اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به احتمال کاندیداتوری خاتمی



سخنگوی شورای نگهبان ,  کاندیداتوری خاتمی


سخنگوی شورای نگهبان گفت: مدارک مورد ادعا علیه برخی از کاندیدا چنانچه برای شورای نگهبان ارسال شود ، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی مصوبه مجلس درباره تابعیت فرزندان ‌زاده شده در ایران از پدر یا مادر ایرانی و اینکه اساسا مطابق قانون اساسی تابعیت در جمهوری اسلامی براساس خاک تعلق می‌گیرد یا خون اظهار کرد: سیستم قانونی ما نظام خونی را پذیرفته و تابعیت در ایران براساس خون شکل می‌گیرد و نه خاک.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای شرکتی ملی گاز در شرکت نفت گفت: این ایراد در حد یک ابهام است.

کدخدایی درباره ابطال انتخابات در برخی از حوزه‌ها خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی به صورت کلی و یا به صورت جزئی در حد یک نماینده انتخابات ابطال شده است.

وی با اشاره به حوزه تویسرکان ابطال انتخابات این حوزه را به دلیل تخلفات انتخاباتی اعلا م کرد و درباره حوزه انتخابیه ایلام خاطرنشان کرد: انتخابات در این حوزه نسبت به یکی از نامزد‌ها ابطال شد.

وی افزود: نظراتی که شورای نگهبان اعلام می‌کند ، مبتنی بر اظهارات کار‌شناسی شده است و اعضای شورای نگهبان براساس اسناد و مدارک متقن همه ابعاد موضوع را بررسی می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مدعی تصویب برخی از مصوبات مجلس در حالت شتاب زدگی شد ، اظهار کرد: مصوبه مجلس هنگامی که در صحن به تصویب می‌رسد و با امضای رئیس مجلس به ما ارسال می‌شود ،آن را مصوبه تلقی می‌کنیم و این موضوع که عجولانه تصویب شده و یا فراغ بال مورد بررسی قرار گرفته از مواردی نیست که شورای نگهبان در آن ورود پیدا کند.

کدخدایی درباره آیین نامه سوال از رئیس‌جمهور و این موضوع که سوال نباید باعث استیضاح شود، گفت: آنچه مورد ایراد شورای نگهبان بوده این است که استیضاح نسبت به رئیس‌جمهور و یا وزرا از موارد خاص است ، مجلس در مصوبه قبلی این متن را اصلاح کرد، اما نظر قطعی شورای نگهبان این است که درمواردی که قانون اساسی ساز و کار مشخصی برای سوال یا استیضاح تعیین کرده است مجلس نمی‌تواند موارد خلاف این ساز و کار را به تصویب برساند و هیچ کدام از این موارد به طور خودکار نباید منجر به استیضاح شوند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل معاونت اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور نیز تاکید کرد: نظر شورای نگهبان درباره اصل ۱۳ قانون اساسی به زودی اعلام می‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم گفت، اگر اصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ که کدخدایی به مزاح گفت: من نمی‌دانم بعد از این جلسه سالم از پله‌ها پایین خواهم رفت

وی افزود: سوال شما دشوار است. ان‌شاءالله عمر همه‌ی شما باقی باشد و در انتخابات آینده نظرات شورای نگهبان را ملاحظه کنید. من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که جملات خود را با بیان این‌که تعداد بیکاران سیاسی زیاد شده، خواستار ارزیابی شورای نگهبان درخصوص معاونت اجرای قانون اساسی بود، گفت: ان‌شاءالله نظر شورای نگهبان در مورد اصل 113 قانون اساسی اعلام خواهد شد.

کدخدایی درباره عدم تایید اعتبارنامه برخی از نمایندگان مجلس و اینکه گفته می‌شود مدارکی علیه برخی منتخبان ارائه شده است، گفت: در برخی از موارد ممکن است مدارکی به دست ما نرسیده باشد و نمایندگان چنانچه مدرک مهمی در دست دارند اگر برای ما ارسال کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در مورد منتخبان مدارک موجود پیش از این توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.

کدخدایی از اظهارنظر درباره مورد نماینده مبارکه خودداری کرد و گفت: در صورتی که اعتبارنامه نماینده مزبور در ‌‌نهایت تایید نشود، انتخابات میان دوری در حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.../انتخاب


ویدیو مرتبط :
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به رای گیری در ساعات پایانی و اظهارات روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به احتمال کاندیداتوری «مشایی»: ملاک قانون و رفتار افراد است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به احتمال کاندیداتوری «مشایی»: ملاک قانون و رفتار افراد است

سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری‌اش در سال 91 تاکید کرد که «شورای نگهبان هیچ وقت قبل از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات صحبتی در مورد رد یا تایید صلاحیت آنها نکرده و نمی‌کند».

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در جلسه گذشته بیان کردید اگر کسانی قبل از اینکه صلاحیت‌شان تایید نشده باشد، فعالیت انتخاباتی کنند اقدامی خلاف قانون انجام داده‌اند. اخیرا شاهد چنین مواردی بوده‌ایم، نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ گفت: اگر نسبت به این اقدامات واژه تبلیغات صدق کند قطعا مراجع ذی‌ربط موظف به برخورد هستند اما اینکه تبلیغات چیست و اینکه مواردی مانند اعلام نامزدی و اعلام برنامه‌ها و غیره در محدوده تبلیغات قرار می‌گیرد یا خیر؟ همچنان روشن نیست و ما نیازمند اصلاح قانون هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: البته اگر مصداق تبلیغات باشد قطعا در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام برخی از شعارها یا الفاظ از سوی برخی افراد یا کاندیداهای احتمالی می‌تواند به عنوان تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد تلقی شود؟ گفت: قانون در این زمینه ساکت است. اینکه آیا این‌گونه رفتارها جزو تبلیغات محسوب می‌شود یا نه، معلوم نیست.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که برخی اشخاص که هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند مطرح شده که ردصلاحیت می‌شوند مانند رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها، اما در مورد برخی از افراد مثل شهردار تهران که پرونده قضایی دارند اینگونه مباحث مطرح نشده است، ملاک شما برای تایید صلاحیت‌ها چیست؟ آیا افرادی که دارای پرونده قضایی هستند تایید صلاحیت می‌شوند؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: آیا شما از شورای نگهبان اظهارنظری در مورد افراد شنیده‌اید؟ ملاک ما، قانون است و اینکه رفتار افراد منطبق با قانون سنجیده می‌شود.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا در انتخابات پیش‌رو با برخی از اشخاص که احتمال می‌رود تایید صلاحیت نشوند صحبتی شده که وارد انتخابات نشوند و آیا این تعامل در این انتخابات وجود دارد که کدخدایی در پاسخ گفت: سوال شما ابهام دارد. منظور شما از تعامل چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان افزود: هیچ وقت قبل از ثبت‌نام افراد صحبتی در این خصوص نبوده و در موقع ثبت‌نام و اعلام اسامی ممکن است برخی افراد به شورای نگهبان مراجعه کنند و ما وضعیت را نسبت به آنها مطرح می‌کنیم بنابراین این افراد هستند که به شورای نگهبان مراجعه می‌کنند تا در خصوص وضعیت خود سوال کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که اخیرا آقای مطهری مطرح کرده که اگر آقای مشایی با اصرار رییس‌جمهور تایید صلاحیت شود باید فاتحه انقلاب را خواند، نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست و آیا کسی می‌تواند برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کند؟ گفت: گویا با توجه به چند سوال مطرح شده، کسانی برای شورا تعیین تکلیف می‌کنند. تکلیف شورای نگهبان را قانون مشخص کرده و ما بر این اساس اعلام نظر می‌کنیم.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که توانایی کاندیداها را چطور می‌سنجید، گفت: معیار ما در درجه اول قانون و بعد از آن سوابق افراد است. کسانی که خود را در معرض نامزدی قرار می‌دهند حتما سوابقی دارند و این سوابق باید بیانگر این توانایی‌ها باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز این نکته را به درستی تاکید کردند که توانایی برای اداره کشور با سایر توانایی‌ها متفاوت است.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که لایحه بودجه امسال با تاخیر به مجلس ارسال شد و ما شاهد بودیم که بودجه برخی نهادها مانند شورای نگهبان کاهش یافته است، آیا این اقدام در عملکرد شورای نگهبان تاثیر می‌گذارد؟

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: قطعا اگر به شما وظیفه‌ای واگذار کنند و هزینه آن را پیش‌بینی نکنند نمی‌توانید آن را به خوبی انجام دهید اما ما نیز شرایط عمومی کشور را درک می‌کنیم و معتقدیم که شورای نگهبان باید شرایط عمومی کشور را درک کند. منتظر هستیم که بودجه انتخابات را در سه ماهه اول سال داشته باشیم تا به خوبی نظارت خود را بر انتخابات انجام دهیم.

خبرنگار دیگری اینچنین سوال کرد که بعد از بررسی صلاحیت‌ها، معمولا طرفداران کاندیداهایی که ردصلاحیت می‌شوند مسائل حاشیه‌ای را ایجاد می‌کنند، شورای نگهبان در این راستا چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟ کدخدایی پاسخ داد: در درجه اول باید قانون را اصلاح کرد که وظایف نهادهای مسوول را تبیین کند و در درجه دوم نامزدها و طرفداران آنها باید از بداخلاقی‌هایی که در دوره گذشته اتفاق افتاد خودداری کنند. البته شورای نگهبان اقداماتی را در نظر دارد تا از وضعیتی که در گذشته اتفاق افتاد جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه نیز در این جهت با توجه به مسوولیت خود ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل داده و ما همکاری نزدیکی با این ستاد داریم.

خبرنگار دیگری به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه من بر اساس سوگندی که یاد کردم اگر احساس کنم جایی خلاف قانون عمل شده اقدام می‌کنم، خواستار پاسخ کدخدایی شد که وی گفت: شورای نگهبان مفسر قانون عادی نیست. اما اگر قانون مراحل تصویب خود را نهایی کرد و لازم‌الاجرا شد، برای همه لازم‌الاتباع است البته کسانی که مسوول اجرای قانون هستند طبق تشخیص متعارف خود باید قانون را اجرا کنند.

خبرنگار دیگری در ادامه سوال کرد اخیرا دو واژه «فتنه و انحراف» خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما نمی‌دانیم چگونه باید این دو را احصاء کنیم، شورای نگهبان برخوردش با این مساله که در قانون لحاظ نشده چیست؟ که کدخدایی پاسخ داد: من جواب این سوال را با یک مثال مطرح می‌کنم. اگر اعلام شود که مثلا دشمنان جمهوری اسلامی قابل تایید نیستند طبیعی است که شما معیارهایی برای تشخیص نیاز دارید. این معیار را قانونگذار برای شما تعیین کرده است. مثلا اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران که اگر کسی چنین اعتقادی نداشته باشد قطعا در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای مهدوی‌کنی در آخرین جلسه مجلس خبرگان گفته‌اند که کسانی بیایند کاندیدا شوند که در قد و قواره ریاست‌جمهوری باشند، این افراد باید چه شرایطی داشته باشند که کداخدایی گفت: سوال شما تکراری است و من در پاسخ همکاران شما جواب را داده‌ام./ایسنا