.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: ایران با وجود افزایش توانایی اش در استخراج اورانیوم نمی تواند فعالیت های هسته ای خود را مخفی کند.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این فعالیت ها خارج از چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هسته ای انجام نشده است و  شامل مواد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نمی شوند.

ایران سه شنبه گذشته در مراسم روز ملی فناوری هسته ای از آغاز بهره برداری از دو واحد جدید معدن اورانیوم و فعالیت کارخانه جدید تولید کیک زرد خبر داد.

روسیه از اعضای گروه 1+5 است که با ایران مذاکراتی را برای حل مساله هسته ای این کشور انجام می دهد. با این حال مواضع روسیه درباره برنامه هسته ای ایران در طول سال های گذشته نسبت به کشورهای غربی ملایم تر بوده است.

آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در 16 و 17 فروردین ماه جاری در آلماتی قزاقستان برگزار شد./شفاف

 

 

 


ویدیو مرتبط :
واکنش های عجیب در مقابل توافق هسته ای ایران/طنز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای عجیب سناتور جمهوری‌خواه علیه ایران/ واکنش احتمالی عربستان به توافق هسته‌ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

ادعای جان کری درباره حمایت ایران از تروریسم، ادامه مخالفت های شدید سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی و همچنین نخست وزیر رژیم اسرائیل با توافق هسته ای ایران، واکنش احتمالی عربستان سعودی به توافق هسته ای و تأکید وزیر خارجه انگلیس بر ضرورت همکاری با ایران در منطقه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به مسائل مربوط به توافق هسته ای ایران اختصاص دارد. روزنامه «الشرق الاوسط» گفت و گویی با وزیر خارجه آمریکا انجام داده که وی در آن مدعی شده با وجود حصول توافق هسته ای، ایران به سبب آنچه وی حمایت از تروریسم خوانده، در انزوا از جامعه بین الملل خواهد بود. به نوشته این روزنامه، جان کری گفته سوم ماه اوت، در سفر به دوحه با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد و آن ها را در جریان جزئیات توافق هسته ای صورت گرفته با ایران قرار خواهد داد. همچنین قرار است در این دیدار، درباره راهبرد «مقابله با اقدامات فاقد مشروعیت ایران در منطقه» با کشورهای خلیج فارس هماهنگی هایی صورت گیرد. وی مدعی شده: «ایران به سبب حمایت از تروریسم، حمایت از تجارت اسلحه، حمایت از حوثی ها و حمایت از حزب الله، منزوی باقی خواهد ماند».

این در حالی است که مخالفت سیاستمداران تندرو کنگره آمریکا با توافق هسته ای همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه، از دموکرات های کنگره خواسته در مخالفت با توافق هسته ای ایران با جمهوری خواهان همراه شوند. وی در بیانیه ای اعلام کرده دموکرات ها در کنگره آمریکا زمانی که لحظه رأی گیری درباره توافق هسته ای ایران فرا برسد، با لحظه تصمیم گیری روبرو خواهند شد. به گفته وی، آن ها یا باید در کنار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بایستند و اجازه دهند این موافقتنامه دارای عیب و نقص به تصویب برسد یا اینکه در کنار اکثریت مردم آمریکا، در کنار رژیم اسرائیل و همچنین در کنار متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه بایستند.

تد کروز، از دیگر سناتورهای جمهوری خواه که از جمله نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز هست، از جمله دیگر افرادی است که علیه توافق هسته ای موضع گیری کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «نشنال ژورنال»، کروز مدعی شده توافق با ایران، مرگ میلیون ها آمریکایی را به همراه خواهد داشت. وی اظهار داشته: «اگر ایران به سلاح اتمی برسد، خطرناک ترین وضعیتی که می تواند روی دهد این است که این کشور این سلاح را سوار یک کشتی کند و از آنجا آن کلاهک را به طرف اتمسفر شلیک کند. اگر این کلاهک به اندازه کافی بالا برود و در آنجا منفجر شود، آنگاه یک پالس الکترو مغناطیسی شدید ایجاد خواهد کرد که می تواند تمامی شبکه الکترونیکی، سیستم های مالی ما و حتی می تواند توزیع آب و غذا، سیستم های تهویه هوا، حرارتی و حمل نقل را مختل کند و آنگاه ده ها میلیون آمریکایی جان خود را از دست خواهند داد».

به موازات این مخالفت ها در کنگره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز به موضع گیری های خود علیه توافق هسته ای ایران ادامه می دهد. خبرگزاری «شین هوا» می نویسد نتانیاهو روز سه شنبه در بیت المقدس با متیو رنتسی، همتای ایتالیایی خود دیدار کرد و به انتقادات خود از توافق هسته ای بین قدرت های جهانی و تهران ادامه داد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رنتسی اظهار داشته: «توافق با ایران، خطراتی جدی برای اسرائیل، خاورمیانه، اروپا و کل جهان ایجاد می کند». وی مدعی شده این توافق یک «اشتباه تاریخی» است و افزود لغو تحریم ها علیه ایران، به معنی آن است که «صدها میلیارد دلار به تجاوزگری این کشور در منطقه کمک مالی شود». با این حال، نخست وزیر ایتالیا تأکید کرده کشورش و رژیم اسرائیل مواضعی متفاوت درباره توافق ایران دارند.

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به واکنش احتمالی عربستان سعودی به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد یکی از واکنش های احتمالی عربستان سعودی به موافقتنامه ای که بزرگ ترین دشمن آن، یعنی ایران با قدرت های جهانی امضا کرده، این است که برنامه های انرژی هسته ای خود را سرعت بخشد و یک زیرساخت اتمی برای خود ایجاد کند تا روزی بتواند از آن در جهت ساخت سلاح استفاده کند. رویترز می افزاید اگرچه عربستان سعودی اخیراً اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته ای خود انجام داده، اما کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست که این کشور واقعاً بتواند مخفیانه یک بمب اتمی بسازد یا اینکه بتواند در برابر فشار سیاسی ناشی از افشای چنین برنامه هایی تاب بیاورد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی «اینترنشنال بیزنس تایمز» اظهارات وزیر خارجه انگلیس را بازتاب داده که از فراهم شدن فضا برای همکاری کشورش با ایران جهت مبارزه با تروریسم در خاورمیانه سخن گفته است. فیلیپ هاموند گفته توافق با ایران، امکان گشایش گفت‌و‌گوهای سازنده بیشتر با این کشور را فراهم کرده و این امر با توجه به وقایع کنونی منطقه مهم است. وی همچنین از عزم لندن در مشارکت با ایران در مبارزه علیه داعش خبر داده؛ اما افزوده: «ما البته هنوز نمی‌توانیم نسبت به این مسئله مطمئن باشیم». وی در ادامه اظهار داشته: «یک نکته که می‌توانیم بگوییم این است که ایران در نگرانی‌های ما سهیم است. آن‌ها داعش را دشمنی مهلک می‌دانند که باید نابود شود».


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک